Dwars | van roeping tot curatorium

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 09 apr 2019 18:40

irmo schreef:Wat een werkelijk waar achterlijke opmerking. Als je geen echte argumenten hebt, hou dan toch je mond.

Jij hebt kennelijk geen ander argument dan de ander achterlijkheid verwijten?

Mijn opmerking is denk ik een heel effectief argument. Van den Brink zet meer dan de helft van de Nederlandse christenen weg als 'vagebonden'. Ik voorzie dat van context, door erop te wijzen dat volgens de opvatting van de GG slechts een klein deel van het zeer kleine deel christenen die onder de meest zuivere prediking verkeren, gered zullen worden.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor irmo » 09 apr 2019 21:17

Cicero schreef:Jij hebt kennelijk geen ander argument dan de ander achterlijkheid verwijten?

Mijn opmerking is denk ik een heel effectief argument. Van den Brink zet meer dan de helft van de Nederlandse christenen weg als 'vagebonden'. Ik voorzie dat van context, door erop te wijzen dat volgens de opvatting van de GG slechts een klein deel van het zeer kleine deel christenen die onder de meest zuivere prediking verkeren, gered zullen worden.



Wat een lelijke opmerking dan. Dat wel goed? Ik vind het niet echt een goed argument maar wel een buitengewoon kwetsende opmerking. En ik dacht trouwens dat de GGIn dat patent had op iedereen naar de hel sturen?

Je hoeft het niet eens te zijn met van den Brink, maar dit soort kwetsende opmerkingen zijn ook totaal onnodig.




StillAwake schreef:Het wordt echt niet door iedereen in die kringen gedacht, laat staan geroepen.
Toch heb ik wel de indruk (en proef het op de achtergrond ook wel een beetje in de reacties van dhr. Van der Brink) dat dit denken zeker wel aanwezig is in deze kringen.
Ik heb liever dat iemand uit de GG dit met zoveel woorden ontkracht, dan dat geroepen wordt dat het een "achterlijke" (jouw woorden) opmerking is.
Als je een opmerking van een opponent als "achterlijk" weg zet houdt dat namelijk meestal in dat je zelf ook wel redelijk door je argumenten heen bent.
Dus spreek Cicero gerust met argumenten tegen, meld desnoods dat de opmerking je raakt (zoals de ook gebeurd is met de "vagebond" opmerking van v.d. Brink), maar graag wel op een constructieve toon...



Mijn excuses Still Awake. Ik liet me even gaan. Toch vind ik wel dat Dhr Van den Brink nog de netste is in deze hele discussie. Als we dat nou eens allemaal zouden doen, dan hadden we hele andere discussies.. Ik ben het op hoofdlijnen wel eens met Chaya eigenlijk. En dat gebeurt niet vaak, sorry Chaya ;)

jpvandenbrink
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:14

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor jpvandenbrink » 09 apr 2019 22:12

Cicero schreef:Van den Brink zet meer dan de helft van de Nederlandse christenen weg als 'vagebonden'. Ik voorzie dat van context, door erop te wijzen dat volgens de opvatting van de GG slechts een klein deel van het zeer kleine deel christenen die onder de meest zuivere prediking verkeren, gered zullen worden.


Ho, ho , ho, ho. Hier gaat iets enorm mis. Ik word totaal verkeerd geciteerd. En ik trek dat mijzelf aan omdat ik mij inderdaad weer eens heb verleid om iets kort en bondig te proberen te formuleren en daarmee dus kort door de bocht. Daardoor heb ik kennelijk mensen pijn gedaan (@rJWK) en dat is absoluut niet mijn bedoeling geweest. Als je het nog eens terugleest, zul je zien, dat @ben db bd de opmerking plaatste dat hij ervoer dat de GB functioneert als het afvalputje van de GG waarop ik de opmerking plaatste dat ik een verschuiving in kerkelijke kring in alle denominaties meen waar te nemen. In het algemeen is dat een beweging van de meer "behoudende" kerken naar de "minder behoudende" kerken. Ik ben in tegenstelling wat velen menen te plakken aan mijn kerkelijke denominatie de GG bepaald niet kerkelijk eenkennig en ik heb over de jaren vele vrienden in diverse kerkverbanden, ook al groeien we geestelijk misschien steeds verder uit elkaar. Zo heb ik veel van mijn Gereformeerde bonds vrienden in de loop van de jaren op zien schuiven naar het midden of naar de linkerflank van de inmiddels PKN. Sommigen van hen hebben zelfs geheel afscheid genomen van de traditie waarin zij zijn opgegroeid. Dat heb ik met een woordspeling kort proberen weer te geven als rechtse bonders, die vage bonders werden en sommigen zelfs vagebonden. Ik had daarbij al het gevoel dat deze metafoor als stigmatiserend zou worden ervaren en zulks geschiedde. Mea culpa. Maar nimmer heb ik hiermee gezegd dat alle bonders als vagebonden zouden moeten worden beschouwd.
Waar ik regelmatig tegen te hoop loop is dat er gedaan wordt alsof heel de GerGem vol zit met mensen die het niet met de leer van de kerk eens zijn. Een boodschap van 20000 kerkverlaters in 10 jaar wordt in refoland geweldig opgeblazen. en laat ik er helder over zijn. Elke ziel die de kerk verlaat is een verhaal met pijn en verdriet en daar treur ik over. Maar laten we -niet om het te bagatelliseren - het alles wel in perspectief plaatsen. De officiele statistieken geven aan dat de grote kerken (RK, PKN) samen op dit moment 267 zielen per dag verliezen. Dat is 100000 per jaar. Over de laatste 35 jaar is het percentage protestanten in ons land afgenomen van 18 naar 6% ( Dus een factor 3 kleiner geworden!) En aangezien de GG als een van de weinige kerken in de gereformeerde gezindte nog enigszins stabiel (licht gegroeid) is moeten we - zonder op de borst te kloppen of er triomfantelijk over te doen - niet doen alsof het drama bij de GG groter is dan bij anderen.
Kennelijk speelt het wel en wee bij de GG erg veel mensen enorm aan. Zie bijvoorbeeld de discussie rondom de overleden predikanten in de GG in het voorjaar van 2017: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... gemeenten/

De kerkencrisis treft echt niet alleen de GG. Die is kerkbreed. Wie zou niet wenen? En daarom denk ik te meer dat we betere dingen te doen hebben dan elkaar hier op Refoweb te overtroeven in wie er nu gelijk heeft en de beste kerkvorm heeft. Ik herken mij in iedere geval niet in allerlei suggesties alsof "de GG" vrijwel alle niet GG-ers een plekje in de hel toebedelen. En ik laat veel van de bovenstaande kritiek liggen, maar ik kan mij er oprecht niets bij voorstellen als iemand in mijn bijdragen hierboven het gevoel heeft dat ik ex cathedra heb gesproken of dat ik de hand niet in eigen boezem (singel) - mag deze woordspeling wel? - zou willen steken.

Ik denk dat rJWK gelijk heeft als hij zegt dat deze discussie nergens toe leidt. Daarom probeer ik al met deze discussie te stoppen sinds ik eraan ben gaan deelnemen. Ik heb mijn punt proberen te maken en dat heeft bij velen sterke emoties losgemaakt. Deze emoties hebben de verdeeldheid niet laten afnemen, maar laten toenemen. En als de geest van verdeeldheid uit de fles is, moet ik eerlijk bekennen dat ik hem er niet weer in terugkrijg. Ondertussen blijf ik hopen en bidden dat er eenheid onder gereformeerde belijders mag komen. Mag ik hierbij verwijzen naar een gedicht wat ik al enige tijd geleden op mijn facebook pagina plaatste?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Want de Geest
maakt weer
E E N

Hier - in de tijd - is het een klein kuddeke, Ja @Cicereo een klein deel van de mensheid, zoals Christus heeft gezegd. Maar ook en tegelijkertijd, in de eeuwigheid is het een schare die niemand tellen kan. Wie deze Paradox van het Koninkrijk kan oplossen, mag zich melden. Vooralsnog is het mij een groot wonder. En nu stop ik anders wordt mij verweten dat ik sta te preken, waar ik zelfs in mijn eigen kerk niet de bevoegdheid toe heb - exit cathedra.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 10 apr 2019 00:16

irmo schreef:Wat een lelijke opmerking dan. Dat wel goed? Ik vind het niet echt een goed argument maar wel een buitengewoon kwetsende opmerking. En ik dacht trouwens dat de GGIn dat patent had op iedereen naar de hel sturen?
Ok. Nu is het wachten op een GGiN-er die enorm gekwetst is. :mrgreen:

Maar het ontgaat mij volledig waarom het een kwetsende opmerking is. M.i. is het een tamelijk accurate beschrijving van een standpunt.
jpvandenbrink schreef:Ho, ho , ho, ho. Hier gaat iets enorm mis. ... Maar nimmer heb ik hiermee gezegd dat alle bonders als vagebonden zouden moeten worden beschouwd.

Dat was vanaf het begin al duidelijk. Mijn opmerking ging daar ook niet over.

Ik herken mij in iedere geval niet in allerlei suggesties alsof "de GG" vrijwel alle niet GG-ers een plekje in de hel toebedelen.
Interessant. Volgens de honderden GG-preken die ik heb gehoord, is het in de GG al een klein kuddeke dat gered zal worden -- en dat blijkt ook uit het aantal avondmaalgangers.

De helft van alle christenen is R-katholiek. Het kan niet anders, of volgens de GG is het aantal ware gelovigen hier relatief gezien drastisch kleiner dan in de GG. Het zijn immers mensen die meedoen aan een vervloekte afgoderij! Een valse kerk! En dit geldt tot op zekere hoogte ook van de PKN: "De nationale Hervormde kerk was (en mijn ogen de huidige PKN is) ernstig van haar plaats."

Met andere woorden, als de GG zichzelf serieus neemt als meest zuivere kerkgenootschap (en dat doen ze, anders zouden ze zich al hebben opgeheven of zijn gefuseerd met andere genootschappen), dan volgt daaruit dat het percentage ware gelovigen in andere kerkgenootschappen in de regel een stuk lager ligt dan in de GG. Een kleine rekensom leert dan, dat een GG-er ervan uitgaat dat verreweg de meeste christenen afstevenen op de verdoemenis.

Volgens mij is dit een tamelijk objectieve weergave van het standpunt van de GG. Geen botte bijl. Ook geen aanval.

Ik denk dat rJWK gelijk heeft als hij zegt dat deze discussie nergens toe leidt. Daarom probeer ik al met deze discussie te stoppen sinds ik eraan ben gaan deelnemen. Ik heb mijn punt proberen te maken en dat heeft bij velen sterke emoties losgemaakt.
Ik begin het net een beetje leuk te vinden. :(

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 09:13

jpvandenbrink schreef:Ho, ho , ho, ho. Hier gaat iets enorm mis. Ik word totaal verkeerd geciteerd. En ik trek dat mijzelf aan omdat ik mij inderdaad weer eens heb verleid om iets kort en bondig te proberen te formuleren en daarmee dus kort door de bocht. Daardoor heb ik kennelijk mensen pijn gedaan (@rJWK) en dat is absoluut niet mijn bedoeling geweest.
Een fout die we allemaal wel eens maken, en waar we met zijn allen ook niet al te moeilijk over moeten doen. Ik begrijp best hoe de "vagebonders" opmerking moet worden opgevat, maar het oordeel wat er uit spreekt (al is het een woordspeling) is knetterhard: hoe verder naar links, hoe verder van God. Een oordeel wat ons mensen niet toekomt.
jpvandenbrink schreef:Als je het nog eens terugleest, zul je zien, dat @ben db bd de opmerking plaatste dat hij ervoer dat de GB functioneert als het afvalputje van de GG waarop ik de opmerking plaatste dat ik een verschuiving in kerkelijke kring in alle denominaties meen waar te nemen. In het algemeen is dat een beweging van de meer "behoudende" kerken naar de "minder behoudende" kerken.
geheel mee eens, ik neem dat ook waar (al ben ik zelf nog niet zo lang actief in christelijk Nederland. Gezien mijn tijd in het buitenland (In Rusland, Duitsland en Noorwegen gewoond) durf ik zelfs te zeggen dat iets dergelijks ook buiten Nederland speelt.
In uw reactie lijkt u daar echter een waardeoordeel aan te hangen. En dat is in zekere zin begrijpelijk (natuurlijk gaat u er van uit dat u in de juiste kerk zit, anders zat u wel in een andere) maar daarmee nog niet juist.
jpvandenbrink schreef: Ik ben in tegenstelling wat velen menen te plakken aan mijn kerkelijke denominatie de GG bepaald niet kerkelijk eenkennig en ik heb over de jaren vele vrienden in diverse kerkverbanden, ook al groeien we geestelijk misschien steeds verder uit elkaar. Zo heb ik veel van mijn Gereformeerde bonds vrienden in de loop van de jaren op zien schuiven naar het midden of naar de linkerflank van de inmiddels PKN. Sommigen van hen hebben zelfs geheel afscheid genomen van de traditie waarin zij zijn opgegroeid.
Is afscheid nemen van de traditie ook een afscheid nemen van God? Mijns inziens niet, sterker nog, bij diegenen in mijn vriendenkring die van GG naar GKv zijn opgeschoven (3 voorbeelden, alle drie in dezelfde tijd en om dezelfde reden dezelfde stap gemaakt) merk ik juist een toename van (vreugde in) geloof.
jpvandenbrink schreef: Dat heb ik met een woordspeling kort proberen weer te geven als rechtse bonders, die vage bonders werden en sommigen zelfs vagebonden. Ik had daarbij al het gevoel dat deze metafoor als stigmatiserend zou worden ervaren en zulks geschiedde. Mea culpa. Maar nimmer heb ik hiermee gezegd dat alle bonders als vagebonden zouden moeten worden beschouwd.
Ergens begrijp ik deze gedachtengang, maar de term vagebond impliceert een waardeoordeel. Terwijl veel van die "vagebonden" een doorleefder geloof hebben als datgene wat ik vaak in de rechtsere kringen zie (mijn schoonfamilie). Sterker nog, daar durft niemand zichzelf "christen" te noemen.
jpvandenbrink schreef:Waar ik regelmatig tegen te hoop loop is dat er gedaan wordt alsof heel de GerGem vol zit met mensen die het niet met de leer van de kerk eens zijn. Een boodschap van 20000 kerkverlaters in 10 jaar wordt in refoland geweldig opgeblazen. en laat ik er helder over zijn. Elke ziel die de kerk verlaat is een verhaal met pijn en verdriet en daar treur ik over.
Onterecht. De meeste "kerkverlaters" uit de GG zijn helemaal geen kerkverlaters, maar zoekers naar een (in hun ogen) passender onderdak. Zoekers naar een evenwichtiger prediking, naar een gunnender Bijbeluitleg en naar een doorleefder geloof. Meer inhoud en minder vorm. Dat is althans de ervaring in mijn gemeente, waar nogal wat "kerkverlaters" (uw woorden, niet de mijne) kerkelijk onderdak gevonden hebben. Mocht deze tekst oordelend overkomen: ik herhaal slechts wat ik van deze mensen zelf heb gehoord. Daarmee besef ik dat ik niet de doorsnee GerGemmer te pakken heb, en ik wil dan ook benadrukken dat het niet als een waardeoordeel bedoeld is.
jpvandenbrink schreef:Maar laten we -niet om het te bagatelliseren - het alles wel in perspectief plaatsen. De officiele statistieken geven aan dat de grote kerken (RK, PKN) samen op dit moment 267 zielen per dag verliezen. Dat is 100000 per jaar. Over de laatste 35 jaar is het percentage protestanten in ons land afgenomen van 18 naar 6% ( Dus een factor 3 kleiner geworden!) En aangezien de GG als een van de weinige kerken in de gereformeerde gezindte nog enigszins stabiel (licht gegroeid) is moeten we - zonder op de borst te kloppen of er triomfantelijk over te doen - niet doen alsof het drama bij de GG groter is dan bij anderen.
Deze statistieken kloppen, en ik denk dan ook dat de zorgen in alle gemeenten spelen. Laat echter onverlet dat het kunstmatig hoog gehouden tekort aan predikanten in de GG zeker niet hulpzaam is in dezen.
jpvandenbrink schreef:Kennelijk speelt het wel en wee bij de GG erg veel mensen enorm aan. Zie bijvoorbeeld de discussie rondom de overleden predikanten in de GG in het voorjaar van 2017: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... gemeenten/
Dat klopt, maar hetzelfde heb ik hier gemerkt met de huidige problematiek in de CGK, de zorgen rond het vrouwenstandpunt van de GKv, en de afscheiding van de Herstelden. In die zin denk ik dat in alle kerken zorgen leven, en dat deze problematiek vrij breed wordt besproken in "onze" kringen.
jpvandenbrink schreef:De kerkencrisis treft echt niet alleen de GG. Die is kerkbreed. Wie zou niet wenen? En daarom denk ik te meer dat we betere dingen te doen hebben dan elkaar hier op Refoweb te overtroeven in wie er nu gelijk heeft en de beste kerkvorm heeft. Ik herken mij in iedere geval niet in allerlei suggesties alsof "de GG" vrijwel alle niet GG-ers een plekje in de hel toebedelen.
Toch bent u in deze discussie 1 van de eersten geweest die oordelen (onbedoeld wellicht, maar toch...) aan anders-gelovigen bent gaan hangen.
jpvandenbrink schreef:En ik laat veel van de bovenstaande kritiek liggen, maar ik kan mij er oprecht niets bij voorstellen als iemand in mijn bijdragen hierboven het gevoel heeft dat ik ex cathedra heb gesproken of dat ik de hand niet in eigen boezem (singel) - mag deze woordspeling wel? - zou willen steken.
Volgens mij heb ik deze woordspeling (die ik overigens niet zelf verzonnen heb) hier in dit topic geintroduceerd. Deze woordspeling mag in mijn optiek wel, aangezien er geen oordeel in verborgen ligt. Mocht het kwetsend overgekomen zijn: zo is het nou ook weer niet bedoeld geweest.
Het ex-cathedra achtige spreken kan ook met opleidingsniveau te maken hebben, ook ik heb tijdens mijn promotieonderzoek (Scheepsdynamica) geleerd dat ik dingen stelliger moet brengen. En dan ligt een ex-cathedra-houding al snel op de loer. Ik maak me er zelf af en toe ook schuldig aan. Wellicht niet zozeer in dit topic (als onchristelijk opgevoed persoon verdwaal ik nog dagelijks in het oerwoud van kerkgenootschappen, en claim ik nergens een volledig overzicht te hebben) als wel in topics waarvan ik het idee heb dat mijn kennis wel accuraat is.
jpvandenbrink schreef:Ik denk dat rJWK gelijk heeft als hij zegt dat deze discussie nergens toe leidt. Daarom probeer ik al met deze discussie te stoppen sinds ik eraan ben gaan deelnemen. Ik heb mijn punt proberen te maken en dat heeft bij velen sterke emoties losgemaakt. Deze emoties hebben de verdeeldheid niet laten afnemen, maar laten toenemen. En als de geest van verdeeldheid uit de fles is, moet ik eerlijk bekennen dat ik hem er niet weer in terugkrijg. Ondertussen blijf ik hopen en bidden dat er eenheid onder gereformeerde belijders mag komen.
Laten we ons dan maar bij dat gebed aansluiten. Al helpt de traditie die de GG daarin tracht te bewaken middels het curatorium daarin bepaald niet mee. [quote="jpvandenbrink"]
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 10 apr 2019 13:11

.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 11 apr 2019 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 10 apr 2019 15:24

jpvandenbrink schreef:
Want de Geest
maakt weer
E E N

Hier - in de tijd - is het een klein kuddeke, Ja @Cicereo een klein deel van de mensheid, zoals Christus heeft gezegd. Maar ook en tegelijkertijd, in de eeuwigheid is het een schare die niemand tellen kan. Wie deze Paradox van het Koninkrijk kan oplossen, mag zich melden. Vooralsnog is het mij een groot wonder. En nu stop ik anders wordt mij verweten dat ik sta te preken, waar ik zelfs in mijn eigen kerk niet de bevoegdheid toe heb - exit cathedra.


Beste heer JP vd Brink

Met de slot woorden van uw betoog wordt ik juist zo blij van, want u waar u eindigen wil met mogelijk verwijt van preken hunker ik juist naar een rijk vervolg hierop en ik wil daar graag verder van getuigen als ik zo vrij mag zijn....


Dit is nu zo het rijke werk van de Heilige Geest
Gegeven aan iedere gelovige die zijn / haar hart open heeft staan helemaal voor de Heer
De Heer komt wonen met Zijn Geest in uw / jou hart,
inpandig, inwoner van uw/ jou, jou hart / ziel, dieper intenser kan het niet, wat wil je nog meer?!
Hoe rijk ben je dan!
God Zoon Geest, drie-een,
Hij gaat met geen mens dezelfde weg,
geen enkele vergelijking gaat op,
ieder Uniek voor de Heer,
en in Psalm 25 Gods verborgen omgang vinden
Zielen, waar Zijn vrees in woont;
't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
Naar Zijn vreêverbond, getoond.
En wat er dan met je gebeurd is onbeschrijvelijk
Ik snap daar ook nog niets van.
maar Gods Geest waait als de wind.....
treffend, het hart...
het gaat om het hart,
het gaat zo heel persoonlijk om je hart....
geloven met het hart....
zeer zeker ook praktisch geloven in de tijd van vandaag (de bijbelse tijd is ver achter ons) maar Gods Geest gaat verder ook in onze tijd.
De Heilige Geest is zo ondergeschikt geraakt in de huidige tijd en ook in het huidige kerkelijke leven....
de kerk lijkt bang te zijn voor de Heilige Geest,
weet er geen raad mee omdat het zo ongrijpbaar is en de eigen regeltjes en wetjes verstoord en omver blaast want de Heilige Geest waait als de wind en men hoort Hem niet en ziet Hem niet zo als de wind onvoorstelbaar is in richting en kracht zo is ook de Geest.
Ik besef ook heel goed dat ik geen "kuddedier" ben, maar me open stel voor veel en heel ruim en breed,
maar met absolute grenzen,
maar niet via de gangbare orde en regels, veelal door mensen ingesteld...
Maar met Christus in het hart op weg naar dé Hoopvolle Toekomst.....

en met het geen wat ik getuig van de Hoop die in me is bedoeld ter getuigenis en bemoediging van velen, zijn er mede christenen die dit veroordelen in die zin dat dit helemaal niet kan en daar kan ik enkel maar heel verdrietig van worden en tegelijk ook rijk getroost worden door de Heer dat niets maar dan ook niets en niemand, geen mens, mij kan scheiden van de Liefde in en uit Christus en ik mag weten dat ik in Hem beveiligd ben enkel uit Geloof in Hem.

De roep van de studenten, geleid door de Geest, worden geconfronteerd en gedaagd voor een curatorium, waar een kerkverband achter zit met gemeenten die "schreeuwen" om een Herder en leraar, die hét Evangelie verkondigd van Christus en die gekruisigd. maar tegelijk een curatorium die veelal ook afwijst.
Waar is dit op gebaseerd bijbels vraag ik me af?


Het Wonder, zie op Hem!
De mens kan het verlossende evangelie woord net zo moeilijk maken als hij of zij wil.

Te makkelijk is ook niet goed.

Gods genade is groter dan de mens zijn schuld.
Vergeet dat nóóit!
Wat denken we wel, wij kleine mensen, dat de grote rechtvaardige almachtige God onze schulden niet aan kan?
Wat denken we dan klein van de Heere God
Wat zijn we dan toch hoogmoedig.
De Heere Jezus kwam juist naar de aarde tot redding van mensen!

Voor mij is het hebben van een persoonlijke relatie vanuit het hart (niet alleen verstand) met de Heere Jezus de maatstaf en het Woord van de Heere God, de Bijbel.
Voor u / jou ook?
Indien ja, dan is er niks aan de hand lijkt mij want,
Geen enkele kerk van welke richting of leer dan ook kan je niet behouden
Enkel de Heere Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, als je je een schaapje mag weten van Zijn kudde

In Romeinen 10 staat het zo helder, een ware vertroosting en bemoediging

8b Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken.
9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden;
10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.
11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.

Verder dhr vr Brink is het zeer prettig dat ook de betrokkenen van de vragenrubriek die bijdragen leveren, juist aan het forum gesprek deelnemen.
een verrijking.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 11 apr 2019 17:45


Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 11 apr 2019 19:23

Cicero schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26755/allen-een-s-moeten-zijn/

Voila!

Merci
Maar bij sommige dingen denkt ze er anders over en laat mij niet snel mijn verhaal doen omdat ze denkt dat haar kerk de beste is.

Een vorm en bevestiging van ‘ex cathedra’ spreken in de GG

jpvandenbrink
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:14

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor jpvandenbrink » 12 apr 2019 00:34

Beste forummers,
JWN van Dooijeweert heeft het in zijn laatste antwoord in de vragenrubriek prima verwoord:
Ik vind dit gesteggel zo jammer en zo zinloos. We hebben elkaar zo nodig.

En: ja we hoeven het niet eens te worden om toch één te kunnen zijn. Maar dan moeten we elkaar tenminste kunnen verstaan. Het lijkt er hier op alsof we nog in de Babylonische spraakverwarring verkeren.
Ik heb mijn best gedaan om in jullie huid te kruipen. Het is me niet gelukt. Ik heb mij maximaal proberen in te zetten om de negatieve reacties op een positieve toon te beantwoorden. Ik dacht: laat ik niet zo “ex cathedra” vanuit mijn rol als lid van het vragenpanel van Refoweb mijn mening geven, maar mij direct in de forumdiscussie mengen. De reacties van afgelopen dagen hebben mij doen zwichten en doen besluiten dat ik voor deze manier van communiceren niet geschikt ben.
Mij werd verweten dat ik een knetterhard oordeel vel en dat ik als eerste mij in deze discussie ertoe liet verleiden om anderen te oordelen. Terwijl naar mijn waarneming deze hele discussie een aaneenschakeling is van eenzijdige negatieve beoordeeling van de GG. Het lijkt er wel op dat ik mij niet thuis mag voelen in mijn eigen kerk omdat ik daardoor alleen al mensen die van een andere kerk lid zijn veroordeel. Hoe kan ik het hier ooit goed doen?
Ik incasseer je vergelijking, @Benefietdiner, met de domme Galaten. Luister maar goed naar mijn goede vriend van Dooijeweert – wij hadden vanuit Eindhoven nogal wat contact, toen hij in Tilburg stond; Met hem versta ik het één te zijn, howel we het niet in alle dingen eens (hoeven te) zijn. Ook hij heeft zijn kerkgenootschap lief, tegelijkertijd kijkt hij over kerkmuren heen. Wat ik op mijn manier en in mijn positie ook probeer te doen. https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... CAMDhMNGoM

Dank je wel, lieve @moestuin voor je mooie woorden; je kiest woorden die ik zelf zo niet zou gebruiken, maar ik waardeer ze wel. Je bent wars van regeltjes, maar je hebt wel je eigen grenzen. Iets voor jou om over na te denken: Je zegt:
MoesTuin schreef:Dit is nu zo het rijke werk van de Heilige Geest Gegeven aan iedere gelovige die zijn / haar hart open heeft staan helemaal voor de Heer

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar mag ik je vragen: Heb je het voor jezelf ook wel eens zó verwoord en ingeleefd?:
Dit is nu zo het rijke werk van de Heilige Geest Gegeven aan iedere gelovige die zijn / haar hart van nature zo gesloten heeft voor de Heere? Waarom was het om mij te doen, Heere, want hoe vaak heb ik u in mijn leven niet tevergeefs laten roepen en nodigen? Maar ik zal dan eeuwig zingen van Uw goedertierenheden: Wat is het wonder toch groot: het is door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen.
Het verschil tussen beide weergaven zit echt in meer dan alleen de weergave van de Naam des Heeren met twee of drie e’s! Over de vraag naar de Bijbelse argumenten van het Curatorium, raad ik je aan de zoekterm “Curatorium” eens in te vullen bij de Vragenrubriek. Je krijgt dan een groot aantal vragen en antwoorden. Hieruit zal je duidelijk worden waarom ik het onderwerp inmiddels wel wat uitgekauwd vind. Een Bijbelse motivatie vind je bij antwoorden van ds Driessen, vader en zoon Harinck, IA Kole en Ds Paul.
Tenslotte laat ik het ex catedra betoog van @StillAwake die puntsgewijs nog eens met mij in discussie gaat maar links liggen. Ik had daarover aanvankelijk heel vervelende dingen over willen vertellen, maar toen ik het nog eens overlas besefte ik dat ik zo niet mocht reageren: zo wil ik niet dat anderen op mij reageren en zo moet ik het dus ook niet wederzijds doen. Ik heb het maar in de digitale prullenmand gestopt. En zoals gezegd, ik hoef echt niet het laatste woord te hebben, en ik zei tegen mijzelf: je hebt nu al verschillende keren gezegd dat dit je laatste bijdrage was, laat het nu maar. Een ieder oordele zelf, wie er hier nu wie oordeelt.
Toch nog een ding. Want weet je wat ik het meest stuitend vond? Het slot.
StillAwake schreef:Laten we ons dan maar bij dat gebed aansluiten. Al helpt de traditie die de GG daarin tracht te bewaken middels het curatorium daarin bepaald niet mee.

En daar besluiten we dan maar(!) mee. Vooruit, een oproep om samen te bidden sla je niet af. Maar voordat we de handen vouwen, nog even een gebedsinstructie. Je moet me nog wel even laten weten dat de traditie die de GG tracht te bewaken middels het curatorium bepaald niet meehelpt. Zo. Nu we het ten minste daarover eens zijn (toch?) kunnen we samen gaan bidden (?!).
Je kunt het je waarschijnlijk niet voorstellen, dat iemand die in een vorige bijdrage zo hartstochtelijk pleitte voor eenheid onder Christenen nu de neiging heeft om een ander bidvertrek op te zoeken. Het is niet anders als met Paulus en Barnabas: Er ontstond dan een verbittering, alzo dat zij van elkander gescheiden zijn (Handelingen 15:39), want ze konden elkaar niet vinden.
Een ieder kere in zichzelf in.
Ik vind dit gesteggel zo jammer en zo zinloos. We hebben elkaar zo nodig.

Zucht ….
Een laatste tip: doe allemaal ook eens wat anders dan discussies voeren op het forum. Waar denk ik aan? weduwen of mensen die eenzaam zijn in je gemeente bezoeken. Of lees een goed boek. Laat uw licht schijnen in de duisternis. Kom vanachter dat beeldscherm vandaan en praat met mensen van aangezicht tot aangezicht. Ik heb zelf in onze gemeente een paar mensen ook al heel lang niet gesproken. Ik ga daar mijn energie maar aan geven.
A Dieu.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor StillAwake » 12 apr 2019 08:05

jpvandenbrink schreef:Beste forummers,
JWN van Dooijeweert heeft het in zijn laatste antwoord in de vragenrubriek prima verwoord:

En: ja we hoeven het niet eens te worden om toch één te kunnen zijn. Maar dan moeten we elkaar tenminste kunnen verstaan. Het lijkt er hier op alsof we nog in de Babylonische spraakverwarring verkeren.
Ik heb mijn best gedaan om in jullie huid te kruipen. Het is me niet gelukt. Ik heb mij maximaal proberen in te zetten om de negatieve reacties op een positieve toon te beantwoorden. Ik dacht: laat ik niet zo “ex cathedra” vanuit mijn rol als lid van het vragenpanel van Refoweb mijn mening geven, maar mij direct in de forumdiscussie mengen. De reacties van afgelopen dagen hebben mij doen zwichten en doen besluiten dat ik voor deze manier van communiceren niet geschikt ben.
Mij werd verweten dat ik een knetterhard oordeel vel en dat ik als eerste mij in deze discussie ertoe liet verleiden om anderen te oordelen. Terwijl naar mijn waarneming deze hele discussie een aaneenschakeling is van eenzijdige negatieve beoordeeling van de GG. Het lijkt er wel op dat ik mij niet thuis mag voelen in mijn eigen kerk omdat ik daardoor alleen al mensen die van een andere kerk lid zijn veroordeel. Hoe kan ik het hier ooit goed doen?
Ik incasseer je vergelijking, @Benefietdiner, met de domme Galaten. Luister maar goed naar mijn goede vriend van Dooijeweert – wij hadden vanuit Eindhoven nogal wat contact, toen hij in Tilburg stond; Met hem versta ik het één te zijn, howel we het niet in alle dingen eens (hoeven te) zijn. Ook hij heeft zijn kerkgenootschap lief, tegelijkertijd kijkt hij over kerkmuren heen. Wat ik op mijn manier en in mijn positie ook probeer te doen. https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... CAMDhMNGoM

Dank je wel, lieve @moestuin voor je mooie woorden; je kiest woorden die ik zelf zo niet zou gebruiken, maar ik waardeer ze wel. Je bent wars van regeltjes, maar je hebt wel je eigen grenzen. Iets voor jou om over na te denken: Je zegt:

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar mag ik je vragen: Heb je het voor jezelf ook wel eens zó verwoord en ingeleefd?:
Dit is nu zo het rijke werk van de Heilige Geest Gegeven aan iedere gelovige die zijn / haar hart van nature zo gesloten heeft voor de Heere? Waarom was het om mij te doen, Heere, want hoe vaak heb ik u in mijn leven niet tevergeefs laten roepen en nodigen? Maar ik zal dan eeuwig zingen van Uw goedertierenheden: Wat is het wonder toch groot: het is door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen.
Het verschil tussen beide weergaven zit echt in meer dan alleen de weergave van de Naam des Heeren met twee of drie e’s! Over de vraag naar de Bijbelse argumenten van het Curatorium, raad ik je aan de zoekterm “Curatorium” eens in te vullen bij de Vragenrubriek. Je krijgt dan een groot aantal vragen en antwoorden. Hieruit zal je duidelijk worden waarom ik het onderwerp inmiddels wel wat uitgekauwd vind. Een Bijbelse motivatie vind je bij antwoorden van ds Driessen, vader en zoon Harinck, IA Kole en Ds Paul.
Tenslotte laat ik het ex catedra betoog van @StillAwake die puntsgewijs nog eens met mij in discussie gaat maar links liggen. Ik had daarover aanvankelijk heel vervelende dingen over willen vertellen, maar toen ik het nog eens overlas besefte ik dat ik zo niet mocht reageren: zo wil ik niet dat anderen op mij reageren en zo moet ik het dus ook niet wederzijds doen. Ik heb het maar in de digitale prullenmand gestopt. En zoals gezegd, ik hoef echt niet het laatste woord te hebben, en ik zei tegen mijzelf: je hebt nu al verschillende keren gezegd dat dit je laatste bijdrage was, laat het nu maar. Een ieder oordele zelf, wie er hier nu wie oordeelt.
Toch nog een ding. Want weet je wat ik het meest stuitend vond? Het slot.

En daar besluiten we dan maar(!) mee. Vooruit, een oproep om samen te bidden sla je niet af. Maar voordat we de handen vouwen, nog even een gebedsinstructie. Je moet me nog wel even laten weten dat de traditie die de GG tracht te bewaken middels het curatorium bepaald niet meehelpt. Zo. Nu we het ten minste daarover eens zijn (toch?) kunnen we samen gaan bidden (?!).
Je kunt het je waarschijnlijk niet voorstellen, dat iemand die in een vorige bijdrage zo hartstochtelijk pleitte voor eenheid onder Christenen nu de neiging heeft om een ander bidvertrek op te zoeken. Het is niet anders als met Paulus en Barnabas: Er ontstond dan een verbittering, alzo dat zij van elkander gescheiden zijn (Handelingen 15:39), want ze konden elkaar niet vinden.
Een ieder kere in zichzelf in.

Zucht ….
Een laatste tip: doe allemaal ook eens wat anders dan discussies voeren op het forum. Waar denk ik aan? weduwen of mensen die eenzaam zijn in je gemeente bezoeken. Of lees een goed boek. Laat uw licht schijnen in de duisternis. Kom vanachter dat beeldscherm vandaan en praat met mensen van aangezicht tot aangezicht. Ik heb zelf in onze gemeente een paar mensen ook al heel lang niet gesproken. Ik ga daar mijn energie maar aan geven.
A Dieu.

Deze reactie gaat dan ook mijn digitale prullenmand in.
Jammer dat een aanvankelijk redelijke en respectvolle discussie/gesprek op deze manier beeindigd moet worden...
De oordelen in deze reactie zijn niet van de lucht, en de uit het verband gerukte zinsnedes ook niet...
In plaats van ergens daadwerkelijk een discussie aan te gaan, op vragen en opmerkingen in te gaan en uw mening te verdedigen is het een soort leescollege van uw kant geworden.

Een gezamenlijk gebed lijkt er op deze wijze inderdaad niet in te zitten.
En dat laatste is, daar zijn we het over eens, het grootste verliespunt in dezen.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 apr 2019 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2019 09:18

jpvandenbrink schreef:Ik heb mijn best gedaan om in jullie huid te kruipen. Het is me niet gelukt. Ik heb mij maximaal proberen in te zetten om de negatieve reacties op een positieve toon te beantwoorden. Ik dacht: laat ik niet zo “ex cathedra” vanuit mijn rol als lid van het vragenpanel van Refoweb mijn mening geven, maar mij direct in de forumdiscussie mengen. De reacties van afgelopen dagen hebben mij doen zwichten en doen besluiten dat ik voor deze manier van communiceren niet geschikt ben.

