Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 mar 2019 11:09

Nina schreef:Ze is het er niet mee eens, maar of de dominee dat even wil onderbouwen. Waar baseert ze haar mening dan op? Op wat 'men' er van vindt in haar kerk?

Of ze denkt: naar mij luistert ie niet. Ik haal de dominee erbij.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 13 mar 2019 11:26

Ik kan haar gevoel rondom voetbal zó goed begrijpen. Zelf heb ik er ook een grote afschuw van.
Niet van het potje voetbal op het speelveldje hier om de hoek. Laat ze daar lekker hun gang gaan.
Maar wel van de hetze en uitspraken van spreekkoren, het geld, verkopen van spelers, alle ongerechtigheid wat er nog meer bij komt kijken.
Ik kan me echt voorstellen dat deze vrouw niet wil dat haar zoontje daar nu al stapje bij stapje mee geïnfecteerd wordt.
Wat betreft haar man: die is oud en wijs genoeg, en daarvoor zelf verantwoordelijk. Maar haar zoontje wil ze hiervan zo lang mogelijk weg houden.
Zeer begrijpelijk!



https://www.youtube.com/watch?v=-KbGiER9mQ4
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 13 mar 2019 11:38

Als zij het niet wilt, waarom zit zoon lief dan al op een voetbalclub?
Zal ze toch mee in hebben gestemd lijkt me, of doet haar man dat zomaar zonder haar er bij te betrekken? Lijkt me niet.
Komt op mij over dat ze het eerst wel prima vond, maar nu heeft een wellicht fijnere dominee er iets slechts over verteld in de preek en nu is ze anti geworden.

Het vreemde is dat ze het ergste vind dat zoon kleding heeft van een club en zodat mensen in het dorp kunnen zien dat het gezin zich bezig houd met voetbal.
Wat een schande voor heel het gezin zeg, dat een 12 jarige met een PSV/Ajax/Feyenoord muts op loopt........
Vandaag is het gisteren van morgen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 13 mar 2019 11:43

StillAwake schreef:
Heb je een bron van dat onderzoek? Ik geloof er namelijk niet veel van. Wel als je de "moderne" term serieel monogaam (monogaam zolang de relatie duurt) als polygaam uitlegt, maar dan geldt exact hetzelfde voor de dames. Ik ben monogaam, maar in jouw optiek lieg ik dus?

Sommige dingen onthoud ik, door erkenning met herkenning, maar omdat iedere boodschap op een A4tje past, lees ik veel bladen en geen boeken. Daarom kan ik weinig terug zoeken en blijf ik het antwoord inzake bronnen schuldig.
Maar serieel (opeenvolgend) monogaam vind ik een heel goede orde om ons in het maatschappelijk gareel te houden, teneinde OT Bijbelse toestanden af te vangen. Want laten we eerlijk zijn, het was onze NT christelijke cultuur welke zo veroordelend is. Vrouwen die hun man moeten delen, zijn daar bij ons veel te feministisch voor. En wij mannen ondersteunen dat, om de vrede te bewaren, want coby vreet mij nu als boodschapper reeds op.
Weten we nog van die moslim welke met 4 vrouwen en 23 kinderen hier uitkering kwam trekken? Dat heeft vast en zeker precedentwerking (wat we echt niet in onze mainstreammedia lezen hoor.) Ja, de islam houdt ze zwaar onder de knoet! (ik niet hoor coby, na 39 jaar is mijn vrouw ook nog steeds verliefd, zegt ze. Zelf ben ik ook keurig serieel monogaam, maar daar geef ik de Allerhoogste wel de eer van!!)

