Censuur Vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
schoenveter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:58

Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor schoenveter » 22 okt 2022 08:01

Ik ben geen actieve forumgebruiker, maar volg wel een aantal jaren redelijk actief de vragenrubriek al vraag ik mij steeds vaker af: Waarom?

Waar ik moedeloos en bezorgd van begin te worden is hoe ik merk dat er een flinke dosis censuur is hier. Het stelselmatig verwijderen van inhoud in vragen en reacties. Het lijkt een trend. Ik vind het eigenlijk ook een kenmerkende weerspiegeling van het gebrek aan dialoog in Refokerken. De mond moet je snoeren en een weerwoord is slecht, ongeacht wat (en dan de Bijbel misbruiken als reden). Daar ben ik het niet mee eens. Je mag en moet elkaar kunnen en blijven aansporen, aanscherpen of aanvuren zoals het ook in de Bijbel staat. Als die openheid er niet is dan laat je tegelijk ook dezelfde Bijbel dicht.

1. Algemeen bekend is dat reacties daar regelmatig verwijderd worden. Terecht als privacy in het geding is, bedreigingen of dat er een verhitte discussie losbarst en/of dat het duidelijk bespottend is, maar soms lijkt het meer op ontwijking. Tegelijk heb ik ledenreacties gezien die puur onbegrip tonen en een snauw geven naar vraagsteller dat de vraag er 'niet toe doet' (netjes gezegd want het is ruwer geformuleerd) en dat je 'beter maar Bijbel kan lezen' bijvoorbeeld, en zo'n opmerking laten jullie dan wel erop staan? Zo heb ik van jullie begrepen dat de rubriek open en veilig voor iedereen moet zijn, zonder een vraagsteller bang te maken voor de reacties hierop. Vragen zijn bedoeld ter verduidelijking en om 'geprikkeld' te worden. Zonder prikkeling, zowel voor jong en oud, is er geen stimulans om iets te doen of veranderen. Daarmee verdwijnt m.i. het doel van een vraag of reactie. Elk persoon vraagt om respons. Sommigen denken hierbij vooral hun gelijk te kunnen halen, en kunnen geen kritiek verdragen. Dat is meer 'hun' probleem dan het 'onze'. Zo filter je tegelijk het kaf van het koren.

Het beleid is niet eenduidig te noemen. En helaas steeds vaker dat je geen reacties kan geven bij een Vraag&Antwoord. Ik heb al talloze keren gehad dat ik ergens een prima aanvulling kon geven en dit ook wilde bijdragen, maar dat die optie er simpelweg niet is. En dat waren ook veel algemene onderwerpen waar je geen gekke toestanden bij verwacht.

2. Minder bekend: Ik heb zelf ook eens een paar vragen ingestuurd verschillend van aard en maakte er expres een kopie van na mijn eerdere ervaringen. Om vervolgens te zien dat de inhoudelijke, gevoelige randjes (hetgeen juist de gevoelige snaar raakt) eruit is verwijderd en er een bevooroordeeld antwoord met verschillende aannames voor terugkwam zonder wedervragen ter verduidelijking. Nuttig was het niet omdat het incompleet was, allicht volgens sommige meningen uit een bepaalde hoek vast een mooi ingekleurd plaatje. Onwetend dat dit niet het volledige verhaal betrof. Dat vind ik vergelijkbaar met Roomse praktijken.

Met verschillende mensen uit mijn omgeving sprak ik eens over Refoweb. Ook zij begonnen hierover: Ze hadden eens als groep jongeren een vraag samen gemaakt waar ze niet uitkwamen en dit netjes geformuleerd ingestuurd. Er kwamen bepaalde kwesties aan bod waar de antwoordgever kennelijk geen antwoord op had of wil geven(?) en vervolgens is de inmiddels halve vraag ook half beantwoordt. Dit op punten waar het eigenlijk net niet over ging. Wat heb je daar nou aan?

Jongeren willen antwoorden op vragen over en voor hun ontwikkeling, welke ze dan beperkt krijgen. Dat verhinderd groei en geeft wantrouwen zoals ik net zo heb. Zo weet ik nog een voorbeeld waarbij jongeren blij op de dominee afstapte na de dienst toen hij 'eindelijk' eens met een heldere preek kwam terwijl de kerkeraad dit bekritiseerde en gauw in de doofpot stopte omdat de inhoud 'niet goed genoeg zou aanslaan'. Tegenstrijdig dus.

Ook krijg ik het gevoel dat het niet de bedoeling is dat we echt luisteren. Kritiek of een weerwoord lijkt uit den boze, zelfs als de formulering mild/subtiel is vinden jullie dat reden genoeg om censuur toe te passen. In de kerk is er wel een goede reden dat er voorzichtigheid is, al zou dat nog steeds niet moeten leiden tot verstomming, maar een openbaar online platform..?

Waar komt dit verzwijgende gedrag vandaan? Is het een centenkwestie, een uitoefening van macht, een angst voor kritiek/gevolgen en/of een gebrek aan verdraagzaamheid? Wellicht is dit ook zo gegroeid na vele negatieve ervaringen hier, maar ik zie dit niet als een gezonde ontwikkeling.

Doe dit a.u.b. niet en stop ermee omdat het ten koste gaat van o.a. de geloofwaardigheid. Als ik niet kan vertrouwen dat de inhoud volledig en juist is, kan ik het ook niet voor waar aannemen. Als je transparant bent moet je een volledig verhaal horen en niet de knelpunten uit de weg willen gaan. Dit, samen met een eerlijk antwoord zodat de lezer op basis van het geheel een conclusie kan trekken en die zonder hinder ook naast de Bijbel kan leggen.

Is het niet onze keus en verantwoording hoe wij als mens leven en doen? Zijn we niet juist geschapen om verschillende gaven te hebben en dus ook verschillend te denken en zijn? Wat als een predikant bewust alleen over zonden en ellende preekt? Dan is het een eenzijdig plaatje waarbij de essentie van het Evangelie ontbreekt. Dan is het selectief. Ook als er geen eenduidig antwoord te vinden is, kan dit toch nog altijd eerlijk aangegeven worden?
:-oo

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 22 okt 2022 08:33

Ik had de indruk dat de meeste reacties in de vragenrubriek werden verwijderd omdat ze tegen. het antwoord ingaan. Het is expliciet beleid dat een reactie écht iets moet toevoegen. Hier wordt al sinds jaar en dag over geklaagd. Tja, ergens snap ik dat beleid ook wel, omdat men de vraagsteller niet in verwarring wil brengen. Zelf zou ik voor ander beleid gekozen hebben, Het forum is volgens de beheerders de plek om alternatieve antwoorden te geven en om in discussie te gaan.

Dat er stukken uit vragen wordt weggelaten wist ik niet. Weet je zeker dat dit precies de gevoelige onderdelen van een vraag zijn? Ik kan me wel wat voorstellen bij het inkorten van vragen, omdat sommige erg lang zijn.

Wat betreft de rest van wat je schrijft: ook daar is al best vaak een punt van gemaakt. Hier en daar ben ik het ook wel met je eens. Anderzijds: de Refowebbeheerders kunnen het nooit iedereen naar de zin maken en ze durven ook met enige regelmaat juist wél iets zeer gevoeligs te publiceren én onder zware kritiek te laten staan. Ik denk dat dan de kolommen van Kruipolie (recent nog Rechterflankistan, voorheen eentje over racisme), de stevig-kritische antwoorden van ds. Van den Brink en een foto van kunstbillen waar men een onderschrift bij kon verzinnen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 22 okt 2022 12:22

Voor een deel heb je wel gelijk. In die zin dat we er steeds meer van overtuigd raken dat veel reacties werkelijk niets bijdragen en óf de vraagsteller de maat nemen óf het beter weten dan het panellid óf inhoudelijk weinig met het onderwerp te maken hebben. Zelf noemen we dat gevorderd inzicht ;-) Dat werkt overigens alleen maar in ons eigen nadeel. Veel reacties zijn namelijk positief voor de bezoekerscijfers.

Vraag én antwoord worden waar nodig geredigeerd en eventueel in fatsoenlijk Nederlands omgezet. Dat is iets wat iedere redactie doet. De grote lijnen van een artikel zullen er niet door veranderen. Als je vraag niet voldoende is beantwoord naar jouw zin dan ben je vrij om een vervolgvraag in te sturen. Als de redactie het met je eens is, wordt ook die beantwoord.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 22 okt 2022 13:57

@schoenveter
Zie https://www.nd.nl/nieuws/nederland/621289/vragen-op-refoweb-steeds-persoonlijker

Dan kan je de reactie van @henkie (Aalbers???) beter plaatsen. Ik vind logisch dat er kritisch naar vragen en reacties op Refoweb wordt gekeken.
Zoals @henkie zegt "Veel reacties zijn namelijk positief voor de bezoekerscijfers.", dus moet je er voor zorgen dat het niet te extreem wordt, want dat schrikt bezoekers af. Bezoekerscijfer zijn van belang voor de opbrengsten die refoweb genereert.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2022 14:13

Het topic 'reacties op vragenrubriek' zit op slot.
Je mag alleen discussiëren als je het onderwerp algemeen maakt.
De reden, lijkt mij, dat het dan minder confronterend is voor de vraagsteller en de 'deskundige' als een ander het beter blijkt te weten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 22 okt 2022 14:53

henkie schreef:Voor een deel heb je wel gelijk. In die zin dat we er steeds meer van overtuigd raken dat veel reacties werkelijk niets bijdragen en óf de vraagsteller de maat nemen óf het beter weten dan het panellid óf inhoudelijk weinig met het onderwerp te maken hebben. Zelf noemen we dat gevorderd inzicht ;-) Dat werkt overigens alleen maar in ons eigen nadeel. Veel reacties zijn namelijk positief voor de bezoekerscijfers.

Vraag én antwoord worden waar nodig geredigeerd en eventueel in fatsoenlijk Nederlands omgezet. Dat is iets wat iedere redactie doet. De grote lijnen van een artikel zullen er niet door veranderen. Als je vraag niet voldoende is beantwoord naar jouw zin dan ben je vrij om een vervolgvraag in te sturen. Als de redactie het met je eens is, wordt ook die beantwoord.


Nou die vragenrubriek is nog iets van het oude van Refoweb. En het is fijn om te zien dat de antwoorden op grote schaal gebruikt worden. Zelfs hoor ik dat af en toe van de kansel. @Henkie, houden alsjeblieft zo. Er zijn al genoeg trollen die proberen de vragenrubriek voor gek te zetten of te verzieken.
=D>
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2022 15:12

Ja, lekker houden zo. Op 'geen stijl' enzo wordt het wel verder besproken.
Dan kunnen andere christenen mee 'profiteren' en als christen-wappie gezien worden.
Het komt steeds vaker voor dat ik me een beetje schaam als ik zeg dat ik christen ben omdat, wat men onder christen verstaat, helamaal niet overeenkomt met mijn definitie van een christen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 22 okt 2022 17:35

naamloos schreef:Ja, lekker houden zo. Op 'geen stijl' enzo wordt het wel verder besproken.
Dan kunnen andere christenen mee 'profiteren' en als christen-wappie gezien worden.
Het komt steeds vaker voor dat ik me een beetje schaam als ik zeg dat ik christen ben omdat, wat men onder christen verstaat, helamaal niet overeenkomt met mijn definitie van een christen.


Tjonge dat jij je schaamt, als je zo neerkijkt op de refo's die een andere mening dan jou hebben. Het zegt meer van jou dat jij zo schaamt. Dat je Geen-stijl serieus neemt, waar gevloekt wordt en waar juist God en Christus zo vaak belachelijk gemaakt worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2022 21:35

Speedy schreef:Tjonge dat jij je schaamt, als je zo neerkijkt op de refo's die een andere mening dan jou hebben. Het zegt meer van jou dat jij zo schaamt. Dat je Geen-stijl serieus neemt, waar gevloekt wordt en waar juist God en Christus zo vaak belachelijk gemaakt worden.

Mijn overtuiging is dat het christendom juist op r.w. regelmatig belachelijk wordt gemaakt door infantiele en muggezifterij-vragen en antwoorden. (Snorren, baarden, rokken, broeken, kleuren, gitaren, liedjes, .... mag je als christen....!
Pfft, denk zelf eens even na. Als iets niet in jouw Bijbel staat dan staat het ook niet in die van de 'deskundige')
Geen stijl neem ik niet bij voorbaat serieus, net zoals ik refoweb niet bij voorbaat serieus neem.
Ik kijk gewoon wat ik er zelf van vind, en dan kan ik 'geen stijl' bij tijden best begrijpen.
Zeker zegt het iets over mij dat ik me schaam over dat soort gristendom, daar distantieert ik me graag van.
Verder vraag ik me af hoe jij (neer)kijkt op christenen, of niet-christenen met een andere mening als jij..Werkt dat anders?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2022 11:33

Speedy schreef:Tjongee dat jij je schaamt, als je zo neerkijkt op de refo's die een andere mening dan jou hebben. Het zegt meer van jou dat jij zo schaamt. Dat je Geen-stijl serieus neemt, waar gevloekt wordt en waar juist God en Christus zo vaak belachelijk gemaakt worden.


Dat zeg je nu wel maar mag de onderlinge verdeeldheid ook reden zijn voor schaamte? En ik herken ook wel de plaatsvervangende schaamte als christenen elkaar de maat nemen op basis van allerlei randzaken en ja, dat kan over en weer het geval zijn en wat voor negatief getuigenis we daarmee aan de wereld uitdragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor ajl » 25 jan 2023 09:07

Hoe kan ik reageren op een vraag in de vragenrubriek als daar nog geen reacties onderstaan. Als er reacties onderstaan verschijnt altijd de optie 'reageer', maar als deze er niet staan zie ik nergens deze optie staan. De vraag 'brief aan schoonmoeder; vraagt namelijk om een reactie ;)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor Dorpeling » 25 jan 2023 14:28

ajl schreef:Hoe kan ik reageren op een vraag in de vragenrubriek als daar nog geen reacties onderstaan. Als er reacties onderstaan verschijnt altijd de optie 'reageer', maar als deze er niet staan zie ik nergens deze optie staan. De vraag 'brief aan schoonmoeder; vraagt namelijk om een reactie ;)

Exact wat ik dacht! [-(

Daarom zal het wel niet kunnen :)
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 25 jan 2023 16:18

Op zulke schoonmoeders moet je gewoon nooit reageren!.


Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor ajl » 25 jan 2023 16:25

Dorpeling schreef:Exact wat ik dacht! [-(

Daarom zal het wel niet kunnen :)


Ik ben het trouwens volkomen eens met mevrouw Rots. De schoondochter is een enorme zeurkous.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Censuur Vragenrubriek

Berichtdoor ajl » 25 jan 2023 16:26

Prisma23 schreef:Op zulke schoonmoeders moet je gewoon nooit reageren!.


Afbeelding


Niets mis met de schoonmoeder;). Denk eerder met de schoondochter.

Hoezo ' volkomen normaal' dat schoonouders het huishouden doen als je zwanger bent? Onbegrijpelijk


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten