Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 02 jun 2016 08:42

Mortlach schreef:Een vraag in de vragenrubriek waarop daar niet kan worden gereageerd, met een bijzonder antwoord:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... n-de-kerk/

Mag je in korte broek naar de kerk:
Antwoord: Nee, en als vrouw al helemáál niet.

Ik vraag me af of mensen die dit soort antwoorden geven zich beseffen welk boodschap ze vrouwen/meiden meegeven: Hé, jij bent geen persoon, jij bent slechts een seksueel object dat zorgvuldig in bedwang moet worden gehouden want je zou de mannen in je omgeving eens opwinden...

Ik kan me namelijk geen enkel andere reden voorstellen waarom dit antwoord zo zou worden geformuleerd. Misschien is het anno 2016 eens tijd dat het christendom vrouwen gaat behandelen alsof het mensen zijn...


Al zou ik zelf ook niet in een korte broek naar de kerk gaan, vind ik het toch een raar antwoord.
kleding behoort niet de boventoon te voeren als je naar de kerk gaat.
Wat denk je van de mode trends die je in de kerk ziet, het vergelijken aan elkaar....
korte rokjes kan ik me nog iets bij voorstellen in het antwoord, dat doe je toch niet naar de kerk, ik zie liever een lange broek.
Waarom een vrouw in een korte rok en een man in een lange broek (met de strop om de nek)
Hoeden worden ook almaar groter en groter.....waarom een hoed op?
Volgens mij was de gedachte erachter nederigheid, maar het is een opvallende uitkijktoren geworden.
Men weet ondertussen niet meer waarom men iets doet.
een heel gevaarlijke ontwikkeling.
Iets doen, omdat het zo hoort, of zelf omdat het zo moet!
menselijke bedachte regeltjes.
Waarom ga ik naar de kerk....... de gedachte wordt, welke kleren moet ik aan naar de kerk, welke hoed zal ik is op doen, zie ik er goed uit, ben ik mooi genoeg, kan ik zo gezien worden door de andere kerkgangers.
Welnee, de vraag is..... Hoe is het met mijn binnenkamer gesteld, met mijn hart, met mijn persoonlijk geloof.
God ziet het hart aan, niet mijn korte lange rok broek, hoed met rozen erop om over mijn nieuwe hakken maar te zwijgen.
Als iemand in een korte broek met mouwloos shirt de kerk binnen komt met een oprecht hart om God te ontmoeten, God zal het hart aan zien (niet het uiterlijk)
Daar gaat het om.
Zo ook de vrouw die in het zwart met rok en hoed de kerk betreedt en haar hart is naar God gericht, God zal haar nabij zijn.
Daar is geen verschil tussen, voor God zijn beiden hetzelfde en dezelfde.
Het gaat om je hart....

https://www.youtube.com/watch?v=MGnjt0s5KW0

In de stille binnenkamer
1
Daar is plaats voor ieder die vermoeid is,
een plaats waar men vind ware rust,
in 't gebed met onze Heiland.
Roep Hem aan met uw gehele hart.

refrein:
In de stille binnen kamer,
zittend aan Zijn voeten neer,
oh, oh, oh, o, wat rijk en vol van vreugde,
ziende op mijn Borg en Heer.

2
Kijk omhoog wanneer u in de put zit.
Grijp toch vast, die doorgeboorde hand.
Laat u redden uit de greep der wereld.
Hij brengt u naar 't eeuwig Vaderland.

3
Daar is water voor elk die dorst heeft,
daar is balsem voor 't gebroken hart.
Daar is rust voor alle voort gejaagden,
Zijne vrede bied Hij steeds u aan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor rotterdam » 02 jun 2016 09:10

MoesTuin schreef:
Al zou ik zelf ook niet in een korte broek naar de kerk gaan, vind ik het toch een raar antwoord.
kleding behoort niet de boventoon te voeren als je naar de kerk gaat.


Het heeft te maken met cultuur en klimaat.

Mannen met korte broeken ? De vraag zal in Siberië niet echt leven. In Schotland dragen de mannen een kilt.
Een tropenpak heeft een korte broek. Ook Arabische christenen, mannen dragen een keffiyeh op het hoofd en vrouwen een hoofddoek.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2016 09:50

MoesTuin schreef:Al zou ik zelf ook niet in een korte broek naar de kerk gaan, vind ik het toch een raar antwoord.
kleding behoort niet de boventoon te voeren als je naar de kerk gaat.
Wat denk je van de mode trends die je in de kerk ziet, het vergelijken aan elkaar....
korte rokjes kan ik me nog iets bij voorstellen in het antwoord, dat doe je toch niet naar de kerk, ik zie liever een lange broek.
Waarom een vrouw in een korte rok en een man in een lange broek (met de strop om de nek)


Van mij mag ook de man in een korte rok naar de kerk hoor. Ik bedacht me dat gisteren trouwens, dat de afwijzing uit de hand misschien niet ligt in het seksuele, maar in het feit dat een broek, ongeacht de lengte, "mannenkleding" is en dus niet door vrouwen mag worden gedragen. Dat vind ik zelf nog steeds achterhaald maar als dat de reden is, was ik iets te voorbarig met mijn conclusie.

Waarom ga ik naar de kerk....... de gedachte wordt, welke kleren moet ik aan naar de kerk, welke hoed zal ik is op doen, zie ik er goed uit, ben ik mooi genoeg, kan ik zo gezien worden door de andere kerkgangers.


Dan mis je inderdaad het doel. Maar net zo erg vind ik het idee dat vrouwen denken: "O, maak ik mezelf wel klein en onzichtbaar genoeg, want o wee ik zou de mannen eens op gedachten brengen." Dat botst voor mij ontzettend met de boodschap "Ik mag er zijn" die kerken je soms proberen mee te geven. Dan klinkt het voor mij als "Je mag er zijn, maar eigenlijk toch ook weer niet".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 02 jun 2016 10:12

Mortlach schreef:Ik bedacht me dat gisteren trouwens, dat de afwijzing uit de hand misschien niet ligt in het seksuele, maar in het feit dat een broek, ongeacht de lengte, "mannenkleding" is en dus niet door vrouwen mag worden gedragen. Dat vind ik zelf nog steeds achterhaald maar als dat de reden is, was ik iets te voorbarig met mijn conclusie.
Volgens mij zat je goed hoor, want een korte rok wordt er ook bij gehaald: In het eerste geval is duidelijk dat we als meisje niet in een korte broek of korte rok naar de kerk gaan.
mona schreef:En zodra de Heilige Geest in hun hart komt wonen, worden deze delen bedekt.
verdiep je er maar eens in.
Alle cultuur regels die daar gelden ten spijt: de kleren gaan aan.
Ik ben voorzichtig in absolute algemene uitspraken, meestal zijn ze moeilijk te bewijzen.
Er zijn gelovigen die het schocking vinden als een christen alcohol drinkt, dat vinden ze onbestaanbaar met de inwoning van de H.G. in je hart.
En zo kan ik nog wel meer dingen bedenken, zowel vanuit de tijd van de Bijbel als in de tijd erna t/m nu.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 02 jun 2016 21:37

Reactie op een vraag waarom ouderlingen niet zouden kunnen preken:
ds Harinck schreef: De oplossing die je aandraagt om dan ouderlingen maar te laten preken, is niet Bijbels. Er zijn vanaf het begin twee soorten ouderlingen in de kerk geweest, namelijk ouderlingen die regeren en die leren. Het bevestigingsformulier wil ook dat die ambten altijd gescheiden zullen blijven.

Nog even los van het feit dat ik het niet eens ben met de opvatting van Harinck dat een dergelijke "oplossing" niet bijbels zou zijn deed de laatste opmerking mijn wenkbrauwen behoorlijk fronsen. Ik wist al dat aan de belijdenisgeschriften een ongezonde autoriteit werd toegekend en dat ze in reformatorische kring op gelijke hoogte met de Bijbel worden gesteld maar blijkbaar hebben nu zelfs bevestigingsformulieren hetzelfde gezag....Moet toch niet gekker worden lijkt mij. :roll:

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 jun 2016 21:55

Vrumdig inderdaad. Een dominee is niks meer of minder dan een ouderling.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 03 jun 2016 10:19

naamloos schreef:Ik ben voorzichtig in absolute algemene uitspraken, meestal zijn ze moeilijk te bewijzen.
Er zijn gelovigen die het schocking vinden als een christen alcohol drinkt, dat vinden ze onbestaanbaar met de inwoning van de H.G. in je hart.
En zo kan ik nog wel meer dingen bedenken, zowel vanuit de tijd van de Bijbel als in de tijd erna t/m nu.


Ik vind wel of geen alcoholische drank drinken, van een andere orde dan wel of geen kleding dragen.
God heeft na de val in het paradijs, nota bene Zelf kleding aan Adam en Eva gegeven om hun naaktheid te bedekken.
Denk je dat God inmiddels zo verandert is dat Hij het nu goed vindt dat mensen naakt rondlopen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2016 11:21

mona schreef:Ik vind wel of geen alcoholische drank drinken, van een andere orde dan wel of geen kleding dragen.
God heeft na de val in het paradijs, nota bene Zelf kleding aan Adam en Eva gegeven om hun naaktheid te bedekken.
Denk je dat God inmiddels zo verandert is dat Hij het nu goed vindt dat mensen naakt rondlopen?
Nee natuurlijk niet. Ik denk net zo min dat God verandert is toen Hij via Nathan tegen David zei: Ik heb u het huis van uw heer gegeven, en bovendien de vrouwen van uw heer in uw schoot. Ja, Ik heb u het huis van Israël en Juda gegeven. En als dat te weinig was geweest, zou Ik u nog wel meer gegeven hebben; terwijl Hij nota bene zelf het huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw heeft ingesteld.

Kijk, jij zegt: En zodra (onderstreping van mij) de Heilige Geest in hun hart komt wonen, worden deze delen bedekt. verdiep je er maar eens in. Alle cultuur regels die daar gelden ten spijt: de kleren gaan aan. (terzijde, ik had het over een peniskoker en topless, niet geheel naakt dus)

Zoals jij het zegt zou je moeten concluderen dat degenen die die delen (nog) niet bedekken, schijngelovigen zijn in wie de H.G. niet woont.
Zo zou je ook kunnen zeggen: zodra de H.G. in je hart komt wonen wordt de slavernij en het racisme afgeschaft, alle gewoontes ten spijt. Toch waren er heel wat gristenen die de slavernij goedkeurden.
Dat gaat mij veel te ver, de H.G. is vrij in hetgeen wat hij het eerst gaat veranderen bij nieuwe gelovigen.
Omdat veranderen een levenslang proces is zou het best kunnen dat de kledingkwestie nooit aan de orde komt. (al lijkt die kans me klein, want -zoals Hans al opmerkte- de missionarissen zijn er ook nog om hen de westerse culturele gebruiken op te dringen)
Wie in een blote cultuur woont ervaart een peniskoker en topless geheel anders als wij. Er zijn moslims die op hun beurt vinden dat wij er halfnaakt bij lopen, zij vinden het onzedelijk als de enkel van een vrouw te zien is, of haar gezicht. Dan worden ze opgepakt door de zedenpolitie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 03 jun 2016 12:59

naamloos schreef:Dat gaat mij veel te ver, de H.G. is vrij in hetgeen wat hij het eerst gaat veranderen bij nieuwe gelovigen.
Omdat veranderen een levenslang proces is zou het best kunnen dat de kledingkwestie nooit aan de orde komt.

Ik ben het met je eens dat de Heilige Geest vrij is in wat Hij het eerst gaat veranderen.
Wat dat betreft is mijn woordje "zodra" niet goed gekozen.
Maar wat ik niet met je eens ben is de missionarissen of zendingwerkers kleding opdringen aan de nieuwe gelovigen.
Dit is wat God deed na de zondeval:
1e Hij riep Adam en Eva
2e Hij gaf de moederbelofte
3e Hij kleedde ze.
Daarna moesten ze vertrekken uit de hof.
Wanneer God inboorlingen door Zijn Heilige Geest duidelijk maakt dat ze kleding moeten gaan dragen laat ik graag aan Hem over.
Maar dat ze het gaan doen is vast en zeker.
De rol die zendelingen daarbij mogen vervullen wil ik geen opdringerij noemen. Integendeel. Het is eerder onderwijs in de wil van God.
En God wil dat we onze naaktheid bedekken. Ik kan er niets anders van maken. Dit is een Goddelijk gebod, wat betekent dat het cultuuroverstijgend is.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2016 13:35

mona schreef:Ik ben het met je eens dat de Heilige Geest vrij is in wat Hij het eerst gaat veranderen.
Wat dat betreft is mijn woordje "zodra" niet goed gekozen.
Maar wat ik niet met je eens ben is de missionarissen of zendingwerkers kleding opdringen aan de nieuwe gelovigen.
Dit is wat God deed na de zondeval:
1e Hij riep Adam en Eva
2e Hij gaf de moederbelofte
3e Hij kleedde ze.
Daarna moesten ze vertrekken uit de hof.
Wanneer God inboorlingen door Zijn Heilige Geest duidelijk maakt dat ze kleding moeten gaan dragen laat ik graag aan Hem over.
Maar dat ze het gaan doen is vast en zeker.
De rol die zendelingen daarbij mogen vervullen wil ik geen opdringerij noemen. Integendeel. Het is eerder onderwijs in de wil van God.
En God wil dat we onze naaktheid bedekken. Ik kan er niets anders van maken. Dit is een Goddelijk gebod, wat betekent dat het cultuuroverstijgend is.
Er zijn meer dingen die God wil en cultuuoverstijgend zijn. Echter is het heel niet vast en zeker dat die allemaal door elke christen zullen worden gedaan. Daar zijn voorbeelden genoeg van.
Het is niet aan ons er 1 ding uit te halen, wat om de een of andere reden extra belangrijk wordt gevonden, en dat als kenmerk te gebruiken die elke christen vroeg of laat zal gaan praktiseren.

Verder geen moeite mee om opdringen te vervangen voor onderwijs. Wat te gedachteloos van Hans geciteerd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 03 jun 2016 20:46

naamloos schreef:Er zijn meer dingen die God wil en cultuuoverstijgend zijn. Echter is het heel niet vast en zeker dat die allemaal door elke christen zullen worden gedaan. Daar zijn voorbeelden genoeg van.
Het is niet aan ons er 1 ding uit te halen, wat om de een of andere reden extra belangrijk wordt gevonden, en dat als kenmerk te gebruiken die elke christen vroeg of laat zal gaan praktiseren.


Het willen leven naar Gods wil is een kenmerk van elke Christen, waar deze ook woont op de aardbol.
In dit geval gaat de discussie toch over kleding. Daarom hebben we het over kleding. Dan moet je niet zeggen dat ik er maar 1 ding uit haal, ik blijf gewoon bij het onderwerp.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4557
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2016 23:18

mona schreef:Het willen leven naar Gods wil is een kenmerk van elke Christen, waar deze ook woont op de aardbol.
In dit geval gaat de discussie toch over kleding. Daarom hebben we het over kleding. Dan moet je niet zeggen dat ik er maar 1 ding uit haal, ik blijf gewoon bij het onderwerp.
Het gaat er mij om dat er geen grond is te concluderen dat er iets -in dit geval gebrek aan kleding- vast en zeker bij alle christenen zal veranderen. Dat een christen wil leven naar Gods wil, wil nog niet zeggen dat dat 100% gaat lukken. En dat niet alleen vanwege eigen zwakheid, maar ook omdat hij blinde vlekken heeft waardoor hij dingen doet of laat zonder te beseffen dat hij daarmee tegen Gods wil ingaat.
En dat kan net zo goed met dit onderwerp gebeuren als met een ander.
Maar jij bent heel stellig (op grond van?) dat het wat dit onderwerp betreft veranderen zal.
Nou, denk ik dan, hoe zit dat met andere dingen? Van tweeën één, of dat gaat ook allemaal vast en zeker goed komen en dan hebben we een volmaakte christen op aarde; of met andere zaken ligt het anders, en in dat geval ben je selectief door er tenminste één ding uit te halen.

Ik denk maar zo dat de H.G. best weet wat hij doet, en dat gaat vast wel eens anders dan wij denken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 04 jun 2016 07:07

naamloos schreef:Ik denk maar zo dat de H.G. best weet wat hij doet, en dat gaat vast wel eens anders dan wij denken.

Prima. Daar zijn we het alle twee over eens. Laten we het daar maar bij houden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 09 jun 2016 09:09

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... erkorenen/
Jammer dat de Dl boven de bijbel gesteld worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 09 jun 2016 09:13

Johan100 schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23936/gods-genade-aangeboden-aan-de-uitverkorenen/
Jammer dat de Dl boven de bijbel gesteld worden.


Ja, dat viel mij ook op. Gelukkig wordt er ook naar Handelingen verwezen, maar eerst naar de DL.
Daarmee wordt de indruk gewekt dat de DL boven, of op z'n minst gelijk staat aan de Schrift, en dat is natuurlijk niet het geval.
Als je iemand antwoord geeft op een vraag, vind ik dat je altijd moet verwijzen naar God's Woord, en niet naar een bron buiten de Bijbel die dat gezag niet heeft.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten