Het tweede Gebod

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Het tweede Gebod

Berichtdoor Annemieke86 » 26 feb 2006 19:28

Het tweede Gebod schreef:Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten

Ik zit een beetje met dit Gebod in mijn maag. Wil dit zeggen dat als jouw vader een fout maakt (dus bijvoorbeeld van het Geloof afstapt zoals in mijn geval) dat God die misdaad bezoekt aan mij? Hoe moet ik dat zien?
Ik vind het best moeilijk ook omdat ik in m'n leven al best heel wat heb moeten verwerken. Maar het is zowiso al dat God geen veilige reis hebt beloofd maar wel een behouden thuiskomst!

Ik weet niet hoe ik met dit Gebod moet omgaan :?
Afbeelding

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 feb 2006 19:51

dergenen, die Mij haten

dat wil dus zeggen: als jij de traditie/de fout van je vader doorzet in jouw leven.

Want lees eens verder: "maar doe barmhartigheid aan duizenden van hen die mij liefhebben en mijn geboden onderhouden".

Dus als jij de "fout" van je vader NIET overneemt in jouw leven, maar juist niet die fout doet en WEL "goed" leeft, dan hoef jij je geen zorgen te maken over een straf over de fout van jouw vader.
what the soul hides, blood tells

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 27 feb 2006 08:36

Lapide zegt dat deze tekst niet goed is vertaald. Serenety duidt er al op. De Heere speurt en zoekt om te zien of de kinderen van de vaders niet op het spoor van het verkeerde van hun vader doorgaan, maar zich bekeren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 feb 2006 09:50

Eigenlijk is het heel simpel, als jij als stamvader van een geslacht van de dienst van God afstapt en uhm laat ik zeggen atheist wordt, dan neem je vaak je hele gezin mee, en de kinderen daarvan en daarvan en daarvan. Die vloek (het afstappen van het geloof) is jou verantwoordelijkheid en galmt in jou verantwoordelijkheid na tot in het vierde lid dergenen die mij haten..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 feb 2006 11:48

Wat ik wel eens leerde met het vak 'Demonie' was dat als jouw overgrootvader of verder weg ooit vervloekt is geweest, of aan occultisme heeft gedaan en door de duivel bevangen is geweest, dat dat in jouw leven door kan werken zodat jij daar last van hebt...

Maar dat gaat dus over de duivel, niet over God.
Ik weet ook niet precies wat er bedoelt wordt met dat gebod...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 27 feb 2006 12:08

demonie. Ja, het kan werken in jouw leven, maar alleen als/omdat jij daar vatbaar voor bent.
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 feb 2006 12:11

Serenity schreef:demonie. Ja, het kan werken in jouw leven, maar alleen als/omdat jij daar vatbaar voor bent.
Vaak is het wel zo dat, als in jou geslacht mensen hebben open gestaan voor het occulte jij dat misschien ook hebt, maar het is nooit aangeboren. Denk eerder dat het iets erfelijks is waardoor jij eerder open staat voor die dingen, ook misschien door ervaringen die je (al dan niet bewust) hebt meegemaakt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2006 14:31

Serenity schreef:demonie. Ja, het kan werken in jouw leven, maar alleen als/omdat jij daar vatbaar voor bent.

Klopt, paranormale gaven zijn soms erfelijk... en ik merk wel bij meer dingen dat ze erfelijk zijn... :)

Ik snap het probleem met dit gebod wel... uiteindelijk hangt het toch niet van je ouders af wat er van jou terecht komt? Of toch wel? (door opvoeding etc) Maar uiteindelijk hangt het er toch van af of je gelooft of niet? en niet of je ouders wel of niet geloofden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 feb 2006 19:05

Marnix schreef:

Klopt, paranormale gaven zijn soms erfelijk... en ik merk wel bij meer dingen dat ze erfelijk zijn... :)

Ik snap het probleem met dit gebod wel... uiteindelijk hangt het toch niet van je ouders af wat er van jou terecht komt? Of toch wel? (door opvoeding etc) Maar uiteindelijk hangt het er toch van af of je gelooft of niet? en niet of je ouders wel of niet geloofden?
Nou daarom juist. Mijn ouders geloven niet en hebben dat ook mij proberen duidelijk te merken maar gelukkig heb ik voor God gekozen.

Serenity schreef:
dergenen, die Mij haten

dat wil dus zeggen: als jij de traditie/de fout van je vader doorzet in jouw leven.

Want lees eens verder: "maar doe barmhartigheid aan duizenden van hen die mij liefhebben en mijn geboden onderhouden".

Dus als jij de "fout" van je vader NIET overneemt in jouw leven, maar juist niet die fout doet en WEL "goed" leeft, dan hoef jij je geen zorgen te maken over een straf over de fout van jouw vader.
Zo had ik het nog niet gezien! Thanks :D
Afbeelding

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Het tweede Gebod

Berichtdoor Boekenlezer » 27 feb 2006 22:42

Annemieke86 schreef:
Het tweede Gebod schreef:Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten

Ik zit een beetje met dit Gebod in mijn maag. Wil dit zeggen dat als jouw vader een fout maakt (dus bijvoorbeeld van het Geloof afstapt zoals in mijn geval) dat God die misdaad bezoekt aan mij? Hoe moet ik dat zien?
Ik vind het best moeilijk ook omdat ik in m'n leven al best heel wat heb moeten verwerken. Maar het is zowiso al dat God geen veilige reis hebt beloofd maar wel een behouden thuiskomst!

Ik weet niet hoe ik met dit Gebod moet omgaan :?

Volgens mij is het meer: hij plaatst iedereen individueel weer voor de keuze.
Die misdaad werkt dus door, als je zelf dan ook die lijn kiest, die die vader gekozen heeft.
Maar doe je dat niet, en kies je ervoor om JHWH trouw te blijven, en in zijn dienst te blijven, dan treft de vloek over de zonde van je vader jou niet.

Ezechiël 18:1-4 wijst op de eigen verantwoordelijkheid:
1 Verder geschiedde des HEEREN woord tot mij, zeggende:
2 Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?
3 Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken! [NBG'51:...gij zult dit spreekwoord in Israël niet meer gebruiken.]
4 Ziet, alle zielen zijn Mijne; gelijk de ziel des vaders, alzo ook de ziel des zoons, zijn Mijne; de ziel, die zondigt, die zal sterven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 28 feb 2006 09:39

volgens mij gaat het ten eerste in het woord "misdaad der vaderen" niet per definitie over ongeloof, maar over zonde, welke zonde dan ook. Deze wordt bezocht aan de kinderen tot in 4 geslachten.

Het is een vloek die doorgaat in de geslachten, en niet alleen die van occulte dingen. Zelfs als je tot geloof komt, moet die vloek verbroken worden, wil hij geen impact meer hebben op je leven. Al die tijd dat je niet tot geloof gekomen bent, heeft deze impact gehad op je leven, zou die maar zo verdwijnen? Was het maar waar.

Ik heb die impact wel degelijk in mijn leven gezien, ook al was ik tot geloof gekomen, totdat die vloeken werden verbroken over mijn leven.(en daar ging zeker 4 jaar overheen). Ook mijn kinderen zullen die weer moeten verbreken als zij tot geloof zijn gekomen, zij zijn immers nog maar het derde geslacht.

Juist omdat wij zo naief zijn, kan satan zijn gang gaan. Want hij heeft recht op die vlakken van ons leven, totdat zij verbroken worden.

Op een of andere manier hebben wij er een psychologisch oorzaak/gevolg van gemaakt. Vader alcoholist, kind erft het. Vader misbruiker, kind ook door trauma. enzovoorts

Maar zet al deze gevallen eens in het licht van dit gebod, dan ga je zien dat er veel meer aan de hand is.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2006 09:53

volgens mij gaat het ten eerste in het woord "misdaad der vaderen" niet per definitie over ongeloof, maar over zonde, welke zonde dan ook. Deze wordt bezocht aan de kinderen tot in 4 geslachten.
Wij geloven dacht ik niet in overervende zonden van je biologische vader, daarbij staat het niet voor niets in het 2e gebod dat expliciet gaat over het aanbidden van andere goden.

Ik heb die impact wel degelijk in mijn leven gezien, ook al was ik tot geloof gekomen, totdat die vloeken werden verbroken over mijn leven.(en daar ging zeker 4 jaar overheen). Ook mijn kinderen zullen die weer moeten verbreken als zij tot geloof zijn gekomen, zij zijn immers nog maar het derde geslacht.
Iedereen moet door Jezus de vloek verbreken, dat is de vloek van de zonde.

Juist omdat wij zo naief zijn, kan satan zijn gang gaan. Want hij heeft recht op die vlakken van ons leven, totdat zij verbroken worden. Op een of andere manier hebben wij er een psychologisch oorzaak/gevolg van gemaakt. Vader alcoholist, kind erft het. Vader misbruiker, kind ook door trauma. enzovoorts
Dat zie ik persoonlijk niet als overerving (en al helemaal niet in het perspectief van de waarschuwing in het twee gebod). Sommige mensen staan meer open voor die dingen (occult, verslaving, geweld) soms omdat ze het een kick vinden soms omdat dat erfelijk bepaald is (denk aan persoonlijkheidstoornissen, neiging tot depressiviteit en allerhande aanverwante dingen). Maar ik geloof niet in een soort negatieve karma die van vader op zoon overgaan. Overigens is het totaal onrechtvaardig van God om die zonde op de persoon van een kind toeterekenen.

Maar zet al deze gevallen eens in het licht van dit gebod, dan ga je zien dat er veel meer aan de hand is.
Als je wat wilt zien, dan zul je dat zien.

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 28 feb 2006 10:54

Wij geloven dacht ik niet in overervende zonden van je biologische vader, daarbij staat het niet voor niets in het 2e gebod dat expliciet gaat over het aanbidden van andere goden.

In Ex 34:4, Num 14:17, Deut 23: 1-6 staat het er los van.

*knip*..Maar ik geloof niet in een soort negatieve karma die van vader op zoon overgaan. Overigens is het totaal onrechtvaardig van God om die zonde op de persoon van een kind toeterekenen.

maar wel rechtvaardig als Hij de kinderen zegent doordat een vader iets goeds had gedaan?? (vb. 2 kon 10:28-31 en 15:12)

Verder is het verbreken van de vloek niet genoeg, als de zonde van de vaderen over je bezocht worden, maar moet de zonde van de vaderen ook beleden worden (vb. 2 kron 34:21 en neh 9:1-2)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2006 12:04

In Ex 34:4, Num 14:17, Deut 23: 1-6 staat het er los van.
De eerste twee teksten kan ik niet zien in deze discussie, de laatste meer. Maar, dit zijn wetten voor het volk Israel om het 'ras' zuiver te houden.

1 Die door plettering verwond of uitgesneden is aan de mannelijkheid, zal in de vergadering des HEEREN niet komen.

2 Geen bastaard zal in de vergadering des HEEREN komen; zelfs zijn tiende geslacht zal in de vergadering des HEEREN niet komen.

3 Geen Ammoniet, noch Moabiet zal in de vergadering des HEEREN komen; zelfs hun tiende geslacht zal in de vergadering des HEEREN niet komen tot in eeuwigheid.

4 Ter oorzake dat zij ulieden op den weg niet tegengekomen zijn met brood en met water, als gij uit Egypte uittoogt; en omdat hij tegen u gehuurd heeft Bileam, den zoon van Beor, van Pethor uit Mesopotamië, om u te vloeken.

5 Doch de HEERE, uw God, heeft naar Bileam niet willen horen; maar de HEERE, uw God, heeft u den vloek in een zegen veranderd, omdat de HEERE, uw God, u liefhad.

6 Gij zult hun vrede en hun best niet zoeken, al uw dagen in eeuwigheid.
Het gaat daar niet om de zonde die Hij toerekend tot in het 10e geslacht, maar om de liefde richting Israel om ze ver te houden van hoerij, vermening met andere volken/rassen, dat is wel wat anders dan het toerekenen van zonden.

maar wel rechtvaardig als Hij de kinderen zegent doordat een vader iets goeds had gedaan??
Ik had het over 'die zonde' wat onduidelijk, en doelde daarmee op wat jou idee is, dat een zonde van je vader over zal gaan tot in het vierde geslacht, dat zou onrechtvaardig zijn (net zo onrechtvaardig als goede werken die je vader doet en doorworden gerekend aan kinderen in het vierde geslacht). Dus Ja.

Maar dat is niet mijn visie, mijn visie wijkt af van die van jou dus de redenatie gaat niet op. Als jou overgrootvader van de kerk zou zijn gegaan dan gaat jou opa meestal ook niet, je vader dan ook niet en jij dus ook niet. Jij komt dus niet meer onder het Woord van God, en die verantwoordelijkheid wordt je stamvader aangerekend (en als hij kiest voor het geloof zal hij daar in gezegend worden, omdat in hem zijn kinderen mee worden genomen, en het Woord zullen horen). Daarom is het ook zo belangrijk om na te denken naar welke kerk je later gaat..

Trouwens leuk om te weten, ik las pas in een Torahcommentaar dat het in de Hebreeuwse wereld algemeen gedragen werd dat de mens de hoeder van de schepping was, wij zijn dus ook verpicht niet alleen voor de nu levende mensen te zorgen maar ook voor hen die voort zullen komen uit andere. Als Kain Abel vermoord zegt God tegen hem, het bloed schreeuwt van de aarde (in de grondtekst staat daar; de bloeden) doordat Kain Abel vermoorde, kon een heel geslacht niet geboren worden, daarom is een moord ook zo intens erg.

want de grimmigheid des HEEREN is groot, die over ons uitgegoten is, omdat onze vaders niet hebben gehouden het woord des HEEREN, om te doen naar al hetgeen in dat boek geschreven is.
Dat is exact wat ik bedoel, omdat de vaderen het niet deden, doen de kinderen het niet. De kinderen (nakomelingen) zijn begrepen in de vaderen zoals wij vielen door de val van onze vader Adam.

2 En het zaad Israels scheidde zich af van alle vreemden. En zij stonden, en deden belijdenis van hun zonden en hunner vaderen ongerechtigheden.
Weer de benadrukking hoe belangrijk de keuzes van voorgangers, indentificatiefiguren, oudsten, ouders of een regering is. De kinderen belijden hun zonden (het afwijken van de wetten van God, heidendom/vermening met heidenen) die ze deden omdat hun vaderen dat ook al deden, en hun vaderen. De nadruk ligt op de zonde niet op de vaderen.

Het klinkt anders bijna als de mormonen die voorouders kunnen dopen om ze zo naar de hemel te laten rijzen als dat niet gebeurd was. Of andere kerken, waar je mensen kunt redden door geld te geven (offeren), zonde is persoonlijk en gaat niet over van mens op mens. Wel de schaduw van of het gevolg van die zonden.

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 28 feb 2006 13:19

In Num 14:16 "Omdat de HERE dit volk niet kon brengen naar het land dat Hij hun onder ede beloofd had, daarom heeft Hij hen in de woestijn omgebracht. 17 Nu dan, laat toch de kracht des HEREN zich groot betonen, zoals Gij gesproken hebt: 18 De HERE is lankmoedig en groot van goedertierenheid, vergevende ongerechtigheid en overtreding, hoewel Hij zeker niet ongestraft laat, maar de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht. 19 Vergeef toch de ongerechtigheid van dit volk naar de grootheid uwer goedertierenheid, gelijk Gij dit volk vergiffenis geschonken hebt van Egypte af tot hier toe, had het volk gezondigd door niet op God te vertrouwen."

Ik haalde deze tekst aan, omdat daar niet gesproken wordt over afgoderij zoals je aanhaalde. En in Exodus 34:4 ook niet. Lijkt me juist wel te zien in deze discussie.

Ik had het over 'die zonde' wat onduidelijk, en doelde daarmee op wat jou idee is, dat een zonde van je vader over zal gaan tot in het vierde geslacht, dat zou onrechtvaardig zijn (net zo onrechtvaardig als goede werken die je vader doet en doorworden gerekend aan kinderen in het vierde geslacht). Dus Ja.

dit gebeurt dus wel in 2 kon 10. Het goede werk van Jehu wordt beloond aan zijn zonen, dat ze dus op de troon mogen zitten ondanks dat ze niet leefden naar wat recht was.

want de grimmigheid des HEEREN is groot, die over ons uitgegoten is, omdat onze vaders niet hebben gehouden het woord des HEEREN, om te doen naar al hetgeen in dat boek geschreven is. Dat is exact wat ik bedoel, omdat de vaderen het niet deden, doen de kinderen het niet. De kinderen (nakomelingen) zijn begrepen in de vaderen zoals wij vielen door de val van onze vader Adam.

2 En het zaad Israels scheidde zich af van alle vreemden. En zij stonden, en deden belijdenis van hun zonden en hunner vaderen ongerechtigheden.Weer de benadrukking hoe belangrijk de keuzes van voorgangers, indentificatiefiguren, oudsten, ouders of een regering is. De kinderen belijden hun zonden (het afwijken van de wetten van God, heidendom/vermening met heidenen) die ze deden omdat hun vaderen dat ook al deden, en hun vaderen. De nadruk ligt op de zonde niet op de vaderen.

inderdaad....., blijft dus staan dat de zonde van de vaderen dan bezocht wordt aan het 3e en 4e lid.... er staat niet dat het 3e en 4e lid gestraft zullen worden, maar bezocht.

Terug naar “Archief”