Dwars | van roeping tot curatorium

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor hans0166 » 15 mar 2019 17:30

Speedy schreef:Ik bedoel de jaarlijks terugkerende hetze tegen het curatorium van de GG dat er nu weer een column aan gewijd wordt en weer die reacties.


en hier bijna allemaal door buitenstaanders. Op zich nog niet het ergste, maar het komt niet verder als achterklap.
Wees dan dapper en wordt lid van de GG, verander de zaak van binnenuit. Doe evenzo binnen je eigen denominatie, er is daar ongetwijfeld organisatorisch ook wel iets mis.

jpvandenbrink
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:14

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor jpvandenbrink » 15 mar 2019 18:52

Ik ben met vreugde lid van de GG. Dat neemt niet weg dat er geen commentaar of kritiek zou mogen worden geuit op zaken die in de GG correctie behoeven. Aan een publieke bespreking daarvan heb ik in de meeste gevallen echter geen behoefte naar analogie van 2 Sam 1:20. Vaak ontstaat door deze publieke bespreking in hoge mate een vorm van karikatuurvorming. Ik noem twee van die karikaturen:
1. In de GG doe je geen belijdenis van je persoonlijk geloof maar die je belijdenis van de leer.
2. Het Curatorium is een soort Sanhedrin of Koreaans Politburo
Wat word ik toch verdrietig van deze en soortgelijke karikaturen

Ik ervaar mede daarom de jaarlijks terugkerende (publieke) discussie over het curatorium van de GG (op CIP, in het ND en op Refoweb) als niet bijdragend aan de zorg voor de kerk en als zodanig zelfs afbreuk doen aan de zaak van het Koninkrijk.
In reactie op het stukje in Dwars en het commentaar hier op het forum wil ik mij daarom ook maar eens een keer mengen:

1. Niemand beweert dat het Curatorium onfeilbaar is
2. De procedure wordt elk jaar transparant uitgelegd in de Saambinder
3. De uitslag van het "onderzoek" is niet alleen gebaseerd op het gesprek in Rotterdam; er is een attest van de kerkenraad, er is een formulier ingevuld met aanvullende gegevens, er is de mening van de consulent bijgevoegd indien de gemeente vacant is.
4. Wat denk je dat het belang is van het gebed voor en op de dag door het curatorium zelf. Hier worden beslissingen genomen voor het aangezicht des heeren in biddend opzien tot Hem.
5. Het gaat over personen; het is daarom per definitie geen zaak die op persoonsnivo transparant mag zijn.
6. Uit het feit dat broeders die afgewezen zijn maar later wel in het ambt dienen bij een ander kerkgenootschap mag niet de simpele conclusie worden getrokken dat het curatorium van de GG in al die gevallen een verkeerde beslissing genomen heeft.
7. Er zijn gelukkig heel veel GG-ers die het curatorium een grote plaats geven in hun gebed. Tot onze verwondering wil de Heere ons nog mannen met gaven van hoofd en hart schenken.
8. Ik leef mee met de broeders die worden afgewezen. Er stormt nogal wat in hun leven na zo’n afwijzing en ik kan mij niet aan de inruk onttrekken dat de pastorale begeleiding van de afgewezenen in veel gevallen tekort schiet en daarom verbetering behoeft.
9. Ik ben met vreugde panellid van Refoweb, maar dit soort berichten geven mij bij tijd en wijle strijd of ik mijn bijdrage aan Refoweb wel kan handhaven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Chaya » 15 mar 2019 20:37

jpvandenbrink schreef:9. Ik ben met vreugde panellid van Refoweb, maar dit soort berichten geven mij bij tijd en wijle strijd of ik mijn bijdrage aan Refoweb wel kan handhaven.

Meneer van den Brink, als niet GGer (CGKse) begrijp ik dit volkomen!
Ik vraag me ook al langer af wat ik hier nog doe. En ik zie regelmatig op dit forum discussies ontstaan omdat reacties afgesloten zijn in de vragenrubriek. Wat mij betreft begrijpelijk!! Want bij bepaalde onderwerpen kun je vantevoren voorspellen wat er aan reacties binnenkomt, die dus in strijd zijn met het gegeven antwoord.
Maar wij refo's, noem ik het maar even - weten ons ook niet gesteund door de moderatie.
Zeker in het open forum mag alles gezegd worden. Maar ook in het besloten gedeelte, wat eerst voorbehouden was aan de uiteindelijke doelgroep, mogen nu ook winden van leer verkondigd worden, die regelrecht tegen de 3 FvE ingaan. Het meditatietopic is gekaapt.

Dus vind ik het moedig dat er nog steeds deskundigen bereid zijn om in de vragenrubriek een antwoord te geven.
Persoonlijk vind ik het regelrecht verdrietig dat er zoveel ruimte wordt gegeven aan allerlei meningen en kritieken.
En ik krijg ook vanuit de moderatie geen steun.
Dat is niet zielig, dat is gewoon zo!
Daarom vind ik het bijzonder dat er toch vanuit de rechts reformatorische hoek nog moeite wordt gedaan.
Veel dank daarvoor en ik hoop dat u dit zult blijven doen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2019 20:39

Speedy schreef:Ik bedoel de jaarlijks terugkerende hetze tegen het curatorium van de GG dat er nu weer een column aan gewijd wordt en weer die reacties.

Ik heb altijd begrepen dat de stukjes die op "Dwars" geschreven worden altijd prikkelend bedoeld zijn.
Uit welke "hoek" komt deze schrijver eigenlijk?
Hetze valt nu ook wel weer mee denk ik.
Kritisch zijn is nooit verkeerd :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor lekkerbek » 15 mar 2019 21:21

Waarom moet jij kritisch zijn dan, je bent toch geen lid van de gergem?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2019 21:37

Nee dat klopt, naar ik mag toch wel kritisch me afvragen waarop het Curatorium bijbels op gestoeld is?
Daar ben ik zeker wel benieuwd naar.


Gelukkig maar dat Petrus en Levi een ander Curatorium hadden.
Volg Mij!
De Heer Jezus

Dat ander Curatorium bestond uit 1 Curator.
En Die kent de harten!
De Heer Jezus

Als je je geroepen weet door jou Heer en Heiland tot de verkondiging van Zijn Woord in Zijn dienst wie of wat kan je dan nog tegen houden?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

jpvandenbrink
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:14

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor jpvandenbrink » 15 mar 2019 22:08

Chaya schreef:Meneer van den Brink, als niet GGer (CGKse) begrijp ik dit volkomen!
(...)
Persoonlijk vind ik het regelrecht verdrietig dat er zoveel ruimte wordt gegeven aan allerlei meningen en kritieken.
En ik krijg ook vanuit de moderatie geen steun.
(...)

Chaya, dank voor je steunreactie. Ik wil ter verdediging van de redactie/moderatie wel aangeven dat het als zodanig een avontuur is om een forum voldoende interessant te houden als er te rigide wordt gemodereerd. Dus een zekere spanning vwb de inhoud van het forum zal er altijd blijven: voor de een te streng, voor de ander te ruim.
Maar door de redactie geplaatste stukken zoals onder dwars, daar heeft de redactie zelf een keuze te maken.
Ik snap dat de stukjes in Dwars bedoeld zijn om te prikkelen. Toch staan met name bij deze rubriek mijn tenen nog wel eens wat bij elkaar. Niet omdat ik niet tegen prikkelende stukjes kan, maar omdat de grens tussen scherp en zuur niet altijd onderscheiden wordt. Het laatste stukje over het curatorium (was als zodanig niet eens zo heel zuur, alhoewel er wel van allerei impliciete oordelen over het curatorium werden uitgesproken) vond ik overbodig omdat er niet zoveel nieuwe elementen werden toegevoegd aan de kritiek die al eerder publiekelijk over het curatorium zijn gemaakt. Ik vind het een beetje goedkoop om elk jaar weer dit insituut ter discussie te stellen. Het roept vervolgens weer allerlei onnodige discussie op zoals ook op dit stukje van Dwars. Ik kon me niet weerhouden me op het forum te mengen in de discussie

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor lekkerbek » 15 mar 2019 23:59

Moestuin misschien irriteert het me wel omdat je altijd reageert zodra er een discussie over de gergem plaats vindt. Logisch dat je t niet met hun standpunten eens bent, anders was je zelf wel van de gergem geweest.
Dus bijna overal waar er discussies beginnen kun je dan wel reageren. Dat zou ik andersom ook kunnen doen, bv over de meditaties die je steeds plaatst. Maar dat doe ik niet, jij jebt er blijkbaar wel wat aan, en misschien anderen ook wel. Dan denk ik: lees het gewoon niet meer. Dat kun jij tich ook doen ipv je steeds maar weer erin mengen? Natuurlijk moet je dit zelf weten, maar ik begrijp gewoon niet waarom je steeds maar weer op de gergem moet schieten. Als je ervan uit gaat dat iedere minuut Gods tijd is, dan zou je die tijd toch beter kunnen gebruiken dan voor de zoveelste x een mening naar voren brengen waarvan iedereen al lang weet hoe jij erover denkt. Ik moet hierin ook mijn hand in eigen boezem steken, niet iedere bijdrage die ik schrijf is nodig geweest.
We moeten altijd bedenken als we iets schrijven: is het waar wat we schrijven? Zeg ik het tegen de juiste persoon? Is het nódig wat we schrijven?
Ik vrees dat als we zó onze berichten maken dat er weinig berichten overblijven. Maar dan is er wel weer het respect wat we behoren te hebben.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2019 09:58

jpvandenbrink schreef:Chaya, dank voor je steunreactie. Ik wil ter verdediging van de redactie/moderatie wel aangeven dat het als zodanig een avontuur is om een forum voldoende interessant te houden als er te rigide wordt gemodereerd. Dus een zekere spanning vwb de inhoud van het forum zal er altijd blijven: voor de een te streng, voor de ander te ruim.

Een forum mag best "breed" zijn. Het kan opbouwend zijn om te lezen hoe anderen en buitenstaanders er over denken. Als dit maar met respect gebeurt en vanuit een onderbouwing. Maar dat gebeurt vaak niet. Er zijn hier nauwelijks nog forummers te vinden die uit de rechts reformatorische kerken komen.
jpvandenbrink schreef:Ik snap dat de stukjes in Dwars bedoeld zijn om te prikkelen. Toch staan met name bij deze rubriek mijn tenen nog wel eens wat bij elkaar. Niet omdat ik niet tegen prikkelende stukjes kan, maar omdat de grens tussen scherp en zuur niet altijd onderscheiden wordt. Het laatste stukje over het curatorium (was als zodanig niet eens zo heel zuur, alhoewel er wel van allerei impliciete oordelen over het curatorium werden uitgesproken) vond ik overbodig omdat er niet zoveel nieuwe elementen werden toegevoegd aan de kritiek die al eerder publiekelijk over het curatorium zijn gemaakt. Ik vind het een beetje goedkoop om elk jaar weer dit insituut ter discussie te stellen. Het roept vervolgens weer allerlei onnodige discussie op zoals ook op dit stukje van Dwars. Ik kon me niet weerhouden me op het forum te mengen in de discussie

Persoonlijk vind ik de stukjes die in DWARS staan, niet altijd even geslaagd en leuk. Omdat ze onder pseudoniem worden geschreven, weet je niet of het steeds een ander persoon is, of steeds dezelfde onder een ander pseudoniem.

De wijze waarop predikanten toegelaten worden tot de GG, nl. het curatorium beslist daarover, wordt niet alom begrepen. Deze tijd kenmerkt zich door transparantie. En dat is niet zoals het eraan toegaat in dit geval.
Men vindt het dus schimmig en bovendien onbegrijpelijk dat er maar zo weinig studenten worden toegelaten.
In veel andere kerkelijke richtingen ga je "gewoon" theologie studeren, desnoods om het daarna niet echt te gaan gebruiken.
Er zijn ook vrije gemeenten waar je kunt preken zonder dat je echt de volledige studie hebt afgerond.
Maar in de GG is er een streng, ondoorzichtig beleid.

Het opmerkelijke is dat de achterban dit lijkt te accepteren, de buitenstaanders niet.
Dat vanuit de eigen achterban - REFOweb zou zich hier toch voor een deel de achterban moeten weten? - elk jaar een cynisch? humoristisch? prikkelend? stukje over wordt geschreven, zodat inderdaad de discussie - door niet ggers!! - weer op gang komt, is niet stichtend en dient m.i. geen doel. Als men vindt dat het curatorium niet op de juiste wijze functioneert, kan dit ter sprake gebracht worden op de bijbelse wijze.
Met argumenten uit het Woord.
En niet via een openbaar medium waar iedereen die er niets mee te maken heeft en ook geen enkel belang bij heeft, er een zegje over kan doen. Want vaak is die kritiek van horen zeggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor mona » 16 mar 2019 11:56

jpvandenbrink schreef:Ik snap dat de stukjes in Dwars bedoeld zijn om te prikkelen. Toch staan met name bij deze rubriek mijn tenen nog wel eens wat bij elkaar. Niet omdat ik niet tegen prikkelende stukjes kan, maar omdat de grens tussen scherp en zuur niet altijd onderscheiden wordt.


Dit is mij uit het hart gegrepen. En eigenlijk wil ik daarin nog een stapje verder gaan: de grens tussen scherp en zuur is in Dwars regelmatig overschreden. Soms zodanig, dat ik me vaak heb afgevraagd of het niet aan laster grensde.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 16 mar 2019 12:57

mona schreef:Dit is mij uit het hart gegrepen. En eigenlijk wil ik daarin nog een stapje verder gaan: de grens tussen scherp en zuur is in Dwars regelmatig overschreden. Soms zodanig, dat ik me vaak heb afgevraagd of het niet aan laster grensde.


Goeiedag lieve mona, en iedereen.
Mijn eerste reactie dit jaar. Bijna niets gelezen en ik mis er weinig aan. In januari mijn oma begraven en januari/februari rondom haar sterven bezig geweest. Daarna een enkel keertje weer wat gelezen hier.
Ik zal het nog wat scherper zeggen, m.i. heeft het merendeel wat ik hier op refoweb lees niets met de Geest van Christus te maken.
Dwars lees ik bijna nooit. Al die onzin. 'Kick-out Sinterklaas', etc, etc. Help zeg.
De nieuwsrubriek is ook een tranentrekker. 'Bijbelse doop is besprenging' las ik daar o.a. Dat wordt daar als waarheid geproclameerd. Schijnbaar zijn leugens en provoceren hier niet zo erg. Iemand mag van mij een andere doopvisie hebben, maar dit slaat nergens op.

De vragenrubriek, alles staat door elkaar. Het is één grote hutspot. Soms las ik echt mooie dingen. Meneer vandenBrink bijvoorbeeld zijn antwoorden las ik volgens mij zover ik me kan herinneren ook best graag. Pastoraal en bewogen. Meedenkend. Dat is wat ik me een beetje herinner.

Vragen van worstelende jongeren (of ouderen) die volgens mij soms echt goede raad krijgen van sommige panelleden, ook regelmatig met een kluitje het riet ingestuurd worden. Bij sommige panelleden mocht ik God zij gedankt proeven dat ze (iets van) Jezus kennen, vaak dacht ik 'Ken je Christus Jezus eigenlijk wel?' Soms brandde mijn hart van bewogenheid jegens de vragensteller/vragenstelster.

Op het forum ben ik een aardig poos actief geweest (paar jaar) soms was ik ook scherp (scherp houd ik soms wel van) of reageerde ik geïrriteerd. (Dat is minder). Een enkele keer schoot ik misschien ook behoorlijk uit de bocht. Waar ik wat dat laatste betreft al heel gauw weer spijt van had. Mijn excuses. Het spijt me. Als iemand dit leest en vind dat ik je te hard behandeld heb, stuur gerust een pb dan praten we het uit. Maar ik heb er nooit echt voor de gezelligheid gezeten zeg ik eerlijk, whiskytopics en onzinnig gekeuvel hebben niet mijn interesse. Het was me vooral te doen om de naam van Jezus naar voren te brengen, ik heb wel gemerkt dat die naam behoorlijk afstoot, vooral bij godsdienstig.

Dan ellenlange discussies, ik heb wel gemerkt dat dit niet meer aan mij besteed is. Hete hoofden en koude harten levert het op.
Het draait al gauw om eigen gelijk, etc. Het voerde me dikwijls weg van de Heere Jezus. Van God. En dat is wel het laatste wat ik wil geloof ik.
Al met al is refoweb niet meer zo mijn ding.
Ik wens bij deze een ieder de vrede van God in Christus toe, die alles te boven gaat.
De Geest van Christus wens ik u en mezelf toe, want die Zijn Geest niet bezit komt Christus niet toe. Romeinen 8.

Lieve groet.
Iemand die dagelijks weer genade nodig heeft.
Die de Geest die uitgaat van de Vader en de Zoon onophoudelijk nodig heeft.
Zonder Hem ben ik niets.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2019 13:07

Johan100 schreef:Goeiedag lieve mona, en iedereen.
Mijn eerste reactie dit jaar. Bijna niets gelezen en ik mis er weinig aan. In januari mijn oma begraven en januari/februari rondom haar sterven bezig geweest. Daarna een enkel keertje weer wat gelezen hier.

Van harte gecondoleerd Johan100. Ik had jou inderdaad ook al een tijdje gemist. Maar je postte wel vaker wat onregelmatig.
Johan100 schreef:Een enkele keer schoot ik misschien ook behoorlijk uit de bocht. Waar ik wat dat laatste betreft al heel gauw weer spijt van had.

Jij bent (vrijwel) de enige forummer die mij ooit per pb benaderd heeft om excuses aan te bieden. Dat vond ik zo bijzonder!
Dat zegt mij al genoeg over de persoon die je bent.
Dan hoef je het niet altijd met elkaar eens te zijn, als de intentie en de liefde geproefd wordt.
Johan100 schreef:Ik zal het nog wat scherper zeggen, m.i. heeft het merendeel wat ik hier op refoweb lees niets met de Geest van Christus te maken.

Het toont wel aan waarom het hier zo stil geworden is.

Bedankt voor je reactie. En nogmaals veel sterkte toegebeden!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor gravo » 16 mar 2019 13:24

Wat ik enigszins mis in de bespreking van (de werkwijze van) het curatorium van de GG is dat het belang en de methode van deze toelatingscommissie direct samenhangen met de theologie van dit kerkverband.
Wie de kern van de theologie niet begrijpt, zal ook niet tot de kern van zo'n curatorium kunnen doordringen.

Het heeft alles te maken met de vragen over echt/onecht, waar/onwaar in verband met wedergeboorte, bekering en geloof. In de GG wordt veel waarde gehecht aan het onderzoek of en in welke mate en hoedanigheid er geloof aanwezig is. Het is niet zo dat geloof een vanzelfsprekendheid is of dat het bijna terloops in je leven kan komen. Laat staan dat het een gevolg is van een serieuze zoektocht, veel bidden, werken en actief zijn. Ook kerkgang, vroomheid of ernst op zich leidt niet automatisch tot een waar geloof.
Nee, het ligt veel subtieler. Om een cliché te gebruiken: "Het moet je gegeven worden". Hoewel een cliché, kun je deze uitspraak toch wel vrij letterlijk nemen. Niemand kan zich aan zijn eigen haren omhoog trekken. Zo kan niemand tot zijn eigen geloof besluiten of dit op de een of andere manier bewerkstelligen. Geloof is een gave. Dat genade-karakter kan het beste worden uitgelegd door de volgorde te begrijpen die men hanteert. Het is: wedergeboorte - geloof - bekering. Dan wordt direct duidelijk dat het begin niet in eigen handen ligt. Niemand kan zijn eigen geboorte willen of realiseren. Je wordt geboren. Uit die genadige gave in ons, zonder ons, komen dan (min of meer als vanzelf) geloof en bekering voort.

De kernvraag is dus: is iemand/ ben ik zelf nu wél of niet wedergeboren?

Zo ja, dan zal dat blijken in waarachtig geloof en in bekering. Zo nee, dan zal er geen geloof of bekering gevonden worden of....en dat is wel heel belangrijk om te weten...dan zal alles wat op geloof en bekering lijkt, toch niet de juiste wortel hebben. Er heeft immers geen wedergeboorte plaatsgehad en het is daarom slechts schijn. Het lijkt er wel op, maar men bedriegt zichzelf voor de eeuwigheid.

En hier wordt de grote onzekerheid teruggegeven aan de individuele gemeenteleden. Want stel dat iemand naar zijn eigen inzicht (of volgens anderen) echt gelovig is, een zeer christelijke, onberispelijke levenswandel heeft en vanuit het hart spreekt over God en Zijn dienst, dan kan eigenlijk nog steeds niet helemaal zeker geweten worden of dat nu wel waar is of niet.
Nu kun je nog zeggen dat anderen dat niet kunnen weten, omdat ze niet in je hart kunnen kijken, maar in de praktijk blijkt deze onzekerheid vooral te bestaan over eigen geloof. Is het bij mij niet allemaal schijn? Doe ik maar alsof ik geloof? Probeer ik mezelf met wat goede woorden en werken niet voor te doen alsof ik een kind van God ben? Bij veel mensen in de GG is dit een telkens terugkerende vraag of zelfs angst.

Als je daar even over nadenkt snap je hoe moeilijk dit ligt. Je vertrouwt jezelf niet, maar je vertrouwt er ook niet op dat je eigen geloof, je godsdienst, je wil en je verlangen van God afkomstig is. Het kan allemaal schijn zijn.
Zou dat godswonder, die wedergeboorte, waar ik zelf geen invloed op heb, wel hebben plaatsgevonden? Ook met je godsdienst kun je verloren gaan. De onzekerheid wordt zo structureel en onoplosbaar.

De vraag is dus: wie kan zekerheid geven op deze vraag. Wie kan echt van onecht onderscheiden?

Het antwoord is niet heel helder. Men roept op om zichzelf goed en veelvuldig te onderzoeken. Om kenmerken van het ware bij zichzelf (of bij anderen) te ontdekken. Hier komt de zogenaamde standen-leer om de hoek: bij een waar kind van God zijn een aantal bepaalde herkenbare zaken aan te wijzen. Gemoedstoestanden, worstelingen, momenten, inzichten, standen in het geestelijk leven.

Wat heeft dit nu met het curatorium te maken?

Wel precies dit: een curatorium beoordeelt kandidaten op hun geschiktheid voor het predikantschap. Dat betreft enerzijds een praktische kant: zijn er talenten, vaardigheden, is er kennis, is men geschikt. Maar belangrijker, het betreft ook de vraag of er waarachtig geloof is. Precies dus die alomtegenwoordige, maar niet te beantwoorden vraag.
De kandidaat zal immers de theologie, zoals hierboven kort verwoord, van binnenuit moeten kennen. Hij zal moeten hebben ervaren (bevonden) dat er zekerheid is over eigen wedergeboorte. Dat zal hij duidelijk en overtuigend moeten kunnen zeggen.
En de commissie zal dat moeten kunnen overnemen. Zij zullen het naast hun eigen leven moeten kunnen leggen en de overeenkomsten moeten zien. Want ooit hebben zij de zekerheid van hun waarachtig geloof (en dus van hun wedergeboorte) ook op tafel moeten leggen! En daar hebben zij allen een in principe positief antwoord op gehad!
Kortom, het curatorium is het enige orgaan in de GG, waarvan men met meer dan gemiddelde zekerheid kan weten en ook erkent dat die bestaat uit wedergeboren mannen met een waar zaligmakend geloof.
Het is dus het orgaan waar de zekerheid die de gewone kerkganger zo vaak bij zichzelf mist, eigenlijk onbetwistbaar aanwezig is. In feite geldt voor een GG-predikant dat van hem gezegd kan worden dat hij de volle verzekerdheid des geloofs heeft. Dat wil zeggen: dat zijn wedergeboorte niet meer aan twijfel onderhevig is.

Men zegt wel dat de GG een domineeskerk is. En dat is zeker waar. Maar niet vanwege bestuurlijke structuren, niet vanwege niet-moderne benoemings- of toelatingscommissies, maar wel omdat de predikanten de grote uitzondering zijn in de structurele onzekerheid die in de theologie is ingebouwd. Alleen van predikanten kan met recht worden aangenomen dat zij waarachtige kinderen van God zijn. Zij kennen alle standen, zij kunnen er niet alleen over, maar ook uit vertellen.

Het is een dominees-kerk, omdat de predikanten een andere geestelijke status hebben dan de gemeenteleden. Aan de onzekerheid ontrukt. Om een manichees begrip te lenen, zij zijn de electi, degenen van wie de uitverkiezing vast staat.

Dat zal men zelf ontkennen, en het is ook niet gezegd dat zij innerlijk ook echt anders zijn dan hun gemeenteleden, maar het gaat hier om hoe zij gezien worden. Aan de wedergeboorte van de dominee wordt niet getwijfeld. Dat zie je duidelijk aan wat er tijdens een begrafenis over hen gezegd wordt.
Dit in tegenstelling tot de geestelijke staat van de "gewone" kerkleden waaraan vaak tot het laatst door henzelf en door anderen wordt getwijfeld. Het is immers, buiten de zekerheid die de predikanten elkaar geven, een structurele onzekerheid.

Daarom is het curatorium zo delicaat. Het gaat om wedergeboorte, om die onzichtbare goddelijke genade-gave die al dan niet gegeven is.

Het curatorium spreekt zich uiteindelijk uit over iets waar men eigenlijk verder niemand met zekerheid een uitspraak over laat doen.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 16 mar 2019 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2019 13:59

jpvandenbrink schreef:1. In de GG doe je geen belijdenis van je persoonlijk geloof maar die je belijdenis van de leer.

Staat los van deze discussie, maar dat is toch zo?
Als ik vanuit een ander kerkverband naar de GG zou gaan is mijn belijdenis daar toch niet geldig?
Of ben ik verkeerd voorgelicht?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2019 14:10

lekkerbek schreef:Moestuin misschien irriteert het me wel omdat je altijd reageert zodra er een discussie over de gergem plaats vindt. Logisch dat je t niet met hun standpunten eens bent, anders was je zelf wel van de gergem geweest.
Dus bijna overal waar er discussies beginnen kun je dan wel reageren. Dat zou ik andersom ook kunnen doen, bv over de meditaties die je steeds plaatst. Maar dat doe ik niet, jij jebt er blijkbaar wel wat aan, en misschien anderen ook wel. Dan denk ik: lees het gewoon niet meer. Dat kun jij tich ook doen ipv je steeds maar weer erin mengen? Natuurlijk moet je dit zelf weten, maar ik begrijp gewoon niet waarom je steeds maar weer op de gergem moet schieten. Als je ervan uit gaat dat iedere minuut Gods tijd is, dan zou je die tijd toch beter kunnen gebruiken dan voor de zoveelste x een mening naar voren brengen waarvan iedereen al lang weet hoe jij erover denkt. Ik moet hierin ook mijn hand in eigen boezem steken, niet iedere bijdrage die ik schrijf is nodig geweest.
We moeten altijd bedenken als we iets schrijven: is het waar wat we schrijven? Zeg ik het tegen de juiste persoon? Is het nódig wat we schrijven?
Ik vrees dat als we zó onze berichten maken dat er weinig berichten overblijven. Maar dan is er wel weer het respect wat we behoren te hebben.


Lekkerbek....mijn vraag staat nog steeds onbeantwoord.
Er wordt van alles (off topic) bijgehaald wat ik weer terugkoppel, omdat ik slechts reageer in dit topic en dit topic niet eens gestart ben en daarbij ook de schrijver niet ben van het Curatorium stukje op "Dwars" :D ....waarbij mijn vragen blijven staan

En je mag altijd reageren....graag zelfs.... mbt bijdrages van mijn kant :wink:

MoesTuin schreef:Ik heb altijd begrepen dat de stukjes die op "Dwars" geschreven worden altijd prikkelend bedoeld zijn.
Uit welke "hoek" komt deze schrijver eigenlijk?


MoesTuin schreef:Nee dat klopt, maar ik mag toch wel kritisch me afvragen waarop het Curatorium bijbels op gestoeld is?


On topic vragen waar men blijkbaar het antwoord ook niet op weet ( gezien die verschillende makkelijke afleidende losse flodder schietende off topic reacties ) :-k
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten