Afscheid?!

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2020 14:01

Marnix, dat is het niet het punt. Om maar bij mezelf te blijven, (ik kan voor een ander niet spreken) ik heb er totaal geen moeite mee als er forummers zoals Mortlach, Naamloos of jij zijn, ook al zullen wij het nooit 100% met elkaar eens kunnen worden en botst het af en toe.
Maar zoals ik al meermalen gezegd heb, jullie zijn authentiek, je bent wie je bent.

Ik kan het helaas niet hard maken dat sommige forummers onder een valse vlag varen hier.
Je ziet het op de manier hoe ze hier binnen komen, meteen negatieve postings aangaande de kerken, de predikanten, het geloof.
Een serieuze forummer stelt zich voor, al is het in de loop van de tijd. Ook zie je dat alle postings op elkaar aansluiten.

Het is niet te geloven dat je er een levenswerk van maakt om te pas en te pas op een forum je frustratie te uiten over je opvoeding.
Zoeen valt echt door de mand hoor, als je scherp leest.
Het zijn immer dezelfde riedels, over de doop, de rechterflank, kerkdenominaties.
Zie jij dat nou niet, als ervaren forummer?
Jesaja40 schreef:Is het niet het uiten van eigen frustraties die in de thuis- of kerksituatie niet getolereerd wordt.

Ja. En in het verleden blijven hangen, het niet verwerkt hebben en niet achter zich kunnen laten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Dogar » 05 aug 2020 14:34

Dat zou toch wel erg jammer zijn.

Mensen verschillen nu eenmaal in cummunicatie stijl dat ga je niet veranderen. Ik zou eerder zeggen omarm had als ik wil kunnen zeggen wat il zeggen wil zal ik moeten accepteren dat een ander dat ook doet.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Afscheid?!

Berichtdoor gravo » 05 aug 2020 15:29

Het afscheid van Elburger. Laten we het niet té ernstig nemen. Goedbeschouwd is een forum zoals dat op Refoweb een erg modern verschijnsel. Anoniem en zonder enige verplichting kan men alles, rijp en groen, met elkaar delen. Op het gevaar af dat er nooit een echt gesprek plaatsvindt. Het is een duiventil, waar forummers komen en gaan. Als je er teveel aan gaat hechten leidt het alleen maar tot teleurstellingen. Een echt afscheid? Misschien lijkt dat alleen maar zo. Zelf heb ik ook wel eens een langere tijd niet gepost. Totdat ik er opeens weer zin in kreeg.

Maar eigenlijk is deze vorm van "geestelijk" contact helemaal niet zo ideaal vanuit Bijbels perspectief. Vanaf het gesprek van Adam met God, via de vriendschap van David en Jonathan, naar de omgang van Jezus met Zijn discipelen, tot de belofte dat wij zullen zien van aangezicht tot aangezicht, steeds zien we hoe belangrijk het persoonlijke gesprek is. Elkaar in de ogen zien.

Dat heb je allemaal niet op Refoweb. De ontmoetingen zijn er veel vluchtiger, het afscheid nemen dus ook.
Ik vat het "afscheid" daarom meer op als het ophangen van een bordje "Ben even weg, zo terug!".

gravo

PS.
Ondanks bovenstaande merk ik bij mezelf dat ik wel degelijk gehecht geraakt ben aan de regelmatige Refoweb-conversaties.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2020 20:55

gravo schreef:Het afscheid van Elburger. Laten we het niet té ernstig nemen. Goedbeschouwd is een forum zoals dat op Refoweb een erg modern verschijnsel. Anoniem en zonder enige verplichting kan men alles, rijp en groen, met elkaar delen. Op het gevaar af dat er nooit een echt gesprek plaatsvindt. Het is een duiventil, waar forummers komen en gaan. Als je er teveel aan gaat hechten leidt het alleen maar tot teleurstellingen. Een echt afscheid? Misschien lijkt dat alleen maar zo. Zelf heb ik ook wel eens een langere tijd niet gepost. Totdat ik er opeens weer zin in kreeg.

Maar eigenlijk is deze vorm van "geestelijk" contact helemaal niet zo ideaal vanuit Bijbels perspectief. Vanaf het gesprek van Adam met God, via de vriendschap van David en Jonathan, naar de omgang van Jezus met Zijn discipelen, tot de belofte dat wij zullen zien van aangezicht tot aangezicht, steeds zien we hoe belangrijk het persoonlijke gesprek is. Elkaar in de ogen zien.

Dat heb je allemaal niet op Refoweb. De ontmoetingen zijn er veel vluchtiger, het afscheid nemen dus ook.
Ik vat het "afscheid" daarom meer op als het ophangen van een bordje "Ben even weg, zo terug!".

gravo

PS.
Ondanks bovenstaande merk ik bij mezelf dat ik wel degelijk gehecht geraakt ben aan de regelmatige Refoweb-conversaties.


Het is anders. Je kan met elkaar over dingen discussieren vanuit de Bijbel. Dat is inderdaad anders dan wanneer je dat vanuit een persoonlijke relatie, een op een doet. Het heeft wat beperkingen maar ik vind het wel leerzaam om met mensen te discussieren met de Bijbel als uitgangspunt en van elkaar te leren en elkaar ook wat mee te kunnen geven. Zeker ook omdat je dan veel meer de diversiteit binnen de Kerk ziet waar direct contact vaker met gelijkgestemden is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Afscheid?!

Berichtdoor MoesTuin » 05 aug 2020 21:25

Jesaja40 schreef:


Ik heb daar een heel andere mening over: respectloos handelen en reageren.

Waarom doen mensen dit?

Is het niet het uiten van eigen frustraties die in de thuis- of kerksituatie niet getolereerd wordt.

Waar is die verbindende factor?

Als ik de Bijbeltekst even aanpas: in het huis van Mijn Vader zijn "vele kerken" krijg ik een lawine over mij heen aan terechte kritiek. Ieder mens is onderweg naar de eindbestemming. Het lijkt wel of die bevochten moet worden met het tegen elkaar afzetten. Wie net even anders is voelt zich eenzaam op zijn/haar pelgrimsreis.

Hoe was dat ook al weer tijdens de Bijbelse feesten? Vele honderdduizenden trokken 3 keer per jaar naar Jeruzalem. Zij vormden bij het naderen van de stad een groot koor. Iedereen was eensgezind ondanks de verschillen die er ook bij mijn volksgenoten aanwezig was én is.


Ontzettend waar Jesaja en de spijker op de kop.
Zoek elkaar niet in de verschillen, maar in de overeenkomsten.

Elburger, ik las graag je berichten en heb eerlijk in antwoord aan je ook wel aangegeven dat je het oordeel al in een eerste post over je afroept en dat dit jammer is.

Het ga je goed en wie weet lezen we nog eens van je.
Afscheid nemen we nooit in dit leven maar zeggen als broeders in de Heer, tot Ziens!

Jesaja40 haalde het al zo mooi aan....we zijn onderweg, als broeders en zusters verbonden in Christus onze Heere, ook in Geestelijk opzicht.
Dit forum kun je ook als samen komen zien.
Pelgrims op weg.... over bergen en dalen...naar het Vaderland
Dan kun je het nu toch niet over een afscheid meer hebben in dit geloof, deze wetenschap...
Zullen we met elkaar alvast dat eensgezinde koor gaan vormen....samen op weg....naar Thuis...




Waarheen pelgrims, waarheen gaat gij-
't Oog omhoog en hand in hand?
Wij gaan op des Konings roepstem,
Naar ons huis en Vaderland,
Over bergen en door dalen
Gaan wij naar die blijde zalen (bis)
Van Gods huis in 't Vaderland, (bis)

2
Storm en duisternis bedreigt u;
Zijt daartegen gij bestand?
Waarom zou ons harte vrezen,
Wand'lend aan des Heeren hand?
Jezus Zelf zal voor ons strijden,
En door storm en nacht ons leiden, (bis)
Naar Gods huis in 't Vaderland. (bis)

3
"Zegt ons, pelgrims, wat verwacht gij
Als uw deel aan 't beet're strand?"
Koningskroon en priesterkleding
Wacht ons uit des Heilands hand,
God, de Heil'ge, Ongeziene,
Zullen wij met d' eng'len dienen (bis)
In der eng'len huis en land (bis)

4
"Pelgrims, zegt ons, mogen wij ook
Met u trekken naar dat land?"
Komt, weest welkom, volgt ons allen,
't Oog omhoog en hand aan hand.
Bij der eng'len vreugdezangen,
Zal ons Jezus Zelf ontvangen, (bis)
In Gods huis in 't Vaderland.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Afscheid?!

Berichtdoor K80 » 06 aug 2020 06:31

Jammer joh.

Ik wens je een goed leven toe!

Zoals we hier in Brabant zeggen, Houdoe!
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Afscheid?!

Berichtdoor elburger » 07 aug 2020 12:12

Afscheid?!. Ontroerd te lezen dat mijn gevoel mij niet bedriegd. Zoals ik al schreef heb ik hier zaken geleerd betreffende het geloof. En ja, kritiek lezen kan pijn doen. Opbouwende kritiek is juist verfrissend. Had ik het over "aanvallen op oud-gereformeerden", iedere aanval op een christen of Jood of wie dan ook een oprecht christelijk geloof bezit vind ik onaanvaardbaar en doet mij pijn.
Afscheid?! Het werd afscheid? En na gelezen en overdacht te hebben besluit ik om toch te blijven leren, lezen en soms reageren. Dan maar zoals Ds P. zong: heen en weer, of een Heintje Davids genoemd te worden.
Dank u schrijvers.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Afscheid?!

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2020 12:33

elburger schreef:Afscheid?! Het werd afscheid? En na gelezen en overdacht te hebben besluit ik om toch te blijven leren, lezen en soms reageren. Dan maar zoals Ds P. zong: heen en weer, of een Heintje Davids genoemd te worden.
Dank u schrijvers.

d:)b

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2020 12:38

elburger schreef:Afscheid?!. Ontroerd te lezen dat mijn gevoel mij niet bedriegd. Zoals ik al schreef heb ik hier zaken geleerd betreffende het geloof. En ja, kritiek lezen kan pijn doen. Opbouwende kritiek is juist verfrissend. Had ik het over "aanvallen op oud-gereformeerden", iedere aanval op een christen of Jood of wie dan ook een oprecht christelijk geloof bezit vind ik onaanvaardbaar en doet mij pijn.
Afscheid?! Het werd afscheid? En na gelezen en overdacht te hebben besluit ik om toch te blijven leren, lezen en soms reageren. Dan maar zoals Ds P. zong: heen en weer, of een Heintje Davids genoemd te worden.
Dank u schrijvers.

Gelukkig!!
Fijn dat je terug bent gekomen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Jesaja40 » 07 aug 2020 12:54

Elburger richt zich tot ons allen:

Afscheid?!. Ontroerd te lezen dat mijn gevoel mij niet bedriegt. Zoals ik al schreef heb ik hier zaken geleerd betreffende het geloof. En ja, kritiek lezen kan pijn doen. Opbouwende kritiek is juist verfrissend. Had ik het over "aanvallen op oud-gereformeerden", iedere aanval op een christen of Jood of wie dan ook een oprecht christelijk geloof bezit vind ik onaanvaardbaar en doet mij pijn.
Afscheid?! Het werd afscheid? En na gelezen en overdacht te hebben besluit ik om toch te blijven leren, lezen en soms reageren. Dan maar zoals Ds P. zong: heen en weer, of een Heintje Davids genoemd te worden.
Dank u schrijvers.


Fijn Elburger dat u dit besluit hebt genomen en met ons deelt, uw analyse is juist. Houdt vooral vol ook al komen er nare zaken op uw weg. Uw motief om te leren is uitstekend. Laat het ook voor andere forumers een motief zijn om hun standpunten gewoon toe te lichten. De veelkleurigheid in geloofsbeleving mag naar mijn inzicht niet vervlakken tot een algemene standaard. Dan is het echt saai.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Afscheid?!

Berichtdoor elburger » 07 aug 2020 14:45

Heb ik zojuist tijd gehad om 7 aug in het bijbelsdagboek van W.Floor te lezen, en wat scherst mijn verbazing?! Het stuk van deze dag komt zo overeen met hetgeen veel van dit onderwerp over gaat dat ik bij deze daar de volgende quote over wil delen. Wulfert schreef:"

Een van de tekenen dat uw handen slap zijn geworden en dat het er sober uitziet tussen God en uw ziel, is de liefdeloosheid en verdeeldheid onder het volk. Op een plaats waar 100 vromen zijn, daar zijn ze gewoonlijk versnipperd in 7 of 8 groepen. De een wil van de ander niets weten en nauwelijks iets goeds geloven. Men is genegen om de woorden of daden van iemand die tot een andere partij behoort, altijd in een verkeerd licht te beoordelen. Men is gewoon om maar lichtvaardig te zeggen:" ik heb maar drie, vijf of zes vromen, waar ik mee verenigd ben en waarmee ik kan verkeren! De anderen laat ik liggen, het is alles geen goud wat er blinkt! Zij denken te stijf of niet stijf genoeg en zij komen waar ik niet wezen wil. Of, zij zijn te gemakkelijk aan hun Christendom gekomen en er mankeert nog wel meer aan wat ik geen naam weet te geven".
Is dat geen teken dat de handen van Sion in het algemen slap zijn geworden? Of noemt u dat liefde tot al de heiligen? Is dat elkaar aannemen, gelijk Christus ons heeft aangenomen? Is dat de ware hoogachting voor het Woord van de Heere Jezus, Die ons meer dan 70 maal bidt en laat bidden om toch eensgezind te zijn, elkaar te verdragen, te vergeven en hartelijk lief te hebben?

Dit is een gedeelte uit : Uit het zaaivat, van W.Floor.
Boven deze dagtekst staat: O Sion! Laat uw handen niet slap worden. Zafanja 3 :16b
Te lezen, Joh. 3 : 10-24.

Beter als deze oud vader, deze eenvoudige landbouwer kan ik het niet verwoorden.
Laatst gewijzigd door elburger op 07 aug 2020 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Afscheid?!

Berichtdoor K80 » 07 aug 2020 20:13

Fijn kerel!
Blij dat je blijft!
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Afscheid?!

Berichtdoor MoesTuin » 08 aug 2020 09:19

Zeker fijn Elburger dat je er gewoon nog bent en eigenlijk niet weggeweest bent :wink:
Lees weer van je
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2020 10:22

elburger schreef:Beter als deze oud vader, deze eenvoudige landbouwer kan ik het niet verwoorden.

Ik ben blij dat er nog een forummer is die de oudvaders nog leest. Deden maar meer mensen dit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Afscheid?!

Berichtdoor Gtn » 14 aug 2020 19:35

elburger schreef:Heb ik zojuist tijd gehad om 7 aug in het bijbelsdagboek van W.Floor te lezen, en wat scherst mijn verbazing?! Het stuk van deze dag komt zo overeen met hetgeen veel van dit onderwerp over gaat dat ik bij deze daar de volgende quote over wil delen. Wulfert schreef:"

Een van de tekenen dat uw handen slap zijn geworden en dat het er sober uitziet tussen God en uw ziel, is de liefdeloosheid en verdeeldheid onder het volk. Op een plaats waar 100 vromen zijn, daar zijn ze gewoonlijk versnipperd in 7 of 8 groepen. De een wil van de ander niets weten en nauwelijks iets goeds geloven. Men is genegen om de woorden of daden van iemand die tot een andere partij behoort, altijd in een verkeerd licht te beoordelen. Men is gewoon om maar lichtvaardig te zeggen:" ik heb maar drie, vijf of zes vromen, waar ik mee verenigd ben en waarmee ik kan verkeren! De anderen laat ik liggen, het is alles geen goud wat er blinkt! Zij denken te stijf of niet stijf genoeg en zij komen waar ik niet wezen wil. Of, zij zijn te gemakkelijk aan hun Christendom gekomen en er mankeert nog wel meer aan wat ik geen naam weet te geven".
Is dat geen teken dat de handen van Sion in het algemen slap zijn geworden? Of noemt u dat liefde tot al de heiligen? Is dat elkaar aannemen, gelijk Christus ons heeft aangenomen? Is dat de ware hoogachting voor het Woord van de Heere Jezus, Die ons meer dan 70 maal bidt en laat bidden om toch eensgezind te zijn, elkaar te verdragen, te vergeven en hartelijk lief te hebben?

Dit is een gedeelte uit : Uit het zaaivat, van W.Floor.
Boven deze dagtekst staat: O Sion! Laat uw handen niet slap worden. Zafanja 3 :16b
Te lezen, Joh. 3 : 10-24.

Beter als deze oud vader, deze eenvoudige landbouwer kan ik het niet verwoorden.


Elburger, ik had je 'afscheid' even gemist maar ik ben blij dat je blijft =D>

Heel leerzaam stukje van Wulfert Floor. Dank voor het delen.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten