Afscheid?!

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Afscheid?!

Berichtdoor elburger » 04 aug 2020 07:47

Ik ben hier met veel plezier geweest. Heb het nodige geleerd. Ontving kritiek, en dat is prima. Maar hoe men soms reageerd op mensen die van de "zwartekousenkerk" lid zijn, dat is soms te triest voor woorden! Ik heb tijden lang rondgelopen om het " de Paus met zijn aanhang" hier eens onder de aandacht te brengen. Nooit gedaan omdat ik daar heftige reacties op verwacht. Maar tegen het geloof van gereformeerden is alles geoorloofd.

Mijn plezier is weg omdat steeds te moeten lezen en die persoonlijke aanvallen. De naam " elburger" werkt als een rode lap op een stier. En nee, ik neem geen slachtofferrol aan maar wordt er verdrietig van.

Aan een ieder deze welgemeende groet: VALE IN DOMINO.

J.v.d.B.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2020 08:52

Het gebeurt op elke forum (geloof, bloemschikken, sport, trombonespelen) dat er mensen zijn die zich persoonlijk aangevallen voelen. Dit kan terecht zijn, soms wordt het op de man/vrouw gespeeld en niet op het onderwerp. Maar het kan ook een kwestie zijn van hoe lees je een forum. Ik heb geleerd om vooral je op de inhoud van de berichten te richten en niet erg te letten op wie het schrijft. Dit ook omdat forumleden elkaar (meestal) niet persoonlijk kennen en veel berichten spontaan worden geschreven.
Dus Elburger, gewoon blijven of onder een nadere naam terugkomen. Ik wil meer weten over "de Paus met zijn aanhang".

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Speedy » 04 aug 2020 09:15

elburger schreef:Ik ben hier met veel plezier geweest. Heb het nodige geleerd. Ontving kritiek, en dat is prima. Maar hoe men soms reageerd op mensen die van de "zwartekousenkerk" lid zijn, dat is soms te triest voor woorden! Ik heb tijden lang rondgelopen om het " de Paus met zijn aanhang" hier eens onder de aandacht te brengen. Nooit gedaan omdat ik daar heftige reacties op verwacht. Maar tegen het geloof van gereformeerden is alles geoorloofd.

Mijn plezier is weg omdat steeds te moeten lezen en die persoonlijke aanvallen. De naam " elburger" werkt als een rode lap op een stier. En nee, ik neem geen slachtofferrol aan maar wordt er verdrietig van.

Aan een ieder deze welgemeende groet: VALE IN DOMINO.

J.v.d.B.


Ik begrijp het helemaal Elburger. En het topic waar je vragen over hebt, daar weet je inderdaad bij voorbaat al dat er ongenuanceerd gereageerd gaat worden. Je kan op een forum van mening verschillen van elkaar, maar als het respect ontbreekt dan kan je het vergeten. En zo zijn alle reformatorischen op een enkeling na verdwenen van dit forum. Je snapt het niet dat mensen zich aanmelden voor dit forum en dan de forumregels negeren en posten dat God niet zou bestaan. Het ga je Goed!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2020 12:14

elburger schreef:Ik ben hier met veel plezier geweest. Heb het nodige geleerd. Ontving kritiek, en dat is prima. Maar hoe men soms reageerd op mensen die van de "zwartekousenkerk" lid zijn, dat is soms te triest voor woorden! Ik heb tijden lang rondgelopen om het " de Paus met zijn aanhang" hier eens onder de aandacht te brengen. Nooit gedaan omdat ik daar heftige reacties op verwacht. Maar tegen het geloof van gereformeerden is alles geoorloofd.

Mijn plezier is weg omdat steeds te moeten lezen en die persoonlijke aanvallen. De naam " elburger" werkt als een rode lap op een stier. En nee, ik neem geen slachtofferrol aan maar wordt er verdrietig van.

Aan een ieder deze welgemeende groet: VALE IN DOMINO.

J.v.d.B.

Wat vind ik dit ontzettend jammer. Het zoveelste forumlid dat om deze reden vertrekt.
Ik vind het onbegrijpelijk dat er geen betere bescherming wordt geboden tegen semitrollen.
Iedereen mag zich hier maar aanmelden. Dat is op zich prima!
Maar gisteren zag ik ook weer een eerste posting van een nieuw lid, waarin het bestaan van God werd ontkend.

En dan kan Elburger niet verder. Ik begrijp dit volkomen!!
En niet alleen de naam Elburger werkt als een rode lap hoor, er zijn meer namen besmet.

Ik ga me ook beraden of het nog wel zinvol is om hier iets te posten.
Het gaat niet om het respect voor mij, ik ben maar een forumnaam hier, maar het gaat om de eer van de Heere.
En om de oude waarheid.
Maar men drinkt liever wijn uit nieuwe plastic zakken.

Elburger, Gods zegen! Ik ga je heel erg missen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2020 12:35

elburger schreef:Ik ben hier met veel plezier geweest. Heb het nodige geleerd. Ontving kritiek, en dat is prima. Maar hoe men soms reageerd op mensen die van de "zwartekousenkerk" lid zijn, dat is soms te triest voor woorden! Ik heb tijden lang rondgelopen om het " de Paus met zijn aanhang" hier eens onder de aandacht te brengen. Nooit gedaan omdat ik daar heftige reacties op verwacht. Maar tegen het geloof van gereformeerden is alles geoorloofd.

Mijn plezier is weg omdat steeds te moeten lezen en die persoonlijke aanvallen. De naam " elburger" werkt als een rode lap op een stier. En nee, ik neem geen slachtofferrol aan maar wordt er verdrietig van.

Aan een ieder deze welgemeende groet: VALE IN DOMINO.

J.v.d.B.


Het zou erg jammer zijn als je weggaat. Ik ben het soms met dingen uit de rechter flank oneens, laat dat ook wel merken zonder op de persoon te spelen maar onderbouw dat ook altijd wel. Dat lijkt me op een forum prima en dat heeft niets met "trollen" te maken. Ik heb ook wel eens het idee dat iedere vorm van kritiek op bepaalde gewoonten van anderen niet mag, ook al doe je dat met een Bijbelse onderbouwing. En dat het dan al snel wordt weggezet als "jullie hebben een hekel aan orthodox-gereformeerden" wat helemaal niet het geval is. Met "trollen" heb ik moeite maar als de discussie vanuit de Bijbel gevoerd wordt lijkt me dat alleen maar goed. Maar als je desondanks vertrekt wens ik je het beste toe, (als je wel blijft trouwens ook) ga met God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Jesaja40 » 04 aug 2020 13:18

Elburger brengt ons onder ogen:

Mijn plezier is weg omdat steeds te moeten lezen en die persoonlijke aanvallen. De naam " elburger" werkt als een rode lap op een stier. En nee, ik neem geen slachtofferrol aan maar wordt er verdrietig van.


Mag ik zeggen heel jammer dat u afscheid neemt van dit forum. Ik begrijp de reden en soms denk ik net zo als u en sluit mij helemaal aan bij de opmerking van Chaya, die ook persoonlijk wordt belaagd met trollen.

Hoffelijkheid naar elkaar is vaak ver te zoeken en een verruwing in taalgebruik en het respectloos omgaan "moet volgens velen kunnen". Het respectloos reageren laat de ware aard zien, maar dan met gesloten vizier.

Vele berichten van Elburger heb ik gelezen en mijn reactie gegeven. In het algemeen stel ik de vraag: wat is een Refo? Is dat een speelbal waar wij vrolijk en lekker anoniem tegen aan mogen schoppen? Of is dat iemand, die op zijn/haar wijze dingen bespreekbaar wil maken en vragenderwijs naar een antwoord zoekt.

Gelet op het aantal leden (op dit moment 6688) zou je mogen verwachten dat het een doorsnede is van het Reformatorische gedachtegoed. Ik ben als Jood een buitenstander en verwonder mij erover dat binnen stromingen zoveel verschillen zijn. Dan nog de nodige trollen en zie het gaat voor vele actieve leden onwerkbaar worden. Iedere opmerking die niet passend is bij de kerkelijke kleur wordt ongenadig afgestraft. Zo bekvechten wij met elkaar in plaats van gezamenlijk op te trekken. Wat zal de Messias van ons zeggen als we "onze waarheden claimend" bevechten?

Nog erger is dat juist het internet sporen achterlaat. De ongelovige buitenwacht heeft de grootste schik om ons te zien spartelen. Is dat een getuigenis naar hen toe.

Ik hoop beste (J.v.d.B) alias Elburger, dat u met vele serieuze forumers hier nog blijft. Het mag ook via persoonlijk mailcontact.

Troost Mijn Volk
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Afscheid?!

Berichtdoor benefietdiner » 04 aug 2020 18:06

Ik denk dat we hier te maken hebben met een Religieustraumasyndroom.
Zonder het te beseffen hebben orthodox gereformeerden hier mee te maken.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2020 20:22

benefietdiner schreef:Ik denk dat we hier te maken hebben met een Religieustraumasyndroom.
Zonder het te beseffen hebben orthodox gereformeerden hier mee te maken.


Nou, nou, dat gaar wel erg ver hoor op basis van wat zinnetjes in een forum!

https://religieustraumasyndroom.com/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2020 10:21

benefietdiner schreef:Ik denk dat we hier te maken hebben met een Religieustraumasyndroom.
Zonder het te beseffen hebben orthodox gereformeerden hier mee te maken.

Dat is ook weer zo'n denigrerende opmerking, is dat je afscheidsgroet aan Elburger?
Het toont precies aan waarom mensen zoals hij zich niet meer welkom voelen op dit forum.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Afscheid?!

Berichtdoor benefietdiner » 05 aug 2020 10:41

Chaya schreef:Dat is ook weer zo'n denigrerende opmerking, is dat je afscheidsgroet aan Elburger?
Het toont precies aan waarom mensen zoals hij zich niet meer welkom voelen op dit forum.

Wie de schoen past trekt hem aan.
Wat betreft denigrerende opmerking. Die heb jij net zoveel naar andere denominaties voornamelijk evangelische. Het is al verschillende keren opgemerkt aan jou adres maar je trekt je er niets van aan. Het is het zelfde religieustraumasyndroom.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Afscheid?!

Berichtdoor StillAwake » 05 aug 2020 11:48

elburger schreef:Ik ben hier met veel plezier geweest. Heb het nodige geleerd. Ontving kritiek, en dat is prima. Maar hoe men soms reageerd op mensen die van de "zwartekousenkerk" lid zijn, dat is soms te triest voor woorden! Ik heb tijden lang rondgelopen om het " de Paus met zijn aanhang" hier eens onder de aandacht te brengen. Nooit gedaan omdat ik daar heftige reacties op verwacht. Maar tegen het geloof van gereformeerden is alles geoorloofd.

Mijn plezier is weg omdat steeds te moeten lezen en die persoonlijke aanvallen. De naam " elburger" werkt als een rode lap op een stier. En nee, ik neem geen slachtofferrol aan maar wordt er verdrietig van.

Aan een ieder deze welgemeende groet: VALE IN DOMINO.

J.v.d.B.

Het ga je goed!
Overigens krijgt vrijwel iedereen hier persoonlijke aanvallen te verduren, het is dus niet alleen jouw naam die dergelijke effecten sorteert...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Afscheid?!

Berichtdoor StillAwake » 05 aug 2020 11:50

benefietdiner schreef:Ik denk dat we hier te maken hebben met een Religieustraumasyndroom.
Zonder het te beseffen hebben orthodox gereformeerden hier mee te maken.

Wellicht heb je een punt. Of wellicht ook niet.
Als je eerder was geweest had je hier een mooie discussie met Elburger over kunnen voeren.
Maar als dit je afscheidsgroet is heeft het een hoog natrapgehalte.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Jesaja40 » 05 aug 2020 12:15

Benefietdiner merkt op:

Ik denk dat we hier te maken hebben met een Religieustraumasyndroom.
Zonder het te beseffen hebben orthodox gereformeerden hier mee te maken.


Ik heb daar een heel andere mening over: respectloos handelen en reageren.

Waarom doen mensen dit?

Is het niet het uiten van eigen frustraties die in de thuis- of kerksituatie niet getolereerd wordt.

Waar is die verbindende factor?

Als ik de Bijbeltekst even aanpas: in het huis van Mijn Vader zijn "vele kerken" krijg ik een lawine over mij heen aan terechte kritiek. Ieder mens is onderweg naar de eindbestemming. Het lijkt wel of die bevochten moet worden met het tegen elkaar afzetten. Wie net even anders is voelt zich eenzaam op zijn/haar pelgrimsreis.

Hoe was dat ook al weer tijdens de Bijbelse feesten? Vele honderdduizenden trokken 3 keer per jaar naar Jeruzalem. Zij vormden bij het naderen van de stad een groot koor. Iedereen was eensgezind ondanks de verschillen die er ook bij mijn volksgenoten aanwezig was én is.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Afscheid?!

Berichtdoor benefietdiner » 05 aug 2020 13:21

Jesaja40 schreef:Benefietdiner merkt op:



Ik heb daar een heel andere mening over: respectloos handelen en reageren.

Waarom doen mensen dit?

Is het niet het uiten van eigen frustraties die in de thuis- of kerksituatie niet getolereerd wordt.

Waar is die verbindende factor?

Als ik de Bijbeltekst even aanpas: in het huis van Mijn Vader zijn "vele kerken" krijg ik een lawine over mij heen aan terechte kritiek. Ieder mens is onderweg naar de eindbestemming. Het lijkt wel of die bevochten moet worden met het tegen elkaar afzetten. Wie net even anders is voelt zich eenzaam op zijn/haar pelgrimsreis.

Hoe was dat ook al weer tijdens de Bijbelse feesten? Vele honderdduizenden trokken 3 keer per jaar naar Jeruzalem. Zij vormden bij het naderen van de stad een groot koor. Iedereen was eensgezind ondanks de verschillen die er ook bij mijn volksgenoten aanwezig was én is.


Hoe moet je de bijbel uitleggen en waaruit blijkt dat die uitleg de juiste is?

Deze vraag is echter zeer moeilijk zo niet voor velen niet te beantwoorden en dat blijkt uit het enorme aantal kerkdenominaties en die staan hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... hristendom

Deze stromingen of denominaties baseren zich allemaal op dezelfde Bijbel en ze vinden allemaal dat ze gelijk hebben.

Als je nooit verdiept in al die stromingen en je blijft als maar navelstaren in je eigen gelijk kom je in een situatie waar onze vriend Elburger in terecht gekomen is namelijk in een Religieus Traumasyndroom (RTS).

Inge Bosscha heeft daar een site aan gewijd ‘dogmavrij’ https://dogmavrij.nl/

En…….. o nee ik ben het lang niet met alles eens wat ze schrijft en zegt maar ik kan er wel inkomen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2020 13:44

Jesaja40 schreef:Benefietdiner merkt op:



Ik heb daar een heel andere mening over: respectloos handelen en reageren.

Waarom doen mensen dit?

Is het niet het uiten van eigen frustraties die in de thuis- of kerksituatie niet getolereerd wordt.

Waar is die verbindende factor?

Als ik de Bijbeltekst even aanpas: in het huis van Mijn Vader zijn "vele kerken" krijg ik een lawine over mij heen aan terechte kritiek. Ieder mens is onderweg naar de eindbestemming. Het lijkt wel of die bevochten moet worden met het tegen elkaar afzetten. Wie net even anders is voelt zich eenzaam op zijn/haar pelgrimsreis.

Hoe was dat ook al weer tijdens de Bijbelse feesten? Vele honderdduizenden trokken 3 keer per jaar naar Jeruzalem. Zij vormden bij het naderen van de stad een groot koor. Iedereen was eensgezind ondanks de verschillen die er ook bij mijn volksgenoten aanwezig was én is.


Je laatste beeld is mooi maar als al die honderdduizenden op een forum zaten zou er vast wel flink gediscussieerd worden. Dat is ook niet erg als dat op een goede manier gebeurt. Dan heb je verschillende voorbeelden van hoe dat kan en dat is vanuit de optiek van de een en de ander niet altijd hetzelfde.

Voorbeelden die ik zie:

1. Iemand schopt tegen een verband aan. Hij/zij is er niet mee bekend en vindt de regels stom... of komt juist er vandaan en “bevuilt zijn oude nest” vanwege eigen ervaringen in het verleden.
Ik snap dat dat vervelend is, zeker omdat het vaak scherp, veroordelend en vanuit emotie is....

2. Iemand heeft moeite met bepaalde regels die in zij. / haar ogen onbijbels zijn. Hij / zij voert de discussie vanuit de Bijbel maar de ander vindt het toch vervelend, hoe durf je op een reformatorisch forum kritiek te uiten op bepaalde gewoonten / regels.
Dat is een iets ander verhaal waarbij de vraag is: mag je op een reformatorisch forum vanuit de Bijbel vraagtekens zetten bij bepaalde regels en gewoonten? Of mag je eigenlijk helemaal geen kritiek leveren en wordt dat op voorhand afgekeurd?

3. Wat je ook wel ziet is dat er vanuit de rechterflank juist heel veroordelend wordt gedaan over alles wat lichter is, dat je dan al snel te licht wordt bevonden. Ik heb totaal geen moeite met reformatorische christenen, ook al ben ik het met sommige dingen niet eens. Waar ik wel moeite mee heb is als men dan gelijk met een oordeel over jou en je kerkverband klaar staat en niet naar je bijbelse argumenten wil luisteren. Dat maakt discussieren dan ook erg lastig.

Ik kom ze hier allemaal wel tegen. Punt 1 vind ik valide maar punt 2 en 3 niet. Maar ik zie sporadisch dat eerste wel gebeuren vanuit een paar mensen maar vaak is het ook het tweede of het derde. En zoals StillAwake al aangeeft krijg je als niet-refo ook wel eens kritiek te verduren.

Maar ik heb het idee ook wel eens dat de punten worden verward. Elburger schreef regelmatig een stuk met daarin dingen waarin hij aangaf dat mensen refo’s vast als gek (of een andere negatieve bewoording) zouden zien. Als je dan met argumenten uit de Bijbel wat kanttekeningen plaatste (punt 2) werd dat al snel bestempeld als “schoppen tegen orthodox gereformeerden” terwijl dat dan helemaal niet het geval is. Dus ik vraag me dan soms wel af: mag je nog vanuit de Bijbel dingen ter discussie stellen of is daar vaak helemaal geen ruimte voor?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten