Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 25 apr 2006 12:09

elbert schreef:@Loëlla, de vraag is of het Bijbels is of je Jezus mag aanbidden. De Bijbelteksten die ik daarvoor aandroeg, lijken dat te bevestigen. Aangezien je alleen God mag aanbidden, mag je ook zeggen dat Jezus evenzeer God is als de Vader, met Wie Hij Een is. Dat wordt overigens bevestigd door de direkte teksten waarin Hij God wordt genoemd (Hebr. 1:8-9, Rom. 9:5, Jes. 9:5, Joh. 20:28 enz.).

Dat blijkt ook uit de zijnsteksten.
Een voorbeeld: Jezus noemt Zichzelf de Waarheid (Joh. 14:6).
Datzelfde wordt van God gezegd (Jer. 10:10).
enz.

Jezus is inderdaad een god, maar niet God. Een god slaat op een machtig wezen, zelfs Satan de Duivel wordt "de god van dit samenstel van dingen" genoemd. Je zal het met me eens zijn dat Satan de Duivel niet de Almachtige God is, zo volgens mij ook met Jezus. Er bestaan inderdaad teksten waar Jezus wordt genoemd als "een god".

* (Hebr. 1:8-9) in vers 7 spreekt God tot de engelen, in vers 8 en 9 spreekt (volgens mij) diezelfde God tot zijn Zoon, Jezus Christus, niet tot zichzelf.
* In Rom. 9:5 staat: "...God, die boven allen is,..." In mijn visie staat God inderdaad boven alles, ook boven Jezus.
* Joh. 20:28 is inderdaad een moeilijke. :) Letterlijk staat er: "De Heer van mij en de God (ho The´os) van mij!" Uit het verslag blijkt dat Jezus voordien aan zijn discipelen had laten zeggen: "Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God". Voor mij is er geen reden om te geloven dat Thomas dacht dat Jezus de Almachtige God was (Jo 20:17). Nadat Thomas de uit de dood opgewekte Jezus had ontmoet, zegt Johannes zelf (zowel over dit verslag als over soortgelijke verslagen): "Maar deze zijn opgetekend opdat gij moogt geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, ..." (Jo 20:30, 31).
Thomas kan Jezus wel hebben aangesproken met "mijn God" in de zin dat Jezus "een god" was, maar niet de Almachtige God.

Nog even dit: (Hebr. 1:3) "Hij [Jezus Christus] is de weerspiegeling van [Gods] heerlijkheid en de nauwkeurige afdruk van zijn wezen" Volgens mij is een weerspiegeling niet de persoon zelf. Zo is mijn spiegelbeeld iets dat fel op mij lijkt, maar er staat geen 2e zelfstandig levende Loëlla voor me.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 12:21

In Hebreeen 1 staat dat Jezus geen engel is, maar dat Hij God is:

1 Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij. 5 Tegen wie van de engelen heeft God immers ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt’? Of: ‘Ik zal een vader voor hem zijn, en hij voor mij een zoon’? 6 Maar wanneer hij de eerstgeborene de wereld weer binnenleidt, zegt hij: ‘Laten al Gods engelen hem eer bewijzen.’ 7 Over de engelen zegt hij: ‘Die zijn engelen inzet als windvlagen, en zijn dienaren als een vlammend vuur.’ 8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’
13 Tegen wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt’? 14 Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?

Dat God tegen Jezus praat is wel maf, maar dat komt doordat er drie personen zijn die toch een zijn en dat is sowieso weird ;)

Maar nu is mijn vraag aan Loella: ben jij geinteresseerd in wat wij geloven of wil je alleen ons overladen met wat jij gelooft?

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 25 apr 2006 12:28

Lalage schreef:Maar nu is mijn vraag aan Loella: ben jij geinteresseerd in wat wij geloven of wil je alleen ons overladen met wat jij gelooft?

Ik ben zeer geïnteresseerd in de verschillen tussen wat ik geloof en wat anderen geloven. Dus: laat maar komen hoor! Tot welk geloof behoor je eigenlijk (klinkt gek maar dan kan ik me een beetje situeren :) )?

Nu is mijn vraagje aan jou: Hoe zie jij de aartsengel Michaël? :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2006 12:37

Loëlla schreef:Jezus is inderdaad een god, maar niet God.

Als dat klopt, dan kun je ook zeggen dat Jezus wel een waarheid, maar niet de Waarheid is. Dan zou Hij een afgod zijn.

Loëlla schreef:Een god slaat op een machtig wezen, zelfs Satan de Duivel wordt "de god van dit samenstel van dingen" genoemd. Je zal het met me eens zijn dat Satan de Duivel niet de Almachtige God is, zo volgens mij ook met Jezus. Er bestaan inderdaad teksten waar Jezus wordt genoemd als "een god".

Niet als "een god", maar als God (theos). Wat betreft de tekst over de duivel blijkt uit de context duidelijk genoeg dat het om een afgod gaat (2 Kor. 4:4).

Loëlla schreef:* (Hebr. 1:8-9) in vers 7 spreekt God tot de engelen, in vers 8 en 9 spreekt (volgens mij) diezelfde God tot zijn Zoon, Jezus Christus, niet tot zichzelf.

Je bedoelt dat de Vader tegen Zijn Zoon spreekt. Dat sluit het deelhebben van de Zoon aan de Godheid niet uit, maar juist in, zeker gezien het feit dat de Vader Zijn Zoon op hetzelfde niveau aanspreekt en er niettemin onderscheid is tussen Vader en Zoon. :)

Loëlla schreef:* In Rom. 9:5 staat: "...God, die boven allen is,..." In mijn visie staat God inderdaad boven alles, ook boven Jezus.

Er staat dit: ..."uit welke Christus is, ..., Dewelke is God boven allen te prijzen in der eeuwigheid. Amen."

Loëlla schreef:* Joh. 20:28 is inderdaad een moeilijke. :) Letterlijk staat er: "De Heer van mij en de God (ho The´os) van mij!" Uit het verslag blijkt dat Jezus voordien aan zijn discipelen had laten zeggen: "Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God". Voor mij is er geen reden om te geloven dat Thomas dacht dat Jezus de Almachtige God was (Jo 20:17).

Je verbindt nu 2 teksten aan elkaar die 8 dagen uit elkaar liggen. Inderdaad is het zo dat de Vader de God van Jezus Christus is, maar Jezus Christus is net zozeer de God van ons als de Vader dat is. Want God is het Die ons redt: Vader, Zoon en Heilige Geest. Want als God het is die de wereld met Zich verzoent, dan is dat een werk van Hem alleen en niet m.b.v. van een geschapen engel o.i.d. De Bijbel spreekt met 2 woorden over Jezus: God en mens. En daar moeten we het denk ik maar bij houden. ;)

Loëlla schreef:Nadat Thomas de uit de dood opgewekte Jezus had ontmoet, zegt Johannes zelf (zowel over dit verslag als over soortgelijke verslagen): "Maar deze zijn opgetekend opdat gij moogt geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, ..." (Jo 20:30, 31).
Thomas kan Jezus wel hebben aangesproken met "mijn God" in de zin dat Jezus "een god" was, maar niet de Almachtige God.

Als Thomas Jezus aangesproken had als "een god", dan was hij een afgodendienaar geweest, want er is maar Een die we zo hebben aan te spreken en dat is God. God is Een en als Jezus als zodanig wordt aangesproken, dan is Hij God, net zozeer als Zijn Vader dat is, want Zij zijn Een.

Loëlla schreef:Nog even dit: (Hebr. 1:3) "Hij [Jezus Christus] is de weerspiegeling van [Gods] heerlijkheid en de nauwkeurige afdruk van zijn wezen" Volgens mij is een weerspiegeling niet de persoon zelf. Zo is mijn spiegelbeeld iets dat fel op mij lijkt, maar er staat geen 2e zelfstandig levende Loëlla voor me.

Van die weerspiegeling wordt ook gezegd dat de volheid van God in Zijn Persoon woont (Kol. 2:9). Dat kun jij van je spiegelbeeld niet zeggen.
De Zoon is qua Persoon niet dezelfde als de Vader, dat klopt. Maar dat zegt nog niets over het wezen van zowel Vader als Zoon: God.
De zoon van een mens kan niet anders dan een mens zijn.
De natuurlijke Zoon van God kan niet anders dan God zijn, want in Hem woont al de volheid van God lichamelijk/persoonlijk (Kol. 2:9). Daaruit blijkt dat Jezus God gelijk is, die de menselijke natuur heeft aangenomen (Fil. 2:6-8 ).
Laatst gewijzigd door elbert op 25 apr 2006 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 12:42

Loëlla ik vraag me echt af hoe jij de regels van refoweb hebt kunnen onderschrijven. Voor dat je in religieforum kunt posten moet je zeggen dat je er mee accoord gaat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 12:47

Gerdien B. schreef:Loëlla ik vraag me echt af hoe jij de regels van refoweb hebt kunnen onderschrijven. Voor dat je in religieforum kunt posten moet je zeggen dat je er mee accoord gaat.

Ha die is goed ;) Ik denk dat Loella hier om dezelfde reden als ik in is gekomen: we respecteren die formulieren wel, maar kunnen niet met alles wat erin staat instemmen.

Loella vraagt hoe ik over de aartsengel Michael denk. Eerlijk gezegd heb ik me daar nooit echt in verdiept. Het lijkt me gewoon een engel, een boodschapper van God, zoals de andere engelen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 13:02

Ik denk het niet, volgens mij moest je het toch eens zijn met het Apostolicum

1. Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
2. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere;
3. Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;
4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
5. ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
6. opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
7. vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
8. Ik geloof in den Heilige Geest.
9. Ik geloof een heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
10. vergeving der zonden;
11. wederopstanding des vleses;
12. en een eeuwig leven.

Ietwat moeilijk als je niet geloofd in de Godheid van Christus
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 13:05

Wat staat er dan in dat Loella niet gelooft? (of ben ik nu blond)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 13:07

Lalage schreef:Wat staat er dan in dat Loella niet gelooft? (of ben ik nu blond)

Jehovah's Getuigen ontkennen de godheid van Christus
Loëlla is Jehovah's Getuige
Loëlle ontkent dus de godheid van Christus

(ze heeft hier btw gezegt dat Jezus en Michael dezelfde zijn ;))

Dus ja, je bent blond :P

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 25 apr 2006 13:11

Aan Elbert: bedankt om me je visie uit te leggen, dat vind ik interessant. Ik vind het ook fijn dat je de moeite doet om je geloof flink te onderbouwen. Als ik soms mensen tegenkom aan de deur en ze zeggen dat ze iets bepaalds geloven en ik vraag er wat achter, kunnen ze niet antwoorden.
Dat is bij jou niet het geval en dat vind ik fijn :) .

Ik geef even de context weer van Joh 14:5-9a: "Thomas zei tot hem: "Heer, wij weten niet waarheen gij gaat. Hoe weten wij dan de weg?" 6 Jezus zei tot hem: "Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij. 7 Indien gijlieden mij hadt gekend, zoudt GIJ ook mijn Vader hebben gekend; van dit ogenblik af kent GIJ hem en hebt GIJ hem gezien." 8 Filippus zei tot hem: "Heer, toon ons de Vader, en het is ons genoeg." 9 Jezus zei tot hem: "Nu ben ik al zo’n lange tijd bij ulieden, en nog hebt gij mij niet leren kennen, Filippus? Wie mij heeft gezien, heeft [ook] de Vader gezien. ..."

Er staat volgens mij duidelijk dat Jezus de weg (de levenswijze), de waarheid (de bijbelse waarheden, zijn onderwijs en zijn leerstellingen) en het leven (kijkt vooruit naar het eeuwige leven) is. Ook staat er dat wanneer ze Jezus kenden, ze God kenden. Ik interpreteer dat zo: Jezus is Gods weerspiegeling, een afdruk. Hij lijkt qua persoonlijkheid heel erg op zijn Vader. Wanneer ze dus Jezus' leringen geloofden, geloofden ze ook wat God goedkeurde. Wanneer ze Jezus persoonlijkheid kenden, kenden ze ook Gods persoonlijkheid. In die zin zei Jezus in vers 9: "Wie mij heeft gezien, heeft ook de Vader gezien."

Elbert schreef:Als Thomas Jezus aangesproken had als "een god", dan was hij een afgodendienaar geweest, want er is maar Een die we zo hebben aan te spreken en dat is God. ...

Oké... Jezus = God, God = God, de Heilige Geest = God. Wanneer Thomas Jezus aansprak als God was hij volgens jou verkeerd, maar eigenlijk ook weer niet omdat Jezus God is? :? Kan je me dat van de Drie-eenheid eens duidelijk uitleggen aub? Bedankt :wink: .

Gerdien B. schreef:Loëlla ik vraag me echt af hoe jij de regels van refoweb hebt kunnen onderschrijven. Voor dat je in religieforum kunt posten moet je zeggen dat je er mee accoord gaat.

:mrgreen:

Raido schreef:Ik denk het niet, volgens mij moest je het toch eens zijn met het Apostolicum

1. Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
2. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere;
3. Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;
4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
5. ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
6. opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
7. vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
8. Ik geloof in den Heilige Geest.
9. Ik geloof een heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
10. vergeving der zonden;
11. wederopstanding des vleses;
12. en een eeuwig leven.

Ietwat moeilijk als je niet geloofd in de Godheid van Christus

1. geloof ik.
2. geloof ik.
3. geloof ik.
4. geloof ik half => gekruisigd, neergedaald ter helle ( :? )
5. geloof ik.
6. geloof ik.
7. geloof ik.
8. geloof ik.
9. geloof ik niet.
10. geloof ik.
11. geloof ik niet.
12. geloof ik.

:wink:
Laatst gewijzigd door Loëlla op 03 okt 2009 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 13:12

Ter helle -> naar het dodenrijk ;)

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 25 apr 2006 13:23

Loëlla schreef:4. geloof ik half => gekruisigd, neergedaald ter helle ( :? )

Raido schreef:Ter helle -> naar het dodenrijk :wink:

Klinkt anders wel gek hé :) Dan is het alleen "gekruisigd" dat ik niet geloof van regel 4.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 13:30

Loëlla schreef:

Klinkt anders wel gek hé :) Dan is het alleen "gekruisigd" dat ik niet geloof van regel 4.
*verifieerd*

Dus je geloofd niet dat Jezus gekruisigd is?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 13:31

Raido schreef:
Loëlla schreef:

*verifieerd*

Dus je gelooft niet dat Jezus gekruisigd is?

Beter lezen ;) Ze geloven dat Jezus aan een paal is gestorven. Nouja, detail, 't is allebei niet fijn. Daar struikel ik niet over.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 13:40

Ah zo.. ja ik begreep het niet helemaal ;) maar waarom een paal als de Bijbel duidelijk spreekt over een kruis..

Terug naar “Archief”