Van waar die introversie dat is helemaal uw karakter niet.
jpvandenbrink schreef:Mij werd verweten dat ik een knetterhard oordeel vel en dat ik als eerste mij in deze discussie ertoe liet verleiden om anderen te oordelen.
Precies, zo is dat, u ben een extraverte persoonlijkheid en de geest van veroordeling klinkt weer door in het antwoord naar moestuin.
moestuin schreef:Dit is nu zo het rijke werk van de Heilige Geest Gegeven aan iedere gelovige die zijn / haar hart open heeft staan helemaal voor de Heer
jpvandenbrink schreef:Maar mag ik je vragen: Heb je het voor jezelf ook wel eens zó verwoord en ingeleefd?:
In uw vraag, maar tevens ook een antwoord naar moestuin ligt de geest van veroordeling opgesloten. Want het schuin geschrevene, wat u er op laat volgen, is in tegenstelling wat moestuin schreef.
Hoe vriendelijk het ook in uw mening / benadering mag klinken het is een keiharde veroordeling die u zelf als extraverte persoonlijkheid (waarschijnlijk?) niet ziet. Ja….. u probeert de tollenaars gestalte er in te leggen ‘o God wees mij zondaar genadig’ maar de geest van benadering aan moestuin is in tegenstelling wat de tollenaar deed.
jpvandenbrink schreef:Hieruit zal je duidelijk worden waarom ik het onderwerp[Curatorium] inmiddels wel wat uitgekauwd vind.

Ik niet want de personen die u genoemd hebt en antwoorden zouden geven in de vragenrubriek, ook in de vragen rubriek dwars (u incluis), hebben geen enkel antwoord gegeven op de vraag hoe het curatorium van de GG studenten beoordeeld om toegelaten te worden. Zelfs de afgewezen studenten begrijpen het niet.
Ik heb een antwoord gegeven aan welk criterium een student moet voldoen die zich aanmeld bij het curatorium van de GG. viewtopic.php?f=6&t=31738&start=75#p2096634 De geest van uitverkiezing en zondaars gestalten is hét belangrijkste criterium bij de GG dan het verlossingen aspect in Christus.
Uhum……… ik had het over ex cathedra spreken……. Wat denk u van uw antwoord aan StillAwake ](*,) en de laatste zucht met een tip ](*,)
Misschien mag ik u omgekeerd evenredig ook tip geven om een ambiverte persoonlijkheid aan te leren dan komt er misschien een antwoord op de vraag in deze topic uit de mond van jpvandenbrink.

P.S.
Ik bezoek bejaardenhuizen van de Gereformeerde Gemeenten.
Één van deze bejaardenhuis heeft 150 appartementen die ik hoegenaamd allen bezocht hebt.
80 % (schat ik) van de bewoners zijn van de GG en 80 % van die GG-ers leeft in het donker. Zij weten niet geborgen in Christus te zijn. Als ik vraag hoe dat komt vallen sommige in huilen uit en weten het niet terwijl ze hun hele leven in de kerk van de GG gezeten hebben. als ik het gesprek probeert gaande te houden komen de bekende GG uitspraken er uit. Welke? De uitverkiezing, afwachten dat God nog eens hun hard bekeerd, je kunt het zelf niet doen, gestolen Jezus, enz enz.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2019 10:57

jpvandenbrink schreef: Maar mag ik je vragen: Heb je het voor jezelf ook wel eens zó verwoord en ingeleefd?:
Dit is nu zo het rijke werk van de Heilige Geest Gegeven aan iedere gelovige die zijn / haar hart van nature zo gesloten heeft voor de Heere? Waarom was het om mij te doen, Heere, want hoe vaak heb ik u in mijn leven niet tevergeefs laten roepen en nodigen?
Grrt, hier krijg ik ook dikke jeuk van. Toezicht houden of een ander wel werkelijk gelovig is als ie iets een beetje anders verwoordt of beleefd dan in de eigen geloofsleer omschreven wordt.

Even naar een alledaags voorbeeld vertaald: wil je van een ander, die tegen die je verteld dat ie iets heel moois van iemand heeft gekregen, ook weten hoe hij er aan gekomen is? Klinkt alsof je hem ervan verdenkt dat ie gestolen heeft!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 12 apr 2019 11:35

benefietdiner schreef:P.S.
Ik bezoek bejaardenhuizen van de Gereformeerde Gemeenten.
Één van deze bejaardenhuis heeft 150 appartementen die ik hoegenaamd allen bezocht hebt.
80 % (schat ik) van de bewoners zijn van de GG en 80 % van die GG-ers leeft in het donker. Zij weten niet geborgen in Christus te zijn. Als ik vraag hoe dat komt vallen sommige in huilen uit en weten het niet terwijl ze hun hele leven in de kerk van de GG gezeten hebben. als ik het gesprek probeert gaande te houden komen de bekende GG uitspraken er uit. Welke? De uitverkiezing, afwachten dat God nog eens hun hard bekeerd, je kunt het zelf niet doen, gestolen Jezus, enz enz.

Precies dit. Het is zo triest.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Chaya » 12 apr 2019 11:42

benefietdiner schreef:
P.S.
Ik bezoek bejaardenhuizen van de Gereformeerde Gemeenten.
Één van deze bejaardenhuis heeft 150 appartementen die ik hoegenaamd allen bezocht hebt.
80 % (schat ik) van de bewoners zijn van de GG en 80 % van die GG-ers leeft in het donker. Zij weten niet geborgen in Christus te zijn. Als ik vraag hoe dat komt vallen sommige in huilen uit en weten het niet terwijl ze hun hele leven in de kerk van de GG gezeten hebben. als ik het gesprek probeert gaande te houden komen de bekende GG uitspraken er uit. Welke? De uitverkiezing, afwachten dat God nog eens hun hard bekeerd, je kunt het zelf niet doen, gestolen Jezus, enz enz.

Ik ook en ik kom daarnaast wekelijks in het verpleeghuis.
En deze cijfers onderschrijf ik totaal niet.
Ik krijg de indruk dat jij het gesprek nogal stuurt. En niet in positieve zin.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten