Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2019 09:58

Nina schreef:Noem eens welke regels, waarden en normen je bedoelt MoesTuin.

Mijn zoon heeft zich tegen geen enkele regel op zijn refoschool verzet. Ik heb van te voren met hem de daar geldende regels doorgenomen, omdat ik niet naderhand gezeur wilde over de regels. Eigenlijk was alleen de regel dat hij daar geen korte broek aantocht de enige waar hij moeite mee had, maar aangezien hij zelf deze school had uitgekozen, vonden wij het logisch dat hij zich dan ook zou houden aan de regels. Dit heeft hij gedaan, hij heeft er nooit over gezeurd.


Dat is waar het omgaat Nina, het uitgangspunt je kind en zijn keuze in overleg met ouders, gezamenlijk!
Voor ons was het belangrijkste dat ook, maar ook gewoon een school in de buurt hiernaast en keuze kinderen.
Zolang het maar geen moeten wordt, of geen eigen keuze door druk vanuit een kerk, medemensen of vanwege ontbreken eigen visie en mening ouders omdat het nu eenmaal zo heurt......
Wij zelf zijn eenvoudige christenen met zo min mogelijk menselijke bedachte regeltjes kort gezegd.
Zo n regel van geen korte broek gaat me al te ver.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 30 mei 2019 10:44

MoesTuin schreef:Dat is waar het omgaat Nina, het uitgangspunt je kind en zijn keuze in overleg met ouders, gezamenlijk!
Voor ons was het belangrijkste dat ook, maar ook gewoon een school in de buurt hiernaast en keuze kinderen.
Zolang het maar geen moeten wordt, of geen eigen keuze door druk vanuit een kerk, medemensen of vanwege ontbreken eigen visie en mening ouders omdat het nu eenmaal zo heurt......
Wij zelf zijn eenvoudige christenen met zo min mogelijk menselijke bedachte regeltjes kort gezegd.
Zo n regel van geen korte broek gaat me al te ver.....

Liever geen korte broek en verplicht berijmde psalmen dan verplicht een musical schrijven en meespelen met Fame als jongen en verplicht al die gevaarlijke rotzooi doen van die gymleraar. Daar kunnen ze lekker wat doen voor het goeie doel als ze zin hebben en je huiswerk doen in de tussenuren.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 30 mei 2019 11:33

coby6 schreef:Liever geen korte broek en verplicht berijmde psalmen dan verplicht een musical schrijven en meespelen met Fame als jongen en verplicht al die gevaarlijke rotzooi doen van die gymleraar. Daar kunnen ze lekker wat doen voor het goeie doel als ze zin hebben en je huiswerk doen in de tussenuren.


Zo kan de mens zich heel druk maken over de uiterlijkheden en daarover gaan haarkloven.
Er zijn dus inderdaad kerken die zich er drukker om maken om de psalmen of je die nu berijmd moet zingen of onberijmd, op hele of op halve noten, op korte broek of rok. Op zondag 1 of 2 keer naar de kerk gaan, en of als je buiten de tijden van die diensten om ook nog ergens anders naar de kerk mag gaan of dat dit dan het verzuimen is van de eigen diensten of niet. Wanneer een scheiding aangevraagd wordt de persoon die de aanvraag doet onder de tucht komt terwijl het de ander is die van alles en nog wat doet maar een vroom verhaal op kan houden en de schuld dan mooi kan afschuiven. Wanneer het niet aan het avondmaal gaan vromer is dan het wel aan gaan, wanneer tuchtmaatregelen voor doopleden belangrijker zijn dan het betonen van liefde en genade, ja, dan is er geen tijd meer om de kinderen er op te wijzen dat het geen verbondsautomatisme is dat de kinderen gered zouden zijn, maar dan kijk je waar het wezenlijk om gaat, en dat is dat ieder mens wederomgeboren moet worden en een relatie moet hebben met God.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 30 mei 2019 11:45

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... n-de-leer/


Jij krijgt toch gelijk medelijden met zo'n meisje. Dat je zo beperkt en conservatief moet opgroeien.
En die ouders zijn nog jong ook. Echt zielig voor die meid.
Altijd in kleren lopen uit 1867. En al het modernere van na 1950 is verboden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 30 mei 2019 11:46

Zondig om met de trein te gaan rond touren. Je verzint het toch niet?
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 30 mei 2019 16:13

Nina schreef:Ik begrijp heel goed dat die (minuscule) rokjes worden genoemd, want de meiden lopen er ordinair bij.


Broek aan en probleem opgelost.
Vandaag is het gisteren van morgen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 30 mei 2019 16:48

Jij krijgt toch gelijk medelijden met zo'n meisje. Dat je zo beperkt en conservatief moet opgroeien.

Wat zou ik hier ook graag de cultuur van de Ger Gem ter discussie willen stellen, maar dat schijnt niet te kunnen.
Nou zegt de psalmist (?) ergens: "'t is goed voor mij verdrukt te zijn geweest." En hoe zegt Paulus dat? "de verdrukking werkt lijdzaamheid en de lijdzaamheid hoop en de hoop beschaamd niet." was het zoiets niet?
Dan moet ik aan militaire dienst denken, daar wordt je gedrild, om je kadaverdiscipline bij te brengen. Die kadaverdiscipline is nodig om dom voor 'kanonnenvlees' ingezet te kunnen worden. Dom doen wat je meerdere zegt, ongeacht de gevolgen. ik vind dat zo'n misselijk systeem. Ik was daar vreselijk ongeschikt voor en wilde dus ook geen instructeur worden. Maar gewoon als tekenaar heb ik een beste diensttijd gehad. (LOKS)

Een mijner zonen liet zich keuren voor (dienstplichtig) marinier. Hij had net een havodiploma behaald. Dat kan jij niet, zei de selectieofficier, daar ben je te slim voor. Dat maak ik zelf uit, zei mijn zoon. Dat kon de officier natuurlijk niet tegenspreken en gaf hem het voordeel van de twijfel. Hij werd nog de 'best man' van zijn groep ook. Puur voor de 'sport'. Zijn grote broer - IQ 139, 2,03 m. - wilde toen 'dus' naar de commando's. Voor mij volkomen geschiffeld. Hij werd volkomen gekraakt, walgelijk zelfs! En ja, toen kreeg hij een beetje anders groene baret. :x
Ja, bij de Ger Gem zullen zo ook wel kinderen zijn welke zich prima weten te houden onder de verdrukking. Maar heel veel vooral intelligentere jongelui, zien daar inmiddels toch het nut niet meer van in hoor. Het is ook zo moeilijk te verdedigen in deze tijd. Kijk, vroeger was heel de Pruimendijk zwaer, die ouderling wist niet anders, denk ik. Maar 't Ambacht is ook niet meer wat het vroeger was, heel het eiland verstedelijkt, daar passen geen 'good old Amish' meer tussen, lijkt mij, om maar een vergelijking aan te voeren.
Kijk ik proclameer graag dat de Heere onveranderlijk is, maar onze maatschappij verandert steeds sneller, doordat afstanden korter worden en invloed van internet op je wrijftelefoon... (maar de Heere is ook op je I-phone te vinden hoor!)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 30 mei 2019 18:26

En over drie jaar is er de vraag:

Mijn vriend mag niet bij me thuis komen. Want hij is niet van de juiste kerk.

Vreselijk dit.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2019 19:22

K80 schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26865/ouders-streng-in-de-leer/


Jij krijgt toch gelijk medelijden met zo'n meisje. Dat je zo beperkt en conservatief moet opgroeien.
En die ouders zijn nog jong ook. Echt zielig voor die meid.
Altijd in kleren lopen uit 1867. En al het modernere van na 1950 is verboden.

Past wel goed bij die andere vraag over die Refoschool....maar die moet dan zelfs nog strenger en vooral geen computers #-o =;
Triest en dat dit nog voorkomt, zal wel steeds minder worden want zo op die manier te leven is sterk op z'n retour en ook niet wat de Heer van ons vraagt.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 31 mei 2019 20:36

Ik heb eigenlijk het idee dat dat nepvragen zijn...het ligt er wel erg dik bovenop :roll:

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 01 jun 2019 07:30

irmo schreef:Ik heb eigenlijk het idee dat dat nepvragen zijn...het ligt er wel erg dik bovenop :roll:


Dat hoop je dan maar toch. Helaas ken ik dit soort mensen wel.
Als ik nu vrouwen zie die bij me op de lagere school hebben gezeten, vrees is dat het waar kan zijn.
Die vrouwen zijn rond de 38 en zien er uit als 58. Echt heel erg. Hun kinderen lopen er ook bij als ze van de set afkomen van het kleine huis op de prairie.
Ik vraag me wel eens af waar je die kleren überhaupt nog kopen kan?
Verleden jaar een school reünie gehad, wat een gezellig was, maar dan merk je ook dat die mensen zo streng voor zich zelf zijn. Gelukkig en blij voelen mag schijnbaar niet.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor gravo » 01 jun 2019 08:49

irmo schreef:Ik heb eigenlijk het idee dat dat nepvragen zijn...het ligt er wel erg dik bovenop :roll:

Dat gevoel krijg ik ook. We horen een soort model-meisje dat uit een model-orthodox gezin komt en haar model-problemen vlekkeloos verwoordt.
Het is toch allemaal wel érg typerend: de gerespecteerde ouderling en strenge vader, de Hollandse pot, een groot gezin, geen vakantie, woonachtig in een dorp, alleen maar donkere kleding, alleen rokken en jurken, aan de uitzet wordt gewerkt (lakens borduren?) en misschien nog wel het échte speerpunt: "Ik moet veel helpen in de huishouding. Ik doe vwo, maar mijn vader heeft ‘t liefst dat ik huisvrouw word". Nou moe!

Uiteraard herken ik de typering. Er zijn zeker situaties waarin één of meer aspecten van bovenstaande aan de orde zijn. Maar hier worden, vanuit het perspectief van een jonge vrouw, een begaafd VWO meisje, zo'n beetje alle vooroordelen uit deze kring bevestigd. Je kunt echt niet anders dan hoofdschuddend reageren, als je deze brief gelezen hebt. Of je nu uit orthodoxe kring komt of niet, dit gaat wel érg ver!

En dat brengt me bij de vraag waarom Refoweb zo'n brief eigenlijk accepteert en publiceert? Er zou enige terughoudendheid verwacht kunnen worden, omdat de brief geen enkele ruimte laat voor het meisje dat het verhaal vertelt. Zo karikaturaal wil je toch je eigen kring niet laten beschrijven? En als je denkt dat het echt is, zou je dan niet eerst even een persoonlijk contact zoeken voordat je het publiek maakt? Het is namelijk best wel schokkend, vind ik.

Maar er is een aanwijzing dat er misschien toch iets anders aan de hand is. Dat is namelijk de volstrekte rust en het ongebroken vertrouwen en fatsoen waarmee het meisje zich vertoont. De ergste klacht die van haar lippen komt is: "Ik zou zo graag mijn horizon wat verbreden, maar gezien mijn thuissituatie is dat vrijwel onmogelijk. Is het écht zondig om te interrailen met vriendinnen? Of winkelen in Amsterdam?". Nou, als het alleen hier om gaat dan zijn haar eisen wel minimaal! Ze vraagt eerbiedig om héle kleine toezeggingen. Ze zou het natuurlijk over andere dingen moet hebben: "Ik wil graag studeren, ik wil graag op reis, andere mensen leren kennen, op kamers, meer van de wereld zien, een carrière beginnen, vrienden maken, enzovoorts".
Zoals het nu is opgeschreven lijkt het onwezenlijk en onecht! Het meisje wordt neergezet als een engelachtig droom-meisje dat niettemin toch een kleine vraag stelt. Kan dat echt zijn?

Dat is ook precies wat ik denk. Het is niet echt! Het is een geconstrueerde brief, bewust op Refoweb geplaatst, misschien wel dóór Refoweb geplaatst. Het maakt duidelijk dat er mensen zijn in de reformatorische wereld die dit probleem willen benoemen en bijsturen. Uiteraard kun je dat wat onzichtbaar doen, door enkele vragen bij elkaar te nemen en daar dan een soort totaal-brief van te maken met de strekking van al die vragen. Zo iets zal het hier ook wel zijn. Er wordt een soort catechismus-vorm gekozen: je bedenkt zelf de vraag en geeft daar zelf het antwoord op, zodat anderen iets kunt leren. Een reformatorisch vraag- en antwoordenboekje, niet over de leer, maar over het leven.

Maar het geeft de burger moed. Kennelijk ziet men de buitensporige wereldvreemdheid in eigen kring als een gevaar voor het soepel deelnemen van de volgende generatie aan de samenleving. N.J. Teerds (de ándere ouderling, zeg maar) mag het balletje inkoppen. Maar dan moet het balletje wel eerst even worden opgeworpen. Hij krijgt met deze brief alle handvaten om een iets ruimer standpunt te brengen. Het meisje is immers hartstikke vroom, hartstikke lief, hartstikke serieus, dus daar hoeft hij geen probleem van te maken. (nou ja, alleen dan het woord "oudheid"...moet dat nou?). Nee, hij kan zich volledig bezighouden met het advies. En dat is kortweg: goed zo meid, maar je mag ook jezelf zijn binnen de grenzen van het betamelijke. Niets mis mee.

Dat is denk ik waar we naar kijken. Een toch vrij strak gedirigeerde vragen-rubriek waarin de aard van de vragen (en antwoorden) zorgvuldig wordt beheerd, met de bedoeling om eventuele karikaturen en uitwassen in eigen kring met zeer zachte hand wat bij te sturen.
Een beetje propagandistisch natuurlijk.
De boodschap wordt gebracht door het een ouderling te laten zeggen en door het in een vorm te gieten van schijnbare spontaniteit.

gravo

Interrailen met vriendinnen? Op vakantie met je vriend zul je bedoelen!
Laatst gewijzigd door gravo op 01 jun 2019 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2019 09:38

irmo schreef:Ik heb eigenlijk het idee dat dat nepvragen zijn...het ligt er wel erg dik bovenop :roll:


Het is altijd wel een beetje zorgelijk dat je het niet zeker weet. Het zou immers kunnen...

Als het onderscheid tussen de realiteit en de parodie zo dun wordt, dan is er iets bijzonders aan de hand. Ik krijg zelf altijd de kriebels als een tiener spreekt alsof ze uit de 18de eeuw komen. "Sinds een aantal jaren heb ik mogen komen te weten dat ook ik enkel uit genade door het bloedoffer van het Lam gereinigd ben; Edoch durf ik niet ootmoedig aan te gaan aan de tafels des Heeres."

Hoe veel kerkdiensten zijn er voor nodig voordat je zo begint te praten? Ze schrijven mens nog net niet als 'mensch'
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 01 jun 2019 10:31

Mortlach schreef:Het is altijd wel een beetje zorgelijk dat je het niet zeker weet. Het zou immers kunnen...

Als het onderscheid tussen de realiteit en de parodie zo dun wordt, dan is er iets bijzonders aan de hand. Ik krijg zelf altijd de kriebels als een tiener spreekt alsof ze uit de 18de eeuw komen. "Sinds een aantal jaren heb ik mogen komen te weten dat ook ik enkel uit genade door het bloedoffer van het Lam gereinigd ben; Edoch durf ik niet ootmoedig aan te gaan aan de tafels des Heeres."

Hoe veel kerkdiensten zijn er voor nodig voordat je zo begint te praten? Ze schrijven mens nog net niet als 'mensch'
Iets met spijker en kop... :)nico
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 01 jun 2019 11:17

Zoals het nu is opgeschreven lijkt het onwezenlijk en onecht! Het meisje wordt neergezet als een engelachtig droom-meisje dat niettemin toch een kleine vraag stelt. Kan dat echt zijn?

Ja, m.i. kán dat echt zijn. Het zou misschien ook wel een als HC toneelstukje kunnen zijn, maar dat is m.i. niet gebruikelijk in die kringen.
Het is ook niet zo'n gekke aanloper, vind ik. Als ik die vader voor de geest haal, dan zal dat wellicht zelf een beetje simpele, ijverige, eenvoudige vakman of bediende zijn, ook komend uit een eenvoudig milieu met een erg trouwe inborst en vrome voorouders.
Omdat hij wellicht in het bedrijfsleven niet zo hoog opgeklommen is, wel heel nuttig is!, doet het hem zeer goed, het in de kerk tot in de kerkenraadsbank te hebben geschopt. Maar dat vereist dan ook wel een ijzeren discipline op 'geloofsgebied'. Die toont hij o.m. door zijn huishouden goed en krachtig te besturen zoals Bijbels voorgeschreven (zie het formulier voor bevestiging). Die kerkelijk maatschappelijke orde is het meisje niet ontgaan, ze snapt de waarde daarvan in een maatschappij die voor eerlijke mensen zichtbaar naar de challemiezen gaat.
Het is ook een intelligent meisje, die snapt dat de wereld groter en wijder is dan haar krampachtige en dominante omgeving.

Ja, en dan vind ik dat de kerkelijk maatschappelijke cultuur binnen de Ger Gem niet wezenlijk bespreekbaar is, weshalve het meisje voor haar hogere studiedoelen toch het ouderlijk nest ooit een keer zal moeten verlaten en haar lieve ouders biddend zal moeten achterlaten.
Dat zal dán m.i. wel bespreekbaar zijn hoor. (hoop ik)


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten