waar is?

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: waar is?

Berichtdoor StillAwake » 23 mei 2022 15:23

ajl schreef:Still Awake en Mortlach

Toch leuk om te zien dat ik gemist ben...
Druk met emigreren, huis bouwen, scholen voor de kinderen regelen, en momenteel daarnaast aan het werk in Jemen (deze week vanuit Nederland, dat dan weer wel).

Maar ik merk dat ik steeds minder in het Nederlands probeer te doen (nu ik de hele week in Nederland ben ontkom ik er niet aan), maar ik doe hard mijn best zo veel mogelijk in het Noors te doen qua communicatie.
Zodoende: ik verwacht dat ik nog wel sporadisch langs zal waaien, maar niet meer heel frequent...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: waar is?

Berichtdoor elburger » 28 mei 2022 09:11

Stillawake schreef

mogelijk in het Noors te doen qua communicatie.


Gelukkig zitten er best wel bekend klinkende woorden in het Noors waar een Nederlander iets mee kan. :wink:
Veel succes en geluk daaro
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: waar is?

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2022 22:59

elburger schreef:Gelukkig zitten er best wel bekend klinkende woorden in het Noors waar een Nederlander iets mee kan. :wink:
Veel succes en geluk daaro


Mwah als je het leest wel. Maar als Noren met elkaar gaan praten versta je er weinig meer van. Ik ben wel eens naar een Noorse kerkdienst geweest in een echte Stavkirke en ik kon de liturgie letterlijk lezen maar als men ging praten verstond ik er bar weinig van :-)

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: waar is?

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2022 09:09

Marnix schreef:Mwah als je het leest wel. Maar als Noren met elkaar gaan praten versta je er weinig meer van. Ik ben wel eens naar een Noorse kerkdienst geweest in een echte Stavkirke en ik kon de liturgie letterlijk lezen maar als men ging praten verstond ik er bar weinig van :-)

Afbeelding

Valt best mee.
Als je het een paar weken aanhoort ga je het herkennen, en is het net Nederlands wat wat anders wordt uigesproken.
In de Eredivisie voetbalden jaren geleden een aantal Scandinaviers (misschien nog wel, maar ik volg het niet zo...). Binnen een paar maanden konden die de pers in heel behoorlijk Nederlands te woord staan.
Dat werkt de andere kant op ongeveer hetzelfde.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: waar is?

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2022 22:28

StillAwake schreef:Valt best mee.
Als je het een paar weken aanhoort ga je het herkennen, en is het net Nederlands wat wat anders wordt uigesproken.
In de Eredivisie voetbalden jaren geleden een aantal Scandinaviers (misschien nog wel, maar ik volg het niet zo...). Binnen een paar maanden konden die de pers in heel behoorlijk Nederlands te woord staan.
Dat werkt de andere kant op ongeveer hetzelfde.


Ja dat geloof ik. Alleen als je op vakantie bent is dat toch wat lastiger. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: waar is?

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2022 09:33

Marnix schreef:Ja dat geloof ik. Alleen als je op vakantie bent is dat toch wat lastiger. ;-)

Klopt.
Wel helpt het als je het Gronings enigszins machtig bent (mijn grootvader sprak alleen Gronings). Vanuit die achtergrond heb ik waarschijnlijk een voorsprong gehad met het leren van de taal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: waar is?

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2022 13:12

StillAwake schreef:Klopt.
Wel helpt het als je het Gronings enigszins machtig bent (mijn grootvader sprak alleen Gronings). Vanuit die achtergrond heb ik waarschijnlijk een voorsprong gehad met het leren van de taal.


Ja het schijnt dat vroeger als Groningers overstaken naar Noorwegen, ze in hun eigen dialect aardig konden praten met de Noren in het zuiden van het land.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: waar is?

Berichtdoor elburger » 04 jul 2022 07:14

Wij, Elburgers, hebben ook ons eigen dialect. Komt aardig overeen met hetgeen in het oosten van Gelderland wordt gesproken. Als wij in Elburg goed plat praten is dat voor Duitsers redelijk goed te volgen, mits wij niet ratelen. Hetzelfde heb ik met diverse Scandinavische woorden, ook weer, niet te snel gesproken. Daar komt bij dat in vele talen diverse Engelse woorden gebruikt worden. actie in het Scandinavisch is bijna overal gelijk. en politie verschilt ook niet bar veel.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: waar is?

Berichtdoor StillAwake » 04 jul 2022 11:20

elburger schreef:Wij, Elburgers, hebben ook ons eigen dialect. Komt aardig overeen met hetgeen in het oosten van Gelderland wordt gesproken. Als wij in Elburg goed plat praten is dat voor Duitsers redelijk goed te volgen, mits wij niet ratelen. Hetzelfde heb ik met diverse Scandinavische woorden, ook weer, niet te snel gesproken. Daar komt bij dat in vele talen diverse Engelse woorden gebruikt worden. actie in het Scandinavisch is bijna overal gelijk. en politie verschilt ook niet bar veel.

Je beseft dat in het Engels juist heel veel Scandinavische invloeden izjn terechtgekomen?
Engels is feitelijk een combinatie van een aantal talen, waar de Noormannen indertijd best veel invloeden in hebben achtergelaten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten