Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 22 mar 2017 09:42

Ik vind het antwoord dat vandaag verschenen is interessant, en wel om een specifieke zinssnede: "De hoofdoorzaak hiervan ligt volgens mij bij de zogenoemd ‘anti-autoritaire’ opvoeding." Wat is dat precies, een anti-autoritaire opvoeding? En waarom zou dat nou juist bij déze man een rol spelen? Ik zie namelijk nergens in de vraag een verwijzing naar de jeugd van de man.

Is er iemand op het forum die hier meer verstand van heeft? Een pedagoog, ofzo?
"Een libelle zweeft over het water..."

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 22 mar 2017 10:04

Ik vind het antwoord zeer merkwaardig. Iemand wordt psychologisch ontleed op basis een brief. Daarnaast is de deskundigheid van het panellid op dit vlak onduidelijk.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 22 mar 2017 10:08

drernie schreef:Ik vind het antwoord zeer merkwaardig. Iemand wordt psychologisch ontleed op basis een brief. Daarnaast is de deskundigheid van het panellid op dit vlak onduidelijk.


Inderdaad en dit zou door een psycholoog beantwoord moeten worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 22 mar 2017 10:27

Deze vraag zou voorgelegd moeten worden aan een deskundige op het gebied van ASS. (autisme spectrum stoornis)
Hier gaat mevrouw zelf niet uitkomen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 22 mar 2017 10:31

Dit soort vragen en sommige medische vragen horen niet thuis op dit forum.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 22 mar 2017 10:33

Even voor de duidelijkheid: het was niet mijn bedoeling om te klagen of om de beantwoordersdeskundigheid in twijfel te trekken. Ik ben juist benieuwd naar dat vermoeden van een anti-autoritaire opvoeding en wat dat precies is.

Chaya schreef:autisme spectrum stoornis
Autismespectrumstoornis. :wink:
"Een libelle zweeft over het water..."

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 22 mar 2017 10:42

Chaya schreef:Deze vraag zou voorgelegd moeten worden aan een deskundige op het gebied van ASS. (autisme spectrum stoornis)
Hier gaat mevrouw zelf niet uitkomen.


Wie zegt dat het autisme is?

We moeten het aan een deskundige overlaten, maar gaan vervolgens al het gebied invullen?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 22 mar 2017 11:05

Het slaat nergens op om op deze man een etiket (te willen) plakken.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 22 mar 2017 11:12

drernie schreef:Het slaat nergens op om op deze man een etiket (te willen) plakken.

Inderdaad
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2017 11:33

drernie schreef:Ik vind het antwoord zeer merkwaardig. Iemand wordt psychologisch ontleed op basis een brief. Daarnaast is de deskundigheid van het panellid op dit vlak onduidelijk.


Het lijkt eerder een gelegenheid voor het panellid eventjes te klagen over de moderne staat van de opvoeding tegenwoordig...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2017 11:34

Chaya schreef:Deze vraag zou voorgelegd moeten worden aan een deskundige op het gebied van ASS. (autisme spectrum stoornis)
Hier gaat mevrouw zelf niet uitkomen.


Het kan ook narcisme zijn. Die hebben soms dit gedrag ook.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 22 mar 2017 13:00

Speedy schreef:Wie zegt dat het autisme is?
We moeten het aan een deskundige overlaten, maar gaan vervolgens al het gebied invullen?

Nee, maar een ASS deskundige kan onderzoeken OF er sprake is van ASS of niet!
Mortlach schreef:Het kan ook narcisme zijn.

Inderdaad en daarom zei ik dat mevrouw hier alleen - of middels een digitaal platform - niet uit gaat komen.

In het antwoord stond nl. deze zin:
Ik kan het fout hebben, maar een echte psychische stoornis zit er dus m.i. bij uw man niet achter.

Een diagnose hoort altijd thuis in de spreekkamer!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 22 mar 2017 15:09

Pcrtje schreef:Ik vind het antwoord dat vandaag verschenen is interessant, en wel om een specifieke zinssnede: "De hoofdoorzaak hiervan ligt volgens mij bij de zogenoemd ‘anti-autoritaire’ opvoeding." Wat is dat precies, een anti-autoritaire opvoeding? En waarom zou dat nou juist bij déze man een rol spelen? Ik zie namelijk nergens in de vraag een verwijzing naar de jeugd van de man.

Is er iemand op het forum die hier meer verstand van heeft? Een pedagoog, ofzo?

Goed antwoord, ik denk dat de vragenbeantwoorder de spijker redelijk recht op z'n kop slaat op basis van deze info.
Verder is het natuurlijk lastig beoordelen met zo weinig informatie.
Ze kan denk ik beter naar een professionele hulpverlener gaan in plaats van hier de vraag te stellen.

Maar ik begrijp wel dat ze eerst anoniem probeert naar wat informatie te vissen en ze heeft gelijk even een uitlaatklep en ze voelt zich mogelijk wel gesteund in haar (eenzame) strijdt met een stukje meedenken/feedback. Als haar man geen of weinig problemen ziet, probeer hem dan maar eens mee te krijgen naar een of andere hulpverlener die meekijkt. Dat zal heus niet makkelijk zijn. Dan zal ze alleen moeten en dat is ook niet wat ze wilt. Je moet samen werken aan een relatie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2017 17:11

Ik heb eens gelezen dat men pas van een psychische stoornis spreekt, als de patiënt er zélf last van zegt te hebben. Tot die tijd is het alleen vervelend gedrag, maar klinisch gezien dus geen stoornis.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 22 mar 2017 18:39

Mortlach schreef:Ik heb eens gelezen dat men pas van een psychische stoornis spreekt, als de patiënt er zélf last van zegt te hebben. Tot die tijd is het alleen vervelend gedrag, maar klinisch gezien dus geen stoornis.


Precies wat ik dacht, sommige mensen zijn gewoon erg lastig en vervelend zonder een aanwijsbare oorzaak. Zoals sommige kinderen gewoon druk zijn zonder ADHD te hebben.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten