Reacties op Dwars

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2020 17:01

Chaya schreef:Maar heb jij op de kleuterschool ook niet gezongen: Moriaantje, zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed?
Of: Zijn knecht staat te lachen.... enz.
Niemand die zich daar druk om maakte of een kanttekening plaatste.
Maar nu zijn we opeens hypercorrect geworden.


Tja, maar je kunt het verleden toch niet als maatstaf nemen? Ga je wat verder terug (en niet eens zo heel veel verder terug) en dan maakte niemand zich druk over Afrikaanse mensen letterlijk in dierentuinen. Dat heeft niks met hypercorrect te maken, maar met een groter bewustzijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Saartjie_Baartman


Ik herinner me ook wel grappen die ik als kind maakte waar ik me nu kapot voor schaam. En over 50 jaar zijn er vast mensen die nu kind zijn die zich weer schamen om grappen die ze nou maken - waarschijnlijk over transgenders, als ik dat zou moeten voorspellen.

Over tijd wordt respect aan meer mensen verstrekt en dat is een goede zaak. Maar dat betekent dus dat dingen waar vroeger 'niemand zich druk om maakte' ineens niet meer kunnen. En trouwens, ik ben benieuwd of er echt Turken waren die die grappen destijds wel konden waarderen. De kans is vele malen groter dat gewoon niemand naar hen luisterde of dat ze uberhaupt geen maatschappelijke stem hadden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor StillAwake » 05 aug 2020 11:58

Chaya schreef:Gelukkig zijn we nu beschaafder he en weten we het veel beter.
Begin eens alles in het perspectief te plaatsen.
Ik beluister op de regionale zender weleens een programma waarin heel oude liedjes worden gedraaid. En veel teksten en bewoordingen zouden we nu niet meer accepteren.
Zo ook het woord: negerkoning.
Maar heb jij op de kleuterschool ook niet gezongen: Moriaantje, zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed?
Of: Zijn knecht staat te lachen.... enz.
Niemand die zich daar druk om maakte of een kanttekening plaatste.
Maar nu zijn we opeens hypercorrect geworden.

Natuurlijk heeft iedere tijd zijn eigen fouten.
Toch was het aangehaalde SGP-gedachtengoed over de Joden in die tijd al controversieel...

En ik denk dat ook jij wel ziet dat er verschil is tussen het zingen van liedjes, en het racisme wat de rechterkant van protestants Nederland kenmerkt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten