In Ex 34:4, Num 14:17, Deut 23: 1-6 staat het er los van.
De eerste twee teksten kan ik niet zien in deze discussie, de laatste meer. Maar, dit zijn wetten voor het volk Israel om het 'ras' zuiver te houden.
1 Die door plettering verwond of uitgesneden is aan de mannelijkheid, zal in de vergadering des HEEREN niet komen.
2 Geen bastaard zal in de vergadering des HEEREN komen; zelfs zijn tiende geslacht zal in de vergadering des HEEREN niet komen.
3 Geen Ammoniet, noch Moabiet zal in de vergadering des HEEREN komen; zelfs hun tiende geslacht zal in de vergadering des HEEREN niet komen tot in eeuwigheid.
4 Ter oorzake dat zij ulieden op den weg niet tegengekomen zijn met brood en met water, als gij uit Egypte uittoogt; en omdat hij tegen u gehuurd heeft Bileam, den zoon van Beor, van Pethor uit Mesopotamië, om u te vloeken.
5 Doch de HEERE, uw God, heeft naar Bileam niet willen horen; maar de HEERE, uw God, heeft u den vloek in een zegen veranderd, omdat de HEERE, uw God, u liefhad.
6 Gij zult hun vrede en hun best niet zoeken, al uw dagen in eeuwigheid.
Het gaat daar niet om de zonde die Hij toerekend tot in het 10e geslacht, maar om de liefde richting Israel om ze ver te houden van hoerij, vermening met andere volken/rassen, dat is wel wat anders dan het toerekenen van zonden.
maar wel rechtvaardig als Hij de kinderen zegent doordat een vader iets goeds had gedaan??
Ik had het over 'die zonde' wat onduidelijk, en doelde daarmee op wat jou idee is, dat een zonde van je vader over zal gaan tot in het vierde geslacht, dat zou onrechtvaardig zijn (net zo onrechtvaardig als goede werken die je vader doet en doorworden gerekend aan kinderen in het vierde geslacht). Dus Ja.
Maar dat is niet mijn visie, mijn visie wijkt af van die van jou dus de redenatie gaat niet op. Als jou overgrootvader van de kerk zou zijn gegaan dan gaat jou opa meestal ook niet, je vader dan ook niet en jij dus ook niet. Jij komt dus niet meer onder het Woord van God, en die verantwoordelijkheid wordt je stamvader aangerekend (en als hij kiest voor het geloof zal hij daar in gezegend worden, omdat in hem zijn kinderen mee worden genomen, en het Woord zullen horen). Daarom is het ook zo belangrijk om na te denken naar welke kerk je later gaat..
Trouwens leuk om te weten, ik las pas in een Torahcommentaar dat het in de Hebreeuwse wereld algemeen gedragen werd dat de mens de hoeder van de schepping was, wij zijn dus ook verpicht niet alleen voor de nu levende mensen te zorgen maar ook voor hen die voort zullen komen uit andere. Als Kain Abel vermoord zegt God tegen hem, het bloed schreeuwt van de aarde (in de grondtekst staat daar; de bloeden) doordat Kain Abel vermoorde, kon een heel geslacht niet geboren worden, daarom is een moord ook zo intens erg.
want de grimmigheid des HEEREN is groot, die over ons uitgegoten is, omdat onze vaders niet hebben gehouden het woord des HEEREN, om te doen naar al hetgeen in dat boek geschreven is.
Dat is exact wat ik bedoel, omdat de vaderen het niet deden, doen de kinderen het niet. De kinderen (nakomelingen) zijn begrepen in de vaderen zoals wij vielen door de val van onze vader Adam.
2 En het zaad Israels scheidde zich af van alle vreemden. En zij stonden, en deden belijdenis van hun zonden en hunner vaderen ongerechtigheden.
Weer de benadrukking hoe belangrijk de keuzes van voorgangers, indentificatiefiguren, oudsten, ouders of een regering is. De kinderen belijden hun zonden (het afwijken van de wetten van God, heidendom/vermening met heidenen) die ze deden omdat hun vaderen dat ook al deden, en hun vaderen. De nadruk ligt op de zonde niet op de vaderen.
Het klinkt anders bijna als de mormonen die voorouders kunnen dopen om ze zo naar de hemel te laten rijzen als dat niet gebeurd was. Of andere kerken, waar je mensen kunt redden door geld te geven (offeren), zonde is persoonlijk en gaat niet over van mens op mens. Wel de schaduw van of het gevolg van die zonden.