Reacties op Dwars

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor dingo » 06 jul 2020 16:32

Mortlach schreef:Betalen? Wie heeft het over betalen? Het bedrag dat verschuldigd zou zijn, is in veel gevallen zo astronomisch groot dat zelfs de slachtoffers erkennen dat het niet realistisch is. Ik heb laatst al ergens doorgerekend dat Engeland 20 jaar AL hun economische productie aan India zouden moeten afstaan.

Maar goed, zie je zelf ook dat je nu de slachtoffers van slavenhandel gelijktrekt met de (Afrikaanse) daders, enkel omdat ze een bruine huid hebben? Zo maak je de slaven medeverantwoordelijk voor hun eigen handel; dat is toch bizar?

Het ging over één van de motieven om excuses voor slavernij en slavenhandel te krijgen namelijk een rechtsbasis om schadevergoeding te claimen. 1% van het BNP is ook al de moeite om voor te procederen.

En nee ik trek de slachtoffers van slavenhandel niet gelijk met de Afrikaanse daders en zeker niet omdat ze een bruine huid hebben. Waar ik op wijs is het eenzijdig neerleggen van de schuld van de slavenhandel bij voornamelijk de (blanke) Europese landen. Gezien één van de motieven voor excuses geldelijk belang zijn, is het wel logisch om te doen want in Europa valt meer te halen dan in grote delen van Afrika maar het is niet terecht.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2020 17:14

henkie schreef:Ik denk dat het komt omdat de meeste mensen dat niet zo lezen. Dat zou ook niet door de censuur komen, kan ik je melden.


Nou, aangezien de rest wél door de censuur kwam, weet ik zo net nog niet of ik me nu gerustgesteld moet voelen. Het is een beetje alsof ik een hele column schrijf over dat christenen eigenlijk wel wat meer zouden mogen worden vervolgd en dan in de laatste zin een gezegde over brandhout opneem. Een goed verstaander heeft dan aan een half woord genoeg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Cicero » 06 jul 2020 23:13

Het hoeft geheel geen verbazing te wekken dat de veel refo's (passief) racistisch zijn. De 'voorvader' van veel refo's, Gerrit Hendrik Kersten, braakte de meest achterlijke antisemitische teksten uit en kopieerde stukjes van ene meneer A. Hitler over Joden in het partijblad van de SGP. En kijk maar eens naar de opstelling van refo's tijdens de apartheid. Enige jaren terug vonden velen in de Ger. Gem. het onvoorstelbaar dat een Papoeapredikant in een Nederlandse kerkdienst zou mogen voorgaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2020 15:40

Nou, na alle reacties hier te hebben gelezen had ik hoge verwachtingen van de column.... prikkelend schrijven kan Kruipolie wel maar inhoudelijk is het één grote teleurstelling. Komt niet veel verder dan:

"Nu word ik als blanke als boeman afgeschilderd want er wordt geroepen om excuses."

Wat natuurlijk grote onzin is. Niemand valt je aan omdat je blank bent. Het feit dat er om excuses wordt geroepen wil ook niet zeggen dat je zelf een racist bent die enorm de fout in is gegaan. Als je normaal (net als met anderen) omgaat met je niet-blanke medemens is er niets aan de hand. De excuses gaan over fouten die mensen in ons land in het verleden hebben begaan en die hebben bijgedragen aan onze welvaart.

Sneu dat mensen zich zo aangevallen voelen door een oproep tot excuses over daden in het verleden. Die je persoonlijk niet echt raken. Misschien omdat hij in hun dorp nauwelijks met mensen met een andere huidskleur / achtergrond in aanraking komt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor MarijnV » 22 jul 2020 09:57

hans0166 schreef:
Probleem is meer dat mensen met een op detail andere mening gewoon helemaal fout zijn.


Het gaat hier niet om meningen. Meningen kun je op een fatsoenlijke manier verwoorden, ook in een 'prikkelende' column. Ik ken genoeg mensen die het inhoudelijk roerend eens zijn met wat Kruipolie zegt, maar dat wel op een respectvolle (christelijke!) manier te kennen geven. Een column waarin gezegd wordt dat kolonisators de 'negerkoningen' maar beter meteen hadden kunnen afmaken heeft in de verste verte niks te zoeken op een christelijk platform.

En wat betreft 'dat mensen met een op detail andere mening gewoon helemaal fout zijn': dat werkt twee kanten op he.

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor MarijnV » 22 jul 2020 10:01

henkie schreef:Ik denk dat het komt omdat de meeste mensen dat niet zo lezen. Dat zou ook niet door de censuur komen, kan ik je melden.


En die zinsnede over het afmaken van negerkoningen dan?

Wat jullie 'censuur' betreft: waarop is die gebaseerd?
Hoe dient deze column het doel van Refoweb? Hoe is hij een voorbeeld van goed christendom?

De vraag 'What would Jesus do' lijkt me hier wel op zijn plek. Natuurlijk zou Jezus grappen maken over het afmaken van negerkoningen, toch? ](*,)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor StillAwake » 22 jul 2020 21:42

MarijnV schreef:En die zinsnede over het afmaken van negerkoningen dan?

Wat jullie 'censuur' betreft: waarop is die gebaseerd?
Hoe dient deze column het doel van Refoweb? Hoe is hij een voorbeeld van goed christendom?

De vraag 'What would Jesus do' lijkt me hier wel op zijn plek. Natuurlijk zou Jezus grappen maken over het afmaken van negerkoningen, toch? ](*,)

Denk je dat Hij, met alle heilige huisjes die Hij omverwierp, welkom zou zijn op dit forum?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor MarijnV » 23 jul 2020 08:49

StillAwake schreef:Denk je dat Hij, met alle heilige huisjes die Hij omverwierp, welkom zou zijn op dit forum?


Neuh. Van zijn levensdagen niet.
Die heilige huisjes waren trouwens verdacht vaak de bolwerken van mensen die anderen onder de duim wilden houden.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor henkie » 23 jul 2020 11:00

MarijnV schreef:En die zinsnede over het afmaken van negerkoningen dan?

Wat jullie 'censuur' betreft: waarop is die gebaseerd?
Hoe dient deze column het doel van Refoweb? Hoe is hij een voorbeeld van goed christendom?

De vraag 'What would Jesus do' lijkt me hier wel op zijn plek. Natuurlijk zou Jezus grappen maken over het afmaken van negerkoningen, toch? ](*,)


Luister/lees bijvoorbeeld Pippi Langkous eens (60 miljoen verkochte boeken). Ze duidt haar vader daar regelmatig aan als 'negerkoning'. Ik grijns daarom en heb er geen godslasterlijke connotaties bij.

Verder voel ik er niets voor om een column uit te gaan pluizen en uit te gaan leggen waar en waarom de lezer moet grijnzen. Vind je het niks dan ben je vrij om kritische reacties te plaatsen en dat is ook door diverse personen gedaan. Prima.


Stillawake schreef:Denk je dat Hij, met alle heilige huisjes die Hij omverwierp, welkom zou zijn op dit forum?


Vertel nog eens wat je van het orgel vindt. Ik ben echt razend benieuwd.

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor MarijnV » 23 jul 2020 12:31

henkie schreef:Luister/lees bijvoorbeeld Pippi Langkous eens (60 miljoen verkochte boeken). Ze duidt haar vader daar regelmatig aan als 'negerkoning'. Ik grijns daarom en heb er geen godslasterlijke connotaties bij.


Het gaat me nog niet eens zozeer om het woord negerkoning, al kan ik me goed voorstellen dat een donkere medemens er minder om kan grijnzen dan jij. Het gaat me om de suggestie van het 'een kopje kleiner maken' van die 'roofzuchtige' negerkoningen. Die hoort niet op een christelijk platform. Dat heeft iets te maken met een bepaald gebod uit de wet van Mozes en iets met naastenliefde.

henkie schreef:Verder voel ik er niets voor om een column uit te gaan pluizen en uit te gaan leggen waar en waarom de lezer moet grijnzen.


Verantwoordelijkheid nemen voor de inhoud van je platform lijkt me best belangrijk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor StillAwake » 26 jul 2020 07:43

Vertel nog eens wat je van het orgel vindt. Ik ben echt razend benieuwd.[/quote]
Henkie...
Wie weet is het een goed idee om eens een Bijbel te lezen in plaats van Pippi Langkous...
Best bizar trouwens dat er af en toe behoorlijk streng gemodereerd wordt, maar jij als beheerder beweert niet alles uit te willen pluizen...

Mooi wel dat je er reacties over een totaal ander onderwerp bij moet halen om de bal terug te leggen.
Erg inhoudelijke reactie ook.
Het toont aan dat je op dit onderwerp eigenlijk met je mond vol tanden staat...
Als een ander trouwens deze reactie zou plaatsen zou hij verwijderd zijn wegens off-topic (door jouzelf waarschijnlijk) .
De maat waarmee je meet....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Chaya » 27 jul 2020 10:46

Cicero schreef:Het hoeft geheel geen verbazing te wekken dat de veel refo's (passief) racistisch zijn. De 'voorvader' van veel refo's, Gerrit Hendrik Kersten, braakte de meest achterlijke antisemitische teksten uit en kopieerde stukjes van ene meneer A. Hitler over Joden in het partijblad van de SGP. En kijk maar eens naar de opstelling van refo's tijdens de apartheid. Enige jaren terug vonden velen in de Ger. Gem. het onvoorstelbaar dat een Papoeapredikant in een Nederlandse kerkdienst zou mogen voorgaan.

Gelukkig zijn we nu beschaafder he en weten we het veel beter.
Begin eens alles in het perspectief te plaatsen.
Ik beluister op de regionale zender weleens een programma waarin heel oude liedjes worden gedraaid. En veel teksten en bewoordingen zouden we nu niet meer accepteren.
Zo ook het woord: negerkoning.
Maar heb jij op de kleuterschool ook niet gezongen: Moriaantje, zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed?
Of: Zijn knecht staat te lachen.... enz.
Niemand die zich daar druk om maakte of een kanttekening plaatste.
Maar nu zijn we opeens hypercorrect geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Cicero » 27 jul 2020 10:55

Chaya schreef:Gelukkig zijn we nu beschaafder he en weten we het veel beter.
Begin eens alles in het perspectief te plaatsen.

Ook in die tijd was er verzet tegen Hitler en tegen de apartheid.
Ik beluister op de regionale zender weleens een programma waarin heel oude liedjes worden gedraaid. En veel teksten en bewoordingen zouden we nu niet meer accepteren.
Zo ook het woord: negerkoning.

Mwah, dat is niet echt een sterk voorbeeld.
Maar heb jij op de kleuterschool ook niet gezongen: Moriaantje, zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed?
Of: Zijn knecht staat te lachen.... enz.
Niemand die zich daar druk om maakte of een kanttekening plaatste.
Maar nu zijn we opeens hypercorrect geworden.
Het eerste wel gezongen, het tweede niet. Maar met dat couplet van 'Moriaantje' is m.i. weinig mis.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Chaya » 27 jul 2020 12:02

Cicero schreef:Ook in die tijd was er verzet tegen Hitler en tegen de apartheid.

Ja dat was er wel, maar er was ook wegkijken, lafheid, onwetendheid, naiviteit.
Cicero schreef:Mwah, dat is niet echt een sterk voorbeeld.

Het ging toch over het woord negerkoning?
De Nederlandse soldaten konden in Indonesië een plaatje opnemen om dat naar huis te sturen.
Ik hoorde een vader: het is hier heel erg warm en vochtig, en de kinderen zijn lelijk hier. Dan ben jij veel mooier hoor, pappa's meisje. (tegen zijn dochtertje van 4)
In februari j.l. was een bekende voetbaltrainer negatief in het nieuws, omdat hij racistisch zou zijn. Hij zong het N-woord mee in een liedje.

Er zijn beladen woorden die nog wel gebruikt worden, maar liever niet:
- Allochtoon
- Etnisch
- Blank

Waarom zou neger niet meer mogen, het woord komt uit het Spaans, negro, dat zwart betekent.
Waarom noemen ze mij niet roze/wit, want echt wit zie ik er niet uit. Maar dan ben ik beledigd omdat ik dan bejegend wordt als een varkentje.
Als ik me diep schaam, kleurt mijn gezicht zich rood, net als ik te lang in de zon gezeten heb.
Maar de rooien zijn toch Indianen?

Ik vind het hopeloos ingewikkeld worden.
Cicero schreef:Maar met dat couplet van 'Moriaantje' is m.i. weinig mis.

Moriaantje mag ook niet meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Dogar » 27 jul 2020 14:26

Chaya schreef:Gelukkig zijn we nu beschaafder he en weten we het veel beter.
Begin eens alles in het perspectief te plaatsen.
Ik beluister op de regionale zender weleens een programma waarin heel oude liedjes worden gedraaid. En veel teksten en bewoordingen zouden we nu niet meer accepteren.
Zo ook het woord: negerkoning.
Maar heb jij op de kleuterschool ook niet gezongen: Moriaantje, zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed?
Of: Zijn knecht staat te lachen.... enz.
Niemand die zich daar druk om maakte of een kanttekening plaatste.
Maar nu zijn we opeens hypercorrect geworden.


Nog een reden waarom Nirvana gewoon moet kunnen.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron