blaadje schreef:hoe zit dat dan met Israel??????? dispentionalisten zien het ontstaan van de staat israel wel als een vervulling van beloftes in de bijbel. (sommigen gaan zelfs zo ver om de verbondstheologie als anti-semitisch te zien, omdat ze geen letterlijke bestemming aan het joodse volk geven, maar dan hebben ze het over de vervangingstheologie). waarin verschilt de verbondstheologie dan van de vervangingstheologie?
Het verschil tussen dispensationalisten en aanhangers van de verbondstheologie zit hem in de eschatologie, maar niet alleen daarin. Ik heb van dispensationalisten wel studies gezien, waarin ze een strak schema van de heilsgeschiedenis weergeven: eerst de gelovigen uit de heidenen bekeerd, daarna opname van de gemeente, daarna komt het natuurlijke Israel tot bekering, gevolgd door het duizendjarige rijk, de grote verdrukking en tot slot de wederkomst van Christus.
Ik moet eerlijk gezegd bekennen, dat me dit veel te strak overkomt, waarbij men het geheim van God voor wat betreft de eindtijd veel te veel in zit te vullen. Het lijkt dan meer een vorm van puzzelen met de Bijbel, met allerlei schema's en tijdspaden.
Onder verbondstheologen heeft lange tijd inderdaad de vervangingsgedachte postgevat (hoewel dat niet uitsluitend het geval was): de kerk is in plaats van Israel gekomen en voor het natuurlijke Israel was geen plaats meer in de theologische beschouwingen. Wat dat betreft komt men daar langzamerhand van terug, waarbij de holocaust en de oprichting van de staat Israel daarin een rol heeft gespeeld. Echter, het verschil met het dispensationalisme komt wel tot uiting in de verhoudingen tussen de christelijke kerk en de bekering van Israel: men ziet daarin geen verschillende heilspaden voor twee volkeren (kerk en Israel) zoals de dispensationalisten doen, maar 1 heilsgeschiedenis voor het ene volk van God (zowel uit de joden als uit de heidenen, want er is geen onderscheid meer), waarbij er daarnaast wellicht ook nog een staatkundig element voor het joodse volk speelt.
Het is ook nog eens een keer zo, dat als er het woord Israel in de Bijbel staat, een dispensationalist altijd denkt aan de afstammelingen van Jakob, terwijl een verbondstheoloog kijkt naar de context om te bepalen of het over de fysieke afstammelingen van Jakob gaat, of over de geestelijke. Bijv. Rom. 2:28-29, Rom. 9:6, Gal. 3:29, Gal. 6:16, Fil. 3:3 enz. zijn teksten die je volgens een verbondstheoloog niet (uitsluitend) op de natuurlijke afstammelingen van Israel van toepassing kunt achten, maar eerder op de geestelijke.
Een interessant artikel over het verschil tussen verbondstheologie en dispensationalisme over de verhouding kerk-Israel kun je
hier vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)