Dwars | van roeping tot curatorium

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor lekkerbek » 29 mar 2019 01:29

Ik herken het niet wat je schrijft Cicero maar waarschijnlijk heb ik niet datgene gelezen wat jij gelezen hebt.
Maar men hoeft toch niet sarcastisch op de heer van de Brink te reageren omdat andere gergemmers weleens een grievend stuk hebben geschreven?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2019 09:37

lekkerbek schreef:Ik herken het niet wat je schrijft Cicero maar waarschijnlijk heb ik niet datgene gelezen wat jij gelezen hebt.
Maar men hoeft toch niet sarcastisch op de heer van de Brink te reageren omdat andere gergemmers weleens een grievend stuk hebben geschreven?

Hij positioneert zich nadrukkelijk als ambtsdrager van de GG.

Misschien herken je het niet omdat je eraan gewend bent? In de GG wordt een vijandbeeld van nagenoeg alle andere christenen gevoed en gekoesterd. Daardoor zijn jullie niet in staat zelfs al sommige andere refo's, maar zeker niet-refo-christenen, open tegemoet te treden. Ik generaliseer natuurlijk een beetje, maar dit is wel zo algemeen dat ik het als algemene stelling durf te poneren.

Ter contrast wijs ik op de houding van Ger. Bonders en sommige Chr.Ger-eerden (wederom generaliseer ik). Zij zijn gewend aan christenen die andere overtuigingen hebben dan zijzelf, en kunnen daar ook begrip en respect voor opbrengen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2019 09:45

Cicero schreef:Hij positioneert zich nadrukkelijk als ambtsdrager van de GG.

Misschien herken je het niet omdat je eraan gewend bent? In de GG wordt een vijandbeeld van nagenoeg alle andere christenen gevoed en gekoesterd. Daardoor zijn jullie niet in staat zelfs al sommige andere refo's, maar zeker niet-refo-christenen, open tegemoet te treden. Ik generaliseer natuurlijk een beetje, maar dit is wel zo algemeen dat ik het als algemene stelling durf te poneren.

Ter contrast wijs ik op de houding van Ger. Bonders en sommige Chr.Ger-eerden (wederom generaliseer ik). Zij zijn gewend aan christenen die andere overtuigingen hebben dan zijzelf, en kunnen daar ook begrip en respect voor opbrengen.

Op zich heb je hier gelijk in, maar ik kan me herinneren dat jij in een topic over een ex-PVV politicus exact hetzelfde gedrag vertoonde in de afwijzing van 's mans vroegere kerkverband.
Iets met een pot en een ketel dus...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2019 10:43

StillAwake schreef:Op zich heb je hier gelijk in, maar ik kan me herinneren dat jij in een topic over een ex-PVV politicus exact hetzelfde gedrag vertoonde in de afwijzing van 's mans vroegere kerkverband.
Iets met een pot en een ketel dus...

Ik herinner mij dat ik daar kort door de bocht iets negatiefs over vrijgemaakten zei. Mijn werkelijke opvatting is veel genuanceerder, en die was wellicht naar boven gekomen als erop gereageerd was.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2019 11:00

Cicero schreef:Ik herinner mij dat ik daar kort door de bocht iets negatiefs over vrijgemaakten zei. Mijn werkelijke opvatting is veel genuanceerder, en die was wellicht naar boven gekomen als erop gereageerd was.

Ik heb er indertijd op gereageerd, maar niks vernomen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2019 11:11

StillAwake schreef:Ik heb er indertijd op gereageerd, maar niks vernomen ;-)

Oeps. :oops: Wil je alsnog een antwoord (in dat topic)?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2019 11:16

Cicero schreef:Oeps. :oops: Wil je alsnog een antwoord (in dat topic)?

Hoogstgaarne.
Maar mag ook in pb.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor lekkerbek » 29 mar 2019 17:10

Cicero en toch vind ik het niet fijn dat je inderdaad aan het generaliseren bent. Als je dat bij iemand ervaart dan wil dat toch niet zeggen dat dit bij iedereen zo is?
Ik ben niet alleen gewend aan gergem, ik luister en lees ook preken of artikelen van hhk, cgk etc. Nogmaals ik ervaar dit niet zoals jij, je kunt m.i. dan ook niet zeggen dat jij gelijk hebt maar dat jij dat zo ervaart.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2019 17:19

lekkerbek schreef:Cicero en toch vind ik het niet fijn dat je inderdaad aan het generaliseren bent. Als je dat bij iemand ervaart dan wil dat toch niet zeggen dat dit bij iedereen zo is?
Ik ben niet alleen gewend aan gergem, ik luister en lees ook preken of artikelen van hhk, cgk etc. Nogmaals ik ervaar dit niet zoals jij, je kunt m.i. dan ook niet zeggen dat jij gelijk hebt maar dat jij dat zo ervaart.

Ik heb het niet over een iemand, maar over zeer vele ervaringen. En dit is beslist niet te reduceren tot de kenmerken van een paar personen, maar heeft te maken met de karakteristieke kenmerken van het kerkverband. Dit geldt niet exclusief voor de GG hoor. Mijn ervaring is dat er onnoemelijk vaak over 'anderen' wordt gesproken en geschreven op een manier die niet of nauwelijks rekening met het gezichtspunt of de gevoelens van die ander houdt. Vaak gewoon uit onkunde, dommigheid en bekrompenheid, maar soms ook met opzet om de eigen groep in stand te houden.

Als men dan verschrikt gaat doen als anderen nogal cynisch en spottend over jouw kerkverband en ambtsdragers schrijven, dan komt dat op mij nogal koddig over.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Prisma23 » 29 mar 2019 21:44

volgens mij zijn wij al aardig "off topic"...

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor gravo » 30 mar 2019 10:31

Prisma23 schreef:volgens mij zijn wij al aardig "off topic"...

Heb je gelijk in. Maar ik zie ook de "geestelijk overdrachtelijke" betekenis van "off topic" haarscherp voor ogen.

De titel van het topic is "van roeping tot curatorium". Hiermee wordt een reis gesuggereerd. Het begint bij een roeping en we zijn via het curatorium op weg naar....? Het predikantschap natuurlijk. Daar gaat het over.

Maar het gaat er in deze draad nu juist over dat er zo weinig mensen dit reisdoel halen. Velen meenden zelf wel een roeping te hebben. Maar nee, het werd als onecht beschouwd door het curatorium, waarmee de weg naar het predikantschap werd afgesloten.
En die uitkomst is beslist geen zeldzaamheid.

Mensen die tegen dit obstakel aanlopen raken "off topic". Ze gaan dwalen, hun heil elders zoeken, of vele, vele malen opnieuw proberen om via het curatorium toch predikant te worden. Velen blijven "off topic". Ze doen wel van alles, maar diep van binnen leeft een ander verlangen. Anderen nemen afscheid van het criterium dat het curatorium hanteert en worden elders predikant.

Maar geldt dit mutatis mutandis niet voor veel mensen in de GG als het aankomt op het "ene nodige"? (wedergeboorte - bekering - geloof)
Hoeveel mensen zouden graag de verkondigde vergeving, verzoening, liefde en vrede in hun hart ontvangen? Hoeveel zouden niet door de barrières die zijn opgeworpen heen willen komen? Hoeveel mensen smachten niet naar geloofszekerheid, naar troost (H.C. vr. en antw. 1)?
"Spreek slechts één woord en uw knecht zal genezen zijn."

Zoals al eerder gezegd vermoed ik dat er veel meer ware gelovigen in de GG aanwezig zijn dan dat er erkend worden. Veel meer dan kerkenraad, predikant of mensen zelf denken. God hoeft zich toch niet te laten binden door de theologie die toevallig door de GG is ontwikkeld?
"Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten".

Iedereen die hiermee in de knoop zit raad ik aan om een omweg te nemen, om de kerkenraad, om de predikant, om die specifieke theologie en om het eigen twijfelende hart heen, rechtstreeks naar God.
Lees en hoor dat Hij een barmhartig en genadig God is, lankmoedig, en groot van goedertierenheid en waarheid. Vertrouw daar op.
Lever al je ellende, twijfel, zonde, gebrek, onzuiverheid, achterdocht en wanhoop bij Hem in en ontvang in ruil daarvoor genezing, verzoening, vrede, een nieuw hart en een nieuw leven. Laat je niet afleiden door het oponthoud dat anderen je willen opleggen. Alsof het nu nóg onduidelijk is of God wel een barmhartig God is. Alsof we nu nóg niet zouden weten of Hij zich wel laat leiden door de liefde. (Joh. 3:16).

Talloze obstakels worden opgeworpen die maar één doel lijken te hebben: twijfel zaaien aan de echtheid van geloof en bekering. Duizend voorbeelden worden er altijd aangehaald om het misverstand duidelijk te maken waarin men kan leven. Waarin men ten onterecht aanneemt dat men een ware gelovige is. Elke vorm van houvast of zekerheid ontbreekt. Ja, over bijzaken gaat het vaak. Maar ik heb het over dat éne topic. Als daar geen zekerheid over komt, dan raken mensen uiteindelijk "off topic".

Ze willen het er niet meer over hebben. ze leggen zich neer bij de onvermijdelijke status quo: ik ben nog onbekeerd. Of ze gaan zich met hele andere dingen bezig houden, worden passief, zoeken een andere kerk of houden het alleen nog maar bij een strikte uitvoering van de bijzaken. In de hoop dat dat enige verlichting en troost biedt. Dan is het alleen nog maar vormendienst. Het ware geloof is een non-topic geworden.
Het is immers nauwelijks te vinden?

Maar toch, Het gaat om dat "ene nodige", het is to be or not to be. Dat is het enige en werkelijke topic van de GG. Ben je wedergeboren of niet.

Als je uitgerekend dáár volkomen passief in bent en als élke poging om te vermoeden dat God echt in je leven heeft gewerkt wordt weggewimpeld of betwijfeld of nooit leidt tot de erkenning dat je geloof een waarachtig geloof is, dan raak je verwijderd van je verlangen, van je hoop, van je geloof, van je verwachting.
Het centrale topic, een kind van God te mogen zijn, raakt definitief buiten beeld, zoals een schip dat in de mist verdwijnt.
De laatste sprankjes hoop doven. Voorbij, voorbij, O en voorgoed voorbij (J.C. Bloem).

Het topic wordt uitzichtloos, je raakt "off topic".

Maar hopelijk blijft het hier niet bij. Als de GG er niet voor zorgt, zal God er zelf wel voor zorgen. Hij wil dat niemand "off topic" is.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 30 mar 2019 12:45

Waar het 'off topic' over ging en bovenstaande hebben natuurlijk met elkaar te maken.

Hoe bind je mensen aan je club? Door te stellen dat je daar iets kan krijgen wat uiterst zeldzaam is. En dat het bij de buren natuurlijk helemaal niet te krijgen is, of nog schaarser is. Nee, bij ons heb je de meeste kans, de anderen dwalen. Simpel economisch denken.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor gravo » 30 mar 2019 13:36

Cicero schreef:Waar het 'off topic' over ging en bovenstaande hebben natuurlijk met elkaar te maken.

Hoe bind je mensen aan je club? Door te stellen dat je daar iets kan krijgen wat uiterst zeldzaam is. En dat het bij de buren natuurlijk helemaal niet te krijgen is, of nog schaarser is. Nee, bij ons heb je de meeste kans, de anderen dwalen. Simpel economisch denken.

Wat kort door de bocht en als het hier bij zou blijven ook een wat cynische constatering, maar inderdaad er is ook een markt-aspect aan religie.
Die vind je nog het sterkst terug bij denominaties die het meest op elkaar lijken. Die geven het meest op elkaar af.
Analoog aan de twee viswinkels uit het kleine Gallische dorpje dat moedig stand houdt en dat we zo goed kennen...
Wat dat betreft is de marktwerking in de protestantse religie in Nederland wel tot volle wasdom gekomen.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 30 mar 2019 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2019 14:44

jpvandenbrink schreef:Ik lees hier van allerlei dingen waar ik op zou kunnen of willen reageren. want er gebeurt precies wat ik niet wil.

En zolang u blijft reageren, zal dit dan doorgaan.
Omdat in dit topic de ex GGers de boventoon voeren en zij laten geen mogelijkheid onverlet om te schamperen.
U zit hier met open vizier, i.t.t. de rest, die zich van een nickname voorzien heeft.
Cicero schreef:En dit is beslist niet te reduceren tot de kenmerken van een paar personen, maar heeft te maken met de karakteristieke kenmerken van het kerkverband.

Is het dan eerlijk om daar de heer van den Brink als kop van jut voor te gebruiken?
Cicero schreef:Hoe bind je mensen aan je club?

Tja, als jij het als een club ziet, stel ik voor dat iedereen zich dan ook strikt aan de regels houdt.
Eén van die regels is: niet verklappen wat er in de kleedkamer gebeurt.
Regel twee: toon respect voor de coach.
Regel drie: zorg dat je tenue er onberispelijk uitziet
Regel vier: heb liefde voor je club, deze voorziet je van medespelers en spelvreugde.

En in dit topic wordt elke regel overtreden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 30 mar 2019 15:18

Chaya schreef:Is het dan eerlijk om daar de heer van den Brink als kop van jut voor te gebruiken?
Iemand een kritische vraag stellen is niet gelijk aan iemand als kop van jut gebruiken.
Tja, als jij het als een club ziet, stel ik voor dat iedereen zich dan ook strikt aan de regels houdt.
Flauwekul.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten