Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 apr 2006 08:17

Raido schreef:
Zo ook met Matthew Henry. Ik mocht willen dat ik zoveel kennis en verbanden kon leggen als die man heeft gedaan...
Toch worden bepaalde uitleggers altijd aangehaald, waarom St. Augustinus of Thomas van Aquino haast nooit?

Omdat ik die niet digitaal beschikbaar heb, en oa MH wel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 apr 2006 08:36

PeterD schreef:
Raido schreef:
Zo ook met Matthew Henry. Ik mocht willen dat ik zoveel kennis en verbanden kon leggen als die man heeft gedaan...
Toch worden bepaalde uitleggers altijd aangehaald, waarom St. Augustinus of Thomas van Aquino haast nooit?

Omdat ik die niet digitaal beschikbaar heb, en oa MH wel.
Ik doelde vooral op de kerken ;) Ik ken het antwoord wel hoor. Augustinus en van Aquino waren Roomschen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 apr 2006 10:03

PeterD schreef:
Lalage schreef:
PeterD schreef:
Lalage schreef:PeterD, lees zelf de bijbel... die Matthew Henry kan zoveel zeggen.

Kennis van anderen hoef ik toch niet overboord te zetten? Ik heb geen kennis van de grondtaal, maar ik ga er ook vanuit dat de mensen die de SV hebben vertaald hun best hebben gedaan en ook zuiver waren.

Dat ik daarboven altijd zelf in de Bijbel lees moge duidelijk zijn

Kan je mij dan uitleggen hoe je die tekst in z'n geheel moet interpreteren? Want ik heb het idee dat je er een vers uit plukt en daar een heel verhaal aan hangt. En je hebt ook nog niet mijn andere vraag beantwoord...

Dan zou ik een onlijs lange lap tekst van MH overnemen. Zoals hij het uitlegd krijg ik het toch niet voor elkaar. Dus als je behoefte hebt hoor ik het wel...

Die andere vraag dacht ik al beantwoord te hebben in mijn vorige post. In ieder geval, Hij maakt het je bekend door Zijn Woord en Geest.

Ik bedoel die bijbeltekst, niet die tekst van Matthew Henry :-S Nouja ik heb je al gezegd hoe ik dat zie. Als jij het anders ziet, jammer dan, maar ik wil je aanmoedigen om dat bijbelhoofdstuk nog even goed te lezen ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 apr 2006 10:04

Raido schreef:Ik ken het antwoord wel hoor. Augustinus en van Aquino waren Roomschen.

Ja duh, er bestond toen nog geen andere kerk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 apr 2006 10:31

Lalage schreef:
Raido schreef:Ik ken het antwoord wel hoor. Augustinus en van Aquino waren Roomschen.

Ja duh, er bestond toen nog geen andere kerk.
Zeker wel :) maar dat bedoelde ik niet. Het waren mensen die duidelijk de Rooms traditie zaten (Aquino zeker, die wordt dan ook nooit in refomatorische kerken gebruikt). Protestantisme heeft zich fel afgezet tegen het katholicisme en daardoor worden die oudvaders (te)weinig gebruikt. Helemaal als ze typisch katholiek waren zoals Aquino.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 26 apr 2006 10:34

Ontopic graag weer :wink:
Afbeelding

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 26 apr 2006 17:35

Ja ik ga binnenkort ook belijdenis doen. Aanstaande vrijdag is het belijdenis doen voor de kerkenraad. 14 mei is het openbare belijdenis.

Ik heb de belijdenis als heel fijn ervaren. De ouderling waar ik belijdeniscathegesatie van kreeg deed dat heel fijn. Veel vertellen over het geloof en dus niet een wettisch verhaal. Doordat het een grote groep is(29 personen), was er helaas weinig discussie. Wat ook jammer is dat het belijdenis doen van de leer is. Voor mij persoonlijk is het wel degelijk een geloofsbelijdenis. Ik mag de leiding van God in mijn leven ervaren en dat wil ik laten zien in de gemeente.

Omdat de dominee voor het eerst de belijdenisdienst in de gemeente leidt, ben ik benieuwd hoe het gaat. Het lijkt me toch wel spannend om zo voor de gemeente te staan en je ja woord te geven. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen (en dan bedoel ik niet de andere mensen)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 26 apr 2006 18:00

Zeggen/zeiden jullie alleen 'ja', of ook nog wat persoonlijks?

Bij ons is dat laatste het geval.
Vind ik zelf altijd wel mooi.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 apr 2006 08:28

wij zeiden alleen ja. Daarna werden we door de gemeente toegezongen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 apr 2006 08:40

Bij ons haalde de dominee in zijn preek steeds korte delen aan uit onze getuigenisbrieven die we geschreven hebben. Niet met naam en toenaam, maar wel kleine gedeeltes steeds, als een soort getuigenis van ons.
En we zongen zelf ook, maar dat is meer gewoonte dan dat het echt uit ons kwam ofzo
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2006 08:56

Getuigenis-brieven... dat klinkt erg on-Gergemsch :) ofwel: ik heb niet het idee dat je dat in mijn/onze (Gerdien, ik) hoort te doen. Je doet dan ook geen belijdenis van je geloof maar van de kerkelijke dogma's :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 apr 2006 09:04

ik hoef verder hier niet meer te posten, want Raido kan het prima ook voor mij zie ik al :mrgreen:

en idd.. in de gergem zul je zo iets niet snel zien gebeuren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2006 09:11

Raido schreef:Getuigenis-brieven... dat klinkt erg on-Gergemsch :) ofwel: ik heb niet het idee dat je dat in mijn/onze (Gerdien, ik) hoort te doen. Je doet dan ook geen belijdenis van je geloof maar van de kerkelijke dogma's :)

Wat heb je daar dan aan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 apr 2006 09:13

nou, in de hoop dat mensen dan bij de gergem blijven misschien?
of dat hun regels nog nageleefd worden?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2006 09:17

Dus het heeft niets met de doop te maken?

Terug naar “Archief”