Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2016 15:38

JohannesHermanus schreef:Uiteraard ligt daar ook een verantwoordelijkheid bij de man. Maar het blijft een valkuil waar men zich het best heel bewust van blijft.


Valkuil? Man, waar heb je het over? Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat ik een vrouw of meisje anders zou behandelen afhankelijk van haar kleding.

Verder verplicht ik niemand in de wereld om zich op wat voor manier dan ook te kleden.


Maar je klaagt er wel over als ze het niet goed doen.

De vraag is gewoon of men rekening met elkaar wil houden.


En als dat antwoord nou 'Nee' is, wat dan? Je zegt trouwens wel 'rekening met elkaar houden', maar wat je eigenlijk bedoelt is "dat anderen rekening houden met mij"; in hoeverre houd jij rekening met de mensen die wél gewoon een korte broek aantrekken omdat het warm is, ook als ze dikke billen of harige benen hebben.

En dat gaat op voor zowel de man als de vrouw.


Dat blijkt echter niet uit het antwoord. Voor meiden ligt het uiteraard voor de hand waarom het niet mag, maar jongens mogen het ook niet, en wel hierom...

Als ik in me t-shirt rondloop heb ik ook meer sjans dan gemiddeld, das een simpel feit. Net zoals het een simpel feit is dat sjans een voornamelijk fysieke aangelegenheid is en dus op lust is gebaseerd. Maare petje af hoor voor uw zelfbeheersing! Ongelooflijk.


Als ik me buitenshuis begeef, ben ik helemaal niet op zoek naar sjans.

Ik vind het idee verschrikkelijk dat als ik op straat een vrouw tegenkom, dat de kans dan zeer groot is dat die vrouw bang voor me is, omdat haar is geleerd dat ik alleen maar wellustig op zoek ben naar 'sjans'.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2016 15:40

Mortlach schreef:Ik vind het idee verschrikkelijk dat als ik op straat een vrouw tegenkom, dat de kans dan zeer groot is dat die vrouw bang voor me is, omdat haar is geleerd dat ik alleen maar wellustig op zoek ben naar 'sjans'.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... an-vrouwen
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 15:43

Mortlach schreef:Valkuil? Man, waar heb je het over? Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat ik een vrouw of meisje anders zou behandelen afhankelijk van haar kleding.

Nergens heb ik het over anders behandelen van een vrouw omwille van mijn gedachten, dat is namelijk een volgende stap.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2016 15:44

Chaya schreef:Zeg, ik ben niet van de vrouwen hoor, zo kijk ik er ook niet naar. :lol:


Nee, maar je denkt wel bij iedereen of mannen het wel opwindend zouden vinden of niet.

Ik ken geen enkele vrouw die zich echt prettig voelt in te krappe kleding.


Zal ik er een paar aan je voorstellen? Het gaat me trouwens niet eens om strakke kleren; het gaat me om de kleren die een vrouw op dat moment wenst aan te trekken, of dat nu strak of wijd is.

Dus dit mag van jou?


Wat een belachelijke vraag. Wie zou ik zijn om tegen die persoon te zeggen dat dat niet 'mag'. Als iemand dat bij mij zou doen, zou ik ze in hun gezicht uitlachen. Maar goed, het is wel weer duidelijk: overgewicht/een minder dan perfecte lichaamsvorm is iets om je voor te schamen, iets om te verbergen want niemand mag het zien.

En verder maak je je weer ontzettend druk om iets wat ver van je bed is en sleep je er van alles bij. Zelfs verkrachting, :roll:
Het ging alleen maar om een korte broek naar de kerk zeg!
Neem een suikerklontje of adem even diep en langzaam weer uit. Opwinding is slecht voor de bloeddruk.
Kalmerende groeten van Chaya


Wat je als kerk doet, mag je van mij helemaal zelf weten. Het ging mij enkel om de opmerking die ik aanstipte: "nee, voor meisjes mag het NATUURLIJK niet" en de problematiek die daar achter schuil gaat. En ja, het gevoel dat verkrachtingsslachtoffers hebben dat ze zelf schuldig zijn aan wat hen is overkomen, is daarmee verweven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2016 15:53

Mortlach schreef:Nee, maar je denkt wel bij iedereen of mannen het wel opwindend zouden vinden of niet.

Neehee, dat veronderstel jij op basis van niks. Ik word niet zo snel opgewonden op straat als ik iemand zie lopen. Ook denk ik dat veel anderen dat ook niet worden.

Laatst was ik in Venetië. Een prachtige stad met een geweldige historie. Het is een stad met enorm veel charme, al heeft het z'n charme naar mijn idee een beetje verloren sinds de dag dat het een puur toeristische plek werd. De stad is werkelijk een geldmachine geworden. Er zijn kledingwinkels te over, en meer! Broeken en jassen, rokjes en riemen, truien en t-shirts, horloges en sieraden vliegen je om de oren. Hoe zit dat eigenlijk in de kerk?

Eeuwenlang is kleding al een statussymbool en zo ook onder christenen, al zou dit geen rol mogen spelen. Wij als christenen vinden het toch wel belangrijk dat we netjes gekleed naar de kerk gaan. De vraag is alleen of dit volgt uit de gesteldheid van ons hart, religie of wereldse gezindheid. Natuurlijk kan je een zwart pak in de kerk dragen omdat je daarmee iets wil uitstralen naar de gemeente, maar wat is je motief dan?

Wat zouden de motieven van christenen zijn wanneer ze zondag morgen voor hun kledingkast staan en ze hun kleding uitzoeken. Willen we er mooi uitzien? Doe ik mijn nieuwe schoenen aan naar de kerk omdat ik gezien wil worden, of omdat ik er van overtuigd ben dan ik in nette kleding de eredienst moet bezoeken? En moet ik dan ook mijn nieuwe schoenen aan als ik thuis voor de troon van God verschijn in mijn stille tijd? Als ik dan een korte broek draag, waarom niet in de kerk?

'Waarmede zullen wij ons kleden?' Zegt Jezus in Mattheus 6. 'Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit.' Venetië maakt zich zorgen om de nieuwste Hugo Boss collectie, terwijl dit geen rol mag spelen de christen. Paulus had bijvoorbeeld nauwelijks kleren aan zijn lijf en hij maakte zich hier ook nooit zorgen over (Hand 20, 1 Kor 4). Kleding speelde geen rol in zijn leven. De discipelen wisten dat God zou voorzien in kleding en voedsel wanneer zij het Koninkrijk van God zouden zoeken.

De Bijbel gebiedt vrouwen zich waardig, zedig (dat shirtje hangt wel wat laag) en ingetogen (het is toch geen modeshow) te kleden en geen opzichtige sieraden te dragen of dure kleding, (1 Tim 2:9) niet alleen bij de eredienst, maar altijd. Dat zou al veel schelen. Geen wedstrijdjes meer onder christelijke mannen en vrouwen over wie de mooiste kleding heeft of het mooiste horloge. We vinden het toch wel belangrijk dat we ons kleden als Brad Pitt. Loop de CHE in Ede in hoogzomer binnen en tel de vrouwen die toch wel erg verleidelijk zijn gekleed. Vaak bepaald niet ingetogen. En door alleen te kijken kunnen we al vreemdgaan.

Waarschijnlijk is de wereldse invloed wat betreft mode ver doorgeschoten in de kerk. Vrouwen wordt het beeld voor gehouden dat ze zich moeten kleden als al die modellen en zo'n zelfde figuur moeten hebben, en dat terwijl de schoonheid ligt in het verborgene van het hart (1 Petr 3:4). God geeft weinig om kleding, Hijzelf is in een mantel van licht gehuld (Psalm 104). Wanneer we voor onze kledingkast staan zondag, laten we dan onze kledingkeuze voor God bepalen. Mode mag geen afgod zijn voor de christen.


Aldus Rik Bokelman op CIP
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 01 jun 2016 16:01

Het is Gods huis waar we zijn en daar past dat wij ons aankleden op een wijze waarin wij beseffen dat we voor Gods aangezicht verschijnen. Hoeveel zorg moesten de kinderen Israels besteden aan hun kleding wanneer zij opgingen naar het huis Gods?! Zouden wij in een korte broek op visite gaan bij onze koning? Nee toch? Hoeveel te meer als het gaat om de Koning der koningen.

Daarbij vraag ik me ook af waarom de ds denkt dat het God zou shockeren als je een korte broek aan hebt. Hij heeft ons zelf gemaakt, en in het paradijs huppelden ze naakt rond.
Die kleding is er gekomen vanwege de mens, dat heeft God niet nodig.

Elders op de wereld gaan mannen naar samenkomsten met enkel een peniskoker, en vrouwen topless.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2016 16:13

Chaya schreef:Neehee, dat veronderstel jij op basis van niks. Ik word niet zo snel opgewonden op straat als ik iemand zie lopen. Ook denk ik dat veel anderen dat ook niet worden.


Wat is het probleem dan?

De Bijbel gebiedt vrouwen zich waardig, zedig (dat shirtje hangt wel wat laag) en ingetogen (het is toch geen modeshow) te kleden en geen opzichtige sieraden te dragen of dure kleding, (1 Tim 2:9) niet alleen bij de eredienst, maar altijd. Dat zou al veel schelen. Geen wedstrijdjes meer onder christelijke mannen en vrouwen over wie de mooiste kleding heeft of het mooiste horloge. We vinden het toch wel belangrijk dat we ons kleden als Brad Pitt. Loop de CHE in Ede in hoogzomer binnen en tel de vrouwen die toch wel erg verleidelijk zijn gekleed. Vaak bepaald niet ingetogen. En door alleen te kijken kunnen we al vreemdgaan.


Tja, de wortels van het judeo-christendom zijn dan ook behoorlijk pastoraal. Voor mij ademt het een impliciet seksisme dat een aandeel heeft in heel veel van de moderne problemen rondom menselijke relaties in de breedste zin van het woord.

Waarschijnlijk is de wereldse invloed wat betreft mode ver doorgeschoten in de kerk. Vrouwen wordt het beeld voor gehouden dat ze zich moeten kleden als al die modellen en zo'n zelfde figuur moeten hebben, en dat terwijl de schoonheid ligt in het verborgene van het hart (1 Petr 3:4). God geeft weinig om kleding, Hijzelf is in een mantel van licht gehuld (Psalm 104). Wanneer we voor onze kledingkast staan zondag, laten we dan onze kledingkeuze voor God bepalen. Mode mag geen afgod zijn voor de christen.[/i]

Aldus Rik Bokelman op CIP


Ja, dat dus. Alleen is dat niet alleen de wereld, maar blijkbaar ook de kerk die dat beeld volhoudt. Je wordt afgerekend op je lichaam, je kleding, je haar, je sieraden. Als je vindt dat de schoonheid in het verborgene van het hart ligt, waarom plaats je hierboven een plaatje waarin je de vrouw belachelijk probeert te maken?

Als je je niet kleedt als die modellen, wordt je daarop afgerekend (Mag dit? Slons, etc)
Als je je kleedt als de modellen, wordt je daarop afgerekend (raamvrouwtjes, lustopwekker)

Hoe krom is het dat je blijkbaar wel het lichaam van het model moet hebben, maar je er dan niet naar mag kleden? Het hele idee dat anderen voor je zouden bepalen wat je aan mag en wat niet, alsof je een kleuter bent voor wie de kleren nog moeten worden klaargelegd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2016 16:19

Ik moet ineens denken aan de toeristische attracties in Rome, waar je van die papieren plakbroeken aan moest als je een korte broek aan had en je de Sistijnse kapel wilde bezoeken. Zo van: we willen wel graag je geld aannemen, maar blote kuiten bij 35 graden weer, nee dat kan echt niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 01 jun 2016 16:46

Ik moet het met Mortlach eens zijn in deze.
Het zal mij ook een worst zijn hoe een ander zich kleedt. Als je misselijk word dan kijk je de andere kant op en als je opgewonden word, dan kijk je de andere kant op en denk je aan dode konijntjes ofzo.
Dit is ook zoiets waar je helemaal niks aan verandert, overal kom je mensen tegen, op straat of waar dan ook die geen boodschap hebben aan jouw kledingvoorschriften. Lekker nutteloos als je je daar dan druk over gaat maken. Dont worry, Be happy!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Memmem » 01 jun 2016 17:32

Mortlach schreef:
Voor vrouwen geldt dat trouwens dubbel zo hard, want als man heb ik mij nog nooit zorgen hoeven maken om de vraag of mijn kleding wel kuis genoeg was. Maar vrouwen moeten daar blijkbaar echt bij stilstaan en worden afgerekend als ze het niet doen.


Even een reactie hierop:
Misschien komt dat doordat mannenkleding geen decollete tot op de navel heeft en de halslijn redelijk aansluitend, dat mannen meestal niet in nietsverhullende stof rondlopen? De vrouwenmode is wel zo

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2016 18:10

Memmem schreef:Even een reactie hierop:
Misschien komt dat doordat mannenkleding geen decollete tot op de navel heeft en de halslijn redelijk aansluitend, dat mannen meestal niet in nietsverhullende stof rondlopen? De vrouwenmode is wel zo


Oké. Dat klopt. Maar goed, vrouwenkleding wordt dus SPECIAAL ONTWORPEN om sexy te zijn (wat wij dan sexy dienen te vinden), maar o wee als een vrouw het ook echt aantrekt! Die dubbele boodschap is echt overal terug te vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 01 jun 2016 18:15

Als ik een kerk ga bezoeken op vakantie (dan loop ik er het blootst bij normaal gesproken) dan zorg ik wel dat ik een shirt heb met mouwen, een korte broek heb ik verder geen bezwaar tegen. Mijn vrouw neemt meestal dan een sjaal mee of vestje om haar schouders te bedekken.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 01 jun 2016 20:04

naamloos schreef:Elders op de wereld gaan mannen naar samenkomsten met enkel een peniskoker, en vrouwen topless.

En zodra de Heilige Geest in hun hart komt wonen, worden deze delen bedekt.
verdiep je er maar eens in.
Alle cultuur regels die daar gelden ten spijt: de kleren gaan aan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 01 jun 2016 20:15

mona schreef:En zodra de Heilige Geest in hun hart komt wonen, worden deze delen bedekt.
verdiep je er maar eens in.
Alle cultuur regels die daar gelden ten spijt: de kleren gaan aan.


dat is niet door de Heilige Geest maar door missionarissen die ze westerse culturele gebruiken opdringen

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 20:48

mona schreef:En zodra de Heilige Geest in hun hart komt wonen, worden deze delen bedekt.
verdiep je er maar eens in.
Alle cultuur regels die daar gelden ten spijt: de kleren gaan aan.

Zo is het.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten