Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 30 apr 2019 14:32

Johan100 schreef:Ik ken het woord niet.
Fillipenzen 1:29 Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;


Nog even uit de vraag:

Een vierde categorie die we nu kennen? Mensen die graag willen en zelfs het evangelie geloven dat het waar is? Wat waar is? Welk evangelie? Er alles voor over hebben om gered te worden? Wat moet je er in vredesnaam nog voor over hebben om gered te worden als je het Evangelie gelooft?

Het Evangelie is een openbaring van God aan geestelijk dode mensen en zegt dat niemand God zoekt, iedereen leugenachtig is, niemand rechtvaardig voor God is. Maar er is verzoening mogelijk. Jezus. Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; zie Romeinen 3


Ik hoop niet dat je de worsteling van sommigen om zich het heil toe te eigenen gelijk stellen gaat aan het lijden omwille van Christus, want het lijden om Zijn Naam is alleen weggelegd voor hen die Christus WEL kennen en handelen naar wat Jezus zegt.
Het evangelie is niet dat niemand God zoekt, maar dat Jezus zelf de 99 achterlaat om het verlorene te zoeken.
Jezus is naar jou op zoek en wil je op Zijn schouders leggen en brengen naar de plek waar je thuis hoort, omringt door de liefdevolle armen van de Vader, dat is het Evangelie, dat Jezus kwam voor JOU ! Dat is wat we ieder mens mogen voorhouden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 30 apr 2019 14:36

Veendam schreef:Dat is ook logisch omdat Paulus op die manier reageerde omdat die denkwijze daar heerste, maar dat wil niet zeggen dat het een Bijbelse denkwijze was. Paulus gebruikt dingen die er toen speelden als voorbeeld maar hij keurde het daarmee nog niet goed.
Ehm... hij zegt dingen die in de Hellenistische filosifie ook gebruikelijk waren. Neemt hij gewoon over. En neem de brief aan de Hebreeën, die zit vol Platonisme.
Dat klopt helemaal. Ik verwerp bijvoorbeeld de gedachte dat iemand die wedergeboren is nog steeds een zondaar zou zijn, omdat de Bijbel zegt dat wij ZONEN GEWORDEN ZIJN van de Allerhoogste God, Koningen en Priesters voor Zijn aangezicht.
Wij zijn dus geen zondaars meer nadat wij Christus hebben leren kennen. Ik ben perfect DOOR HEM, ik ben zonder zonde DOOR HEM, Christus heeft al mijn zonden weggewassen voor EENS EN ALTIJD !
Maar wat je nu doet is een jou onwelgevoeglijke gedachten het stickertje 'filosofie' meegeven om het daarmee af te keuren. Dat is gewoon flauw.

Gedachten ordenen is niks mis mee, maar we geloven niet alleen in ons denken maar in alle facetten van ons als mens.
Uiteraard.

Een bul is allemaal uiterlijkheden die er niet toe doen.
Ieder dag moeten we verder leren maar je kunt ook heel veel leren en studeren zonder tot de erkentenis van de Waarheid te komen, namelijk Jezus Christus Zelf.
Valse tegenstelling. Je kunt het net zo goed omdraaien, want wat wordt er niet geknoeid en gedomoord door dominees zonder bul, tot schade van de kerk.

Blijkbaar begrijp je zelf niet echt wat de bedoeling is van het Lichaam van Christus hier op aarde. God gaf de Gemeente gaven die we moeten gaan gebruiken en dan schrijft Paulus dat we moeten streven naar de hoogste gaven, en daarna heeft Paulus het over de liefde. Als het je echt serieus is om Jezus te volgen dan zou ik maar openlijk excuses vragen voor deze reactie, omdat je niet echt toont dat de liefde van Christus in jou is maar juist de andere kant kiest met de voorafgaande manier van reageren.

Soms moet je sarcasme gebruiken om hoogmoed en zelfingenomenheid door te prikken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2019 15:31

Cicero schreef:Valse tegenstelling. Je kunt het net zo goed omdraaien, want wat wordt er niet geknoeid en gedomoord door dominees zonder bul, tot schade van de kerk.

Het behalen van een theologische bul behoedt niet tegen schade.
Daar zijn helaas voorbeelden van.
Cicero schreef:Soms moet je sarcasme gebruiken om hoogmoed en zelfingenomenheid door te prikken.

Dat is niet datgene wat Jezus ons leerde, toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 30 apr 2019 15:55

Chaya schreef:Het behalen van een theologische bul behoedt niet tegen schade.
Daar zijn helaas voorbeelden van.
Maar ik zeg dus dat je dit ook kunt omdraaien: er zijn talloze voorbeelden van schade door onkunde.
Dat is niet datgene wat Jezus ons leerde, toch?

Jezus gebruikt regelmatig sarcasme, evenals Paulus.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 30 apr 2019 17:18

Cicero schreef:Ehm... hij zegt dingen die in de Hellenistische filosifie ook gebruikelijk waren. Neemt hij gewoon over. En neem de brief aan de Hebreeën, die zit vol Platonisme.
Maar wat je nu doet is een jou onwelgevoeglijke gedachten het stickertje 'filosofie' meegeven om het daarmee af te keuren. Dat is gewoon flauw.

Uiteraard.

Valse tegenstelling. Je kunt het net zo goed omdraaien, want wat wordt er niet geknoeid en gedomoord door dominees zonder bul, tot schade van de kerk.


Soms moet je sarcasme gebruiken om hoogmoed en zelfingenomenheid door te prikken.


Ik heb niet gezegt dat filosofie op zich verkeerd is, maar ik heb duidelijk willen maken dat God sommige dingen zo simpel heeft uitgedacht en dat het door Filosofisch denken zo moeilijk wordt gemaakt voor andere mensen. Het je kenmerk van filosofen is dat ze veel denken en vel praten maar ze doen zelden zelf iets anders dan denken en praten. Dat is het nadeel van filosofie, gewoon altijd maar blijven denken en niks doen.
Dat er geknoeid wordt door mensen vanaf de preekstoel is helaas waar, maar of ze nu wel of geen bul hebben is voor mij exact hetzelfde, als ze onwaarheden verkondigen is er maar 1 weg, en dat is ter plekke van de kansel afhalen en er ze er niet weer op toelaten.
Liever iemand zonder bul op de kansel die de waarheid spreekt dan iemand met bul die niet de waarheid predikt, en dat is geen valse tegenstelling en als het goed is zal je het hier ook mee eens zijn. Het is niet de bul in zichzelf die waarde heeft, maar de waarheid die je spreekt en uitleeft dat heeft waarde.

Als laatste moet ik nog iets kwijt, en dat is dit: Als iemand niet hetzelfde denkt als een ander wil dat niet zeggen dat de ander hoogmoedig is of zelfingenomen, dus is het niet altijd gepast om af te reageren op de manier welke jij gebruikte.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 30 apr 2019 18:08

Veendam schreef:Ik heb niet gezegt dat filosofie op zich verkeerd is, maar ik heb duidelijk willen maken dat God sommige dingen zo simpel heeft uitgedacht en dat het door Filosofisch denken zo moeilijk wordt gemaakt voor andere mensen. Het je kenmerk van filosofen is dat ze veel denken en vel praten maar ze doen zelden zelf iets anders dan denken en praten. Dat is het nadeel van filosofie, gewoon altijd maar blijven denken en niks doen.
Rare filosofen ken jij dan. Mijn indruk van wat jij bedoelt is dat het gaat om mensen die het anderen moeilijk willen maken en er daarom allerlei voorwaarden bij bedenken. Dat is niet filosofisch, maar geestelijke dwingelandij.
Dat er geknoeid wordt door mensen vanaf de preekstoel is helaas waar, maar of ze nu wel of geen bul hebben is voor mij exact hetzelfde, als ze onwaarheden verkondigen is er maar 1 weg, en dat is ter plekke van de kansel afhalen en er ze er niet weer op toelaten.
Dat is niet slim, want ik ken geen predikant de nooit een onwaarheid zegt.
Liever iemand zonder bul op de kansel die de waarheid spreekt dan iemand met bul die niet de waarheid predikt, en dat is geen valse tegenstelling en als het goed is zal je het hier ook mee eens zijn. Het is niet de bul in zichzelf die waarde heeft, maar de waarheid die je spreekt en uitleeft dat heeft waarde.
Ik vind dit appels en peren vergelijken. Daarom vind ik het ook zo kwalijk dat bepaalde figuren zo tegen theologie zitten te schoppen.
Als laatste moet ik nog iets kwijt, en dat is dit: Als iemand niet hetzelfde denkt als een ander wil dat niet zeggen dat de ander hoogmoedig is of zelfingenomen, dus is het niet altijd gepast om af te reageren op de manier welke jij gebruikte.
Ik kan de betreffende figuur langer dan vandaag.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 30 apr 2019 20:21

cicero schreef o.a.:
ben db bd schreef: Ik bedoel in feite geen voorgangers te bashen, maar de theologische faculteiten, de 'wetenschap'.
naar Veendam toe: Uit het feit dat u stelt dat u jaren theologie gestudeerd heeft, veronderstel ik dat u wellicht niet afgestudeerd bent in de theologie. Want je wordt immers wel geacht de dominant gedoceerde leer zuiver te reproduceren voor een bul.
Cicero: Leugens en laster.
ben: Wat is 'de leugenaar van den beginne' gehaaid met zijn invloeden op de universiteiten hè?
cicero: God zij geprezen dat jij te dom bent voor de universiteit! Want daar loert achter elke kier de Satan.


wel?eerwaarde? heer cicero, vergun mij achteraan te mogen beginnen: Ja, vaker heb ik opgemerkt dat toen jullie de Hamlet van Shakespeare zaten te lezen op het VWO, ik stond te oefenen in rechtzagen en vlakvijlen op de ambachtsschool. Zelfs voor de Mulo was ik te dom.
U prijst God daarvoor, zie ik. Ja, dat deed de Heere Jezus ook al, herinner ik mij een beetje: "Vader, ik dank U dat U het de wijzen en verstandigen hebt verborgen en de kinderkens geopenbaard", of zoiets was het niet? :wink: (ik verdenk jullie heimelijk eigenlijk dat de grondtekst meer spreekt over intellectuelen en (Schrift-)geleerden, omdat we iets in dier voege vaker uit de mond van onze HEER vernamen, toch?).

Nou vereist de eerlijkheid mij wel te erkennen dat ik met m'n 16e de praktijk werd ingejaagd, weshalve ik tot achter in de 20 op de avondschool zat om 2 HBO diploma's te vergaren, wat ik er blijkbaar toch redelijk vanaf bracht, want daarna heb ik 12 tot 15 jaar een studiefunctie mogen vervullen. En ja, ik zei ooit ook dat iedere filosoof bij mij tevens een vakdiploma zou moeten halen om maatschappelijk nut te kunnen hebben, net als Paulus. Enfin, de Heere Jezus zal ook best zijn halve leven getimmerd hebben, denken we niet?

Waarom vertel ik dat nog weer? Omdat ik er bij m'n onderzoek 'hoe beter te kunnen bouwen als gebruikelijk', eigenlijk vooral meer en meer achter kwam dat onze architectuur wel net zo arrogant was als de figuur op uw avegaar, maar bouwmeesterlijk verrekte zwak, net als het gros van andere 'kunst'. (daar zou ik vroeger nou wel college over hebben durven geven.)
Is het u toch niet ontgaan dat Thierry Baudet zich daar ook al over uitsprak in zijn verkiezingsrede? :) :) (dat kost hem wel stemmen hoor!)

Maak nou eens zo'n zelfde studie inzake de theologie, raak je dan wel in vervoering? De ook vele goeden uiteraard daar gelaten. Maar daar gaat een forum toch niet over? Zo gaat u toch ook niet met het forum om? (op vriendjes na natuurlijk)
Het is niet voor niets dat de Heere Jezus in Zijn tijd al steeds zo lelijk deed tegen uw beroepsgroep hoor, of niet soms?

aangaande uw: 'leugens en laster' ben ik zeer geïnteresseerd in uw harde argumenten. (slechts dom schelden is toch niet echt uw niveau?)
En zou de heer Veendam wel afgestudeerd zijn, denkt u? Kan uiteraard wel, maar trouw aan de conditionering is dan wel een vereiste in heel het academische leven, zoals iedereen weet, toch? (de Heere God kent ons toch geen titels toe?)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 30 apr 2019 20:40

ben db bd schreef:Kan uiteraard wel, maar trouw aan de conditionering is dan wel een vereiste in heel het academische leven, zoals iedereen weet, toch?
Nee het is gewoon flauwekul. In mijn dagelijks werk moet ik elke keer afwegen of ik de argumenten van academicus a, b en c beter vindt of die van d en e. Of misschien heeft kerkvader f nog wel wat interessants te melden. Of misschien kom ik, alles afwegende, toch op iets anders uit.

De manier waarop jij over de theologie praat is net zo belachelijk als dat ik zou gaan beweren dat alle bouwbedrijven prut zijn op basis van die parkeergarage in Eindhoven, of dat alle bouwbedrijven corrupt zijn, kijk maar naar de bouwfrauderel van jaren her.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 30 apr 2019 20:59

Chaya schreef:
Hij heeft catechisatie gevolgd bij ds. Jac van Dijk en dat neem je je hele leven mee. Ben jij bekend met deze predikant Cicero?

voor de gezelligheid even Chaya: Die belijdeniscatechisatie gaf dominee Van Dijk nog bij mij aan huis ook, omdat wij kleine kinderen hadden.
En de belijdenis zijn we later in Monster wezen afleggen, omdat wij toen nog een buitengewone wijkgemeente in wording waren in ons dorp.
Toen ik mijn 2e vrouw leerde kennen, omdat zij ook het christelijk Geloof wilde leren kennen, heb ik haar het Bijbels dagboek 'Uw vreugde tegemoet' van ds. Van Dijk meegegeven. Ze was er gelijk zo verzot op, dat ze het meenam met vakantie naar Joegoslavië, ter 'verslinding'.
Zo is ze een heerlijk christen geworden. Rijk hè?! We zijn heel gelukkig met elkaar door die basis. vr.gr., ben

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 30 apr 2019 21:10

ben db bd schreef:En zou de heer Veendam wel afgestudeerd zijn, denkt u? Kan uiteraard wel, maar trouw aan de conditionering is dan wel een vereiste in heel het academische leven, zoals iedereen weet, toch? (de Heere God kent ons toch geen titels toe?)


Of ik wel of geen bul zou hebben is voor deze discussie helemaal irrelevant.
Ik heb meerdere diploma's en alles aanverwant in verschillende onderdelen van de maatschappij, maar die hebben voor God helemaal geen waarde maar voor mensen blijkbaar wel. Het veranderd er ook niks aan als ik zeg dat ik een Theologische bul heb als ik zeg wat er in het Woord van God staat.
Als je het aan zou nemen omdat ik een bul heb heeft het nog steeds geen waarde. De enigste waarde is in het Woord va God zelf, ALLEEN daarin is LEVEN.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 30 apr 2019 21:11

Cicero schreef:Dat is niet slim, want ik ken geen predikant de nooit een onwaarheid zegt.


En dat laat je gewoon zo omdat het wel de dominee is ?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 30 apr 2019 21:27

Veendam schreef:En dat laat je gewoon zo omdat het wel de dominee is ?

Eh nee, andersom. Het is máár een dominee. Er is natuurlijk wel een grens aan, maar die ligt ver weg.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 30 apr 2019 21:47

De manier waarop jij over de theologie praat is net zo belachelijk als dat ik zou gaan beweren dat alle bouwbedrijven prut zijn op basis van die parkeergarage in Eindhoven, of dat alle bouwbedrijven corrupt zijn, kijk maar naar de bouwfrauderel van jaren her.

@ cicero, nou?, van opleiding ben ik bouwkundig opzichter, Salomo had er op zijn tempelbouw ook al meer dan 3000 rondlopen, weten we nog ?
Een opzichter moet zorgen dat er gebouwd wordt zoals behoort, volgens de vele normen en voorschriften, het bestek en de tekeningen.
Wat zou ik ook graag a.h.w. bij jullie de taak krijgen om de theologie Bijbelgetrouw te houden, net als die aannemers moeten aangaande de voorschriften ten behoeve van hún taak!! Voorbije zondag haalde de gastpredikant op de kansel nog dominee Smit(s?) van weleer aan.
50(?) jaar terug of zoiets leerde ik al dat die (als prof?) voorhield dat zijn portie maar aan Fikkie moest worden gegeven.
Een vriend van ons is maar overgestapt naar de HHK, omdat hij de PKN nascholingen op Heidepark niet meer kon verkroppen.
Zullen we zo nog een uurtje doorgaan? Hoeft niet hè? (ik wil naar bed)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 30 apr 2019 22:51

Cicero schreef:Eh nee, andersom. Het is máár een dominee. Er is natuurlijk wel een grens aan, maar die ligt ver weg.


Klopt, het is "maar" een dominee.

Sommige onwaarheden zijn inderdaad voor mij inderdaad ook een aanleiding om hem gelijk van de preekstoel te halen, andere zaken zijn voor mij aanleiding om hem hier persoonlijk over aan te spreken.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 01 mei 2019 07:36

ben db bd schreef:Wat zou ik ook graag a.h.w. bij jullie de taak krijgen om de theologie Bijbelgetrouw te houden, net als die aannemers moeten aangaande de voorschriften ten behoeve van hún taak!!
Het verschil is dat jij voor het ene geschoold bent, en van het andere weet je haast niks dus dan maak je alleen maar brokken.
Voorbije zondag haalde de gastpredikant op de kansel nog dominee Smit(s?) van weleer aan.
50(?) jaar terug of zoiets leerde ik al dat die (als prof?) voorhield dat zijn portie maar aan Fikkie moest worden gegeven.
Zo, ouwe koeien zeg. De synode heeft destijds Smits zijn emeritaatsrechten ontnomen, dus dat de man dit zomaar kon zeggen is onjuist.
Een vriend van ons is maar overgestapt naar de HHK, omdat hij de PKN nascholingen op Heidepark niet meer kon verkroppen.
Zullen we zo nog een uurtje doorgaan? Hoeft niet hè? (ik wil naar bed)
Ik ken ook genoeg voorbeelden die de andere richting opgaan.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten