Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Voda

Belijdenis topic

Berichtdoor Voda » 27 mar 2006 10:43

Zit jij op belijdenis catechisatie ?

Ga je belijdenis doen over een paar weken ? Zo ja/nee: hoe sta je er tegenover ?

Heb je een punt waarin we voor je kunnen bidden, noem dit dan concreet op !

Heb je al belijdenis gedaan, hoe kijk je er dan op terug ?

Misschien is het een idee om, àls je iets over je gemeente wilt zeggen, dit te proberen te doen zonder het noemen van je kerkverband ? Gewoon om niet teveel bij kèrken stil te staan maar meer bij JÒU ! :wink:
Laatst gewijzigd door Voda op 27 mar 2006 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Voda

Berichtdoor Voda » 27 mar 2006 10:43

Ik heb belijdenis gedaan toen ik 22 was. Dus lang geleden. Achteraf heb ik toen verklaard dat ik het wel eens was met de visie van de kerk in die plaats. En ik heb zeker nìet mijn persoonlijke geloof beleden. Ik kende de Heere Jezus toen nog niet als mijn Verlosser. Ik meende toen te weten “hoe het werkte” zegmaar . Maar ik had geen persoonlijke ervaring/wetenschap dat de Heere Jezus ook echt voor mìj was gestorven.

Daar is nu verandering in gekomen. Ik geloof nu dat de Heere Jezus ook voor mij persoonlijk het offer heeft gebracht en dat Hij mij heeft gered. Hij is mijn Redder en Verlosser. Ik ben door Hem VRIJgekocht !!! Ik wil nu met alles wat in mij is mijn leven in Zijn dienst stellen.

Ik vind het wel eens jammer dat ik destijds al belijdenis heb gedaan. Nu ik veranderd ben en nu er dus echt wat te belijden valt, zou ik dat nog eens graag met woorden vooor in Zijn gemeente hardop willen belijden..!!!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 mar 2006 10:48

Ik heb nog geen belijdenis gedaan en zit niet op belijdeniscatechisatie. Ik voel me niet thuis in de kerk van mn ouders, waar je ook - zoals Voda zegt- belijdenis op de leer doet en dat je beaamt hoe het werkt. enz.
Ik kan voorlopig nog geen andere kerken bezoeken omdat mn ouders dat niet willen. Misschien ga ik over een tijdje op kamers zodat ik dat al eerder kan doen. wie weet :wink:

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 27 mar 2006 10:54

Als ik terug kijk naar de motivatie van mijn beleidenis zie ik 2 redenen:

1) Ik kon God niet laten wachten. Alles wat Hij voor mij heeft gedaan en nog doet.

2) Ik heb belijdenis gedaan een jaar nadat mijn broer belijdenis deed. Ik zag hoe trots mijn vader was op mijn broer. Aangezien ik eigenlijk mijn hele leven al op zoek was naar de "thumbs up" van vader... mooie optie. Maar het was een verkeerd motief. Hij zat die tijd in de kerkenraad. Mijn broer kon hij bij thuiskomst gelijk van harte veliciteren, bij mij was het enige waar hij het over had een kennisvraag die ik niet meteen kon beantwoorden.

Ik ben blij dat ik belijdenis voor God heb gedaan. Hij accepteert mij zoals ik ben en herinnert mij van tijd tot tijd aan mijn keuze voor Hem.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Voda

Berichtdoor Voda » 27 mar 2006 10:59

Overigens is er een recent topic waar 1 aspect van (geen?) belijdenis doen aan de orde komt
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=15523&start=0
weet je nog andere recente topics over belijdenis doen, zet die dan even hier neer please.. :wink:
Laatst gewijzigd door Voda op 27 mar 2006 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.

mw
Moderator

Re: Belijdenis topic

Berichtdoor mw » 27 mar 2006 11:03

Voda schreef:Zit jij op belijdenis catechisatie ?

ja :lol: agelopen zaterdag de laatste les gehad. Aanstaande zaterdag "onderzoek" en gespreek door en met de kerkenraad. Daarna kunnen we als we willen nog een paar lessen krijgen van de ds, over dingen die ons nog niet duidelijk zijn en we nog vragen over hebben.

Ga je belijdenis doen over een paar weken ? Zo ja/nee: hoe sta je er tegenover ?

D.V. 16 april ( eerste paasdag)
Ik kijk er heel erg naar uit. Ook naar aankomende zaterdag, als alles goed mag gaan, als ik dan al mn belijdenis ga afleggen voor de kerkenraad.
Ik ben heel blij dat ik eindelijk de keuze gemaakt heb, om belijdenis te willen gaan doen. God heeft heel veel in mijn leven gedaan, mn leven geleid en mn leven gered. Mij zo vaak afgetrokken van de afgrond...en nog steeds werkt Hij door in mij. Een leven zonder Hem kan ik mij niet meer voorstellen... mijn leven is voor en van Hem! En ik zie er naar uit om dat aan mijn gemeente te vertellen.

Heb je een punt waarin we voor je kunnen bidden, noem dit dan concreet op !

- voor aankomende zaterdag... ik weet zker dat het goed komt, maar de zenuwen komen toch wel opspelen (stom)
- voor de 16de natuurlijk... dat de zenuwen niet de overhand gaan spelen, en ik de dienst bewust mag meemaken en er van ga genieten
- voor de tijd erna... waar ik enorm tegen op zie, omdat ik bang ben dat het zwarte gat daar is....en satan nog harder aan me gaat trekken. Maarrr....ook danken dat ik weet dat God met mij die periode ingaat!!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 mar 2006 11:09

naar aankomende zaterdag, als alles goed mag gaan, als ik dan al mn belijdenis ga afleggen voor de kerkenraad.

Dit klopt toch niet???? :shock:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2006 11:11

Voda: dan doe je het toch nog een keer ;)
Ik heb belijdenis gedaan toen ik 20 was. Daarbij heb ik bewust m'n doop bevestigd, ik had m'n doopjurkje meegenomen om 't wat te visualiseren.

Maar ik vind het stiekem toch jammer dat ik al gedoopt ben, want plons het zwembad in en er dan weer uitgetrokken worden is toch een geweldig mooi symbool.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 mar 2006 11:14

marina87 schreef:naar aankomende zaterdag, als alles goed mag gaan, als ik dan al mn belijdenis ga afleggen voor de kerkenraad.

je word met je belijdenis ook algenomen als lid (belijdend lid) van de gemeente en krijgt daarmee de toegang tot de sacrementen). Na het onderzoek worden (bij ons teminste) de belijdenisvragen al gesteld, en geef ik daar al antwoord op. Dit is voor de kerkenraad. Straks doe ik het dus nog een keer "over" en dat in het bijzijn van de gemeente!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2006 11:36

Ik heb vorig jaar april op mijn 18e belijdenis gedaan.
Ik wilde eigenlijk het jaar ervoor al, maar achteraf goed dat ik dat niet heb gedaan, omdat ik nog best jong was.
En oja, nu verandert mijn mening enzo ook best nog wel, over God en de kerk enzo, maar in dat jaar is het gewoon te wisselend geweest.
niet dat dat fout is, maar voor mij was het beter pas op mijn 18e belijdenis te doen :) Ook kon ik toen echt duidelijk aangeven waarom ik belijdenis deed: niet alleen om aan het Heilig Avondmaal te gaan, maar temeer omdat God mij had geroepen, en ik door Zijn bloed deel van Hem mag zijn!

Mijn belijdenisdienst was echt helemaal geweldig! vooral het toezingen door de gemeente vond ik fantastisch.
Wij hebben niet echt voor de kerkenraad belijdenis gedaan gelukkig. Wij hebben een hele kleine gemeente, en de twee ouderlingen, waaronder de jeugdouderling, kennen ons al zo goed, en spreken ons allemaal zo vaak, dat ze echt wel weten hoe en wat ik geloof.
Dus dat hoefde allemaal niet zo, al zijn ze er wel een avond bij geweest.
Op die 'aannemeningsavond' hebben wij gewoon allemaal een stelling uit de methode voorbereid, en hebben we een soort discussie avond gehad, inclusief die twee ouderlingen en dat was echt gaaf!!

We hebben nu nog steeds contact met elkaar, bereiden met onze groep steeds het Heilig Avondmaal voor, als het weer is, en het contact met 'onze' dominee wordt alleen maar meer (maar die was gewoon ook fantastisch ;) )

Een hele gezegende dienst, iedereen die belijdenis doet!!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 27 mar 2006 18:27

mw schreef:
marina87 schreef:naar aankomende zaterdag, als alles goed mag gaan, als ik dan al mn belijdenis ga afleggen voor de kerkenraad.

je word met je belijdenis ook algenomen als lid (belijdend lid) van de gemeente en krijgt daarmee de toegang tot de sacrementen). Na het onderzoek worden (bij ons teminste) de belijdenisvragen al gesteld, en geef ik daar al antwoord op. Dit is voor de kerkenraad. Straks doe ik het dus nog een keer "over" en dat in het bijzijn van de gemeente!

vage regeling. Ik heb zelf belijdenis gedaan van mijn geloof, en was het ook globaal eens met wat er in de kerk geleerd werd. Dat laatste ben ik van teruggekomen, althans... ik kan er niet eerlijk meer "ja" op zeggen.
Hoe het ook zij: 2x belijdenis doen vind ik grofweg gezegd nogal hypocriet. Fijn dat het zo werkt in die kerk, maar het slaat kant nog wal. Belijdenis doen is voor God ten overstaan je je gemeente. Je doet geen belijdenis van je geloof voor de kerkenraad, maar voor God. Die kerkenraad heeft er weinig mee te maken. Toegang krijgen tot sacramenten. Yay, maar hoe eerlijk en goed is dat? Ook tamelijk traditioneel en hypocriet.

Als je voor in de kerk staat kan men er over het algemeen vanuit gaan dat je "ja" zegt, anders stond je er niet... get the point?

2x belijdenis doen vind ik overbodig en teveel voortkomen uit traditie en regeltjes. Alsof de kerkenraad een tribunaal is waar je eerst voor moet verschijnen om "ja" te zeggen alvorens je het voor de hele kerk mag doen. En waar is God gebleven?
what the soul hides, blood tells

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2006 19:32

Serenity schreef:
mw schreef:

vage regeling. Ik heb zelf belijdenis gedaan van mijn geloof, en was het ook globaal eens met wat er in de kerk geleerd werd. Dat laatste ben ik van teruggekomen, althans... ik kan er niet eerlijk meer "ja" op zeggen.
Hoe het ook zij: 2x belijdenis doen vind ik grofweg gezegd nogal hypocriet. Fijn dat het zo werkt in die kerk, maar het slaat kant nog wal. Belijdenis doen is voor God ten overstaan je je gemeente. Je doet geen belijdenis van je geloof voor de kerkenraad, maar voor God. Die kerkenraad heeft er weinig mee te maken. Toegang krijgen tot sacramenten. Yay, maar hoe eerlijk en goed is dat? Ook tamelijk traditioneel en hypocriet.

Als je voor in de kerk staat kan men er over het algemeen vanuit gaan dat je "ja" zegt, anders stond je er niet... get the point?

2x belijdenis doen vind ik overbodig en teveel voortkomen uit traditie en regeltjes. Alsof de kerkenraad een tribunaal is waar je eerst voor moet verschijnen om "ja" te zeggen alvorens je het voor de hele kerk mag doen. En waar is God gebleven?

De kerkenraad zijn een soort dienaren van God. In veel kerken, waaronder die van mij, is het nodig om kennis van het Woord te hebben en God werkelijk te kennen, voor je aan het Heilig Avondmaal gaat.
Belijdenis doen is voor een groot deel, binnen deze gemeentes, toegang krijgen tot het Heilig Avondmaal. En diakenen, niet ouderlingen, hebben de plicht om erop toe te zien dat iedereen die aan het Avondmaal aangaat, ook daadwerkelijk een band met God heeft (oke, das niet met 100% zekerheid te zeggen, maar valt vaak af te leiden uit het leven van die personen). Zo kan de tafel niet ontheiligd worden.

De diakenen en ouderlingen luisteren op zo'n avond naar de getuigenis van alle jonge mensen die toegang tot het Heilig Avondmaal willen (en dat vind ik dus zo vaag aan mensen die belijdenis doen en niet aan het Avondmaal gaan :roll: ). Zij zijn er om dit te 'keuren', maar niet in negatieve zin.

En zoals ik al zei: bij ons in de gemeente is het nogal makkelijk om iedereen goed te kennen, maar in grotere gemeentes kan dat nu eenmaal niet, en wil de kerkenraad liever zelf de getuigenissen horen, voor het 'ja' aan de gemeente klinkt.

En ik moet eerlijk zeggen: bij mijn'ja' tegen de gemeente was het zeker wel God die erbij was, maar op dat moment was het toch echt meer tegen de gemeente, niet tegen God, dat heb ik echt al wel eerder gedaan en doe ik echt elke dag wel....

Dat is dus de reden van een aannemenigsavond en er is niks, helemaal niks hypocriets aan!!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 mar 2006 19:54

Zoals sommige al weten heb ik ongeveer een jaar geleden Belijdenis gedaan en ik ben in diezelfde dienst gedoopt. Ik vond het prachtig. Ook de lessen naar aanleiding tot de dienst, van mij mochten ze nog langer duren! Ik ben enorm gegroeid in dat afgelopen jaar mede dankzij mijn mede-catechisanten. Ik heb een enorm leuke ploeg gehad. Ik ben er trots op dat ik Belijdenis heb mogen doen.

Het mooiste is: Het maakt mij niet uit in welke Kerk ik Belijdenis heb gedaan. Al was het Chr.Geref, Ger.Gem, Hervormd, PKN, het maakt mij niet uit. Ik heb Belijdenis gedaan van het Geloof. Van de Bijbel. Van Hem. Niet van de leer. Want geen enkele Kerk is perfect. Hij wel! :D 8)
Afbeelding

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 27 mar 2006 20:23

De kerkenraad zijn een soort dienaren van God.

waar zijn die aangesteld in de bijbel? Enige achtergrond? Zijn ze apostelen?

In veel kerken, waaronder die van mij, is het nodig om kennis van het Woord te hebben en God werkelijk te kennen, voor je aan het Heilig Avondmaal gaat.

ja bij ons ook. Het leuke is dat ik meer weet van de bijbel en God dan menig ander persoon die bij ons aan het Avondmaal gaat. De enige vragen die mij gesteld werden waren vragen in de zin van "wat houdt de Drie-eenheid in" en "wat was het offer van Jezus"? Dat soort vragen. In het gesprek (ouderling kwam thuis op bezoek... ouderling is lid van de kerkenraad? die ouderling controleert dus mijn geloofsovertuiging, niet de complete kerkenraad) werden maar een paar oppervlakkige vragen gesteld, met vragen tussendoor als "hoe gaat het op school". Ik zat me er gewoonweg aan te ergeren. Als dat alles is...

Belijdenis doen is voor een groot deel, binnen deze gemeentes, toegang krijgen tot het Heilig Avondmaal.

dat is dus sowieso al een verkeerd verworden element van belijdenis doen. Een middel om mee te doen aan het avondmaal. Oh ja, en je bent ook nog officieel lid van de kerk.

Zo kan de tafel niet ontheiligd worden.

oh maar dat is erg... nee hoor, want de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Staat er niet ergens "je eet en drinkt tot je eigen oordeel?" Hoezo dan "ontheiligd worden"?
Wat is avondmaal nu werkelijk? De pascha-maaltijd! En die houden wij als christenen niet. Daar komt nog bij dat Jezus zegt "zovaak als jullie de beker drinken en het brood eet". Men zegt dat Jezus daarmee het avondmaal instelde (plus nog die zinnen erna). Maar is dat werkelijk zo? Doelde Jezus niet simpelweg op de pascha-maaltijd? Jezus zei eenvoudigweg dat elke keer dat zij de pascha maaltijd hielden dat zij dan aan Jezus moesten denken (in de zin van "uittocht uit Egypte, lam slachten etc" maar dan in de richting van Jezus' offer). Een meer voorkomende maaltijd zou eenvoudigweg kunnen zijn dat elke keer als de discipelen met elkaar zouden eten dat zij dan aan Jezus moesten denken.
Het is dus in het geheel geen instelling van een apart sacrament, maar een aanvulling op de Pascha-maaltijd, die wij als christenen over het algemeen niet houden. "Instelling van het Heilig Avondmaal" is naar mijn mening dan ook uiterst speculatief en onbijbels.

En ik moet eerlijk zeggen: bij mijn'ja' tegen de gemeente was het zeker wel God die erbij was, maar op dat moment was het toch echt meer tegen de gemeente, niet tegen God, dat heb ik echt al wel eerder gedaan en doe ik echt elke dag wel....

dat vind ik expliciet het vage aan "belijdenis doen".
what the soul hides, blood tells

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2006 20:28

Ach Serenity, wij hadden met de hele groep (7 mensen) aannemingsavond en het stelde echt geen zak voor, net als de hele belijdeniscatechisatie. Ik was blij dat ik zelf mocht toelichten waarom ik belijdenis deed.

Over dat avondmaal ben ik het wel met je eens. Ik ervaar het als iets goeds, maar het is toch maf dat je maar een stukje brood/matze krijgt en een slokje wijn/druivensap. Een complete maaltijd lijkt me bijbelser.

Terug naar “Archief”