Artikelserie 'Een evangelische refo'

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Nina

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Nina » 24 aug 2018 12:19

Mensen die altijd maar blijven twijfelen, zullen mensen worden die niet durven getuigen van de Heer. Want hoe kan je getuigen van een liefhebbende hemelse Vader, en Zijn Zoon die voor jou de straf heeft gedragen, als je niet eens kunt geloven dat het voor jou zelf is? Dat is een reden dat ik me er erg boos over maak, want satan lacht zich slap hierover. Hij zal altijd weer die twijfel zaaien, om maar te voorkomen dat gelovigen anderen vertellen over de vreugde die zij vinden in het kennen van de Here.
Het valt mij sowieso op dat verreweg de meeste refo's die ik ken erg gesloten zijn over hun geloof, en nauwelijks buiten hun veilige refo kringetje treden. Iets persoonlijks delen wie de Here voor je is, wordt al gauw als te intiem gezien, terwijl de Here toch echt van ons vraagt over Hem te spreken. Ik mag hopen dat het toevallig net de refo's zijn die ik ken, maar vrees dat dit gedrag breder voor komt.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Jesaja40 » 24 aug 2018 13:38

Naamloos citeert:
Als eerste kunnen dergelijke predikers zich eens afvragen hoe het komt dat die zielen zo 'beschroomd' zijn.
Die mensen nemen hun eigen wil en zoeken niet serieus terwijl ze misschien van kind af aan al willen.
Dan kan het zelfs gebeuren dat ze God vragen om hen hun onwil te laten zien, en dat terwijl God hen daar juist van verlost heeft.


Heel interessante opmerking en inbreng. Waar en wat is de achtergrond van dergelijke predikers? Wat hebben zij van huis uit ‘meegekregen’ als eerste. Zijn zij thuis echt zo somber opgevoed? Natuurlijk wordt hen geleerd hoe zij het Evangelie moeten uitleggen. Maar er bestaat ook een prediking die alleen maar ’het licht’ door het sleutelgat verkondigd. Dat licht kan je alleen maar zien als je er heel dicht bij bent gekomen. Daar is het niet alleen dringen en ook het wegschuiven: nee, voor jou is dat licht nog niet bestemd, jij bent nog niet zo ver. Deze predikers leggen, zonder dat zij het beseffen, een sluier over het Evangelie. Hun verkondiging klinkt als een wegwijzer en niet als een gids. U moet dit, u moet dat want anders, en dan komt er een waslijst van minimale (dogmatische?) voorwaarden.

Ineens beseft de jeugd dat er ook andere kerken zijn en mogen daar in alle openheid vragen over te stellen. Maar wat is het antwoord vaak: ach zij beleven hun geloof iets anders als wij. Ze gebruiken een andere vertaling en zij zingen gezangen. Nee, daar passen wij niet bij hoor. Laat je niet in met die lui is niet alleen de gedachte maar wordt soms ook uitgesproken. Als dat de stijl van opvoeden is dan is deze zeer beperkt. Je wil zaken ontdekken maar je wordt in een keurslijf gedrukt. Het verstikkende proces die er vaak toe leidt dat menigeen zij/haar geloof vaarwel zegt.
Iedere prediker moet beseffen dat hun woorden wel eens verstikkend over kunnen komen. Dien je daarmee je gemeente of kweek je op termijn een kerkverlater die geheel ontredderd aan zichzelf is overgelaten.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 13:51

benefietdiner schreef:'Wie komt er tot Jezus ?'
Eerste zonde belijden / ellende erkennen / de onmogelijkheid inzien van je verlorenheid .......dan is het mogelijk dat christus naar jou omziet/ toekomt.
https://www.maranatha-urk.nl/kerkdienst ... =component
luister naar Ds. Uitslag.

Je eerste vraag is een vraag die veel gesteld wordt binnen de dogmatiek.
Wie komt er tot Jezus?
Het is mijns inziens een verkeerde vraag.
Ik heb het zelf anders leren inzien. Jezus komt namelijk tot mij.
Hij komt tot tollenaren en zondaren en eet met hen. Lees de evangeliën maar. En vervolgens geeft Hij wat we nodig hebben.
Jezus komt dus naar mij. Zo bevrijdend is dat.
En zo moet de verkondiger van het Evangelie preken.
Jezus moet tot ons komen door het evangelie, dat is het Evangelie.
Jezus zoekt zondaren.
Niet 'wij moeten Jezus zoeken en ons zondaar voelen en allerlei voorwaarden', maar Jezus zoekt u en zo komen mensen tot geloof(szekerheid).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Chaya » 24 aug 2018 14:25

naamloos schreef:Ik vermoed dat remonstranten veel meer mensen tot Jezus geleidt hebben dan rechts gereformeerd.

Jij vermoedt? Dus dan is het waar?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Nina » 24 aug 2018 14:33

Chaya schreef:Jij vermoedt? Dus dan is het waar?


Ik vermoed het ook. :wink: Maar dat maakt het nog niet waar, dat besef ik. Aangezien veel refo's praten over hun geloof erg privé vinden (men noemt het vaak en te tere zaak om over te praten) denk ik dat die veronderstelling wel klopt.

Ik woon zelf in een stadje waar erg veel refo's wonen, ik noem ze vaak de Amish van NL: ze leven helemaal in hun eigen kringetje en begeven zich daar nauwelijks buiten. Moeilijk om contact mee te krijgen. Ze zijn beleefd en vriendelijk, maar altijd op afstand.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 14:43

Wat is een remonstrant precies?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Chaya » 24 aug 2018 14:46

Nina schreef:Ik vermoed het ook. :wink: Maar dat maakt het nog niet waar, dat besef ik. Aangezien veel refo's praten over hun geloof erg privé vinden (men noemt het vaak en te tere zaak om over te praten) denk ik dat die veronderstelling wel klopt.

Ik vind het nogal aanmatigend om het zo te zeggen.
Op de site Remonstranten.nl las ik:
In het dagboek van Hendrik Groen vertelt de dominee, in gesprek met iemand die zijn dochtertje verloor: ‘Ik heb dan wel een kudde, maar ik ben zelf een ongelovige herder… Ik red mij er wel uit. Ik vind het erg prettig om mensen steun en troost te kunnen bieden… Niemand vraagt mij trouwens ooit of ik zelf wel in God geloof.’ Dat is voor mij herkenbaar. Steun en troost bieden zie ik als de kern van mijn werk als predikant, naast het zoeken naar perspectief. De vraag naar het bestaan van God komt eigenlijk zelden aan bod. Ik las mijn overdenkingen van het afgelopen jaar er nog eens op na, en inderdaad: het gaat over ethiek, steun en troost, perspectief aanreiken. Jezus speelt een centrale rol, de aloude profeten komen ook ruim aan bod. Maar over God spreek ik zelden. In tegenstelling tot de dominee van Hendrik Groen is de vraag echter wel aan mij gesteld. De vraag naar God, en zijn betrokkenheid op ons.

En dan leidt zo iemand meer mensen naar Jezus??
Nina schreef:Ik woon zelf in een stadje waar erg veel refo's wonen, ik noem ze vaak de Amish van NL: ze leven helemaal in hun eigen kringetje en begeven zich daar nauwelijks buiten. Moeilijk om contact mee te krijgen. Ze zijn beleefd en vriendelijk, maar altijd op afstand.

Dat geloof ik direkt. Ik als bijna-refo ervaar hetzelfde.
Want ik voldoe kennelijk niet aan hun uiterlijke eisen en dus denken ze dat ik niet tot het rechts reformatorisch volksdeel behoor. Dat blijkt dan pas als je met hen spreekt.
Het is me een paar keer overkomen dat iemand zei: ja dat weet jij niet, of dat begrijp jij natuurlijk niet.
O nee? Ik kon hen omver blazen met mijn tale kanaäns bij wijze van spreken. :wink:

Ik kwam altijd bij een groentewinkel, hardwerkend en vriendelijke man, later bijgestaan door een zoon en dochter, die de winkel wat moderniseerden door maaltijden en salades e.d. aan het assortiment toe te voegen.
Maar de familie werd opeens radicaal bekeerd. En veranderden zij maar niet bepaald positief.
En de klanten bleven weg. Want zij misten die opgewekte man die altijd een praatje had.
Dan denk ik, zo moet het niet. Ik kwam er ook niet doorheen bij hen. De winkel is kortgeleden gesloten en echt niet omdat hun spullen niet deugden. Zo jammer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2018 14:53

Chaya schreef:Jij vermoedt? Dus dan is het waar?
Waarom "dus?" Ik zeg dat ik iets vermoed, niks meer of minder.
Uit een vermoeden volgt niet automatisch dat iets waar is, of andersom.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Chaya » 24 aug 2018 14:55

naamloos schreef:Waarom "dus?" Ik zeg dat ik iets vermoed, niks meer of minder.
Uit een vermoeden volgt niet automatisch dat iets waar is, of andersom.

Ja joh, zo praat je alles wat krom is weer recht.
M.a.w. jij vermoedt het, je zet het hier neer maar niet met de intentie dat je weleens ongelijk zou kunnen hebben. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor benefietdiner » 24 aug 2018 15:01

Johan100 schreef:Je eerste vraag is een vraag die veel gesteld wordt binnen de dogmatiek.
Wie komt er tot Jezus?
Het is mijns inziens een verkeerde vraag.
Ik heb het zelf anders leren inzien. Jezus komt namelijk tot mij.
Hij komt tot tollenaren en zondaren en eet met hen. Lees de evangeliën maar. En vervolgens geeft Hij wat we nodig hebben.
Jezus komt dus naar mij. Zo bevrijdend is dat.
En zo moet de verkondiger van het Evangelie preken.
Jezus moet tot ons komen door het evangelie, dat is het Evangelie.
Jezus zoekt zondaren.
Niet 'wij moeten Jezus zoeken en ons zondaar voelen en allerlei voorwaarden', maar Jezus zoekt u en zo komen mensen tot geloof(szekerheid).

Het is omgekeerd evenredig.
Als jij het zo beleeft dat 'Jezus naar jou toe komt' is dat prima en niets verkeert aan.
Er zijn ook mensen die het andersom beleven, dat zij naar Jezus toe gaan, ook niets verkeert aan en alle twee Bijbels.
Het zijn twee kanten van de zelfde medaille namelijk Jezus de Christus door Zijn Geest werkzaam.
Het is jammer dat in verschillende denominaties expliciet één kant belicht word. Dat doen voornamelijk orthodox gereformeerden waaronder Ds. Uitslag en dat doet jij ook. Dat is één voorwaarden stellen die Bijbels zijn maar het is de helft van de waarheid waarbij je een deel van de bevolking uitsluit en waar kerk scheuring op kerkscheuring van komen.
De drie formulieren van enigheid waar voornamelijk het polemische geschrift ‘de Dordtse leerregels’ een onderdeel van is wakkert dit alleen maar aan.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor benefietdiner » 24 aug 2018 15:09

Johan100 schreef:Wat is een remonstrant precies?

Dat is een aanhanger van Jacobus Arminius.
Dat ben jij niet..... jij bent contraremonstrant een aanhanger van Gomarus.
ze noemen het in de geschiedenis ook wel de 'Rekkelijken en preciezen' de godsdiensttwisten.
http://www.fransmensonides.nl/predikant_zij1.htm

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2018 15:13

Chaya schreef:Ja joh, zo praat je alles wat krom is weer recht.
Waar slaat dat nou op. Ik praat jouw kromme redenering even recht. :lol:
Chaya schreef:M.a.w. jij vermoedt het, je zet het hier neer maar niet met de intentie dat je weleens ongelijk zou kunnen hebben.
Jij zal het wel weten want jij kunt kunt in mijn hoofd en hart kijken, toch? =;
Chaya schreef:Op de site Remonstranten.nl las ik:
In het dagboek van Hendrik Groen vertelt de dominee, in gesprek met iemand die zijn dochtertje verloor: ‘Ik heb dan wel een kudde, maar ik ben zelf een ongelovige herder… Ik red mij er wel uit. Ik vind het erg prettig om mensen steun en troost te kunnen bieden… Niemand vraagt mij trouwens ooit of ik zelf wel in God geloof.’ Dat is voor mij herkenbaar. Steun en troost bieden zie ik als de kern van mijn werk als predikant, naast het zoeken naar perspectief. De vraag naar het bestaan van God komt eigenlijk zelden aan bod. Ik las mijn overdenkingen van het afgelopen jaar er nog eens op na, en inderdaad: het gaat over ethiek, steun en troost, perspectief aanreiken. Jezus speelt een centrale rol, de aloude profeten komen ook ruim aan bod. Maar over God spreek ik zelden. In tegenstelling tot de dominee van Hendrik Groen is de vraag echter wel aan mij gesteld. De vraag naar God, en zijn betrokkenheid op ons.

En dan leidt zo iemand meer mensen naar Jezus??
Omdat ik in de v.t.t sprak @naamloos:''Ik vermoed dat remonstranten veel meer mensen tot Jezus geleid hebben dan rechts gereformeerd," én vanwege de artikelserie en de reacties daarop had je kunnen weten dat ik het over hun leer heb zoals in hun 5 artikelen verwoord staat en niet wat je van die nieuwewetse site plukt.
En ik vermoed dat dat nog steeds zo is wanneer ze diezelfde (grondslag van de 5 artikelen) leer verkondigen.
Laatst gewijzigd door naamloos op 24 aug 2018 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Jesaja40 » 24 aug 2018 15:17

Benefiet citeert:

Wie komt er tot Jezus ?'
Eerste zonde belijden / ellende erkennen / de onmogelijkheid inzien van je verlorenheid .......dan is het mogelijk dat christus naar jou omziet/ toekomt.
https://www.maranatha-urk.nl/kerkdienst ... =component
luister naar Ds. Uitslag.


Preek gehoord.
Wat mij opvalt is dat de heer Uitslag er vanuit gaat dat dit "de besmettelijke" melaatsheid is. Als dat zo is mag de melaatse niet in de stad komen en blijft tot zijn dood toe een uitgestotene. Toch zien wij hem wel in de stad. Wat is de reden waarom die "melaatse" wel in de stad mag zijn? Het detail vindt u in Leviticus 13:13. De Bijbelse צָרַעַת (tsarat) wordt daar beschreven. Lucas merkt terecht op dat deze man volledig צָרַעַת had. Dan krijgt deze man, op grond van Leviticus 13:13 de status van reinheid en mag deze wel in de stad verblijven.

Zo verklaart de Schrift zichzelf en legt deze dat ook uit. De man die de צָרַעַת voor100% bij zich droeg kende de oorsprong van deze צָרַעַת namelijk de roddel en kwaadsprekerij. Mirjam krijgt, nadat zij negatief over haar broers had gesproken als straf een week lang צָרַעַת Dat hield dus in dat het volk een volle week oponthoud had in de woestijnreis. Zo ernstig wordt de roddel en kwaadsprekerij door de Eeuwige bestraft. Om kwaadsprekerij tegen te gaan kwam de צָרַעַת op de persoon die overtrad. In Leviticus worden meer beschrijvingen over deze ziekte gegeven. De צָרַעַת is dus niet besmettelijk ten opzichte van de lepra. Het is een uiterlijk teken die de Eeuwige oplegt over het verkeerde gedrag van de persoon in kwestie.

Maar er is meer: de genezen man moet zich vertonen aan de priester. Daar moet hij een verzoeningsoffer brengen als de priester hem gezien heeft en genezen heeft verklaard. Let op wat voor een vernedering dit is voor die man, hij moet zich volkomen naakt tonen en laten onderzoeken of er hier of daar toch niet een klein plekje zit. Ook dit onderzoek leert ons dat de mens eigenlijk naakt voor de Eeuwige staat. Hij kan zich nergens achter verschuilen en heeft daarbij ook lege handen. Het offerdier moest de man die van de צָרַעַת was genezen kopen. Het bloed van het offerdier moest vloeien.

En wij mensen lijden ook wij allen niet aan diezelfde ziekte en al is de צָרַעַת uiterlijk niet bij ons zichtbaar aanwezig. De Eeuwige ziet ons aller hart en niets is voor Hem verborgen.

Ik weet dat velen onder u nog nooit deze uitleg hebben gehoord.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 24 aug 2018 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 15:21

benefietdiner schreef:
Dat ben jij niet..... jij bent contraremonstrant een aanhanger van Gomarus.

En bedankt, haha. :lol:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 15:23

benefietdiner schreef:
Als jij het zo beleeft dat 'Jezus naar jou toe komt' is dat prima en niets verkeert aan.
Er zijn ook mensen die het andersom beleven, dat zij naar Jezus toe gaan, ook niets verkeert aan en alle twee Bijbels.
Het zijn twee kanten van de zelfde medaille namelijk Jezus de Christus door Zijn Geest werkzaam.
Dat begrijp ik. Dan heb je nog nader onderwijs nodig.
Het gaat er niet om wat jij beleeft, maar wat waar is.
Weet je waarom mensen het beleven alsof ze puur uit zichzelf komen?
Omdat dat ze onderwezen wordt.
Maar Jezus komt tot ons, dat moet klinken. Dat is Waarheid/ Evangelie en als dat klinkt ga je dat ook zo beleven.
Als de Waarheid eenzijdig is dan zij dat zo.
Jij stelt je beleving centraal.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten