Artikelserie 'Een evangelische refo'

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Veendam » 24 jul 2018 10:00

Uit het artikel: CITAAT:
Ze hebben in hun hart gekregen om op Urk of in Barneveld een nieuwe kerk te stichten. Eigenlijk best bizar. Daar zijn al kerken genoeg. Als ze nu eens naar de witte vlekken in het Noorden gaan of naar Helmond of Heerhugowaard. Maar daar zie je ze niet.


Reactie: Toch vreemd dat de schrijver niet eens even de moeite genomen heeft om te kijken hoe het in het kerkelijke Noorden van het land gesteld is. Dat valt best nog wel heel erg mee. En Helmond en Heerhugowaard daar zitten echt wel meerdere Evangelische Gemeenten en Pinkstergemeenten.
De schrijver verlaagt zich naar het noemen van onwaarheden om zijn punt te proberen te maken.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Katlheen » 24 jul 2018 10:02

Toen ik nog gereformeerd was heb ik nooit meegemaakt dat er gevist werd door evo's. Andersom ook niet. Maar mensen gaan zelf op zoek, missen wat in hun eigen kerk qua inhoud/beleving. Ok, er is een uitzondering, een vriend van me was ooit grefo en is evo geworden, maar dat zijn dan de ergste qua bekeringsdrang, die willen dat je ook overstapt. Maar buiten dat, nooit evo's gezien die kwamen vissen.
De vraag is dus eerder: waardoor gaan mensen wel in andere kerken kijken? En dan niet om het eens mee te maken, maar echt vanuit interesse om over te stappen naar een ander kerkgenootschap.
Zelf ben ik die weg ook gegaan en ben ik oud katholiek geworden. Maar ik heb nog nooit een priester gezien die stond te vissen in andere kerken.

Bottom line: niet andere kerken verwijten dat ze in elkaars vijver vissen, dat gebeurt op een uitzondering na, niet.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2018 16:37

Veendam schreef:Uit het artikel: CITAAT:
Ze hebben in hun hart gekregen om op Urk of in Barneveld een nieuwe kerk te stichten. Eigenlijk best bizar. Daar zijn al kerken genoeg. Als ze nu eens naar de witte vlekken in het Noorden gaan of naar Helmond of Heerhugowaard. Maar daar zie je ze niet.


Reactie: Toch vreemd dat de schrijver niet eens even de moeite genomen heeft om te kijken hoe het in het kerkelijke Noorden van het land gesteld is. Dat valt best nog wel heel erg mee. En Helmond en Heerhugowaard daar zitten echt wel meerdere Evangelische Gemeenten en Pinkstergemeenten.
De schrijver verlaagt zich naar het noemen van onwaarheden om zijn punt te proberen te maken.


Hm toch geeft het wel wat te denken als men kerken begint (omdat men dat op het hart zou krijgen) in zwaar kerkelijke gebieden. God zegt hen nooit: Begin maar een kerk ergens waar nauwelijks kerken zijn... en weinig mensen geloven... maar altijd ergens in de Bible Belt. Maar om verwarring te voorkomen, dit betreft bepaalde losse kerken (denk aan Jong en Vrij, Doorbrekers etc) waarbij ik met sommigen ook wel wat moeite heb.. en niet de evangelische kerken in het algemeen. En dan nog, als dat soort clubs zoveel mensen uit de gereformeerde kerken trekken is het wel goed om af te vragen waarom dat dan is. Wat missen mensen? En dan moeten mensen niet te snel komen met "die willen gewoon een feel-good-geloof".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor coby6 » 24 jul 2018 19:58

Marnix schreef:Hm toch geeft het wel wat te denken als men kerken begint (omdat men dat op het hart zou krijgen) in zwaar kerkelijke gebieden. God zegt hen nooit: Begin maar een kerk ergens waar nauwelijks kerken zijn... en weinig mensen geloven... maar altijd ergens in de Bible Belt. Maar om verwarring te voorkomen, dit betreft bepaalde losse kerken (denk aan Jong en Vrij, Doorbrekers etc) waarbij ik met sommigen ook wel wat moeite heb.. en niet de evangelische kerken in het algemeen. En dan nog, als dat soort clubs zoveel mensen uit de gereformeerde kerken trekken is het wel goed om af te vragen waarom dat dan is. Wat missen mensen? En dan moeten mensen niet te snel komen met "die willen gewoon een feel-good-geloof".

Bij ons wel. Er is misschien 1 katholieke kerk daar. Verder niks.
Doorbrekers vond ik irritant. 1 keer geweest.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 25 jul 2018 12:00

Veendam schreef:
Dat kan jouw idee zijn maar is niet mijn idee.

Bij stichting Jijdaar wordt gebruikt gemaakt van piano, gitaar, e.d. Prachtig. Sommige predikanten zijn er tegen gekant. Waarom?
Ik heb veel respect voor predikanten als Klaassen, Simons, v. Campen, P.Visser, enzovoorts, die tussen deze jongeren in gaan staan, ze opzoeken en niet gelijk afschrijven omdat ze niet meer helemaal volgens een oude traditie leven. Want dat is het. Alleen het orgel is een traditie, niet meer en niet minder. Predikanten die alleen maar vanaf de zijlijn kritiek leveren, daar heb ik geen respect voor. Ik ben bang dat veel mensen hun vertrouwen gesteld hebben op 'heilige huisjes' als traditie en ten diepste niet op God. Dan krijgt men angst als het iets afwijkt en angst is een slechte raadgever. In de door David verordende tempelmuziek maakte men gebruik van trommels, cimbalen, e.d. David speelde zo lieflijk op de harp. Christenen in Oekraïne en Roemenië maken zo prachtig gebruik van gitaren om God de eer en lof toe te zingen. Ik denk dat een reden dat het er binnen de reformatorische kerken zo stijfjes aan toe gaat is dat er mensen bang zijn dat ze doorschieten naar de andere kant. Ik zie weleens bijeenkomsten wat voor mij meer op een discotheek lijkt en waar m.i. meer sprake is van kunstmatig opgewekte emotie. Daar zijn ze bang voor. Een andere reden is dat de nadruk vooral ligt op het stuk der ellende. Er is geen evenwicht tussen ellende, verlossing en dankbaarheid. Ik ken maar heel weinig mensen die in de vrijheid van het Evangelie staan. Blij zijn is helaas vaak maar iets engs. Het is verdacht omdat men zo bang is zichzelf te bedriegen. En als een ander dan blij is, dan is dat verdacht. Maar ik weet ook dat ons hart arglistig is. De reden van blijdschap moet liggen in het verlossend werk van Christus en niet in iets daarbuiten. En ik denk dat het goed is elkaar daaraan te herinneren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Veendam » 25 jul 2018 12:51

Johan100 schreef:Bij stichting Jijdaar wordt gebruikt gemaakt van piano, gitaar, e.d. Prachtig. Sommige predikanten zijn er tegen gekant. Waarom?
Ik heb veel respect voor predikanten als Klaassen, Simons, v. Campen, P.Visser, enzovoorts, die tussen deze jongeren in gaan staan, ze opzoeken en niet gelijk afschrijven omdat ze niet meer helemaal volgens een oude traditie leven. Want dat is het. Alleen het orgel is een traditie, niet meer en niet minder. Predikanten die alleen maar vanaf de zijlijn kritiek leveren, daar heb ik geen respect voor. Ik ben bang dat veel mensen hun vertrouwen gesteld hebben op 'heilige huisjes' als traditie en ten diepste niet op God. Dan krijgt men angst als het iets afwijkt en angst is een slechte raadgever. In de door David verordende tempelmuziek maakte men gebruik van trommels, cimbalen, e.d. David speelde zo lieflijk op de harp. Christenen in Oekraïne en Roemenië maken zo prachtig gebruik van gitaren om God de eer en lof toe te zingen. Ik denk dat een reden dat het er binnen de reformatorische kerken zo stijfjes aan toe gaat is dat er mensen bang zijn dat ze doorschieten naar de andere kant. Ik zie weleens bijeenkomsten wat voor mij meer op een discotheek lijkt en waar m.i. meer sprake is van kunstmatig opgewekte emotie. Daar zijn ze bang voor. Een andere reden is dat de nadruk vooral ligt op het stuk der ellende. Er is geen evenwicht tussen ellende, verlossing en dankbaarheid. Ik ken maar heel weinig mensen die in de vrijheid van het Evangelie staan. Blij zijn is helaas vaak maar iets engs. Het is verdacht omdat men zo bang is zichzelf te bedriegen. En als een ander dan blij is, dan is dat verdacht. Maar ik weet ook dat ons hart arglistig is. De reden van blijdschap moet liggen in het verlossend werk van Christus en niet in iets daarbuiten. En ik denk dat het goed is elkaar daaraan te herinneren.


Nu deel je gewoon een gedeelte van mijn betoog, en zeg je eerst dat het daar allemaal niet aan ligt maar dat er heel wat anders bedoeld wordt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 25 jul 2018 12:53

Veendam schreef:Nu deel je gewoon een gedeelte van mijn betoog, en zeg je eerst dat het daar allemaal niet aan ligt maar dat er heel wat anders bedoeld wordt.
In het eerste stukje van 'evangelische refo' komt dit niet naar voren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Reacties op Nieuws

Berichtdoor Nina » 21 aug 2018 18:43

Even een reactie op de ‘evangelische refo’

Ik lees:
‘De nadruk op ervaring en gevoel is erg groot. Het geloof moet vooral worden beleefd en ervaren’
Ik vind dit grappig om te lezen, en ben de eerste om toe te geven dat ervaring en gevoel bij evangelischen soms een (te?) grote rol spelen. Maar exact hetzelfde moet worden gezegd van bevindelijke refo’s, de leer mag anders zijn maar zij drijven vaak op het gevoel. Men noemt het alleen anders: bevinding. Men toetst de beleving (bevinding) aan de hand van de stappen of trappen die men meent uit de Bijbel te kunnen filteren. Men moet iets ‘beleefd’ hebben, wil het echt zijn.

Dan het stukje waarin wordt beschreven hoe prediking van de kerk van een reformatorisch meisje zou zijn afgekraakt. Uiteraard is dat niet goed en ook af te keuren. Ik heb zelf veel contact met moslims. Ik pas ervoor negatief over de Islam te spreken, maar probeer juist over de liefdevolle God van de Bijbel te spreken. Maar ook hier mis ik enige zelfreflectie: hoe vaak ik negatieve praat van refo’s over evangelischen heb gehoord, valt niet te tellen. Er wordt ronduit gewaarschuwd voor evangelischen, en regelmatig in niet al te prettige bewoordingen. Misschien omdat ze hen als een grote bedreiging zien?

Dan deze zin: ‘voor refobaptisten daarentegen is een andere doop visie wel zo zwaar wegend, dat ze niet blijven in een gemeente waar geen ruimte is voor de geloofsdoop.’
Dit is ronduit een onredelijk statement. Ik ken persoonlijk meerdere mensen die onder censuur kwamen omdat zij zich lieten dopen, nadat zij als baby de kinderdoop hadden ondergaan. Als de schrijver eerlijk is, had hij moeten schrijven dat men het geloofsdopers onmogelijk maakt in een reformatorische kerk te blijven. Ik ken bijvoorbeeld de situatie van een echtpaar dat hun kinderen niet wilden laten dopen, omdat ze daar niet langer van overtuigd waren, en er werd flink druk op hen uitgeoefend. Een vrijgezelle vrouw die zich liet dopen kwam onder censuur, uiteindelijk ook het genoemde echtpaar. Beiden waren uiteindelijk genoodzaakt over te gaan naar een ander kerkverband, terwijl men dat niet had gewild.

‘Bij de geloofsdoop is trouwens een persoonlijk geloofsgetuigenis van de dopeling voorwaarde om gedoopt te mogen worden. Maar als dat de grond is van je doop dan heb je er niets aan als je in een geloofscrisis belandt. De doop bekrachtigt echter niet het geloof, maar het verbond.’
Zou ik de schrijver er op mogen wijzen, dat de Bijbel leert dat dat verbond gesloten is met gelovigen? Dus zo vreemd is het niet dat pas op geloof wordt gedoopt. Men kent toch ook in reformatorische de geloofsdoop?
Op de overige argumenten voor de kinderdoop wil ik hier niet ingaan. Daar zijn genoeg topics voor.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor naamloos » 22 aug 2018 11:08

In deel 2 blok 3 dacht ik dat hij toch aardig goed door heeft wat er mist.
Natuurlijk voelde ik een 'maar' aankomen, en jawel, daar is ie: "Maar anderzijds worden op deze avonden ook de noties gemist dat een mens van zichzelf niet wil komen en niet kan komen. Er is ook geen oog voor een beschroomde ziel, die het zichzelf niet kan en durft toe-eigenen."

In deze leer is er geen oog voor mensen die direct het evangelie geloven en Jezus (willen) aannemen.
Net zo min als er oog is voor hen die van kindsbeen af van Jezus houden.
Nee, ze moeten eerst het voorgeschreven theologische traject leren, ervaren en beseffen.
Die mensen moeten dus in zichzelf zoeken naar iets wat er niet is.

Toch leren ze dat kinderen van gelovigen in Christus geheiligd zijn.
Maar dat lijkt me slechts theorie, want als uit de praktijk blijkt dat de H.G. in hun hartjes werkt dan kan dat opeens niet want niemand kan en wil. En dat zal en moet gepreekt worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2018 13:07

naamloos schreef:In deel 2 blok 3 dacht ik dat hij toch aardig goed door heeft wat er mist.
Natuurlijk voelde ik een 'maar' aankomen, en jawel, daar is ie: "Maar anderzijds worden op deze avonden ook de noties gemist dat een mens van zichzelf niet wil komen en niet kan komen. Er is ook geen oog voor een beschroomde ziel, die het zichzelf niet kan en durft toe-eigenen."

In deze leer is er geen oog voor mensen die direct het evangelie geloven en Jezus (willen) aannemen.
Net zo min als er oog is voor hen die van kindsbeen af van Jezus houden.
Nee, ze moeten eerst het voorgeschreven theologische traject leren, ervaren en beseffen.
Die mensen moeten dus in zichzelf zoeken naar iets wat er niet is.

Toch leren ze dat kinderen van gelovigen in Christus geheiligd zijn.
Maar dat lijkt me slechts theorie, want als uit de praktijk blijkt dat de H.G. in hun hartjes werkt dan kan dat opeens niet want niemand kan en wil. En dat zal en moet gepreekt worden.


En als dat wel ergens wordt geleerd, als mensen daar wel antwoord krijgen op de vraag hoe ze behouden kunnen worden wordt dat opeens afgedaan als een gevaarlijke evangelische dwaling.... En is men teleurgesteld dat mensen overstappen naar een kerk of plek waar het evangelie wel klinkt. Verschrikkelijk. Alsof Jezus een veilige plek wilde bieden aan mensen die zeiden: Mooie woorden maar ik kan en wil daar geen gehoor aan geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op Nieuws

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2018 16:29

Nina schreef:

Ik lees:
‘De nadruk op ervaring en gevoel is erg groot. Het geloof moet vooral worden beleefd en ervaren’
Ik vind dit grappig om te lezen, en ben de eerste om toe te geven dat ervaring en gevoel bij evangelischen soms een (te?) grote rol spelen. Maar exact hetzelfde moet worden gezegd van bevindelijke refo’s, de leer mag anders zijn maar zij drijven vaak op het gevoel. Men noemt het alleen anders: bevinding. Men toetst de beleving (bevinding) aan de hand van de stappen of trappen die men meent uit de Bijbel te kunnen filteren. Men moet iets ‘beleefd’ hebben, wil het echt zijn.



Volgens mij worden met bevinding en gevoel net iets anders bedoelt.
Die bevinding is juist die ervaring. Het gevoel komt daarna.
Als je veel gevoelens en emoties hebt, maar je mist de schakel 'bevinding op grond van Gods Woord' wat zeggen die emoties dan?
Als je wel bevinding hebt op grond van Gods Woord en daarbij komen gevoelens en emoties kijken vind ik dat juist mooi.
We zijn schepsels die geschapen zijn met gevoelens en emoties.


Weet iemand een bevinding te noemen die gebaseerd is op het Woord?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor benefietdiner » 22 aug 2018 16:39

'Wie komt er tot Jezus ?'
Eerste zonde belijden / ellende erkennen / de onmogelijkheid inzien van je verlorenheid .......dan is het mogelijk dat christus naar jou omziet/ toekomt.
https://www.maranatha-urk.nl/kerkdienst ... =component
luister naar Ds. Uitslag.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2018 16:44

benefietdiner schreef:eerste zonde belijden / ellende erkennen dan is het mogelijk dat Christus naar jou toekomt.
Ik lees in de Bijbel dat Christus naar tollenaren en zondaren gaat, ze opzoekt en met ze eet zonder dat zij zich zondaar voelen. (tenminste, ik lees nergens dat zij zich zondaar voelen)

Dan wijst Christus vervolgens op de zonde en overtuigt ze daarvan.
Overtuiging van zonde is dus mogelijk omdat Hij naar je toekomt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor benefietdiner » 22 aug 2018 16:48

Johan100 schreef:Ik lees in de Bijbel dat Christus naar tollenaren en zondaren gaat, ze opzoekt en met ze eet zonder dat zij zich zondaar voelen. (tenminste, ik lees nergens dat zij zich zondaar voelen)

Dan wijst Christus vervolgens op de zonde en overtuigt ze daarvan.
Overtuiging van zonde is dus mogelijk omdat Hij naar je toekomt.

ja oké, maar luister nu eens naar Ds. Uitslag hoe hij verklaart waarom je eerst je zonden moet belijden, dat steld hij tot voorwaarden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikelserie 'Een evangelische refo'

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2018 16:57

benefietdiner schreef:ja oké, maar luister nu eens naar Ds. Uitslag hoe hij verklaart waarom je eerst je zonden moet belijden, dat steld hij tot voorwaarden.

Ik heb het idee dat jij het niet met hem eens bent.
Waarom beveel je mij dan aan naar hem te luisteren?
Schiet ik daar wat mee op?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron