Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2017 15:47

DeDwaler schreef:Oké, dank je Chaya! Die beloften staan op het doopformulier vermeld neem ik aan?

De Heere kwam eerst tot je, vooraleer wij tot hem konden komen, in de doop.
Daarmee kwam hij tot je met het aanbod van Genade, maar het aanbod betekent nog geen bezit.
Je zegt dan als onbekeerde, dat je niets hebt om aan Hem te geven, maar dat de Heere erbij was toen je gedoopt bent.
Pleiten als een rechteloze, heet dat dan, maar met de belofte van God.

Je kunt het inderdaad terugvinden in het doopformulier:
Als wij gedoopt wor­den in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt [Rom. 8:17].
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 06 jan 2017 18:00

DeDwaler schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24521/geloven-in-de-kracht-van-gods-beloften/

Bij het antwoord:
"Laat je gedoopte voorhoofd aan de Heere zien."

Wat betekent dat?


'Laat je gedoopte voorhoofd aan de Heere zien' een welbekende uitspraak waarvan de meeste niet weten wat er bedoeld wordt, denk ik.
Omdat men er nauwelijks bij stil staat en het voelt zo lekker die verbondsautomatisme wat er heerst. Het gaat hier nl over de babydoop.

'Je gedoopte voorhoofd aan de Heere laten zien' wil impliciet de suggestie wekken dat je een recht hebt of voorrecht.
Je bent door de voorzienigheid in een gezin geboren waar een Bijbel is, je ouders gingen (en gaan) naar de kerk, je bent geboren op 'het erf van het verbond', dus dat is een voorrecht t.o.v. mensen die niet in zo'n gezin geboren zijn.
Dat wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk ook meer rechten hebt, want tenslotte heeft niemand recht op de zaligheid, toch? Althans, zo wordt dat aan de andere kant ook geleerd. Nogal dubbelzinnig dus.

Als we dan naar Rom. 8:15-17 kijken wat aldus luidt :' (...)maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en mede-erfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden'.

Dit gaat over wedergeboren mensen en wordt alsof het heel gewoon is, voorgelezen tijdens de babydoop.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 jan 2017 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 06 jan 2017 18:15

Wat dacht je? Laat ik de doopdiscussie maar eens dunnetjes overdoen? Doe dat a.u.b. in de diverse relevante topics.

Dit is dé reden waarom op al die dooponderwerpen in de vragenrubriek een slot gaat. Tegenstanders zijn op z'n zachtst gezegd nogal opdringerig. Erg jammer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 06 jan 2017 18:44

Ik (en anderen) reageer(en) op een vraag van de dwaler en wat mij betreft heb ik antwoord gegeven op z'n vraag.
De vragenrubriek daar heb ik geen idee van wat daar allemaal gebeurt bij vragen rond de doop, want die lees ik zelden.
Vind je me opdringerig of komt het zo over of scheer je gemakshalve iedereen over één kam? Indien het tweede, mijn excuus, dat is niet de bedoeling.
Als je echt uitgesproken voorstander bent kan dat mogelijk zo overkomen, dat zal andersom ook weleens het geval zijn dat een uitgesproken tegenstander de ander misschien opdringerig of onprettig vindt overkomen.
Ik vind het verder niet zo prettig om ingedeeld te worden in hokjes zoals voor- en tegenstander, maar ik tracht het gewoon onbevooroordeeld en op een neutrale manier, Bijbels te benaderen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 06 jan 2017 19:31

Chaya schreef:De Heere kwam eerst tot je, vooraleer wij tot hem konden komen, in de doop.
Daarmee kwam hij tot je met het aanbod van Genade, maar het aanbod betekent nog geen bezit.
Je zegt dan als onbekeerde, dat je niets hebt om aan Hem te geven, maar dat de Heere erbij was toen je gedoopt bent.
Pleiten als een rechteloze, heet dat dan, maar met de belofte van God.

Je kunt het inderdaad terugvinden in het doopformulier:
Als wij gedoopt wor­den in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt [Rom. 8:17].


Johan100 schreef:'Laat je gedoopte voorhoofd aan de Heere zien' een welbekende uitspraak waarvan de meeste niet weten wat er bedoeld wordt, denk ik.
Omdat men er nauwelijks bij stil staat en het voelt zo lekker die verbondsautomatisme wat er heerst. Het gaat hier nl over de babydoop.


Hartelijk dank voor de antwoorden!

henkie schreef:Wat dacht je? Laat ik de doopdiscussie maar eens dunnetjes overdoen? Doe dat a.u.b. in de diverse relevante topics.
Dit is dé reden waarom op al die dooponderwerpen in de vragenrubriek een slot gaat. Tegenstanders zijn op z'n zachtst gezegd nogal opdringerig. Erg jammer.


Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te ontketenen, Henk, ik had slechts een korte vraag naar aanleiding van de vragenrubriek, zodat ik het nader kan bestuderen.
.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor benefietdiner » 06 jan 2017 20:34

Weigering na belijdenisgesprek

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/245 ... isgesprek/

En als de vraagstelster / kapster nu in een dames kapsalon werkt?

met als gevolg de refo-dames hun lange haar er af knipt?
dan veranderd het antwoord waarschijnlijk?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 06 jan 2017 20:45

In dat geval heb ik te snel gereageerd, heren. Excuus.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 07 jan 2017 10:41

Zou het antwoord van ds Paul hetzelfde zijn als iemand van een uiterst vrijzinnige kerk over wil stappen naar de geref. gemeente?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2017 10:43

drernie schreef:Zou het antwoord van ds Paul hetzelfde zijn als iemand van een uiterst vrijzinnige kerk over wil stappen naar de geref. gemeente?

Lees jij de reden waarom dit dooplid over wil stappen? Dat mis ik nl in de vraag en dat lijkt mij cruciaal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 07 jan 2017 10:49

Dat is idd ook relevant. Ik vind het gebod eert u vader en uw moeder in deze context niet helemaal juist aangezien deze persoon bijna 18 jr is

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2017 11:03

Houdt het eren op zodra je 18 bent dan? :D
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar je verwacht toch niet van een gergem dominee dat hij als antwoord geeft:
"tuurlijk jongen, zodra je 18 bent vraag jij je attestatie maar op hoor, ik ben zelf wel predikant in die gergem, maar zou ook liever naar de CGK gaan."
Het lijkt een simpele vraag, maar de vraagsteller weet heus het "technische" antwoord wel.
Ik vermoed dat hier veel strijd over gevoerd wordt bij hem thuis en dan hoopt hij dat het antwoord van de dominee hem zal steunen.
Dan is de vervolgvraag, is het die strijd waard?
Bij evangelische kennissen van me, wilde hun zoon op zijn 17e overgaan tot de PKN. Er kwam een hele delegatie thuis om met de jongen te praten!
Ze hebben het tijdelijk kunnen tegen houden, de jongen was vastbesloten en is ook gegaan, toen hij 18 jaar was.
Het is dus niet typisch ger gem. zoals jij hierboven suggereert.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 17 jan 2017 18:34

Ik heb al veel vragen over hertrouwen na overspel in de vragenrubriek zien langskomen, maar toch schrok ik van de bijdrage van ouderling Van den Brink van vandaag (zie hier). Moet er echt zo'n harde nee klinken? En wanneer de vraagstelster inderdaad zwanger is, moet ze dan de gehele opvoeding alleen op zich nemen? Moet hier niet toch een iets pragmatischer antwoord klinken? (Enne, waarom stenigen we deze vrouw niet? Dat is ook Bijbels...)
"Een libelle zweeft over het water..."

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 17 jan 2017 19:33

Ik vond t juist wel een goed antwoord, niet doen wat we zelf willen maar doen wat God van ons vraagt. Hij vraagt niet om nu door te gaan met een 3e man. Tja en dat ze er nu alleen voor staat dat is idd zo, maar dat weet je van te voren. Wie zn billen brandt........
Maar ik geloof dat als je echt berouw krijgt je ook alleen maar de "juiste" kant op wil! En ik geloof dat God je dan helpt, dan hoef je de opvoeding niet alleen te doen!

Violetplane
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2017 20:18

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Violetplane » 17 jan 2017 21:28

Ik ben nog niet eerder op dit forum geweest dus misschien is het al een beantwoord, maar waarom mag je op bepaalde vragen niet reageren?
Zoals bij de vraag over paardrijden maar nu ook weer bij de vraag over van kerk wisselen.
Persoonlijk zie ik de wereldse kerk als een door mensen ingesteld instituut met allerlei besturen en weet ik wat nog meer.
Als christenen zijn we allemaal lid van 1 gemeente nl Gods gemeente. Dat we allerlei verschillende kerken hebben komt natuurlijk door allerlei scheuringen.
De vraag is waarom wil je van kerk veranderen?

Ik lees nu regelmatig de vragen en soms moet ik ook wel heel erg lachen om de antwoorden, ook al zijn ze natuurlijk serieus bedoeld.
Soms worden er bijbelteksten gewoon uit hun verband gerukt en soms worden dingen als 'zondig' beschouwd terwijl ze het echt niet zijn.
Waarom zou een christin geen paard mogen rijden, waarom zou je geen tv mogen kijken, geen broek mogen dragen etc?
Ik denk dat je je bij alles moet afvragen wat zegt de bijbel. Sommige regels zijn door mensen verzonnen en sommige dingen zijn traditie.
Er is niets mis met regels en traditie maar je moet ze niet meer waarde geven dan nodig is.

Wat ik zelf altijd apart vind om te zien dat vaak de mensen, die het hardste roepen tv kijken mag niet en dit mag niet en dat mag niet, in eens van inzicht veranderen als hun kinderen of kleinkinderen zo rond de 16 zijn, dan worden ze ineens milder.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 17 jan 2017 21:52

De reden dat je niet altijd kunt reageren is denk ik omdat men vreest dat er reacties opkomen die tegen de mening van de beantwoorder in gaan, voor discussie is het forum en niet de vragenrubriek.
Wat je andere vraag betreft, ieder z'n mening, dat er vrouwen zijn die geen broek aan doen maar altijd in een rok lopen halen ze wel uit de Bijbel. Ieder interpreteert de Bijbel ook anders.
Dat er mensen zijn die later van mening veranderen is op zich niets nieuws, maar is ook niet standaard. Laten we met ieders mening gewoon respectvol omgaan. Ik heb zelf geen tv, mis 'm ook totaal niet. Als ik bij anderen ben die 'm wel hebben en zie wat er allemaal op komt, dan ben ik blij dat ik 'm niet heb. Ik zou niet zo sterk in m'n schoenen staan om hetgene wat ik niet verantwoord vind om te kijken ook daadwerkelijk niet te zien. En nee dat staat niet in de Bijbel maar ik heb in veel dingen ook zelf een mening, al probeer ik wel volgens de Bijbel te leven.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten