Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 apr 2006 18:17

poes... je wilt het igg al hebben wat je mist... dat is al een stap! We gaan door.... we strijden door :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 18:18

Marnix schreef:Mag ik jou een paar wedervragen stellen Dippie?

Wil jij behouden worden? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

Zo nee, waarom doe je dan belijdenis?
Zo ja, dan zit je dus met de vraag: Wat moet ik doen om behouden te worden. Die vraag wordt in de bijbel ook meermalen gesteld (aan Jezus en aan de apostelen). Wat geeft de Bijbel jou als antwoord op die vraag? Zoek het eens op en vatg het hier samen.

Ja dat mag....Ik zal proberen er antwoord op te geven, alhoewel ik dit erg moeilijk vind...

Ja, ik wil behouden worden. Waarom ik dat wil....God heeft daar recht op. Hij geeft mij die kans...maar ik pak hem niet. Ik wil het, maar ik als mens KAN het niet. God moet daarbij te pas komen en mij helpen, maar ik moet daar weer om vragen. Moeilijk vind ik dit, want volgens mij is het zo: als je gebed niet verhoord wordt, is het geen oprecht gebed. En dan moet ik eerlijk bekennen dat veel van mijn gebeden niet oprecht waren. Maar het gaat hier even niet over het gebed, sorry. Maar ik heb God nodig in mijn leven en hij is het waard om verheerlijkt te worden, hier op aarde, maar ook in de Hemel.

Tjah...wat moet ik doen om behouden te worden. Er word in de Bijbel iid veel antwoorden gegeven. Ik moet me houden aan ALLE geboden! En dat is al iets wat ik niet kan. Daarna, ALS ik me aan al die geboden gehouden zou hebben, moet ik al mn bezittingen verkopen en het geld aan de armen geven. Daarna moet ik naar Jezus gaan en Hem volgen. Maar daar staat bij dat Jezus zegt: Het zal een rijke veel moeite kosten het hemels Koninkrijk binnen te komen, Ja, ik zeg jullie: het is voor een kameel gemakkelijker om door het oog van een naald te kruipen, dan voor een rijke om het Koninkrijk Gods binnen te komen. Wie kan dan nog gered worden? Maar God zei ook: Bij de mens is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk. (Matt 19:16-30 GNB)

Moeilijk...Want ik KAN dat niet alleen! Daar heb ik God voor nodig! Maar als ik nou niet oprecht bid?
Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 apr 2006 18:21

je doet hele gewaagde uitspraken over het gebed...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 18:22

Dat is nu ook precies mijn vraag.. Ik merk dat het mezelf niet lukt..en toch zal ik het zelf moeten doen! Maar hoe? Of..toch wel met Gods hulp?
En zie ik Gods hulp dan niet, negeer ik Hem (on)bewust?
Pffuuu, vragen waar ik niet uitkom..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 18:24

mw schreef:je doet hele gewaagde uitspraken over het gebed...

Ja, i know...Misschien heb ik ook geen gelijk, maar zo voel ik het....
Afbeelding

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 18:25

Dippie schreef:

Op welke uitspraken doel je?

Herman Finkers

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 18:26

Poesje schreef:
Dippie schreef:

Ik denk dat ze bedoeld dat ik zei: dat als je gebed niet verhoord wordt, ik denk dat je dan niet oprecht heb gebeden.
Afbeelding

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 18:28

Dippie schreef:
Poesje schreef:
Dippie schreef:

Ik denk dat ze bedoeld dat ik zei: dat als je gebed niet verhoord wordt, ik denk dat je dan niet oprecht heb gebeden.

Oké, viel mij op een andere manier op. Ik vind juist dat je daar een punt te pakken hebt..

Herman Finkers

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 18:28

Wat je moet doen om behouden te worden? Niet je aan alle geboden houden want uit de wet zul je niet meer rechtvaardig worden, je kunt je er niet aan houden. Het enige wat je kunt doen is in Jezus geloven en op Hem vertrouwen! En dat is dan ook wat je moet doen! In hoeverre je de wet wel of niet houdt is in dat opzicht dan ook niet relevant, het veranderd namelijk niets aan wat je wel moet doen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 apr 2006 18:29

bid en het zal u gegeven worden! ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 18:30

Dippie schreef:
Marnix schreef:Mag ik jou een paar wedervragen stellen Dippie?

Wil jij behouden worden? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

Zo nee, waarom doe je dan belijdenis?
Zo ja, dan zit je dus met de vraag: Wat moet ik doen om behouden te worden. Die vraag wordt in de bijbel ook meermalen gesteld (aan Jezus en aan de apostelen). Wat geeft de Bijbel jou als antwoord op die vraag? Zoek het eens op en vatg het hier samen.

Ja dat mag....Ik zal proberen er antwoord op te geven, alhoewel ik dit erg moeilijk vind...

Ja, ik wil behouden worden. Waarom ik dat wil....God heeft daar recht op. Hij geeft mij die kans...maar ik pak hem niet. Ik wil het, maar ik als mens KAN het niet. God moet daarbij te pas komen en mij helpen, maar ik moet daar weer om vragen. Moeilijk vind ik dit, want volgens mij is het zo: als je gebed niet verhoord wordt, is het geen oprecht gebed. En dan moet ik eerlijk bekennen dat veel van mijn gebeden niet oprecht waren. Maar het gaat hier even niet over het gebed, sorry. Maar ik heb God nodig in mijn leven en hij is het waard om verheerlijkt te worden, hier op aarde, maar ook in de Hemel.

Tjah...wat moet ik doen om behouden te worden. Er word in de Bijbel iid veel antwoorden gegeven. Ik moet me houden aan ALLE geboden! En dat is al iets wat ik niet kan. Daarna, ALS ik me aan al die geboden gehouden zou hebben, moet ik al mn bezittingen verkopen en het geld aan de armen geven. Daarna moet ik naar Jezus gaan en Hem volgen. Maar daar staat bij dat Jezus zegt: Het zal een rijke veel moeite kosten het hemels Koninkrijk binnen te komen, Ja, ik zeg jullie: het is voor een kameel gemakkelijker om door het oog van een naald te kruipen, dan voor een rijke om het Koninkrijk Gods binnen te komen. Wie kan dan nog gered worden? Maar God zei ook: Bij de mens is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk. (Matt 19:16-30 GNB)

Moeilijk...Want ik KAN dat niet alleen! Daar heb ik God voor nodig! Maar als ik nou niet oprecht bid?

Het probleem is dat je het bij jezelf zoekt. Jij moet oprecht bidden, jij moet alle geboden houden. Ik zal je een ding zeggen: Hou dan maar op... dan kom je er niet.

Weet je wat oprecht bidden is? Het is naar God toegaan en zeggen: Heer, ik kan het niet zelf... Daarom kwam Jezus naar de aarde en stierf. Dat is een oprecht gebed dat God altijd verhoordt... en dan kan je ook wat met het evangelie, want Hij helpt je dan... als je maar ophoudt het zelf te willen doen, door goed gebed, werken, geboden houden. Want wat je zegt is tegenstrijdig. Je zegt dat je uit jezelf niets goed kan maar dat je wel oprecht moet bidden. Dat kan je niet dus ben je onzeker... dat is een visieuze cirkel waar je nooit uitkomt als je het zelf blijft doen en van jezelf wil verwachten. Dus ga op je knieen voor God, zeg dat je het zelf niet kan... en bekeer je. Hij zal je helpen.... En denk maar niet dat je dan niks meer kan...

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.

Dat is de vraag op wat je moet doen om gered te worden... Naar Hem toe omdat jij het niet kan. Ik hoop dat je dat gaat doen en ontdekt hoe mooi het leven als kind van God, verlost door Jezus Christus, is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 apr 2006 18:30

Poesje schreef:
Dippie schreef:

deze:
Moeilijk vind ik dit, want volgens mij is het zo: als je gebed niet verhoord wordt, is het geen oprecht gebed. En dan moet ik eerlijk bekennen dat veel van mijn gebeden niet oprecht waren

ik ben het hier niet mee eens omdat God elk gebed hoort, maar niet VERhoord. En ik denk niet dat het ligt aan je oprechtheid van het gebed, maar aan of het Gods wil is waarom je bid.
Ik geloof bijv niet: dat mijn buurman, familie van hem, onze gemeente, enz niet oprecht heeft gebeden voor de genezing van mn buurvrouw. Die buurvrouw is overleden terwijl ze niet gemist kan worden. Hebben ze dan niet oprecht gebeden??? of zou het Gods wil geweest zijn om haar naar Zich toe te halen?

@ dippie... prima dat jij het zo voelt! Niks mis ermee dat het jou mening is, die respecteer ik (ik hoop ook dat het zo overkomt). Maar ik wil je wel waarschuwen voor je gevoel. Vertrouw niet alleen op je gevoel, maar leg dat wat je voelt ook naast de bijbel, en probeer daar je mening op te bouwen.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 19 apr 2006 18:40

Marnix schreef:Het probleem is dat je het bij jezelf zoekt. Jij moet oprecht bidden, jij moet alle geboden houden. Ik zal je een ding zeggen: Hou dan maar op... dan kom je er niet.

:roll:
Dat probleem ligt ook bij ons, dat moeten we bij onszelf zoeken.. God heeft genoeg voor ons gedaan, nu is het aan ons de keus wat we doen/willen. En we zullen dan idd oprecht moeten bidden, en naar Zijn geboden moeten leven! Anders kunnen we God nooit duidelijk maken dat we naar Zijn eer willen leven..

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2006 18:42

Dat klinkt mij bijzonder roomsch in de oren..

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 18:42

André schreef:
Dippie schreef:Bij ons in de kerk is het niet de gewoonte om, als je belijdenis hebt gedaan, aan Tafel te gaan. Je hebt dan wel het kerkelijk recht gekregen om aan te gaan, maar als je belijdenis hebt gedaan, wil dat niet zeggen dat al je zonden zijn vergeven. Alhoewel dat eigenlijk wel in de vragen staat en je dat dus eigenlijk wel beleid. Daar heb ik nog wel moeite mee, want dan kan ik nog geen belijdenis doen, niet trouwen en ook niet dopen.

Ik heb deze quote een paar keer aandachtig gelezen, ik heb een paar vragen.
1. Kun je mij ook onderbouwen a.d.h. van de bijbel waarom het geen gewoonte is?
2. Waarom schrijf je tafel met een hoofdletter?
3. Geloof jij dat Jezus voor je zonden heeft geleden?
4. Wat staat er eigenlijk in die vragen?
5. Vind je het ook jammer dat je niet kunt trouwen, nu of later?

Op deze vraag zou ik nog terugkomen. Bij deze het antwoord:

Na het "Kort Begrip" (vragen die wij moeten leren voor de Belijdenis) in mijn Bijbeltje staat:

Als degenen die zich tot de gemeente begeven willen, deze hoofdstukken in de grond bekend en beleden hebben, zo vraagt men hun, of zij ook ergens in, aangaande de leer, enige twijfel hebben'opdat men hun moge genoeg doen. Indien iemand onder hen zegt: ja, zo zoekt men hem uit de Schrift te voldoen; en is het dat zij allen gerust zijn, zo vraagt men, of zij ook voorgenomen hebben, door Gods genade bij deze leer te blijven, de wereld te verzaken, en een nieuw christelijk leven te leiden. Ten einde vraagt men ook, of zij zich aan de Christelijke tucht willen onderwerpen. Hetwelk gedaan hebbende, men het vermaant tot vrede, liefde en eendrachtigheid met alle mensen, en tot vredemaking, indien iemand van hen met zijn naaste iets uitstaande heeft.

De vragen (zoals ze in de Belijdenisdienst gesteld worden) luiden:

1) Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften? Zij antwoorden: "Ja".

2) Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven? Zij antwoorden: "Ja".

3) Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren? Zij antwoorden: "Ja".

4) Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wil onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan? Zij antwoorden: "Ja".
Afbeelding

Terug naar “Archief”