Dwars | van roeping tot curatorium

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Prisma23 » 14 mar 2019 10:11

Bij het stuk Dwars met als titel "van roeping tot curatorium" vielen mij een aantal dingen op;

a. Dit curatorium neemt blijkbaar binnen een half uur een beslissing. Dan stel je hoge eisen een de Heilige Geest.
b. Het stuk lijkt onder een pseudoniem geschreven te zijn.
c. De 'reageerknop" is deze keer niet geplaatst door RefoWeb.
d. Het stuk zelf ademt een sfeer van angst.

Kortom, Noord Koreaanse toestanden daar binnen en rond dat curatorium.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor K80 » 14 mar 2019 10:19

Net ook ff gelezen.
Vreemde zaak ook, blijkbaar zijn ze er trots op dat er sinds 1965 niets veranderd is. Conservatief ten top dus.
Erg dat er zoveel macht van uitgaat. Is dat de reden dat ze zo weinig predikanten hebben?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2019 10:24

Prisma23 schreef:Bij het stuk Dwars met als titel "van roeping tot curatorium" vielen mij een aantal dingen op;

a. Dit curatorium neemt blijkbaar binnen een half uur een beslissing. Dan stel je hoge eisen een de Heilige Geest.
b. Het stuk lijkt onder een pseudoniem geschreven te zijn.
c. De 'reageerknop" is deze keer niet geplaatst door RefoWeb.
d. Het stuk zelf ademt een sfeer van angst.

Kortom, Noord Koreaanse toestanden daar binnen en rond dat curatorium.

Wel stuitend eerlijk: als je maar een bekeringsgeschiedenis kan roepen waar de juiste woorden in voorkomen en die erg op die van een Bijbels figuur lijkt kom je er c.v. wel door (Curatorium Volente)

In het dagelijks leven heet zoiets "liegen".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 14 mar 2019 20:10

Vind het ook wel opvallend dat dit hele gebeuren niet echt leeft bij een deel van de achterban....
Een soort gelatenheid...
zo van...."het is nu eenmaal allemaal zo en we hebben er toch geen zeggenschap in"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor lekkerbek » 14 mar 2019 23:52

De meesten van de achterban die ik ken staat biddend om het curatorium en de studenten heen. Of dit nu wel of niet de weg is......het zal de Heere niet in de weg staan om toe te laten welke studenten Hij wil dat er toegelaten moeten worden! God staat immers overal boven!
Dit is een jaarlijks terugkerend discussiepunt, waar iedereen steeds weer t zelfde zegt. Net of dat er toe doet, of dat dit helpt. We kunnen beter voor elkaar bidden dan cynisch over iemand of over een groep praten!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2019 10:07

lekkerbek schreef:De meesten van de achterban die ik ken staat biddend om het curatorium en de studenten heen. Of dit nu wel of niet de weg is......het zal de Heere niet in de weg staan om toe te laten welke studenten Hij wil dat er toegelaten moeten worden! God staat immers overal boven!
Dit is een jaarlijks terugkerend discussiepunt, waar iedereen steeds weer t zelfde zegt. Net of dat er toe doet, of dat dit helpt. We kunnen beter voor elkaar bidden dan cynisch over iemand of over een groep praten!

Het curatorium staat de Heere inderdaad niet in de weg, gezien het grote aantal kandidaten wat na geweigerd te zijn door het curatorium in een ander genootschap wel aangenomen wordt.

Natuurlijk is het niet verkeerd om voor dit curatorium te bidden, maar dat neemt niet weg dat de meeste kritiek op dit curatorium terecht en onderbouwd is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Prisma23 » 15 mar 2019 12:17

StillAwake schreef:Het curatorium staat de Heere inderdaad niet in de weg, gezien het grote aantal kandidaten wat na geweigerd te zijn door het curatorium in een ander genootschap wel aangenomen wordt.


Je hebt gelijk StillAwake, de Heere weet prima wegen te vinden voor mensen die zich geroepen weten langs dit curatorium. Maar het blijft bevreemdend dat dit curatorium zo op een voetstuk wordt geplaatst en dat de werkwijze van dit gezelschap niet te bespreken is.


Als Kim Jong-un een fabriek bezoekt geeft hij één of twee tips en productie verdubbeld onmiddellijk. De bevolking van Noord-Korea is zo gehersenspoeld dat men (schijnbaar?) denkt dat dit waar is. Ondertussen lijdt iedereen, behalve de eindbaas zelf, honger.


Overigens las ik net op https://cip.nl/66105-waarom-ik-bezorgd- ... -gemeenten dat dit curatorium de Heilige Geest slecht 20 minuten de tijd geeft in plaats van de eerder genoemde 30 minuten....

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Speedy » 15 mar 2019 12:22

StillAwake schreef:Het curatorium staat de Heere inderdaad niet in de weg, gezien het grote aantal kandidaten wat na geweigerd te zijn door het curatorium in een ander genootschap wel aangenomen wordt.


Of je daar blij mee moet zijn ...... :-k
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2019 13:15

Speedy schreef:Of je daar blij mee moet zijn ...... :-k

Daar heb ik me niet over uitgelaten. Wel over het gegeven dat het curatorium uiteindelijk niemand van het ambt af kan houden, maar hoogstens kan zorgen dat iemand in een genootschap terechtkomt waar het curatorium niets over te zeggen heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Prisma23 » 15 mar 2019 13:42

Nog een paar tips:

Do’s voor hen die zich hebben aangemeld bij het curatorium:

• Een fraai attest, dus zorg voor goede contacten in de kerkenraad;
• Ernst, maar wel wat past bij je leeftijd (plus 5 jaar uiteraard);
• Klassieke kledij; een keurig gestreken overhemd met ruit mag, maar dan wel met een effen stropdas en, niet vergeten, gepoetste schoenen;
• Een bedaard optreden. Even wachten met antwoorden om de vragensteller de kans te geven de vraag nog “even” toe te lichten (gaap);
• Een grondige voorbereiding. Je moet wel heel precies weet hebben van de kerkelijke leer, de kerkelijke geschiedenis, synode uitspraken, de oudvaders etcetera etcetera;
• Begrip tonen voor de stomste vragen van het curatorium.

Dont’s voor hen die zich hebben aangemeld bij het curatorium:

• Joviale omgangsvormen;
• Suède schoenen;
• Je Bijbel zijn vergeten;
• Hard lachen en spreken, maar ook fluiten is killing;
• Irritatie laten blijken bij wantrouwende vragen;
• Niet weten wat er staat in Johannes 3 vers 10.

bron: https://goedgelovig.wordpress.com/2013/ ... uratorium/

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Speedy » 15 mar 2019 13:46

Waarom zo'n hetze tegen de GG? CGK, OGG, GGiN hebben allen een curatorium, HHK heeft een commissie van toelating.

Als je in de vragenrubriek kijkt dan geven predikanten een normale weergave, maar hier wordt een frustratie weergegeven die daar in contrast mee staat. Ik liet dit net iemand lezen en die zei: als je dit zo leest dan zouden de curatoren duidelijk moeten maken waarom men iemand afwijst, anders duurt het lang of helemaal niet dat kandidaten er achter gekomen dat ze een frustratie met zich meedragen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2019 14:29

Speedy schreef:Waarom zo'n hetze tegen de GG? CGK, OGG, GGiN hebben allen een curatorium, HHK heeft een commissie van toelating.

Als je in de vragenrubriek kijkt dan geven predikanten een normale weergave, maar hier wordt een frustratie weergegeven die daar in contrast mee staat. Ik liet dit net iemand lezen en die zei: als je dit zo leest dan zouden de curatoren duidelijk moeten maken waarom men iemand afwijst, anders duurt het lang of helemaal niet dat kandidaten er achter gekomen dat ze een frustratie met zich meedragen.

Wellicht is dat het pijnpunt, dat (in elk geval bij de GG) de transparantie erg laag is. Te laag misschien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2019 14:31

Speedy schreef:Waarom zo'n hetze tegen de GG? CGK, OGG, GGiN hebben allen een curatorium, HHK heeft een commissie van toelating.

Als je in de vragenrubriek kijkt dan geven predikanten een normale weergave, maar hier wordt een frustratie weergegeven die daar in contrast mee staat. Ik liet dit net iemand lezen en die zei: als je dit zo leest dan zouden de curatoren duidelijk moeten maken waarom men iemand afwijst, anders duurt het lang of helemaal niet dat kandidaten er achter gekomen dat ze een frustratie met zich meedragen.

Overigens heb ik de posts in dit topic even teruggelezen, ik kan er geen hetze in ontdekken.
Wel een licht cynisme naar het curatoirum toe, maar nergens naar de GG zelf toe.
Laat staan naar de vele gelovigen binnen dit genootschap.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Speedy » 15 mar 2019 16:17

StillAwake schreef:Overigens heb ik de posts in dit topic even teruggelezen, ik kan er geen hetze in ontdekken.
Wel een licht cynisme naar het curatoirum toe, maar nergens naar de GG zelf toe.
Laat staan naar de vele gelovigen binnen dit genootschap.


Ik bedoel de jaarlijks terugkerende hetze tegen het curatorium van de GG dat er nu weer een column aan gewijd wordt en weer die reacties.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Speedy » 15 mar 2019 16:18

StillAwake schreef:Wellicht is dat het pijnpunt, dat (in elk geval bij de GG) de transparantie erg laag is. Te laag misschien.


Misschien is dat wel een punt, alleen met de AVG-wet kan nu helemaal geen transparantie meer gegeven worden, want het gaat om personen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten