Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 21:14

rafaell schreef:In psalm 119 zoekt men God weer wel, daarom mag je dingen niet uit de context en de geest des tijds halen :wink: En psalmen moet je idd niet altijd letterlijk nemen, men bediend zich net als bij bijv het hooglied regelmatig van beeldspraak :wink:

ps. ik hoop jullie later allemaal bij onze Vader te zien :D

Vergeef me dat ik toch weer reageer... :oops: :oops: :oops:

De Psalmen zijn denk ik juist geschreven om ook die letterlijk te zien. De mensen die die hebben geschreven, hebben ze toch ook niet voor niets geschreven? Dat was juist hun gevoel, die ze hebben beschreven.
Psalm 51...die neem ik toch echt letterlijk. En om gelijk even op het topic onderwerp terug te komen, ik denk ook wel dat dit een goede psalm is om over na te denken, tijdens je keuze van Belijdenis doen. David heeft die psalm zo mooi, eerlijk en oprecht beschreven.
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 apr 2006 21:14

Hahaha, ja, wij behandelden pas Hooglied op Jv, geweldig, die reacties!!
Mijn vriend en ik zijn het eens samen over gaan lezen, en nemen sommige dingen toch maar'met een korreltje zout'.

Nouja, het gaat er in het geloof om, dat je zelf weet dat je bij Hem hoort.
Ik heb altijd gedacht: ow, ikmoet zoveel mogelijk mensen laten delen in mijn geweldige geluk (en bij geluk bedoel ik niet alleen maar heerlijk halleluja amen, maar ook de rotmomenten)

Maar het gaat erom dat je later bij Hem in Zijn huis mag zijn.
En als je dat nog niet weet, is het goed om de Bijbel goed te lezen, ZELF te lezen, en zelf 'kritisch' te bekijken ipv de dominee, ouders, vrienden na te blaten! Want het gaat om JOUW geloof, JOUW band met God.

Ik bedoel:
Ik in de PKN heb een band met God, mijn oma in de gergem heeft dit ook. Het straalt ervan af, al vind ze mij met broek en blablabla fout.
Mijn vriendin zit in de evangelische gemeente, en ook van haar straalt het af. Het boeit in principe niet in welke kerk je zit, als je maar begint met ZELF te denken, ipv alles klakkeloos te volgen

(dat is niet aan iemand gericht, dat is aan mezelf en aan alle mensne gericht ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 apr 2006 21:17

tot later dan raf :wink: :lol:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 21:21

tot daar iid!!!

Is echt niet voor te stellen hoe het dan zal zijn, maar soms is het verlangen wel erg groot om er te wezen!

@Dippie... blijf maar gewoon reageren hoor ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 21:24

Gerdien B. schreef:tot daar iid!!!

Is echt niet voor te stellen hoe het dan zal zijn, maar soms is het verlangen wel erg groot om er te wezen!

@Dippie... blijf maar gewoon reageren hoor ;)

Tjah....maar vind het wel erg moeilijk, maar ik kijk wel... Dank je iig! :wink:
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 21:29

dat is iig al iets.
Geloofsonderwerpen zijn moeilijk. Iedereen bekijkt dingen van een andere kant.

Heb wel is iemand het horen uit leggen als dat het geloof en diamant is!
Iedereen kijkt er van een andere kant door en iedereen ziet weer moeiere dingen in de diamant. Zo denken alle christenen ook dat de manier waarop zei naar God en Zijn Woord kijken de mooiste en beste manier is. Alle kanten heeft ook zijn mooie kanten, goede dingen.

Laten we daarom respectvol verder gaan ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 21:30

Gerdien B. schreef:dat is iig al iets.
Geloofsonderwerpen zijn moeilijk. Iedereen bekijkt dingen van een andere kant.

Heb wel is iemand het horen uit leggen als dat het geloof en diamant is!
Iedereen kijkt er van een andere kant door en iedereen ziet weer moeiere dingen in de diamant. Zo denken alle christenen ook dat de manier waarop zei naar God en Zijn Woord kijken de mooiste en beste manier is. Alle kanten heeft ook zijn mooie kanten, goede dingen.

Laten we daarom respectvol verder gaan ;)

Oké :)
Afbeelding

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 apr 2006 22:11

MissF schreef:
Poesje schreef:Het gaat inderdaad om mij en om wat ik doe.. God heeft Zijn werk al gedaan, nu ik nog! God trekt mensen tot zich, dat zeker..maar daarmee heb je niet alles gezegd! God neemt je niet zomaar aan.. Niet eerder dan ik zelf de stap zet naar Hem toe. Het zou wel erg gemakkelijk zijn als we zelf niets hoeven doen. En denken 'als God wil dat ik bekeerd word, doet Hij dat wel..' God werkt in me, dat wel.. Maar bekering aan God overlaten? Nee, ik moet dat doen! Dat is wat ik voor Hem doen moet!

De bijbel is geloof ik duidelijk:
het enige wat je hoeft te doen is je helemaal over te geven aan Hem. 'gewoon' te zeggen: 'God, ik wil het allemaal zelf doen, ik wil het goed genoeg doen, maar ik weet dat ik dat NIET kan, dus doet U het maar. Neemt U mijn leven maar.'

Verder niks genoeg zondenkennis, zonden belijden blablablabla, 'gewoon' bidden en dat zeggen....

beetje late reactie... :oops:

maar zonder zondekennis heb je toch ook Christus niet nodig? Volgens mij staat er ook nog zoiets als: zonden belijden, en laten... (vraag me niet waar)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 apr 2006 22:16

Hier een deel van mijn brief aan de dominee, waarom ik belijdenis wil gaan doen:

Ik zie het belijdenis doen een beetje zoals als een trouwdag.
In een relatie houd je van iemand, en op de trouwdag wil je iedereen laten
zien dat je voor de rest van je leven voor diegene gaat. Zo is het, naar
mijn mening, ook bij het belijdenis doen. Op díe dag wil ik iedereen laten
zien dat ik voor God heb gekozen, en met Hem verder wil de rest van mijn leven.
Maar, net als in een huwelijk, laat je niet alleen die ene dag zien dat je
van de ander houdt, maar ook (als het goed is tenminste) alle andere
dagen van je leven. Zo ook in de relatie met God.
Na het belijdenis doen, zal ik God nog elke dag moeten belijden.
“In voor-, en tegenspoed.”

Het klinkt allemaal mooi, maar toch zal dat niet altijd een makkelijke
opgave zijn, dat besef ik goed. En dat geeft Jezus ook zelf aan in Zijn Woord.
Maar gelukkig sta ik er niet alleen voor. Ik vertrouw er op dat God
mij wijsheid geeft, en de vrijmoedigheid om Zijn naam te mogen belijden;
elke dag weer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2006 00:10

Dippie schreef:
Lalage schreef:
babbeltje schreef:In Romeinen 4 lees ik het volgende

Er staat boven er is niemand rechtvaardig.

9) Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet (...) dat zij allen onder de zonde zijn
10) (...) Er is niemand rechtvaardig, ook niet één
11) Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt

Lees dit stukje maar eens.. daar staat heel duidelijk dat niemand God uit zich zelf zoekt, niemand die ook maar ja kan zeggen tegen God.. God is het die de mens opzoekt.

1. Dit moet je in z'n context zien.
2. Een psalm is een gedicht, dat is poezie en dat moet je niet te allen tijde letterlijk nemen. Ik denk dat het hier een hyperbool (overdrijving) is, die weergeeft hoe iemand zich voelt.

Waarom, waarom, waarom!???!?!?!?!????
Moet je in DEZE tekst in zn context zien??? En die teksten van "Ik zal u rust geven, zoekt en u zult vinden, enzenzenz..... Moet je letterlijk nemen??
Jullie willen gewoon niet zien dat God veel meer is dan alleen maar Liefde!!! Hij is een verterend vuur...Hebben jullie daar al eens over nagedacht?? Alleen de teksten waarin naar voren komt wat voor jou zo fijn is, enz....is goed, maar de rest moet je niet letterlijk nemen...

Weet je waarom je deze tekst in een bepaalde context moet zien? Omdat hij uitgaat van je oude mens... en dat is juist wat God aan het veranderen is... iedere zondag hoor je weer het evangelie. Hij roept je op in Hem te geloven en werkt met zijn Geest in je.

Bekeer je... Want God is liefde en daarom stuurde Hij Christus. Ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft het eeuwige leven. Hij is ook rechtvaardig. Geloof je niet in Hem, dan is Hij een verterend vuur.

Als je in Hem gelooft is Hij geen verterend vuur... maar je Vader. Want Hij is de enige weg naar de Vader. Hij stierf voor de zonden van de hele wereld... zodat ieder die in Hem gelooft behouden kan worden. Geloof... en je mag daar zeker van zijn. Geloof niet en Hij is een verterend vuur.

Dat leert de Bijbel en daarmee sta jij voor een keuze. Lees dit eens goed door en betrek het op je leven:

11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen. 17 Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden nederbuigt en hen dient, 18 dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan; niet lang zult gij leven in het land, dat gij na het overtrekken van de Jordaan in bezit gaat nemen. 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, 20 door de HERE, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou. (Deut 30)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2006 06:25

Ik zeg al niets meer :|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2006 06:52

babbeltje schreef:Ik vind het hier een beetje overkomen als van: Ik klop wel even en God doet me vast wel open! God mag wel blij zijn dat ik ja zeg..

Doet God op onze tijd open of doet God op Zijn tijd open?

Is het ons werk of is het een soeverein eenzijdig Godswerk?

Wij kunnen kloppen wat we willen maar als God niet in ons hart werkt gaan we morgen weer verder met ons leven.
Pas als God in ons hart gaat werken zullen we zien hoeveel onze zonde zijn en dat we niet voor zo'n goed en heilig God kunnen bestaan.. en daar wil God ons hebben, dat we hetzelf niet meer weten, hetzelf niet meer kunnen.

Zondag was ik in een kerk welke doet er niet toe.. maar wat een leegte ik daar aantrof, onvoorstelbaar!! Ze moesten het hebben van een paaskaars die onder de dienst werd gedoofd en door het kijken naar de gedoofde kaars herdachten ze het lijden van Jezus.. Jezus mocht toch wel blij zijn dat Hij van Zijn leden was verlost... Ik zat net te denken dat ik precies dezelfde leegte bij sommige die reageren in dit topic aantrof..

Over leegte gesproken.. ik vind de reacties van jou en dippie van een veel grotere leegte getuigen. Men wentelt zich in de slechtheid en onvolmaaktheid van de mens, maar ontkent vervolgens zondekennis te hebben en gebruikt dat dan als excuus om maar niks te doen met wat Jezus zegt zodat er uiteindelijk een ontzettend grote leegte van religieuze vormen en het naprevelen van enkele theologische dogma's van de koude grond overblijft.

Dat er niemand is die God zoekt is bijvoorbeeld pertinent onwaar als je een beetje om je heen kijkt in deze wereld.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 07:09

babbeltje schreef:In Romeinen 4 lees ik het volgende

Er staat boven er is niemand rechtvaardig.

9) Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet (...) dat zij allen onder de zonde zijn
10) (...) Er is niemand rechtvaardig, ook niet één
11) Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt

Lees dit stukje maar eens.. daar staat heel duidelijk dat niemand God uit zich zelf zoekt, niemand die ook maar ja kan zeggen tegen God.. God is het die de mens opzoekt.

1. Dit moet je in z'n context zien.
2. Een psalm is een gedicht, dat is poezie en dat moet je niet te allen tijde letterlijk nemen. Ik denk dat het hier een hyperbool (overdrijving) is, die weergeeft hoe iemand zich voelt

Waarom, waarom, waarom!???!?!?!?!????
Moet je in DEZE tekst in zn context zien??? En die teksten van "Ik zal u rust geven, zoekt en u zult vinden, enzenzenz..... Moet je letterlijk nemen??
Jullie willen gewoon niet zien dat God veel meer is dan alleen maar Liefde!!! Hij is een verterend vuur...Hebben jullie daar al eens over nagedacht?? Alleen de teksten waarin naar voren komt wat voor jou zo fijn is, enz....is goed, maar de rest moet je niet letterlijk nemen...

Alle teksten moet je in zn context zien :D

Maar deze zeker wel. Ik hoop echt met mn hele hart dat je hebt doorgelezen toen je bij dit hoofdstuk in Romeinen aankwam! En toen kwam je bij hoofdstuk 5, 6, 7 en vooral 8. (Paulus heeft de Romeinen brief echt heel systematisch opgebouwd: ellende, verlossing, heiliging/dankbaarheid/leven uit de Geest). Lees door! Lees door!
Door ons eerst te vertellen dat we in onszelf niets te zoeken hebben laat hij daarna ons schitterend Gods genade zien!

ik herken me in veel van jullie reacties, het zijn zo ongeveer de uithoeken waar ik tussen geslingerd wordt...

tweetie[/quote]

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 apr 2006 07:18

Lalage schreef:Ik zeg al niets meer :|

Mag best hoor, maar houd een beetje rekening met de lezer van je bericht. Berichten kunnen wel eens harder aankomen als je ze schrijft dan als je ze gewoon uitspreekt. Verder zijn we nu eenmaal refo's die soms wat moeilijker doen (en misschien wel terecht) over zonde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 apr 2006 07:50

Aragorn schreef:Dat er niemand is die God zoekt is bijvoorbeeld pertinent onwaar als je een beetje om je heen kijkt in deze wereld.

Ik ben toch blij dat we jou nog hebben Aragorn. Anders hadden we deze zinvolle informatie niet gehad! Eindelijk, eindelijk wordt de Bijbel gezuiverd van de fouten die er in staan...

Of... zijn het de dingen die we liever niet willen zien en horen?

Terug naar “Archief”