Dwars | van roeping tot curatorium

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 13 apr 2019 20:04

irmo schreef:Gelovigen, 't zijn net mensen ;) Ik ben liever bekommerd dan dat ik op de manier van Benefietdiner moet gaan spreken. Die heeft denk ik aardig wat afslagen gemist aan zn reactie oordelen….
Ik zei het reeds ‘bekommerd’ zijn betekend buiten Christus zijn. Ja dat is knoer hard en veroordelend spreken maar wel dé waarheid en……. slechte heelmeesters maken stinkende wonden. Je zit in de GG-in-Ned begrijp ik en dan kan ik het je nog niet eens kwalijk nemen want wanneer hoor je daar Christus in Zijn verlossende werk toegepast spreken. Hij wordt daar nog verborgen gepreekt, als of er nooit geen Nieuw Testament geweest is.

En…… nog even een hard maar zuiver waar. Het is binnen kort Pasen. Dat kun je niet mee vieren omdat de betekende zaak aan jou voorbij gaat. Iemand die jou daar niet op wijs die is knoert hard.

Hier een meisje dat paasfeest kan vieren:
https://www.youtube.com/watch?v=aBypir-g4u4

Kom je ook:
https://jijdaar.nl/
Je hoeft niet voor een curatorium je mag komen zoals je bent. :D

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor pindas83 » 13 apr 2019 22:36

irmo schreef:Ik heb op het moment mijn haar knalpaars, dat is zeker geen natuurlijke kleur…;)

Zeker zitten er verschillen tussen de verschillende kerken maar dat betekent niet dat je er geen goed gesprek over kunt hebben. Ik heb aardig wat geleerd dit weekend en ik ben blij dat ik er was. Mooie preek ook, dus dat neem ik mee de week in.

Ik weet niet of ik ze ken, onze gemeente is met 4000 man wel erg groot onderhand, ik ken niet iedereen meer. Dat is wel jammer.

En wat zou er mis zijn met ons curatorium? Ik ben juist heel blij dat die mensen zo zorgvuldig hun werk doen!

Gelovigen, 't zijn net mensen ;) Ik ben liever bekommerd dan dat ik op de manier van Benefietdiner moet gaan spreken. Die heeft denk ik aardig wat afslagen gemist aan zn reactie oordelen….


Tja ook knalpaars zie je niet als een beste hoed op hebt he :wink:

Maar 4000 man? :-k
Hebben wij het over dezelfde GGin?
Dat heeft het hele verband nog niet eens, laat staan één gemeente.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gerefor ... en_verband)

Over het curatorium. Het beleid werkt in hand dat zeer veel gemeenten het zonder voorganger moeten doen. Lijkt me niet een gezonde situatie. Bovendien zou ik slecht tegen wekelijkse preeklezingen kunnen, maar dat is persoonlijk.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 14 apr 2019 08:17

pindas83 schreef:Maar 4000 man? :-k
Hebben wij het over dezelfde GGin?
Dat heeft het hele verband nog niet eens, laat staan één gemeente.

4000 man klopt niet. irmo zal wel in een grote kerk van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zitten. De grootste zijn Barneveld en Opheusden achtereenvolgens 2500 en 2800 zitplaatsen. Het kerk verband van de GG-in-Ned incl. buitenland telt bijna 25.000 leden. In Opheusden is het op dit moment een grote rommel in de kerk m.b.t. de predikant
pindas83 schreef:Over het curatorium. Het beleid werkt in hand dat zeer veel gemeenten het zonder voorganger moeten doen. Lijkt me niet een gezonde situatie. Bovendien zou ik slecht tegen wekelijkse preeklezingen kunnen, maar dat is persoonlijk.
In de Ger.Gem.in Ned. melden zich niet veel predikanten aan en je hebt daar mensen die preek kunnen lezen alsof ze predikant zijn.

Trouwens het gaat hier niet over de GG-in-Ned. maar over de GG.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 15 apr 2019 09:06

Toch nog even een reactie.
Chaya schreef:Van harte gecondoleerd Johan100. Ik had jou inderdaad ook al een tijdje gemist. Maar je postte wel vaker wat onregelmatig.

Bedankt. Ze was altijd kerngezond en toen voelde ze plots (91 jaar) haar einde naderen en heeft ze van iedereen afscheid kunnen nemen. Ik mag geloven dat haar sterven een doorgang was tot het eeuwige leven, door het geloof heb ik ook tot ziens kunnen zeggen. Heel bijzonder. Het waren mijn laatste woorden tot haar. De begrafenis was voor mij geen heel treurige gebeurtenis.
Chaya schreef:Jij bent (vrijwel) de enige forummer die mij ooit per pb benaderd heeft om excuses aan te bieden. Dat vond ik zo bijzonder!
Dat zegt mij al genoeg over de persoon die je bent.
Dan hoef je het niet altijd met elkaar eens te zijn, als de intentie en de liefde geproefd wordt.

oke. nou, ik hoop dat ik zo ondanks m'n vele tekorten toch nog een voorbeeld mag zijn voor je.
probeer het goed te maken met MoesTuin en wie dan ook die je niet zo liggen. Soms is het beter ook (voor een tijd) afstand te nemen.

ik heb de laatste tijd (vanaf november ofzo begon het) mezelf afgevraagd of ik wel echt zo goed bezig was......
belijden aan de Heere hoort daar ook bij......

Ik was misschien ook wel te vaak vleselijk. Ik ben me bewuster geworden dat God zegt in Zijn Woord: 'Niet door kracht, niet door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de Heere...' Zacharia 4:6

Kortom, zo goed voel ik me niet, maar ik waardeer wel je woorden.
Wat ik je mee wil geven is: Zie op Hem! Het Lam van God! Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening.....Romeinen 3:25

sorry voor het off-topic gaan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor pannenkoek » 15 apr 2019 15:52

benefietdiner schreef:Ik weet niet of het er zoveel zijn als je noemt maar dat geloof ik niet maar weet dat niet zeker. Tevens vind ik het helemaal geen droevige zaak want men wil de denominatie zuiver houden overeenkomstig ‘de zuivere leer der waarheid’. Zeer hoog in het vaandel van die zuivere leer staat de uitverkiezing uitgesproken in 1931 door de generale synode zoals ik hierboven citeerden.

Ik weet niet of je belijdend lid van de GG bent, als dat zo is zou ook jij achter de besluiten moeten staan van het curatorium om de meesten opkomende studenten af te wijzen omdat ook zij niet weten de leer zuiver te houden. Het college gaat er van uit als je niet weet wat de zuiverheid van de leer inhoud je ook geen roeping heeft tot de GG en dat is juist.

Ik zou in de GG wel meer mensen willen zien die zich eens meer verdiepen in de leer van de GG en niet als een dood orthodox mens onder de prediking blijven zitten.

Er zijn er natuurlijk ook die wel in lijn staan met het curatorium en het er mee eens zijn maar dat zijn er naar mijn geschatte mening minder dan de helft. Nogmaals ‘geschat’ dat kan fout zijn.


Ben idd bel. lig vd GG maar staat niet achter dit besluit. Daar ben ik heel duidelijk in!! Laat deze mannen eerst maar eens wat ervaring opdoen, voor ze de deur te wijzen! Maar goed, andere kerken zijn blij met de afgewezen mannen uit de GG :D
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor irmo » 15 apr 2019 17:22

benefietdiner schreef:Ik zei het reeds ‘bekommerd’ zijn betekend buiten Christus zijn. Ja dat is knoer hard en veroordelend spreken maar wel dé waarheid en……. slechte heelmeesters maken stinkende wonden. Je zit in de GG-in-Ned begrijp ik en dan kan ik het je nog niet eens kwalijk nemen want wanneer hoor je daar Christus in Zijn verlossende werk toegepast spreken. Hij wordt daar nog verborgen gepreekt, als of er nooit geen Nieuw Testament geweest is.

En…… nog even een hard maar zuiver waar. Het is binnen kort Pasen. Dat kun je niet mee vieren omdat de betekende zaak aan jou voorbij gaat. Iemand die jou daar niet op wijs die is knoert hard.

Hier een meisje dat paasfeest kan vieren:
https://www.youtube.com/watch?v=aBypir-g4u4

Kom je ook:
https://jijdaar.nl/
Je hoeft niet voor een curatorium je mag komen zoals je bent. :D


Wat een onzin dat bij ons een verborgen Christus zou gepreekt worden. Nog nooit geluisterd zeker?
Als iemand niets afweet van mijn staat ben jij het wel benefietdiner. Dus hoezo denk jij dan zo even vanachter een schermpje zo te oordelen?
Anderen op zo'n manier wegzetten en veroordelen is ook niet iets wat een christen die de betekende zaak kent zou doen, dus laat dat Paasfeest ook aan jou maar voorbijgaan dan.

Mooi getuigenis wel. Jammer dat Jijdaar vaak zo oppervlakkig is geworden.

Maargoed, dit gaat wel erg offtopic, vind je ook niet?

pindas83 schreef:
Tja ook knalpaars zie je niet als een beste hoed op hebt he :wink:

Maar 4000 man? :-k
Hebben wij het over dezelfde GGin?
Dat heeft het hele verband nog niet eens, laat staan één gemeente.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gerefor ... en_verband)

Over het curatorium. Het beleid werkt in hand dat zeer veel gemeenten het zonder voorganger moeten doen. Lijkt me niet een gezonde situatie. Bovendien zou ik slecht tegen wekelijkse preeklezingen kunnen, maar dat is persoonlijk.



Volgens deze website http://ggin.webklik.website/ledentallen hebben wij er 3758. Op papier dan. Niet dat die allemaal in ons kerkgebouw gaan passen, maar ok. Dus zover zat ik er nog niet eens naast. :)

Tja, dat jij het een ongezonde situatie vind dat veel gemeenten geen eigen predikant hebben, daar denken we dan duidelijk anders over.
Liever wat minder predikanten dan een predikant die de basisbeginselen nog moet uitvinden. Wat is trouwens het verschil tussen een ouderling die een preek leest en een predikant die zijn eigen preek leest? Mij niet helemaal duidelijk.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 15 apr 2019 19:38

Het gaat in de topicstart over de Gereformeerde Gemeenten maar omdat hier ook mensen reageren over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland kunnen we over dit laatste kerkverband ook wel over het onderwerp ‘curatorium’ discussiëren denk ik, dit laten de moderatoren wel toe anders vernemen we het wel.

Trouwens wat verschillen deze denominaties nog van elkaar. Ik constateer dat de huidige generatie het verschil nauwelijks weet of dan misschien nog theoretisch, de zogenoemde boeken wijsheid.

Ja….. de bekende Ds. J. Roos uit Barneveld GG-in-Ned. weet dat nog heel goed. Opgevoed in de GG-in-Ned. door de bekende Ds. F. Mallan (die de Paus van de GG-in-Ned. genoemd werd) is hem dat verschil goed ingeprent. Niet tegenstaande is Roos op de zelfde leest geschoeid als zijn leerraar Mallan.

In de periode dat ds. F. Mallan als hoofddocent op de Theologische School was werd er een student niet toegelaten tot het predikant ambt de heer J. C. van der Kuijl. Hij proponeerde reeds in de gemeente maar vanwege aanhoudende klachten met name het te weinig benadrukken van de verkiezing en het te zeer ontbreken van de bevindelijke gangen van Gods volk waren belangrijke kritiekpunten op de student.
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -scheuring

In de zin 'uitverkiezing' verschillen de twee genoemde denominatie niets van elkaar.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor pindas83 » 15 apr 2019 21:29

irmo schreef:
Volgens deze website http://ggin.webklik.website/ledentallen hebben wij er 3758. Op papier dan. Niet dat die allemaal in ons kerkgebouw gaan passen, maar ok. Dus zover zat ik er nog niet eens naast. :)


Ja joh,best clubje. Zoveel had ik niet gedacht.

irmo schreef:Tja, dat jij het een ongezonde situatie vind dat veel gemeenten geen eigen predikant hebben, daar denken we dan duidelijk anders over.
Liever wat minder predikanten dan een predikant die de basisbeginselen nog moet uitvinden. Wat is trouwens het verschil tussen een ouderling die een preek leest en een predikant die zijn eigen preek leest? Mij niet helemaal duidelijk.


De basisbeginselen moet uitvinden? Zijn toch allemaal door de wol geverfde GG-gasten?
Kennis genoeg zou je zeggen.

Bij ons is het verschil dat over het algemeen een ouderling leest, en een predikant verkondigt en niet zijn verhaal opdreunt.
Als er bij jullie geen verschil te merken is dan is dat al een zorg minder.

Blijft bestaan dat een predikant vaak een bijzondere pastorale taak vervult waar men behoefte aan kan hebben (of heeft).
Ook bijzondere diensten, zoals uitvaartdiensten moeten nu vaak door dominees worden gedaan die in veel gevallen nog nooit kennis hebben gemaakt met de overledene. Laat staan enige band met hem of haar hebben gehad.
Dat is op zn zachts gezegd best jammer te noemen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Dorpeling » 15 apr 2019 21:33

benefietdiner schreef:Ik zei het reeds ‘bekommerd’ zijn betekend buiten Christus zijn. Ja dat is knoer hard en veroordelend spreken maar wel dé waarheid


Dus David was buiten Christus? Hij spreekt over zijn bekommerd zijn in de psalmen.
Echt geloof blijft een aangevochten en bestreden zaak en kent dieptepunten. Maar óók voor al die twijfelenden staat een belofte in de Bijbel:

Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen; met waarheid zal Hij het recht voortbrengen.
Hij zal niet verdonkerd worden, en Hij zal niet verbroken worden, totdat Hij het recht op aarde zal hebben besteld; en de eilanden zullen naar Zijn leer wachten. Alzo zegt God, de HEERE, Die de hemelen geschapen, en dezelve uitgebreid heeft, Die de aarde uitgespannen heeft, en wat daaruit voortkomt; Die den volke, dat daarop is, den adem geeft, en den geest dengenen, die daarop wandelen: Ik, de HEERE, heb u geroepen in gerechtigheid, en Ik zal u bij uw hand grijpen; en Ik zal u behoeden, en Ik zal u geven tot een Verbond des volks, tot een Licht der heidenen. Om te openen de blinde ogen, om de gebondenen uit te voeren uit de gevangenis, en uit het gevangenhuis, die in duisternis zitten.

Dat wil jij dus doorstrepen? Blij dat God daar anders over denkt.

Ik vind jou sowieso knoert hard met al die veroordelende uitspraken. En dan twijfel ik (terecht, volgens de Bijbel) aan je eigen geloof.
Ben je zelf wel in Christus?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor mona » 15 apr 2019 22:10

Dorpeling schreef:
Ik vind jou sowieso knoert hard met al die veroordelende uitspraken. En dan twijfel ik (terecht, volgens de Bijbel) aan je eigen geloof.
Ben je zelf wel in Christus?


Alsjeblieft zeg! =;
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 15 apr 2019 22:15

Dorpeling schreef:Dus David was buiten Christus? Hij spreekt over zijn bekommerd zijn in de psalmen.
Maar niet in bevindelijk-gereformeerde zin.
Echt geloof blijft een aangevochten en bestreden zaak en kent dieptepunten. Maar óók voor al die twijfelenden staat een belofte in de Bijbel:

Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen; met waarheid zal Hij het recht voortbrengen.
Hij zal niet verdonkerd worden, en Hij zal niet verbroken worden, totdat Hij het recht op aarde zal hebben besteld; en de eilanden zullen naar Zijn leer wachten. Alzo zegt God, de HEERE, Die de hemelen geschapen, en dezelve uitgebreid heeft, Die de aarde uitgespannen heeft, en wat daaruit voortkomt; Die den volke, dat daarop is, den adem geeft, en den geest dengenen, die daarop wandelen: Ik, de HEERE, heb u geroepen in gerechtigheid, en Ik zal u bij uw hand grijpen; en Ik zal u behoeden, en Ik zal u geven tot een Verbond des volks, tot een Licht der heidenen. Om te openen de blinde ogen, om de gebondenen uit te voeren uit de gevangenis, en uit het gevangenhuis, die in duisternis zitten.
Dit is geen belofte voor twijfelenden.
Het is een belofte voor letterlijke armen, onderdrukten en zwakken. Het eerste evangelie citeert deze passage dan ook in de context van het genezen van lammen en blinden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Johan100 » 16 apr 2019 02:06

ben db bd schreef:
Wedergeboorte moeten we ons niet druk om maken, dat is een zaak van onze Schepper Zelf, Gods zaak, net als onze lijfelijke geboorte.


Hoe kunt u dat nou zo stellig zeggen?
TENZIJ zegt Jezus en daar hoeven we niets mee? U zal het niet zo bedoelen, maar ik vind het misleidend.
Waarom wedergeboorte vergelijken met lijfelijke geboorte?
Wat is wedergeboorte volgens u?

(Misschien in topic 'wedergeboorte' reageren i.v.m. off-topic? s.v.p.).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 16 apr 2019 08:43

Dorpeling schreef:Dat wil jij dus doorstrepen? Blij dat God daar anders over denkt.

Zie het korte en krachtige antwoord van Cicero waar ik het helemaal mee eens ben.
Dorpeling schreef:Ik vind jou sowieso knoert hard met al die veroordelende uitspraken. En dan twijfel ik (terecht, volgens de Bijbel) aan je eigen geloof.
Ben je zelf wel in Christus?

Jij mag daar aan twijfelen daar heb ik geen problemen mee (hard hé) ik zelf twijfel niet.
Ik zal ook met het eerste evangelie antwoorden (omdat jij de Psalmen en Jesaja ook citeerden) over jou vraag of ik in Christus ben. Dat doe ik overeenkomstig Psalm 2. Daar wordt gesproken over ‘wie zalig zijn’ (in Christus zijn) namelijk zij die naar Zijn reine leer, In Hem hun heil, hun hoogst geluk beschouwen; Die Sions Vorst erkennen voor hun HEER; Welzalig zij, die vast op Hem betrouwen. Amen.

Dorpeling mag je ook zeggen ‘Christus is mijn Heer’. Zo ja dan staat de Heiland ons bij en moedigt ons aan om naar onze Vader in de hemel terug te keren Halleluja.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor irmo » 16 apr 2019 23:04

benefietdiner schreef:Het gaat in de topicstart over de Gereformeerde Gemeenten maar omdat hier ook mensen reageren over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland kunnen we over dit laatste kerkverband ook wel over het onderwerp ‘curatorium’ discussiëren denk ik, dit laten de moderatoren wel toe anders vernemen we het wel.

Trouwens wat verschillen deze denominaties nog van elkaar. Ik constateer dat de huidige generatie het verschil nauwelijks weet of dan misschien nog theoretisch, de zogenoemde boeken wijsheid.

Ja….. de bekende Ds. J. Roos uit Barneveld GG-in-Ned. weet dat nog heel goed. Opgevoed in de GG-in-Ned. door de bekende Ds. F. Mallan (die de Paus van de GG-in-Ned. genoemd werd) is hem dat verschil goed ingeprent. Niet tegenstaande is Roos op de zelfde leest geschoeid als zijn leerraar Mallan.

In de periode dat ds. F. Mallan als hoofddocent op de Theologische School was werd er een student niet toegelaten tot het predikant ambt de heer J. C. van der Kuijl. Hij proponeerde reeds in de gemeente maar vanwege aanhoudende klachten met name het te weinig benadrukken van de verkiezing en het te zeer ontbreken van de bevindelijke gangen van Gods volk waren belangrijke kritiekpunten op de student.
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -scheuring

In de zin 'uitverkiezing' verschillen de twee genoemde denominatie niets van elkaar.


Als jij op deze manier zo blijft hakken heb ik in een discussie niet zo veel zin. En iets meer respect voor onze ambtsdragers zou je niet misstaan, asjeblieft. Als je zo graag wil weten hoe het in elkaar steekt en wat de achterliggende redenen zijn, waarom pak je dan niet gewoon de telefoon en bel je ds. Roos ff op? Hij zal je vast het een en ander uit willen leggen.

De 2 kerkverbanden verschillen zeker nog wel van elkaar. En als je in gesprek gaat, dan zou je dat weten.

pindas83 schreef:
De basisbeginselen moet uitvinden? Zijn toch allemaal door de wol geverfde GG-gasten?
Kennis genoeg zou je zeggen.


Ik reageerde op benefietdiner ;) Die moet een aantal belangrijke afslagen nog maar eens goed bekijken.
Ik mag hopen dat een gg predikant wel weet wat ie zegt.

pindas83 schreef:Bij ons is het verschil dat over het algemeen een ouderling leest, en een predikant verkondigt en niet zijn verhaal opdreunt.
Als er bij jullie geen verschil te merken is dan is dat al een zorg minder.


Dat ligt aan de persoon die leest. Sommige mensen wel, sommige mensen niet. Is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik.

pindas83 schreef:Blijft bestaan dat een predikant vaak een bijzondere pastorale taak vervult waar men behoefte aan kan hebben (of heeft).
Ook bijzondere diensten, zoals uitvaartdiensten moeten nu vaak door dominees worden gedaan die in veel gevallen nog nooit kennis hebben gemaakt met de overledene. Laat staan enige band met hem of haar hebben gehad.
Dat is op zn zachts gezegd best jammer te noemen.



Daar heb je wel een punt.


benefietdiner schreef:
Dorpeling mag je ook zeggen ‘Christus is mijn Heer’. Zo ja dan staat de Heiland ons bij en moedigt ons aan om naar onze Vader in de hemel terug te keren Halleluja.


Kun jij dat wel zeggen? Wat ik zo van je lees,(nog) lange niet. Misschien toch nog maar een preek luisteren? of 2?
Of misschien wat beter naar de mensen in het bejaardenhuis luisteren, die schijnen dat soort dingen te weten ;)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 17 apr 2019 09:14

irmo schreef:Als jij op deze manier zo blijft hakken heb ik in een discussie niet zo veel zin. En iets meer respect voor onze ambtsdragers zou je niet misstaan, asjeblieft. Als je zo graag wil weten hoe het in elkaar steekt en wat de achterliggende redenen zijn, waarom pak je dan niet gewoon de telefoon en bel je ds. Roos ff op? Hij zal je vast het een en ander uit willen leggen.

De 2 kerkverbanden verschillen zeker nog wel van elkaar. En als je in gesprek gaat, dan zou je dat weten.
Vertel jij dan wat het verschil is tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik ben benieuwd.

Ik durf te beweren dat het verschil na dertig jaar, dus in de huidige generatie, niet meer relevant is.

Tevens is het verschil (scheuring) van 1953 en 1980 (1980 deels terug gekeerd) gekomen door het karakterverschil van predikanten en niet expliciet door een leerverschil van deze denominaties en daarom heb ik dus minder respect voor deze predikanten. Voornamelijk Ds. J. Roos is één van hen die dat karakter verschil nog zo hoog probeert te houden en geen eenheid (terugkeer) wil naar/met de GG. Ik hoef hem ook niet te bellen, ik heb het goed op een rijtje staan maar ik vraag mij af of jij dat wel hebt.

Ik begrijp dat jij dus bij deze predikant in de kerk zit en je daarom zó aangesproken voelt als ik dit zegt.
irmo schreef:Kun jij dat wel zeggen? Wat ik zo van je lees,(nog) lange niet. Misschien toch nog maar een preek luisteren? of 2?
Of misschien wat beter naar de mensen in het bejaardenhuis luisteren, die schijnen dat soort dingen te weten ;)

Veroordelingen van iemand uit de denominaties GG en GG-in-Ned. heb ik jaren lang een trauma van gehad maar dat is gelukkig achter mij. Het is inderdaad hard als ik dit over jou zegt als ik zegt mij er niets meer van aan trekt. Hard is het als je door predikanten van genoemde denominaties op jezelf terug geworpen wordt en niet op Christus verlossingswerk. Uiteraard is dat niet zwart wit maar wel algemene regel (uitverkiezing).

Dat heerst dus ook bij het curatorium. Vandaar de zeer weinige predikanten die toegelaten worden en zo wordt de GG-in-Ned. langzamerhand een sekte. Nogmaals excuus want dit zal wel weer zeer hard overkomen.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten