Dwars | van roeping tot curatorium

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2019 20:17

mona schreef:Ik ben van mening dat het in Jesaja 42 vers 3 in de letterlijke uitleg gaat over het volk Israël.
Het is een klein volk, dat veel te duchten heeft van de heidenvolken rondom.
Maar het is Gods uitverkoren volk, en zij hebben een opdracht van God, dus daarom zal Hij hen niet ten onder laten gaan.
Israël is uitverkoren om een licht te zijn voor de heidenvolken. Daar komt veel tegenop, maar uiteindelijk zal Gods recht zegevieren.

Uiteraard zit er in deze tekst ook geestelijke bemoediging voor hen die zich zwak en onzeker voelen.

Het gaat over de Heere Jezus in het eerste gedeelte van Jes. 42.
'Ik heb Mijn Geest op Hem gegeven. Hij zal het recht den heidenen voortbrengen. vers 1.
'Ik zal U geven tot een Licht der heidenen. Om te openen de blinde ogen'. vers 6,7.
Hij is het Licht der heidenen.
Zoekt verloren mensen, maar de exacte betekenis van vers 3 weet ik nog niet. Misschien wel geknakte mensen die overtuigt zijn door de Heilige Geest van hun verlorenheid en die gewezen worden door de Geest op de Heere Jezus. (vers 3).
Een verbroken en verslagen hart zal Hij niet verachten, die zo tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen.

Mooi gedeelte om in te verdiepen :)
Laatst gewijzigd door Johan100 op 20 apr 2019 21:01, 3 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2019 20:25

MoesTuin schreef:Johan, een prachtige kwetsbare, maar waardevolle bijdrage....

Dankjewel! Waarom kwetsbaar?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2019 21:10

wel beetje off-topic. sorry mods :!:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor irmo » 21 apr 2019 17:37

benefietdiner schreef:Ik zal niet ontkennen dat vers 3 van Jesaja 42 toegepast kan worden op mensen die zogenoemd ‘bekommerd’ zijn. Maar dan moet je toch zeker rekening houden dat heel Jesaja 42 spreek over uitkomst als Jesaja getuigd dat Hij (Jezus) blinden zal lijden op de weg en op roept met de woorden ‘hoort gij doven’ enz. enz. er wordt constant opgeroepen om niet in die bekommernis te blijven.

Nu kom ik bij mijn punt waar men zegt dat ik zo hard over ben. Ik, en met mij Jesaja, keur het af om in die bekommerden staat te blijven voort bestaan. Irmo schreef: ‘Ik ben liever bekommerd’. Irmo is liever bekommerd dan door mij gewaarschuwd te worden dat bekommerd zijn buiten Christus zijn is. Tevens vind haar denominatie de GG-in-Ned. bekommernis al heel wat, zij keuren het zelfs al goed alsof je al in Christus zou zijn. Het vreemde in deze denominatie is als je getuig in Christus te zijn je té hoog staat bij je zelf of wordt je verweten evangelies te zijn en daar gaat ik inderdaad tegenin want dat is onjuist. Het een derde weg of een leeg (derde) testament die er niet bestaat, het is of binnen of buiten. Dat is erg mooi en velen malen meer dan ‘bekommerd zijn’ halleluja loof den Heer.



Misschien vinden wij het geloof niet zo vanzefsprekend als dat jij dat vindt? Ik heb niks met een oppervlakkig geloof, sorry. Anders ga je gewoon eens een paar keer luisteren voordat je zo'n dom oordeel velt. En nogmaals, als er iemand niet kan oordelen over mijn staat dan bent jij het wel, dus laat dat aub.


benefietdiner schreef:]Goede paasvakantie en neem bemoedigingen mee van Wilkin van de Kamp. Je kunt hem op je telefoon of tablet lezen.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... ieOvUjbg6-



Dank je :)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor mona » 22 apr 2019 10:47

Johan100 schreef:Zoekt verloren mensen, maar de exacte betekenis van vers 3 weet ik nog niet. Misschien wel geknakte mensen die overtuigt zijn door de Heilige Geest van hun verlorenheid en die gewezen worden door de Geest op de Heere Jezus. (vers 3).


Zeker is dat zo, maar dat is de geestelijke uitleg.
De letterlijke uitleg gaat mijns inziens over het aardse Israël, wat geknakt en verbroken is. (vers 3)
Ik denk dat je dat allebei moet laten staan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 24 apr 2019 18:03

Cicero schreef:Als je het dan toch christelijk wilt uitleggen, dan vind ik de uitleg van het evangelie naar Mattheüs gezaghebbender. Daar gaat het over mensen die letterlijk zwak zijn en hulp nodig hebben.

Maar dat kun je uiteraard, als je het verder wilt trekken, ook op het geestelijk leven laten slaan. Alleen, deze kanttekening gaat zeker niet over een aparte categorie gelovigen. Want hoe gaat dat 'niet breken' en 'niet doven' in zijn werk volgens de kanttening? Hij zal hun verslagen conscientiën verkwikken en hen vertroosten door de belofte van de vergeving hunner zonden. M.a.w. zij die zich een zwakke zondaar weten (en dat zijn we allen) richten zich niet op het feit dat er speciaal voor hen ook een belofte is, maar zij richten zich op de belofte van de vergeving hunner zonden. Er is geen schemergebied.

M.a.w. zij die zich een zwakke zondaar weten (en dat zijn we allen) richten zich niet op het feit dat er speciaal voor hen ook een belofte is, maar zij richten zich op de belofte van de vergeving hunner zonden.
vind ik wel een hele mooie. Je kunt 'zondaar' zijn en daar blijft het bij. Men voelt zich 'zondig' (heb weleens een topic geopend over neurotische schuldgevoelens), men maakt er heimelijk een grond van, van hun zogenaamde 'zondekennis', maar lijken helemaal niet uit te zien naar de vergeving. (uit veel dingen blijkt dat er een ontzettende hoogmoed achter zit, 'want zo hoort het toch is ze geleerd' 'dan ben je wat voor God', ze weten niet waar de klepel hangt, maar praten maar wat na, omdat het niet het werk van de Heilige Geest is ben ik bang). Ik kom ze tegen die mensen, ze lijken maar nooit door die zandgrond te zakken. Ze lijken het ook geeneens te beseffen, dat vind ik het ergste, het is ze niet wijs te maken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 24 apr 2019 18:32

mona schreef:Zeker is dat zo, maar dat is de geestelijke uitleg.


mona schreef:De letterlijke uitleg gaat mijns inziens over het aardse Israël, wat geknakt en verbroken is. (vers 3)

mona schreef:Ik ben van mening dat het in Jesaja 42 vers 3 in de letterlijke uitleg gaat over het volk Israël.
Het is een klein volk, dat veel te duchten heeft van de heidenvolken rondom.
Maar het is Gods uitverkoren volk, en zij hebben een opdracht van God, dus daarom zal Hij hen niet ten onder laten gaan.
Israël is uitverkoren om een licht te zijn voor de heidenvolken. Daar komt veel tegenop, maar uiteindelijk zal Gods recht zegevieren.

Uiteraard zit er in deze tekst ook geestelijke bemoediging voor hen die zich zwak en onzeker voelen.

Ik heb me er nog nader in verdiept, en ik ben heel benieuwd naar je onderbouwing waarom het over het aardse Israël/het volk Israël gaat volgens jou.
Hoe kom je tot die conclusie? Ik heb even een ander topic geopend voor dit onderwerp i.v.m. dat het een ander onderwerp is. zie viewtopic.php?f=29&t=31749 Als je wilt hé!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2019 19:16

Johan100 schreef:Dankjewel! Waarom kwetsbaar?
je bent milder geworden en je oproep tot eenheid!
Mooi! :8>
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 26 apr 2019 20:15

MoesTuin schreef:je bent milder geworden en je oproep tot eenheid!
Mooi! :8>
Ik bedoelde meer verdraagzaamheid. Ik houd niet van valse oecumenie ten koste van Waarheid. Sommige dingen die ik lees kan ik absoluut niet achter staan, dus in die zin kan ik daar niet één in zijn.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2019 11:00

Johan100 schreef:Ik bedoelde meer verdraagzaamheid. Ik houd niet van valse oecumenie ten koste van Waarheid. Sommige dingen die ik lees kan ik absoluut niet achter staan, dus in die zin kan ik daar niet één in zijn.

Dat hoeft en kan ook nu nog niet Johan.
Maar wel is het Gods gebod God lief te hebben en ook om elkaar lief te hebben als ons zelf.
Één in Christus (ondanks al de verschillen)
Dat is de opdracht geldend voor ons allen :8>
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 17 mei 2019 12:43

Vanuit de vragenrubriek iemand die zich geroepen weet tot predikant binnen de gereformeerde gemeente maar begint te twijfelen...

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... uratorium/

Ik hoop dat hij de vrijmoedigheid mag krijgen en ervaren om door te gaan voor toelating....
Dat vooral met name de heilige Geest hierin vol de ruimte krijgt in het leven van de student meer en meer maar met name ook de wind van de Geest voluit en vrijuit waait en stormt door het Curatorium....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor irmo » 17 mei 2019 16:26

Ik vond het een mooie vraag, maar niet zo'n mooi antwoord. En het belangrijkste mis ik.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Prisma23 » 18 mei 2019 12:40

irmo schreef:Ik vond het een mooie vraag, maar niet zo'n mooi antwoord. En het belangrijkste mis ik.


Inderdaad een zeer triest antwoord. De vraagsteller krijgt alleen tips om aan zijn "jargon" te werken. Hiermee wordt het curatrium eens soort van examen / Cito-toets. Of is het dat ook? ](*,)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Chaya » 18 mei 2019 12:45

Citaat uit het antwoord:
Ik heb geaarzeld of ik hier verder op door wil gaan, want ik voorzie zomaar dat naar aanleiding van dit antwoord een brede discussie op Refoweb over het al dan niet juist zijn van de standenleer ontstaat. Daar schiet niemand mee op. Naast veel goeds over dit onderwerp is er ook veel onheilige strijd; de standenleer wordt nog al eens aangegrepen om de prediking in de GG ter discussie te stellen (zo je al kunt spreken van “de” prediking in de GG). Het begrip standenleer is overigens niet bedacht door theologen van GG huize, maar het begrip is door critici van de GG een eigen leven gaan leiden.

Omdat de buitenstaanders het allemaal weer beter weten en er graag hun plasje overheen doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor irmo » 20 mei 2019 03:51

Chaya schreef:Citaat uit het antwoord:
Ik heb geaarzeld of ik hier verder op door wil gaan, want ik voorzie zomaar dat naar aanleiding van dit antwoord een brede discussie op Refoweb over het al dan niet juist zijn van de standenleer ontstaat. Daar schiet niemand mee op. Naast veel goeds over dit onderwerp is er ook veel onheilige strijd; de standenleer wordt nog al eens aangegrepen om de prediking in de GG ter discussie te stellen (zo je al kunt spreken van “de” prediking in de GG). Het begrip standenleer is overigens niet bedacht door theologen van GG huize, maar het begrip is door critici van de GG een eigen leven gaan leiden.

Omdat de buitenstaanders het allemaal weer beter weten en er graag hun plasje overheen doen.



Ja dat snap ik wel Chaya, ik had het ook gelezen. Ik mis echter het Ene Nodige. En daar heeft ie het niet over.......als je dat niet hebt, wat heeft al die boeken lezen dan voor zin?


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten