Onvergeeflijke zonde

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor coby6 » 15 jun 2019 23:43

Jhv1991 schreef:Ik heb ander half jaar echt gevocten voor mn leven. Het begon als dwanggedachten en ik leefde in mijn hoofd nu nog!. Alles wat onvergeeflijk is zoals wat de rot farizeers tegen jezus zeiden en nog veel meer spookt steeds door mn hoofd. Ik heb ander half jaar echt mn leven gegeven om de o.zonde niet te doen en als ik fouten maakte of gedachtens werd ik heel bang en kon ik wel huilen. Ik was zover heen dat ik bijna opgenomen moest worden ik vocht echt de hele dag door ik kon niet meer praten met anderen want was alleen maar met strijd bezig. En ongeveer 4 maand geleden is er wat veranderd in een negatieve zin. Ik werd wakker en toen voelde ik het al dat er wat veranderd was soort kwade energie. Want ineens was alles leuk alles wat de gedachten zeiden of elke fout is ineens leuk??! En het is zelfs zo dat ik of iemand in me de zonde nu zelfs opzoekt! Ik vecht er nog steeds tegen alleen ik vraag me nu wel af ben ik nu veranderd in een lasteraar? Ik heb het nooit gewild maar hier is niet tegen de vechten. Ik denk sinds de strijd begonnen is altijd al van zou god me haten? Is dit zijn pad voor mn leven?. Heb ik dan werkelijk altijd pech? En nu geloof ik echt dat god me haat want waarom iedere christen die dwanggedachten heeft of een andere strijd die word genezen of bevrijd. En ik word veranderd in een lasteraar. Ook al strijd ik nog steeds tegen al dat laster . Ik wil god niet in kwaad daglicht zetten maar ik weet niet hoe ik god nu moet zien? Ik heb met veel christen contacht gehad en ze zijn allemaal gered/bevrijd!. Bedankt voor alle tips en blij dat jullie allemaal zijn gered. Het gaat jullie goed. Mvg

Je hebt iemand nodig die je kan begeleiden en voor je bidden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2019 12:28

coby6 schreef:Je hebt iemand nodig die je kan begeleiden en voor je bidden.


Volgens mij is hij het stadium van bidden wel een beetje voorbij. Ja, ik begrijp dat je dat stadium nooit helemaal voorbij bent, maar volgens mij is hier wel wat meer nodig dan erop vertrouwen dat God het allemaal wel rechttrekt met een handoplegging en een wonder. Zoek gewoon échte hulp en niet per se christelijke zorg waarvoor het belangrijker is dat het dogma in stand wordt gehouden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor coby6 » 16 jun 2019 15:42

Mortlach schreef:Volgens mij is hij het stadium van bidden wel een beetje voorbij. Ja, ik begrijp dat je dat stadium nooit helemaal voorbij bent, maar volgens mij is hier wel wat meer nodig dan erop vertrouwen dat God het allemaal wel rechttrekt met een handoplegging en een wonder. Zoek gewoon échte hulp en niet per se christelijke zorg waarvoor het belangrijker is dat het dogma in stand wordt gehouden.

Mij heeft het geholpen toen ze voor me gingen bidden en gewone hulp hielp me niks. Maar ik ben helemaal naar Canada en Amerika gegaan voor hulp. Ik zou hier niet zo iets weten. Weinig kerken die je dan gewoon kunnen helpen.

Jhv1991
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:01

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Jhv1991 » 17 jun 2019 16:17

Ik kan veel mensen die dwanggedachten hadden en ze zijn allemaal bevrijd of genezen. Ik vecht me letterlijk ander half jaar kapot!. En je word op een ochtend wakker en ik voelde al dat er iets niet klopte een andere macht ofzo. Ik wou bidden en mn zonden beleiden en ineens begin ik te lachen en dat was dus weer iets nieuws! Alles wat fout gaat is leuk het is zelfs iets zoekt de zonde steeds op. En als ik het goeie wil zeggen dat komt amper mn mond uit net als er een baksteen in mn hoofd zit of dat ik het goeie niet mag doen. Wat ik al een jaar denk komt gewoon uit! Inplaats dat ik word geholpen word het nog erger en gemener en ik kan er bijna niet tegen vechten. Alles gaat fout!!. Ik vind het mooi dat jullie wel zijn gered! Ik weet nu zeker dat god mij haat en dit zn pad voor me is. Je mag dr onvergeeflijke zonde niet doen ik vecht nog steeds maar op deze manier heeft het geen zin. Welke macht ook een hekel aan me heeft. Ik wou dat ik nooit geboren was!! Dit is oneerlijk

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Vera888 » 18 jun 2019 06:58

Jhv1991 schreef:Ik kan veel mensen die dwanggedachten hadden en ze zijn allemaal bevrijd of genezen. Ik vecht me letterlijk ander half jaar kapot!. En je word op een ochtend wakker en ik voelde al dat er iets niet klopte een andere macht ofzo. Ik wou bidden en mn zonden beleiden en ineens begin ik te lachen en dat was dus weer iets nieuws! Alles wat fout gaat is leuk het is zelfs iets zoekt de zonde steeds op. En als ik het goeie wil zeggen dat komt amper mn mond uit net als er een baksteen in mn hoofd zit of dat ik het goeie niet mag doen. Wat ik al een jaar denk komt gewoon uit! Inplaats dat ik word geholpen word het nog erger en gemener en ik kan er bijna niet tegen vechten. Alles gaat fout!!. Ik vind het mooi dat jullie wel zijn gered! Ik weet nu zeker dat god mij haat en dit zn pad voor me is. Je mag dr onvergeeflijke zonde niet doen ik vecht nog steeds maar op deze manier heeft het geen zin. Welke macht ook een hekel aan me heeft. Ik wou dat ik nooit geboren was!! Dit is oneerlijk


lieve Jacob, je strijd is niet abnormaal, alleen veel heftiger dan bij anderen, doordat je zo gevoelig bent. Je hebt de onvergeeflijke zonde niet gedaan, want dat wil je niet. Mensen die die zonde wèl hebben gedaan, vechten er niet tegen zoals jij.
Er is in elk mens een strijd tussen goed en kwaad. Jezus zei niet voor niets: "Waak en bid, dat je niet in verzoeking komt."

Je schreef dat je gestopt bent met in de Bijbel te lezen, maar dat is nu juist het enige wat echt helpen kan. Lees de psalmen, dan zie je dat veel meer mensen hebben geworsteld zoals jij. Vraag aan de Heilige Geest of Hij je troosten wil, want dat is ook Zijn werk. En beschouw de woorden die je leest in de Bijbel als woorden die God Zelf tegen je zegt.
Wij kunnen onszelf niet uit het moeras trekken, maar God kan het wel! En Hij doet het ook! Vergeet alles wat je hebt meegemaakt. Begin gewoon helemaal opnieuw en richt je op God, die ook jouw lieve Vader wil zijn. Zijn plan met je leven is dat je gelukkig bent; dat wil en kan Hij je geven.

Misschien heb je mensen nodig die met en voor je bidden. Sta ervoor open als iemand dat aanbiedt. En ga zachtjes in jezelf psalmen en gezangen zingen. Er is niets dat zo goed helpt tegen gedachten die de duivel je ingeeft als zingen over de goedheid van God.
Het is ook goed dat je steeds zegt: "Jezus is de dienaar van God'. Maar misschien kan je ervan maken: "Heere Jezus, help mij!" Vraag dat heel de dag door. Jezus heeft nog nooit iemand weggestuurd die Hem om hulp vroeg. En er zijn geen grenzen aan Zijn macht!
Er is maar één waarheid. :roll:

Jhv1991
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:01

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Jhv1991 » 18 jun 2019 09:36

Ik vind het heel lastig verra! Ik ben idd een gevoelig persoon met een beperking en add. Ik vind het gewoon raar het 1ste jaar had ik dwang met onrust/angst/bang en heb altijd gebeden! Toen na dat jaar was ineens mn gevoel weg geen angst/onrust/bang meer maar vechten deed ik nog steeds ik heb me letterlijk kapot gevochten. Ik kom al 2 jaar niet meer buiten zit dagelijks op de bank! Ik kan niet eens de winkel in of naar mn ouders toe. Ik was zo ver heen dat ik de werkelijkheid niet meer zag. Mensen waren vreemd voor mij ik dacht dat ik de enigste was met gevoel!.ik draaide dus echt door. En na 4 maand veranderde er weer wat ik werd wakker en ik voelde meteen dat er andere energie in me zat alles wat tegen 3eenheid is. Is leuk en zoekt de zonde op gemene gedachten. Uitdagen en vechten lukt me niet meer!. Toen de strijd begon totdat mn emoties/gevoel uitging toen dacht ik echt zie nou wel god haat me.dit is mijn pad want waarom overkomt mij dit anders? En andere mensen niet. En ik denk ook god pakt de zwaksten. Of dat ik de onvergeeflijke zonde moet doen! En ik denk vaak beelden dat ik straks tegen over god/jezus sta en ze me naar de hel sturen als ik dan val dat ze over het randje me uitzwaaien en gaan dansen dat ik daar heen moet. Ik heb al veel moeite in deze wereld en dan ook nog dat god mii niet mag. Want het is toch raar dat je ander half jaar je kapot vecht. En je word wakker op een ochtend en ineens is alles tegen de 3eenheid het voelt net als er wat in me zit die tegen de 3eenheid is en ik vecht daar tegen mn gevoel mn gedachtens alles is tegen de 3eenheid en ik niet. Want ik wil de o.zonde niet doen maar het gaat nu zo slecht en maak veel fouten. Dat ik zeker weet dat ik het gedaan heb en dat is dan natuurlijk weer leuk! Wat ik altijd verschrikkelijk vond. Ik voel me zo bedondert

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Vera888 » 18 jun 2019 12:01

Jhv1991 schreef:Ik vind het heel lastig verra! Ik ben idd een gevoelig persoon met een beperking en add. Ik vind het gewoon raar het 1ste jaar had ik dwang met onrust/angst/bang en heb altijd gebeden! Toen na dat jaar was ineens mn gevoel weg geen angst/onrust/bang meer maar vechten deed ik nog steeds ik heb me letterlijk kapot gevochten. Ik kom al 2 jaar niet meer buiten zit dagelijks op de bank! Ik kan niet eens de winkel in of naar mn ouders toe. Ik was zo ver heen dat ik de werkelijkheid niet meer zag. Mensen waren vreemd voor mij ik dacht dat ik de enigste was met gevoel!.ik draaide dus echt door. En na 4 maand veranderde er weer wat ik werd wakker en ik voelde meteen dat er andere energie in me zat alles wat tegen 3eenheid is. Is leuk en zoekt de zonde op gemene gedachten. Uitdagen en vechten lukt me niet meer!. Toen de strijd begon totdat mn emoties/gevoel uitging toen dacht ik echt zie nou wel god haat me.dit is mijn pad want waarom overkomt mij dit anders? En andere mensen niet. En ik denk ook god pakt de zwaksten. Of dat ik de onvergeeflijke zonde moet doen! En ik denk vaak beelden dat ik straks tegen over god/jezus sta en ze me naar de hel sturen als ik dan val dat ze over het randje me uitzwaaien en gaan dansen dat ik daar heen moet. Ik heb al veel moeite in deze wereld en dan ook nog dat god mii niet mag. Want het is toch raar dat je ander half jaar je kapot vecht. En je word wakker op een ochtend en ineens is alles tegen de 3eenheid het voelt net als er wat in me zit die tegen de 3eenheid is en ik vecht daar tegen mn gevoel mn gedachtens alles is tegen de 3eenheid en ik niet. Want ik wil de o.zonde niet doen maar het gaat nu zo slecht en maak veel fouten. Dat ik zeker weet dat ik het gedaan heb en dat is dan natuurlijk weer leuk! Wat ik altijd verschrikkelijk vond. Ik voel me zo bedondert


Weet je, er is een gezegde: "Ledigheid is des duivels oor kussen." Het is niet goed dat je maar binnen zit. Daar krijgt iedereen wat van. Is er niet iemand die je vragen kan om met je ergens heen te gaan? Of om gewoon een stuk te lopen en te praten. Misschien zitten je ouders wel op je te wachten, Jacob. Misschien willen ze niets liever dan dat je iets onderneemt. En het is echt niet waar dat God tegen je is. Hij staat juist met extra ontferming te wachten op hulpelozen en zwakken. Het is mooi om gevoelig te zijn zoals jij, maar je moet ook weer niet alles af laten hangen van je gevoel. Ik wens je heel veel sterkte en hoop voor je dat je stapje voor stapje hier uit komt.
Er is maar één waarheid. :roll:

Jhv1991
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:01

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Jhv1991 » 18 jun 2019 14:26

Heej vera. Weetje wat mn probleem is! God zag dat ik het zo zwaar had hele dagen vechten. En dan ineens verander je in een soort lasteraar. Oke ik vecht nog wel ma ik voel dat nu heel anders is mn hoofd of iets zoekt steeds nu de zonde op en als ik het goede zegt komt er steeds nee je bedoelt het verkeerde. Waar ik dan weer tegen in ga. Mijn punt is waarom word het niet beter ma juist het tegen overgestelde. Ik blijf vechten ook al maak ik er nu een potje van en veel fouten worden gemaakt. Dan ga ik op deze manier wel naar de hel. Ik vertik het om de o.zonde te doen ook al word ik gedwongen!. Ik weet het vera ik zelf denk niet dat ik lang meer leef dus ik blijf wel op de bank en wachten tot ik ga.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Johan100 » 21 jun 2019 21:55

Jhv1991 schreef:Heej vera. Weetje wat mn probleem is! God zag dat ik het zo zwaar had hele dagen vechten. En dan ineens verander je in een soort lasteraar. Oke ik vecht nog wel ma ik voel dat nu heel anders is mn hoofd of iets zoekt steeds nu de zonde op en als ik het goede zegt komt er steeds nee je bedoelt het verkeerde. Waar ik dan weer tegen in ga. Mijn punt is waarom word het niet beter ma juist het tegen overgestelde. Ik blijf vechten ook al maak ik er nu een potje van en veel fouten worden gemaakt. Dan ga ik op deze manier wel naar de hel. Ik vertik het om de o.zonde te doen ook al word ik gedwongen.

Goed advies van Vera denk ik. Die dwanggedachten zijn heel naar lijkt me.






Die in het vlees zijn kunnen God niet behagen
Romeinen 8

Gelukkig ben je niet ongevoelig. Maar je kunt vechten wat je wilt tegen de zonde, maar je wint het niet. Christus Jezus is de Verlosser van zonde. Bij Hem moet je zijn. Hij kwam juist voor zondige mensen. Bij Hem moet je zijn voor vergeving, voor verlossing van de geestelijke dood, van de macht van de zonde, van de heerschappij van satan....

Ongeloof is zonde.

(....) maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven
Romeinen 7

Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft. Galaten 2:19,20

Ook Yada heeft mooie teksten aangehaald. Begrijp je het Evangelie?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Vera888 » 22 jun 2019 15:14

Jhv1991 schreef:Heej vera. Weetje wat mn probleem is! God zag dat ik het zo zwaar had hele dagen vechten. En dan ineens verander je in een soort lasteraar. Oke ik vecht nog wel ma ik voel dat nu heel anders is mn hoofd of iets zoekt steeds nu de zonde op en als ik het goede zegt komt er steeds nee je bedoelt het verkeerde. Waar ik dan weer tegen in ga. Mijn punt is waarom word het niet beter ma juist het tegen overgestelde. Ik blijf vechten ook al maak ik er nu een potje van en veel fouten worden gemaakt. Dan ga ik op deze manier wel naar de hel. Ik vertik het om de o.zonde te doen ook al word ik gedwongen!. Ik weet het vera ik zelf denk niet dat ik lang meer leef dus ik blijf wel op de bank en wachten tot ik ga.


God wil je ondergang niet, Jacob. En ik ook niet. Gods Woord zegt: "Wedersta de duivel en hij zal van je vlieden." Dat moet je letterlijk doen. Zeg; "In de naam van Jezus, ga weg van mij, satan!" Want al die negatieve gedachten zijn niet van God maar van de duivel. (Ik vind het trouwens wel goed van je dat je het hier op durft schrijven. Lees wat je schreef nog eens over en zie dan hoe duivels die gedachten zijn.)

Je schrijft dat je zo'n zware strijd moet voeren - en dat is zeker verschrikkelijk - maar misschien moet je anders gaan strijden: met Gods Woord. Je kan jezelf niet uit het moeras trekken: dat moet een Ander doen. Daarom schreef ik ook: ga zingen! Of zet muziek op met geestelijke liederen. Of lees een goed boek dat je naar de Heer Jezus verwijst. Hij heeft de satan de kop vermorzeld!
Zeg steeds weer hardop: "Jezus, help mij", "Zoon van David, ontferm U over mij!", "Heilige Geest, leer mij", "Almachtige Vader, verlos mij."
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor elburger » 27 jun 2019 17:26

Onvergevelijke zonde.

Dat is de naam van deze topic.
Nu heb ik lang niet alle reacties doorgelezen, dus bestaat de mogelijkheid maar zo dat ik iets schrijf wat al geschreven is.
Maar in mijn omgeving en ook hier hoor en lees ik wel eens dat God alle zonden vergeeft.

De zonde tegen de Heiligen Geest?!
In Mattheus 13 vs 31 staat: "De lastering tegen den Geest zal den mens niet vergeven worden.
Marc. 3 vs 29 en 30 : "Zo wie gelasterd zal hebben tegen den Heiligen Geest, die heeft gene vergeving in der eeuwigheid, maar hij is schuldig des eeuwigen oordeels.

Volgens deze apostelen is het dus niet zo dat alle zonden vergeven worden.
Laat u gewaarschuwd zijn!

Het is natuurlijk beter helemaal niet te zondigen, maar daarvoor zijn wij mensen te zwak van vlees.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Jhv1991
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:01

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Jhv1991 » 27 jun 2019 18:58

Sommige mensen worden helemaal gek over de onvergeeflijke zonde! Ik ben zwak en beinvloedbaar en ik heb ander half jaar echt keihard geknokt tegen de o.zonde. en 4 maand geleden heeft god me in een lasteraar verandert. Ik kan er niets aan doen! Het is me overkomen dus ik weet nu dat god wil dat ik de onvergeeflijke zonde doe. Want ik zeg steeds tegen mezelf waarom overkomt je dit anders? En ik snap ook niet waarom er een onvergeeflijke zonde bestaat.

Jhv1991
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:01

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Jhv1991 » 27 jun 2019 20:14

Even in het kort. 2 jaar terug kreeg ik dwanggedachten over de hg! Ik met mn domme kop op internet zoeken en ik kreeg allemaal informatie over de onvergeeflijke zonde en ik heb ook nog eens add! En ik woon in mn hoofd in het cirkeltje. Mn cirkel bestaat uit verdoemrnis.doem.veroemd.vervloek.onrein.duivels/satanswerk.en steeds wat jezus in zich heeft. Satan/duivel/benzebul/demon. En uiteraard uit door wie jezus wonderen doet! En al deze woorden hier boven gaat naar god.jezus.hg. en steeds komen duivel.satan.benzenbul.demon(nen) en steeds gaat het zo jezus heeft 1 van die kwaden in zich en daar doet hij wonderen uit. Ik zeg nee! Een wonder is liefde! En jezus ook! Dus jezus kan geen kwade geest in zich hebben.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor coby6 » 27 jun 2019 21:04

De duivel loopt je te narren en die haat je en hij kan maar door leuteren tegen je, omdat je bang bent en God niet echt kent. God haat je niet. Je moet leren dat je een nieuwe schepping bent in Christus. Johannes zegt dat de kinderkens weten dat de zonden hen zijn vergeven. Je moet een goede kerk hebben met pastoraat, waar ze voor je bidden en je moet heel simpel onderwijs krijgen dat Jezus van je houdt, dat je een nieuwe schepping bent in Hem. Je moet niet alleen blijven zitten.
Wat ook helpt tegen zo'n continue negatieve gedachtenstroom is er gewoon lak aan hebben. Het maakt voor jouw redding niet uit of er de hele dag een aanklager loopt te zemelen. Die gedachten zijn helemaal niet van jou. Ik ging vroeger de hele dag door negatieve gedachten verbreken. Zat toen in een inrichting. De hele dag maar door mummelen, want ik kon niet hardop de hele dag door zeggen: ik verbreek die gedachte in Jezus Naam, want dan dachten ze dat ik gek was. Ik leerde zelf om er gewoon geen aandacht meer aan te schenken. Leuter maar een eind weg duivel. Dag hoor. Ik ben een nieuwe schepping. Jezus houdt van me. Ik ben Zijn geliefde kind. Ga zulk soort dingen over jezelf uitspreken. Gewoon die woorden vervangen. Zegen zegen zegen zegen. Oh wat ben ik toch gezegend. Dank U Heer. Lofprijs is ook een goeie. Ik hoorde eens een verhaal van de 3 kleine biggetjes en toen kwam de boze wolf en ze namen hun lofprijstrompet en bliezen 'm weg.
Hij kan ook niks he die duivel. Hij kan niks. Jezus heeft hem ontwapend. Het enige wat ie kan doen is liegen en zeuren.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Onvergeeflijke zonde

Berichtdoor coby6 » 27 jun 2019 21:21

.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten