Aan Elbert: bedankt om me je visie uit te leggen, dat vind ik interessant. Ik vind het ook fijn dat je de moeite doet om je geloof flink te onderbouwen. Als ik soms mensen tegenkom aan de deur en ze zeggen dat ze iets bepaalds geloven en ik vraag er wat achter, kunnen ze niet antwoorden.
Dat is bij jou niet het geval en dat vind ik fijn

.
Ik geef even de context weer van Joh 14:5-9a: "Thomas zei tot hem: "Heer, wij weten niet waarheen gij gaat. Hoe weten wij dan de weg?"
6 Jezus zei tot hem: "Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.
7 Indien gijlieden mij hadt gekend, zoudt GIJ ook mijn Vader hebben gekend; van dit ogenblik af kent GIJ hem en hebt GIJ hem gezien."
8 Filippus zei tot hem: "Heer, toon ons de Vader, en het is ons genoeg."
9 Jezus zei tot hem: "Nu ben ik al zo’n lange tijd bij ulieden, en nog hebt gij mij niet leren kennen, Filippus? Wie mij heeft gezien, heeft [ook] de Vader gezien. ..."
Er staat volgens mij duidelijk dat Jezus de weg (de levenswijze), de waarheid (de bijbelse waarheden, zijn onderwijs en zijn leerstellingen) en het leven (kijkt vooruit naar het eeuwige leven) is. Ook staat er dat wanneer ze Jezus kenden, ze God kenden. Ik interpreteer dat zo: Jezus is Gods weerspiegeling, een afdruk. Hij lijkt qua persoonlijkheid heel erg op zijn Vader. Wanneer ze dus Jezus' leringen geloofden, geloofden ze ook wat God goedkeurde. Wanneer ze Jezus persoonlijkheid kenden, kenden ze ook Gods persoonlijkheid. In die zin zei Jezus in vers 9: "Wie mij heeft gezien, heeft ook de Vader gezien."
Elbert schreef:Als Thomas Jezus aangesproken had als "een god", dan was hij een afgodendienaar geweest, want er is maar Een die we zo hebben aan te spreken en dat is God. ...
Oké... Jezus = God, God = God, de Heilige Geest = God. Wanneer Thomas Jezus aansprak als God was hij volgens jou verkeerd, maar eigenlijk ook weer niet omdat Jezus God is?

Kan je me dat van de Drie-eenheid eens duidelijk uitleggen aub? Bedankt

.
Gerdien B. schreef:Loëlla ik vraag me echt af hoe jij de regels van refoweb hebt kunnen onderschrijven. Voor dat je in religieforum kunt posten moet je zeggen dat je er mee accoord gaat.

Raido schreef:Ik denk het niet, volgens mij moest je het toch eens zijn met het Apostolicum
1. Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
2. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere;
3. Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;
4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
5. ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
6. opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
7. vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
8. Ik geloof in den Heilige Geest.
9. Ik geloof een heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
10. vergeving der zonden;
11. wederopstanding des vleses;
12. en een eeuwig leven.
Ietwat moeilijk als je niet geloofd in de Godheid van Christus
1. geloof ik.
2. geloof ik.
3. geloof ik.
4. geloof ik half => gekruisigd, neergedaald ter helle (

)
5. geloof ik.
6. geloof ik.
7. geloof ik.