Wat blijft die bijbel toch een mooi boek en waarom bedenken wij mensen er weer een berg onzin omheen.
Lezen wij wel wat de bijbel schrijft en wat zij niet schrijft. Wat nemen wij aan als waar dat wat God ons in de bijbel meegeeft of dat wat mensen met hun theologien (zowel goed als slecht) ervan denken te maken.
Wat betreft de doop ben ik van mening dat er maar 1 algemene waterdoop is om gewassen te zijn van onze zonden. En als dat nu als kind is gebeurd of als volwassene het zou mij een worst wezen. Feit is dat wij gedoopt moeten zijn daar is de bijbel duidelijk over. Zowel kinderdoop als volwassenen doop worden niet in de bijbel expliciet genoemd, dus waarom zou ik dan anders denken, want daar heb je theologen voor die met hun verstand God proberen te doorvorsen. Gevaar hiermee is dat wij ons een beeld van God creeren naar onze maatstaven en daarmee zondigen wij tegen het gebod: Gij zult u geen gesneden beeld maken ..... en voor hem neerbuigen.
Wie van ons zeggen niet ik ben van die en ik ben van die, nee maar luther dit en luther dat, Ouweneel zus en Ouweneel zo. Weet wel dat ik deze beide mensen hoogacht in hun kennis en in hun streven om het evangelie te verspreiden, maar ik heb een afschuw van de mensen die hen vereren ipv God.
1 Corinthe 1:17
17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.
18 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.
19 Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen.
Dit was de tekst waardoor God aan mij bekent maakte hoe Hij er over dacht.
Wij zijn geroepen om het evangelie te verkondigen en niets anders. Onze opdracht is niet het verkondigen van theologieen of een vorm van dopen, goed dan wel slecht maakt niet uit. Als dat afwijkt van het evangelie dat verkondigd dat er behoud is voor iedereen die gelooft in de opgestane Heer en messias Jezus Christus, dan is het dwaalleer. Daarom beschouw ik zowel de kinderdoop als de volwassendoop als heidens als ze gebruikt worden om onze theologien te maatstaven en hoe wij denken dat het behoort.
Ik persoonlijk ben als kind gedoopt en heb belijdenis gedaan. Voor mij is dat genoeg, want God heeft mij geleerd dat voor Hem de vorm er niet toe doet. Maar wel het hart als dat maar naar Hem verlangt.
Johannes de doper zei tegen de mensen dat die na hem kwam ons zou dopen in de heilige Geest. Die Geest is het die in iedere gelovige komt als hij of zij zich bekeert heeft van zijn leven dat gericht was op zelfverrijking en eer zoeken voor jezelf.
Ongeveer 2 jaar na mijn belijdenis is er in een selecte groep voor mij gebeden. Ik ervoer toen plotseling een enorme vrede en rust in mijn hart wat ik tot op de dag van vandaag van tijd tot tijd nog steeds ervaar.
Achteraf besefte ik pas wat er op dat moment gebeurde en dat was dat Jezus mij doopte met de heilige Geest, de Geest van kracht en wijsheid die alle verstand te boven gaat. Het is deze kracht waar Paulus in de brief aan de korintiers over schreef. De wijsheid en kennis waarbij de kennis van deze wereled bij verbleekt. Want menselijke wijsheid en theologieen hollen het evangelie uit en is niet meer gericht op de naaste maar op eigen eer en trots.
Tjonge het is weer een hele lap geworden, maar ik hoop dat de boodschap overkom.
Kinderdoop of volwassendoop???? Voor mij geen keus. Beide grote onzin en beide hebben een enorme kracht op de mensen die geloven in het evangelie van Jezus Christus, Hem zij alle eer en heerlijkheid amen.