Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor benefietdiner » 28 aug 2021 12:57

MoesTuin schreef:En dan pas zal het worden

Precies ja een ‘eertijds’ een periode van het verleden. Is toch best belangrijk of niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2021 13:16

benefietdiner schreef:De Gereformeerden onder de reformatorische noemer hebben best wel een punt hoor.

Het was Jezus zelf die het aanhaalde Mattheüs 7 ‘Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

Nu kun je dat weg wuiven natuurlijk en zeggen we zijn allemaal kinderen van een Vader maar Jezus deed dat niet.
Separeren noemen ze dat. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... an-paulus/


Klopt maar de farizeeen sepereerden ook. Het gaat er om op welke gronden je dat doet, of basis van wat Hij zegt of op basis van eigen regels, wetten en gewoonten. Maar dit topic lijkt me niet de juiste plek om daar uitgebreid over door te praten, kan natuurlijk wel in een ander topic.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2021 08:07

Marnix schreef:Klopt maar de farizeeen sepereerden ook. Het gaat er om op welke gronden je dat doet, of basis van wat Hij zegt of op basis van eigen regels, wetten en gewoonten. Maar dit topic lijkt me niet de juiste plek om daar uitgebreid over door te praten, kan natuurlijk wel in een ander topic.

Nee Het gaat erom dat jij reageerde op mij en zei dat je extra blij was en het kon missen als kiespijn dat er niet meer onderscheidenlijk gesproken werd. Waar jij dus zo blij mee ben zijn de gereformeerd reformatorische mensen dus helemaal niet blij mee die vinden dat juist eerbiedig als je zo spreekt of schrijft. Separeren gaat dus niet over veroordelen maar door de klank van spreken of schrijven hoor je of je in of uitsluit een Charisma. Zo sprak de Heere jezus ook gelijkenissen uit waardoor de mensen die voor Hem stonden hoorden of dat het op hen sloeg of niet. De Heere Jezus zei daarop die oren heeft die horen wat de Geest tot de gemeente zegt.
Volgens mij is dat de reden waarom veel gereformeerd reformatorische mensen hier op refo-web vertrekken, zij vind veel discussie te plat zelf oneerbied worden. Of een moderator hierop in kan grijpen…….? dat is wel moeilijk en kost inderdaad veel tijd en energie en dat heeft Henkie niet begrijp ik. Tja… ik denk dat je dan ook beter de titel van deze site kan veranderen in christelijk web in plaats van reformatorisch web of een onderscheid hierin kan maken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2021 08:50

benefietdiner schreef:Nee Het gaat erom dat jij reageerde op mij en zei dat je extra blij was en het kon missen als kiespijn dat er niet meer onderscheidenlijk gesproken werd. Waar jij dus zo blij mee ben zijn de gereformeerd reformatorische mensen dus helemaal niet blij mee die vinden dat juist eerbiedig als je zo spreekt of schrijft. Separeren gaat dus niet over veroordelen maar door de klank van spreken of schrijven hoor je of je in of uitsluit een Charisma. Zo sprak de Heere jezus ook gelijkenissen uit waardoor de mensen die voor Hem stonden hoorden of dat het op hen sloeg of niet. De Heere Jezus zei daarop die oren heeft die horen wat de Geest tot de gemeente zegt.
Volgens mij is dat de reden waarom veel gereformeerd reformatorische mensen hier op refo-web vertrekken, zij vind veel discussie te plat zelf oneerbied worden. Of een moderator hierop in kan grijpen…….? dat is wel moeilijk en kost inderdaad veel tijd en energie en dat heeft Henkie niet begrijp ik. Tja… ik denk dat je dan ook beter de titel van deze site kan veranderen in christelijk web in plaats van reformatorisch web of een onderscheid hierin kan maken.


De vraag is niet alleen of het kan maar ook of je het wil. Los daarvan kende ik wel wat meer fora van gelijkgezinde gelovigen en de meeste bestaan helemaal niet meer. Ik betwijfel of er hier meer mensen waren geweest met een meer separerende aanpak. Separeren betekent overigens gewoon “scheiden” of “onderscheid maken”. Dat gebeurde meestal op de manier van “wij geloven goed en jullie fout want regels / vormen / gewoonten* (doorhalen wat niet van toepassing is). Dat ken ik wel van het separeren en je snapt vast dat ik dat niet zo mis. Overigens ook heel veel leuke mensen hier :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor MoesTuin » 29 aug 2021 22:10

benefietdiner schreef:Precies ja een ‘eertijds’ een periode van het verleden. Is toch best belangrijk of niet.

startpunt is : Geloof ..vanaf dat moment...
Dan kan en mag je voluit zeggen: Abba (Papa) Vader, U alleen, U behoor ik toe.
Dat is nu de Zekerheid van het Geloof.
En het mooie is, niemand (hoe graag men ook wilt) kan dit van je afnemen omdat Geloof echt iets heel persoonlijks is tussen de Vader en jou. (totaal niets kan je scheiden van Zijn Liefde)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2021 07:55

benefietdiner schreef:Nee Het gaat erom dat jij reageerde op mij en zei dat je extra blij was en het kon missen als kiespijn dat er niet meer onderscheidenlijk gesproken werd. Waar jij dus zo blij mee ben zijn de gereformeerd reformatorische mensen dus helemaal niet blij mee die vinden dat juist eerbiedig als je zo spreekt of schrijft. Separeren gaat dus niet over veroordelen maar door de klank van spreken of schrijven hoor je of je in of uitsluit een Charisma. Zo sprak de Heere jezus ook gelijkenissen uit waardoor de mensen die voor Hem stonden hoorden of dat het op hen sloeg of niet. De Heere Jezus zei daarop die oren heeft die horen wat de Geest tot de gemeente zegt.
Volgens mij is dat de reden waarom veel gereformeerd reformatorische mensen hier op refo-web vertrekken, zij vind veel discussie te plat zelf oneerbied worden. Of een moderator hierop in kan grijpen…….? dat is wel moeilijk en kost inderdaad veel tijd en energie en dat heeft Henkie niet begrijp ik. Tja… ik denk dat je dan ook beter de titel van deze site kan veranderen in christelijk web in plaats van reformatorisch web of een onderscheid hierin kan maken.

Natuurlijk vinden veel reformatorische mensen (laten we hen ook niet allen over 1 kam scheren) het belangrijk dat er separerend gesproken wordt.
De ellende is alleen dat dat separeren op dit forum zelden met de Bijbel in de hand gedaan wordt (ook hier: uitzonderingen daargelaten), maar dat het separeren vaak plaatsvindt op oneigenlijke en zelfbedachte gronden.
Dan gaan anderen bepalen of jij je wel reformatorisch mag noemen. Dan krijg je opmerkingen naar je hoofd als "jij bent kritisch, en zult nooit 1 van ons worden". Of opmerkingen als: "ik lees meteen in jouw taalgebruik dat je niet 1 van ons bent".
Die wijze van separeren kom ik hier vaker tegen dan de Bijbelse variant.
En ik ben met je eens dat veel refo's zich daar prettig bij voelen, maar niet alles waar je je prettig bij voelt is de juiste weg om te gaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor benefietdiner » 30 aug 2021 08:20

MoesTuin schreef:startpunt is : Geloof ..vanaf dat moment...
Dan kan en mag je voluit zeggen: Abba (Papa) Vader, U alleen, U behoor ik toe.
Dat is nu de Zekerheid van het Geloof.
En het mooie is, niemand (hoe graag men ook wilt) kan dit van je afnemen omdat Geloof echt iets heel persoonlijks is tussen de Vader en jou. (totaal niets kan je scheiden van Zijn Liefde)

Dat is inderdaad waar maar wel de theorie de praktijk wijs nogal een anders uit. Het is net eender als auto rijden. Iemand kan de theorie heel goed kennen en zelfs voor geslaagd zijn maar in de praktijk, het auto rijden zelf dus, maakt hij er niets van.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor benefietdiner » 30 aug 2021 08:22

StillAwake schreef:Die wijze van separeren kom ik hier vaker tegen dan de Bijbelse variant.

Wat is de definitie van Bijbels separeren ?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2021 08:27

benefietdiner schreef:Wat is de definitie van Bijbels separeren ?

Wat ik bedoelde was separeren op Bijbelse gronden.
Niet het separeren op grond van traditie.

En als je eerlijk bent met dat Bijbelse seapreren hebben we geen van allen het recht om de eerste steen te gooien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor benefietdiner » 30 aug 2021 08:59

StillAwake schreef:Wat ik bedoelde was separeren op Bijbelse gronden.
Niet het separeren op grond van traditie.

En als je eerlijk bent met dat Bijbelse seapreren hebben we geen van allen het recht om de eerste steen te gooien.

Nee dat begrijp ik maar het gaat om het feit dat de moderatie op dit forum niet juist zou zijn, niet goed reformatorisch dus. Hoe zouden ze dat wel goed doen volgens deze omschrijving van Chaya: viewtopic.php?f=6&t=28554&start=1065#p2125519

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2021 09:39

benefietdiner schreef:Nee dat begrijp ik maar het gaat om het feit dat de moderatie op dit forum niet juist zou zijn, niet goed reformatorisch dus. Hoe zouden ze dat wel goed doen volgens deze omschrijving van Chaya: viewtopic.php?f=6&t=28554&start=1065#p2125519


Tja maar dat zegt niet zoveel. Hoewel ze in het verleden soms zo met elkaar zijn omgegaan wil ik reformatorische christenen en niet-reformatorische christenen niet zien als "katten en honden"

Maar er is hier een andere lijn gekozen waarbij er ruimte is voor meer diversiteit binnen christelijk Nederland op het besloten gedeelte en ook buiten christelijk Nederland op het algemene gedeelte. En nou kan iemand liever een andere keuze gewild hebben maar men heeft iets anders gekozen en daar vast ook goede redenen voor gehad. Dat is wat anders dan dat het "niet juist" zou zijn natuurlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor MoesTuin » 30 aug 2021 10:06

benefietdiner schreef:Dat is inderdaad waar maar wel de theorie de praktijk wijs nogal een anders uit. Het is net eender als auto rijden. Iemand kan de theorie heel goed kennen en zelfs voor geslaagd zijn maar in de praktijk, het auto rijden zelf dus, maakt hij er niets van.

Precies....en dat maakt de praktijk heel persoonlijk....dat is niet iets tussen mens en mens....maar heel persoonlijk tussen jou en de Vader.
Vergis je er niet in hoeveel naams Christenen (theorie) er wellicht zijn die de Vader persoonlijk in een levende relatie van hart tot hart (praktijk) niet kennen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2021 10:24

benefietdiner schreef:Nee dat begrijp ik maar het gaat om het feit dat de moderatie op dit forum niet juist zou zijn, niet goed reformatorisch dus. Hoe zouden ze dat wel goed doen volgens deze omschrijving van Chaya: viewtopic.php?f=6&t=28554&start=1065#p2125519

Dat kan niet.
Als iemand ronduit onbijbelse standpunten verkondigt zou je er iets mee kunnen, maar de meeste hier controversiele standpunten gaan niet zo zeer in tegen wat de Bijbel schrijft, maar wat de Reformatorische visie is op wat de Bijbel schrijft (soms zelf " had moeten schrijven").
Vandaar ook dat gevraagd wordt om de Bijbel te onderschrijven in de samenvatting die in de drie formulieren gegeven is.
Dat heb ik gedaan, en ik sta daar in hoofdlijnen ook achter, maar de visie op deze geschriften kan ik als christen (ik mag mijzelf van enkelen hier geen refo meer noemen) niet onderschrijven. Wel de (hoofdlijnen van de) inhoud, niet de positie die deze geschriften gekregen hebben

En hoewel ik deze visie op deze geschriften op geen enkele manier Bijbels kan noemen (de facto fungeren ze bij tijd en wijlen als extra Bijbelboeken) is daar uiteindelijk wel op te modereren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor MoesTuin » 30 aug 2021 10:30

Marnix schreef:Tja maar dat zegt niet zoveel. Hoewel ze in het verleden soms zo met elkaar zijn omgegaan wil ik reformatorische christenen en niet-reformatorische christenen niet zien als "katten en honden"

Maar er is hier een andere lijn gekozen waarbij er ruimte is voor meer diversiteit binnen christelijk Nederland op het besloten gedeelte en ook buiten christelijk Nederland op het algemene gedeelte. En nou kan iemand liever een andere keuze gewild hebben maar men heeft iets anders gekozen en daar vast ook goede redenen voor gehad. Dat is wat anders dan dat het "niet juist" zou zijn natuurlijk.


1) is ook niet bijbels :wink: in deze roept de Heere juist op om elkaar in Zijn naam te vinden....Samen Een in de naam van de Vader!
Dat is overigens niet iets vrijblijvends maar een oproep, nee, een opdracht!

2) Dus Refoweb is een bijbels forum omdat de Heere niet reformatorische mensen zeker geen 2e rangspositie toekent, ze uitsluit.
Reformatorisch zijn komt niet eens in de bijbel voor.
Lees wat de Vader zegt hierover


De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’ Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

Marcus 10:13-16


Het gaat hierom of je de Heere Jezus persoonlijk kent ongeacht je zelfbedachte status op wat voor gebied je ook denkt te bezitten want juist dat is niets waard...

Juist met totaal lege handen kun je komen tot de Heere God die zaligmaakt, die de zondaar leven doet.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2021 10:47

MoesTuin schreef:1) is ook niet bijbels :wink: in deze roept de Heere juist op om elkaar in Zijn naam te vinden....Samen Een in de naam van de Vader!
Dat is overigens niet iets vrijblijvends maar een oproep, nee, een opdracht!

2) Dus Refoweb is een bijbels forum omdat de Heere niet reformatorische mensen zeker geen 2e rangspositie toekent, ze uitsluit.
Reformatorisch zijn komt niet eens in de bijbel voor.
Lees wat de Vader zegt hierover


De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’ Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

Marcus 10:13-16


Het gaat hierom of je de Heere Jezus persoonlijk kent ongeacht je zelfbedachte status op wat voor gebied je ook denkt te bezitten want juist dat is niets waard...

Juist met totaal lege handen kun je komen tot de Heere God die zaligmaakt, die de zondaar leven doet.


Erg off-topic. Dat de Bijbel het niet noemt wil niet zeggen dat je geen reformatorisch forum zou mogen hebben. Er is nog wel een meer reformatorisch forum en dat is prima. Het heeft dan weinig zin om te zeggen: De Bijbel noemt het niet dus heeft het geen bestaansrecht. Of "omdat Jezus ons oproept tot eenheid mag je niets als kerkverband of plaatselijke gemeente onder een kerkverband" organiseren. Dat is de discussie hier niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron