Chloë:
Ik vind het erg moeilijk om dit helder te krijgen.
Ik ook. Zoals gezegd is dit een inzicht dat ik niet al te lang geleden gekregen heb. De volledige consequenties moet ik ook nog doordenken

Groot probleem daarbij is dat je veel bijbelgedeelten altijd anders gelezen hebt en dat je zelf moeilijk buiten je individualistische denkkaders kunt stappen.
Chloë:
Als jij als onderdeel van de gemeente bent uitverkoren, betekent dat dan dat de Gemeente van voor de grondlegging der wereld is uitverkoren?
Ik geloof inderdaad dat de Gemeente voor de grondlegging der wereld is uitverkoren. God heeft voor de grondlegging der wereld een bruid voor Zijn Zoon verkoren.
Chloë:
Dus dat het aantal leden van die gemeente niet 'vaststaat' zegmaar (je wordt uitverkoren door bij de Gemeente der uitverkorenen te komen).
Dat is een onderdeel dat ik nog een goed moet overdenken. Enerzijds stel ik dat de Gemeente uitverkoren is; anderzijds lees je wel dat er zoveel mensen als bestemd waren tot geloof komen. Misschien gaat het er domweg om dat je het begrip uitverkoren niet moet toepassen op individuën die tot geloof komen. Misschien moeten we daarvoor andere termen gebruiken.
Petertje:
Hoe kom je bij die gedachte? Ben ik erg nieuwsgierig naar.
Door een aantal artikelen op internet gingen mijn gedachten deze kant op. In de vakantie heb ik 'De kring om de Messias' gelezen en daarin kwam deze gedachte ook weer naar voren. Vandaar dus.
Petertje:
Volgens mij is de gemeente is een verzameling van christenen.
Op z'n minst moet je de kinderen van de gelovigen daar ook bij rekenen.
Petertje:
In een ieder die zich bekeert, komt de Heilige Geest in wonen (zie ik nergens dat dat in groepsverband gebeurd)
.
Ik had het in eerste instantie over het feit dat de Gemeente uitverkoren is. Als je daarmee niet kunt leven moet je daartegenoer jouw visie op de uitverkiezing zetten, dan weten we in ieder geval waar we het over hebben.
Petertje:
Als iemand in de gemeente getuigt dat hij een christen is, en zijn werken zijn er niet naar, dan moet hij uit de gemeente verwijderd worden (zie 1 Cor. brief) Dan wordt de gemeente besmet door iemand die geen gemeenschap met God kan hebben. Hij zegt wel dat ie bekeerd is, maar is het niet.
Ik zie daarin juist een sterke overeenkomst met de wetten die het volk Israël kreeg. Iemand die het verbond verbrak moest gedood worden. Zo iemand hoorde niet bij het volk van het Verbond, het uitverkoren volk. Ik stel dat God de gemeente heeft uitverkoren en ook met haar Zijn verbond gesloten heeft. Overtreding van dit verbond leidt tot uitsluiting.
Petertje:
Weleens over nagedacht dat het eigenlijk heel vreemd is dat er kerken ijn met onbekeerde mensen????
Ik vind het veel vreemder dat er mensen zijn die menen dat er kerken zijn met alleen bekeerde mensen.
Joris:
ik hou meer van het beeld van het lichaam van christus. dat is zeker weten bijbels.
Lichaam, bruid, volk, in alle gevallen gaat het om een samengestelde eenheid.
@MIC:
Iedereen die het evangelie hoort is uitverkoren (want hij is geroepen) maar niet iedereen wordt zalig. Uitverkiezing is pre voor geloven, maar geen garantie voor geloven
Je analogie met Israël kan ik waarderen. Ik geloof echter niet dat het vervolg correct is. Velen zijn geroepen maar weinigen zijn uitverkoren o.i.d. staat er toch in de bijbel? Vandaar ook dat ik de term uitverkoren beperk tot die groep mensen die gehoor geven aan het evangelie.
Klaas