Opgaan in muziek -is dat zondig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 aug 2003 13:37

invloed op je hebben is iets anders als macht. Als muziek je beheerst als een verslaving, dan is het zonde. Het pakt je vrijheid af en je wordt een slaaf. Dat geldt voor alles, muziek, geld, sexualiteit, je werk, etc.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 20 aug 2003 14:10

surfer schreef:Als muziek je beheerst als een verslaving, dan is het zonde. Het pakt je vrijheid af en je wordt een slaaf.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van muziekverslaving...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 aug 2003 14:36

of als je weet dat muziek een verkeerde invloed op je heeft, dat je dingen gaat doen waar je eigenlijk niet achter staat. Vul maar in.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 aug 2003 16:43

Nou Xgnoom. Ik wel... En dan kijk ik heel simpel naar mezelf... Dat bestaat wel degelijk en is net zo zondig en slecht als andere verslavingen...

En Storyteller, je laatste reactie onderschrijf ik van harte ;)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 20 aug 2003 19:51

kurtyo schreef:Tabitha:
Ik heb nooit gezegd dat Amy Grant heilig is, misschien geheiligd in Christus, dat kan ik niet beoordelen, maar daarom kan ik haar muziek nog wel verantwoord vinden.

Maar of die muziek daadwerkelijk verantwoord is, dat weet je niet? Anders zou het krom zijn: dat je het bij de ene wel weet en bij de ander niet...

Ik heb ook nooit gezegd dat Andy Hunter een instrument van de satan is. Inlegkunde van jou waarschijnlijk...

Dat was inlegkunde ja. Gebasseerd op jouw uitlatingen en op hoe ik deze interpreteerde.

Wat betreft housegospel. Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar ik weet niet of het goed is. Dat weet uiteindelijk alleen God.

Dat is al heel wat anders. Juist ja, dat weet alleen God, maar waarom ben je dan zo voorzichtig met housegospel en zo makkelijk met amy grant?

Het evangelie: een boodschap van liefde met het keiharde bonken (naar mijn MENING), waardoor ik niet eens meer nuchter kan nadenken.

Hoe denk jij over andere harde muziekstijlen als: metal (van heavy tot black) en gothic en punk etc.? Maar je geeft dus aan dat het een persoonlijke zaak is? Maar ben jij het eens met mensen als Johan (of hoe heet ie) vreugdenhil? Of toch niet?

Ik vind dat housegospel nog een stap verder gaat dan 'gewone' gospelmuziek, ik vind het ruiger en bij mij is het zo dat mijn gedachten er regelmatig door uitgeschakeld worden. Dat vind ik niet gezond. Wees nuchter en waakzaam staat er in de Bijbel! Natuurlijk mag je je ook verblijden in God, maar ik kan dat moeilijk om niet te zeggen helemaal niet met house, omdat ik dan het idee krijg dat ik meer met de muziek meega, dan dat ik de boodschap erzo van waardeer. Ik denk dat het veel beter is als in de muziek en in de boodschap opgaat. Mijn geweten klaagt me bij housegospel wel aan en bij muziek van Amy Grant niet. Daarom is het voor mij beter geen housegospel te luisteren.
Je interpretatie wat betreft Andy Hunter is fout. Ik heb dat nooit zo bedoeld. Ik hou niet van mensen oordelen, de muziek veroordeel ik wel (voor mezelf, ik weet niet of deze muziek in het algemeen veroordeeld moet worden)
Ik hou niet van die muziekstylen die jij zoeven opnoemt, maar waar ik vooral moeite me heb is het harde bonken in combinatie met de Boodschap van de Liefde! Ik vind dit niet in overeenstemming met elkaar. Maar gelukkig draait het om de inhoud, ook wat betreft housegospel. De inhoud is het belangrijkste, laat dat duidelijk zijn!

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 20 aug 2003 22:49

kurtyo schreef:Nou Xgnoom. Ik wel... En dan kijk ik heel simpel naar mezelf... Dat bestaat wel degelijk en is net zo zondig en slecht als andere verslavingen...

En Storyteller, je laatste reactie onderschrijf ik van harte ;)

Mijns inziens een typisch gevalletje van gebrek aan relativeringsvermogen!
Als je iets als muziek als verslaving ziet dan is dat een aangepraat idee (door een ander of jezelf)... en ja, het geeft je bepaalde ideeen, gelukkig maar want dat willen de meeste muziekmakers ook maar dat is meestal niet negatief! En als dat wel zo is moet je een andere cd opzetten! :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 aug 2003 10:36

Tabitha schreef:Ik vind dat housegospel nog een stap verder gaat dan 'gewone' gospelmuziek, ik vind het ruiger en bij mij is het zo dat mijn gedachten er regelmatig door uitgeschakeld worden. Dat vind ik niet gezond. Wees nuchter en waakzaam staat er in de Bijbel!

Ik weet dat in de Bijbel staat 'wees nuchter en waakzaam'. Maar eigenlijk is wat jij hier zegt en in de rest van je reply dus allemaal alleen maar persoonlijk. Want als bij jou je gedachten er bij uitgeschakeld worden dan is die muziek voor jou niet goed. Mijn gedachten worden er niet door uitgeschakeld, mijn oren kunnen het niet aan maar dat is wat anders :S

Natuurlijk mag je je ook verblijden in God, maar ik kan dat moeilijk om niet te zeggen helemaal niet met house, omdat ik dan het idee krijg dat ik meer met de muziek meega, dan dat ik de boodschap erzo van waardeer. Ik denk dat het veel beter is als in de muziek en in de boodschap opgaat.

Hm, maar er zijn dus ook mensen die de boodschap in een 'housegospelnummer' wel zien. En die in beiden opgaan. Zowel muziek als boodschap...

Mijn geweten klaagt me bij housegospel wel aan en bij muziek van Amy Grant niet. Daarom is het voor mij beter geen housegospel te luisteren.

Oke, dan is het voor jou beter. Voor mij is het beter om ook niet naar house te luisteren omdat ik het niet mooi vind en dus ook niet naar de (eventuele) boodschap luister.

Je interpretatie wat betreft Andy Hunter is fout. Ik heb dat nooit zo bedoeld. Ik hou niet van mensen oordelen, de muziek veroordeel ik wel (voor mezelf, ik weet niet of deze muziek in het algemeen veroordeeld moet worden)[/quote

Ik weet dat je het nooit zo bedoeld hebt, ik stelde dat omdat ik er een reactie van jou op wilde. Je gelooft dus (ook) niet dat je stijlen in het algemeen mag afkeuren?

Ik hou niet van die muziekstylen die jij zoeven opnoemt, maar waar ik vooral moeite me heb is het harde bonken in combinatie met de Boodschap van de Liefde! Ik vind dit niet in overeenstemming met elkaar.

Ik kan nummers naar jou sturen die je waarschijnlijk nog veel 'erger' vindt dan de house waar we het nu over hebben maar die wel christelijk zijn en wel degelijk een boodschap hebben. Ik proef in die nummers weldegelijk liefde. Wat ik echter ook vaak 'proef' is ontzag. En ik herken mezelf er in: regelmatig 'negatief' --> teleurgesteld in God e.d. Ik vind dat je je gevoel mag uiten d.m.v. muziek...

Maar gelukkig draait het om de inhoud, ook wat betreft housegospel. De inhoud is het belangrijkste, laat dat duidelijk zijn!

Gelukkig ;)

de_zoekende:
Mijns inziens een typisch gevalletje van gebrek aan relativeringsvermogen!

Deze opmerking bevalt mij niet. Als je me niet kent, beschuldig mij dan niet van een gebrek aan relativeringsvermogen.. Heb jij een 'verslaving'? Ik moet zeggen dat ik een hekel aan dit woord heb i.c.m. minder tastbare dingen (zoals muziek, erotiek, e.d.) Maar dat wil niet zeggen dat zo'n verslaving een gevolg is van een 'gebrekkig relativeringsvermogen'

Als je iets als muziek als verslaving ziet dan is dat een aangepraat idee (door een ander of jezelf)...

Nee! Dat is een volledige slag in de ruimte zoekende. Muziek is een verslaving omdat je (net als bij andere zaken) er niet mee kunt stoppen, het neemt je in beslag, het werkt op je, het bepaalt je gemoedstoestand. Jij vergeet 1 ding: muziek doet meer met je dan je denkt. Misschien niet als je een oppervlakkige muziekluisteraar bent. Maar als je er vaak mee bezig bent neemt het net als alle andere verslavingen bezit van je.

en ja, het geeft je bepaalde ideeen, gelukkig maar want dat willen de meeste muziekmakers ook maar dat is meestal niet negatief! En als dat wel zo is moet je een andere cd opzetten!

En schatje, dat is nu juist het probleem. Natuurlijk is het niet negatief als mensen een boodschap willen overbrengen door middel van muziek. Maar zodra iets bezit van je neemt. Zodra iets er voor kan zorgen dat jij een bepaald gevoel krijgt (drugs?), dan is er sprake van een verslaving... Dan kun je geen andere muziek opzetten. Mijns inziens ontbreekt het jou aan kennis hierover en misschien een te kortzichtig beeld van het geheel.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 21 aug 2003 12:57

kurtyo schreef:Mijns inziens ontbreekt het jou aan kennis hierover en misschien een te kortzichtig beeld van het geheel.

Als je zo schiet is het altijd raak...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 22 aug 2003 00:12

Ik heb nog nooit iemand ontmoet die verslaafd is aan muziek! Persoonlijk vind ik de vergelijking met drugs als appels en peren vergelijken... gaat niet...

joris

Berichtdoor joris » 22 aug 2003 07:04

de_zoekende schreef:Ik heb nog nooit iemand ontmoet die verslaafd is aan muziek! Persoonlijk vind ik de vergelijking met drugs als appels en peren vergelijken... gaat niet...

een verslaving is altijd persoonlijk. als iemand zegt dat ie verslaafd is aan muziek, dan is dat toch gewoon zo? lGaan we ook daar nog over discusieren?

fijn dat jij niet verslaafd bent aan muziek. Wat is het bij jou?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 aug 2003 10:17

kurtyo schreef:
Mijns inziens ontbreekt het jou aan kennis hierover en misschien een te kortzichtig beeld van het geheel.

Als je zo schiet is het altijd raak...

Xgnoom, wat bedoel je? Als ik beschuldigd word van een gebrekkig relativeringsvermogen dan kaats ik terug... Ja wie de bal kaatst kan 'm terugverwachten....

Ik heb nog nooit iemand ontmoet die verslaafd is aan muziek! Persoonlijk vind ik de vergelijking met drugs als appels en peren vergelijken... gaat niet...

Het enige wat ik met die 'vergelijking' (wat het overigens niet eens is) wilde zeggen is dat drugs wel als verslavend word gezien vanwege dat wat het met je doet en vanwege het feit dat je er niet af kunt blijven (sommigen) maar muziek kan geen verslaving zijn? Dat jij nog nooit iemand ontmoet hebt die verslaafd is aan muziek (of geweest) dat is niet mijn schuld. Maar dat ligt misschien aan degenen waar je mee omgaat of wat dan ook.. dat is voor mij niet belangrijk. Maar waarom zou jij twijfelen aan het feit dat je er verslaafd aan kunt raken? Je kunt aan zowat alles verslaafd raken... Kun jij je voorstellen dat de buurman misschien masturbeert met de onderbroek van de overbuurvrouw in z'n gedachten? Je weet het nooit. Dit is een heel 'flauw' voorbeeld. Maar het kan...

juliagirl
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor juliagirl » 22 aug 2003 11:13

De zoekende, even voor de duidelijkheid: Het is zeker mogelijk dat je verslaafd bent aan muziek. Ik weet niet of ik verslaafd ben; waar die grenzen liggen. Maar ik weet wel dat ik niet zonder mijn piano zal kunnen!
klinkt vreemd, maar door piano te spelen uit ik mijn gevoelens en word ik rustig. Dan zie ik dingen heel anders in. Misschien beetje gek, maar zo is het wel!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 22 aug 2003 11:15

de_zoekende schreef:Ik heb nog nooit iemand ontmoet die verslaafd is aan muziek! Persoonlijk vind ik de vergelijking met drugs als appels en peren vergelijken... gaat niet...

Dan heb je mij nog nooit ontmoet.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Opgaan in muziek -is dat zondig?

Berichtdoor Ikke21 » 22 aug 2003 12:00

juliagirl schreef:Ik heb een vraag. Mij is altijd voorgehouden dat muziek alleen goed is als het tot eer van God wordt gespeeld/ gezongen. Maar is het dan verkeerd om ten volle te genieten van vrij moderne pianomuziek zonder zang? (bijv. Laurens van Rooyen) Mag je daar in opgaan, terwijl je niet weet of de componist het tot eer van God heeft geschreven? Ik vind dit erg moeilijk, vooral als ik bedenk dat ik liever naar dit soort muziek luister dan naar kerkmuziek.

Ik denk dat je tot op zekere hoogte wel mag opgaan in de muziek, als het geen verkeerde muziek is en je vindt het mooi, waarom zou dat niet mogen, maar maak er geen afgod van!!
Zo is dat volgens mij met alles, b.v. sport, je mag best sporten, maar als je van deze dingen een afgod maakt, ga je er dus niet mee om en is het wel zondig!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Opgaan in muziek -is dat zondig?

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2003 12:09

Ikke21 schreef:
juliagirl schreef:Ik heb een vraag. Mij is altijd voorgehouden dat muziek alleen goed is als het tot eer van God wordt gespeeld/ gezongen. Maar is het dan verkeerd om ten volle te genieten van vrij moderne pianomuziek zonder zang? (bijv. Laurens van Rooyen) Mag je daar in opgaan, terwijl je niet weet of de componist het tot eer van God heeft geschreven? Ik vind dit erg moeilijk, vooral als ik bedenk dat ik liever naar dit soort muziek luister dan naar kerkmuziek.

Ik denk dat je tot op zekere hoogte wel mag opgaan in de muziek, als het geen verkeerde muziek is en je vindt het mooi, waarom zou dat niet mogen, maar maak er geen afgod van!!
Zo is dat volgens mij met alles, b.v. sport, je mag best sporten, maar als je van deze dingen een afgod maakt, ga je er dus niet mee om en is het wel zondig!!

Ja veilig antwoord :wink:

in zekere hoogte opgaan in muziek? Tot hoe ver? (voor iedereen persoonlijk?)
geen verkeerde muziek? (wat is voor jou verkeerde muziek?) (is dat ook per persoon verschillend?)

oooi

hijwel
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”