Toch nog even naar coby toe; kijk, het de minste zijn is uiteraard niet 'naar het vleesch'. Maar sommige vrouwen (herkenbaar andere als jij) hebben daar grote overwinningen mee geboekt in het christendom! ik zeg ook niet dat het altijd grote winst geeft, weshalve ik stel om dat wel in gebed met onze Schepper te doen. Twee voorbeelden ken ik van dichtbij, met grote winst, vooral ook voor de kinderen.
Overigens lees ik zeer slecht Engels (technisch opgeleid en in de stad gewerkt) dus Macx zou voor mij vertaald moeten worden, als het tenminste meer de moeite waard is dan het m.i. domme filmpje.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 mar 2019 12:09

ben db bd schreef:StillAwake schreef:

Sommige dingen onthoud ik, door erkenning met herkenning, maar omdat iedere boodschap op een A4tje past, lees ik veel bladen en geen boeken. Daarom kan ik weinig terug zoeken en blijf ik het antwoord inzake bronnen schuldig.
Maar serieel (opeenvolgend) monogaam vind ik een heel goede orde om ons in het maatschappelijk gareel te houden, teneinde OT Bijbelse toestanden af te vangen. Want laten we eerlijk zijn, het was onze NT christelijke cultuur welke zo veroordelend is. Vrouwen die hun man moeten delen, zijn daar bij ons veel te feministisch voor. En wij mannen ondersteunen dat, om de vrede te bewaren, want coby vreet mij nu als boodschapper reeds op.
Weten we nog van die moslim welke met 4 vrouwen en 23 kinderen hier uitkering kwam trekken? Dat heeft vast en zeker precedentwerking (wat we echt niet in onze mainstreammedia lezen hoor.) Ja, de islam houdt ze zwaar onder de knoet! (ik niet hoor coby, na 39 jaar is mijn vrouw ook nog steeds verliefd, zegt ze. Zelf ben ik ook keurig serieel monogaam, maar daar geef ik de Allerhoogste wel de eer van!!)

Toch nog even naar coby toe; kijk, het de minste zijn is uiteraard niet 'naar het vleesch'. Maar sommige vrouwen (herkenbaar andere als jij) hebben daar grote overwinningen mee geboekt in het christendom! ik zeg ook niet dat het altijd grote winst geeft, weshalve ik stel om dat wel in gebed met onze Schepper te doen. Twee voorbeelden ken ik van dichtbij, met grote winst, vooral ook voor de kinderen.
Overigens lees ik zeer slecht Engels (technisch opgeleid en in de stad gewerkt) dus Macx zou voor mij vertaald moeten worden, als het tenminste meer de moeite waard is dan het m.i. domme filmpje.

Oh gelukkig. Je kunt dat beter niet zo zeggen. Dan kom je zelf over als 1 die het niet zo nauw neemt. Vergeven is goed als iemand spijt heeft en zich bekeert, maar anders is het helemaal niet goed. Dan blijven ze maar doorgaan.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 13 mar 2019 12:14

K80 schreef:
Wat een schande voor heel het gezin zeg, dat een 12 jarige met een PSV/Ajax/Feyenoord muts op loopt........

Wil wel bedenken dat de sociale controle in uitgesproken Biblebelt-gemeenten verstikkend is hoor!
De meeste lieve simpele dorpsmensen zijn zwaar onderhorig aan de leidende cultuur.
Maar ik weet al niet meer wie het precies schreef, doch het is een zeer ijzersterke wetmatigheid: (zoiets:)
Probeer niet je kinderen d.m.v. strenge ge- en verboden tot levende christenen te willen leiden, dat werkt niet (eerder averechts).
Maar leer ze, samen met jou, veel van de Heere Jezus te houden en zo vol te worden van Zijn Geest. Dan gaan ze vanzelf anders leven.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 13 mar 2019 12:21

ben db bd schreef:Als 'jongetje' weet ik, - jammer voor onze cultuur - wetenschappelijk is aangetoond dat 90% van de mannen polygaam is, qua aanleg. En die paar die dat ontkennen zouden daar dan om liegen. Daarom kom je in de Bijbel ook alleen tegen dat ambtsdragers met één (of een?) vrouw getrouwd moeten zijn.
Het viel mij ook ooit op dat de Heere God Nathan op David afstuurde, na zijn avontuur met Bathseba, welke o.a. zei namens God:
"Alles wat van Saul was, heb Ik aan jou gegeven. Ook zijn vrouwen mocht je hebben. Je mocht heersen over Israël en Juda. En als je dat te weinig vindt, kan ik je nog wel meer geven. Waarom heb je dan zoiets slechts gedaan? "enz. (2 Sam.12)
Je vraagt je toch af waarom onze lieve Heer het dan zo geregeld heeft dat er ongeveer net zoveel mannen als vrouwen zijn.
Volgens de CIA world factbook zijn de mannen zelfs een tikkeltje in de meerderheid. https://nl.wikipedia.org/wiki/The_World_Factbook
En een Nederlandse link: "Uit de cijfers blijkt dat er meer mannen dan vrouwen zijn: 102 mannen voor elke 100 vrouwen." http://newsmonkey.be/article/79868
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 mar 2019 13:01

ben db bd schreef:Toch nog even naar coby toe; kijk, het de minste zijn is uiteraard niet 'naar het vleesch'. Maar sommige vrouwen (herkenbaar andere als jij) hebben daar grote overwinningen mee geboekt in het christendom! ik zeg ook niet dat het altijd grote winst geeft, weshalve ik stel om dat wel in gebed met onze Schepper te doen. Twee voorbeelden ken ik van dichtbij, met grote winst, vooral ook voor de kinderen.
Overigens lees ik zeer slecht Engels (technisch opgeleid en in de stad gewerkt) dus Macx zou voor mij vertaald moeten worden, als het tenminste meer de moeite waard is dan het m.i. domme filmpje.

Lol herkenbaar andere dan ik. Die film is perfect. Ik vond 'm zo geniaal omdat ik me afvroeg hoe ik zo dom kon zijn daarvoor te vallen. Hypnose is het gewoon. Manipulatie. Ik kwam laatst zo'n gek tegen. 30 jaar vreemd gegaan bij z'n ex vrouw. Mens helemaal kapot gemaakt. Zijn familie heeft haar geholpen van die sociopaat wolf in schaapskleren die voorin de kerk zat af te komen en de hele kerk hield hem de hand boven het hoofd. Ging ie bij mij hetzelfde geintje uitproberen. Opzouten kon dat stuk schorem. Ik kende die gast een maand. Had ie al tig vriendinnen en m'n geld afgejat voor z'n vriendin. Uit christelijke naastenliefde heb ik z'n fiets gejat en aan m'n ex gegeven. Lekker.
Laatst gewijzigd door coby6 op 13 mar 2019 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2019 13:20

Mortlach schreef:Amazon Alexa, Arachne en Antiestablishmentarianism?

Wel met een A allemaal, en eentje heet Alexia, zo ver kom ik (zonder google).
Maar goed dat ik geen inburgeringsexamen heb hoeven doen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2019 13:27

K80 schreef:Als zij het niet wilt, waarom zit zoon lief dan al op een voetbalclub?
Zal ze toch mee in hebben gestemd lijkt me, of doet haar man dat zomaar zonder haar er bij te betrekken? Lijkt me niet.
Komt op mij over dat ze het eerst wel prima vond, maar nu heeft een wellicht fijnere dominee er iets slechts over verteld in de preek en nu is ze anti geworden.

Het vreemde is dat ze het ergste vind dat zoon kleding heeft van een club en zodat mensen in het dorp kunnen zien dat het gezin zich bezig houd met voetbal.
Wat een schande voor heel het gezin zeg, dat een 12 jarige met een PSV/Ajax/Feyenoord muts op loopt........

Hoewel ik het principieel met deze vrouw oneens ben zie ik nog wel verschil tussen een kind wat zelf op een voetbalvereniging zit en het klimaat van verafgoding wat in de Arena en De Kuip heerst.

Maar het lijkt er inderdaad op dat ze niet eens zoveel moeite met de attributen heeft, alswel met het feit dat dorpsgenoten (kerkgenoten) hieruit kunnen opmaken dat het ventje een sympathie voor PSV/Ajax/Feyenoord of voor mijn part Barcelona heeft.
Uiterlijk vertoon, zonder argumenten (aangezien ze die in een vragenrubriek tracht te vinden...).
Ik kan daar echt bang van worden, dat mensen die zo in het leven staan kinderen opvoeden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 13 mar 2019 13:45

En een Nederlandse link: "Uit de cijfers blijkt dat er meer mannen dan vrouwen zijn: 102 mannen voor elke 100 vrouwen."

ja, dat komt omdat we hier al 70 jaar geen oorlog hebben gevoerd. In de jaren '50 leerde ik dat echt andersom hoor.
ik denk ook dat polygamie is ontstaan toen we elkaar begonnen uit te moorden (en dat beviel wel :mrgreen: )
Noach had nog maar 1 vrouw. Alleen die walgelijke patser - hoe heette hij ook alweer? - had twee vrouwen, Ada en Zilla, is het niet?
En weer zeg ik dat ik begrijp uit m'n Bijbel, dat de Heere God vermenigvuldiging hoog op Zijn prioriteitenlijst heeft staan.
ik zie nog een stuk of 3, max. 5 kinderrijke gezinnen in onze kerk. (er is nu bidstond met hen, mijn vrouw heeft die opstaan).
En dat is ten behoeve van de eeuwige nieuwe hemel en nieuwe aarde, waar gerechtigheid zal heersen, maar geen voortplanting!
In dat kader werken onze uitmoordingen alleen maar mee, hebt u daar wel eens over nagedacht? (mensen zijn eeuwig).
( dieren zijn niet eeuwig, omdat ze geen ziel hebben, leerde ik. Wat dus het nut is van de wezel welke ik net door de goot zag lopen, weet ik niet zo goed. Wel hebben we veel lieve rode en zwarte konijnen in de tuin lopen en teveel muizen voor het leuk. Mijn zoon schoot ook een rat, die moest van onze kleindochter (5) netjes worden begraven. Oma heeft in opdracht een net kruisje van twee takjes op zijn graf gezet, zoals hoort.)

Nog even een m.i. minder leuke: wij krijgen als autochtonen nog maar 1,6 kinderen/paar, las ik met schrik. Maar omdat de elites zoveel moslims in laten stromen, groeien we toch nog. (min. 5 kinderen/vrouw schreef Erdogan voor, weten we nog?) En Gaddafi beloofde ooit reeds dat hun baarmoeders Europa zouden veroveren, weten we ook nog? Zullen we niet zeuren als we over 10- 15 jaar een kalifaat zijn?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 13 mar 2019 14:19

ben db bd schreef:ja, dat komt omdat we hier al 70 jaar geen oorlog hebben gevoerd. In de jaren '50 leerde ik dat echt andersom hoor.
En dat zou de reden zijn dat mannen aanleg hebben voor polygamie?
Trouwens, vrouwen stierven vaak rondom de geboorte van hun kinderen, dat trekt de zaken misschien weer enigszins gelijk, nog afgezien van het feit dat er ook vrouwen en kinderen sterven tijdens oorlogen.
ben db bd schreef:ik denk ook dat polygamie is ontstaan toen we elkaar begonnen uit te moorden (en dat beviel wel )
In ieder geval kreeg Adam volgens het verhaal maar 1 vrouw. En Evie maar 1 man! :mrgreen:

Waarom zou iemand met meerdere vrouwen eigenlijk trouwen.
Dat vind ik een contradictio in terminis. Een van de belangrijkste zaken in het huwelijk is immers trouw zijn.
Het woord trouwen impliceert het al, trouw zijn. Zodra iemand meer dan 1 partner heeft is ie niet meer trouw aan de eerste.
ben db bd schreef:En weer zeg ik dat ik begrijp uit m'n Bijbel, dat de Heere God vermenigvuldiging hoog op Zijn prioriteitenlijst heeft staan.
En jij hebt de indruk dat er nog niet aan die opdracht is voldaan, en dat overbevolking geen probleem zou zijn?
ben db bd schreef:En dat is ten behoeve van de eeuwige nieuwe hemel en nieuwe aarde, waar gerechtigheid zal heersen, maar geen voortplanting!
Dat vermenigvuldigen staat in de context van deze aarde: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt."

Kwestie van je boerenverstand gebruiken bij deze verantwoordelijke taak, toch?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 mar 2019 15:49

We hadden vroeger een meisje in de kerk. Haar vader was een dwaalleraar en nam er een vrouw bij in z'n tuinhuis. Die moeder had 12 kinderen en geen baan, dus die bleef daar dan maar. Zielig.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 13 mar 2019 15:50

@ naamloos.
ik neem waar dat u als vrouw zich aan mij ergert en dus niet echt ingaat op wat ik schrijf. (hier ook niet op ingaan a.u.b.)
u zegt: 'waarom zou iemand met meerdere vrouwen eigenlijk trouwen.'
antw.: Hier in ons land mag dat nog niet eens. Dat zal veranderen, want de islam staat voor een moslim boven de landswet, lees ik.
Maar dat remt toch ook niemand om aan te pappen met meerdere vrouwen?

u zegt: ' Een van de belangrijkste zaken in het huwelijk is immers trouw zijn.'
antw.: ik weet bijna zeker, (zelf geen ervaring, behoudens serieel) dat een man gemakkelijk trouw kan zijn aan meerdere vrouwen. Salomo had er zo wel 1000 (300+700 bijvrouwen, toch?) ... En Salomo was de meest wijze, lees ik :)

u zegt: ' En jij hebt de indruk dat er nog niet aan die opdracht is voldaan, en dat overbevolking geen probleem zou zijn? '
antw.: Gezien het te verwachten herbergings-potentieël van de nieuwe hemel en aarde, (zie elders) zijn we daar m.i. nog niet aan toe.
Voorts acht ik overbevolking duidelijk een zaak van onze Schepper te zijn, anders zou die contradictio in terminis van u opgeld doen, toch?
Houdt er ook rekening mee dat we elkaar vroeger met een knuppel te lijf gingen en we nu over atoombommen beschikken (>100x meer als benodigd om heel de wereldbevolking uit te roeien, las ik meerdere malen.)

u zegt: 'Dat vermenigvuldigen staat in de context van deze aarde'. enz.
antw.: Dat is ook waar, maar niet in strijd met de uiteindelijke bestemming. Meer nog; dat is zelfs noodzakelijk daartoe! (even doordenken)

u zegt: 'Kwestie van je boerenverstand gebruiken bij deze verantwoordelijke taak, toch?'
antw.: Ook blijven doen hoor ! vr.gr.,ben

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2019 16:22

naamloos schreef:En dat zou de reden zijn dat mannen aanleg hebben voor polygamie?
Trouwens, vrouwen stierven vaak rondom de geboorte van hun kinderen, dat trekt de zaken misschien weer enigszins gelijk, nog afgezien van het feit dat er ook vrouwen en kinderen sterven tijdens oorlogen. In ieder geval kreeg Adam volgens het verhaal maar 1 vrouw. En Evie maar 1 man! :mrgreen:

Waarom zou iemand met meerdere vrouwen eigenlijk trouwen.
Dat vind ik een contradictio in terminis. Een van de belangrijkste zaken in het huwelijk is immers trouw zijn.
Het woord trouwen impliceert het al, trouw zijn. Zodra iemand meer dan 1 partner heeft is ie niet meer trouw aan de eerste.En jij hebt de indruk dat er nog niet aan die opdracht is voldaan, en dat overbevolking geen probleem zou zijn? Dat vermenigvuldigen staat in de context van deze aarde: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt."

Kwestie van je boerenverstand gebruiken bij deze verantwoordelijke taak, toch?

Helaas heb ik meer ervaring met vrouwen die er meerdere partners tegelijk op na houden. Mijn ex bijvoorbeeld, bleek er naast mij nog een vriend en een vriendin op na te houden.
Polygamie (hoewel het dan polyandrie heet) is dus bepaald geen alleenrecht van de man.

Dat trouw zijn tegenspreekt dat je meerdere partners hebt ben ik intuitief met je eens. Toch ben ik trouw aan meer mensen dan mijn eigen vrouw.
Ik ben trouw aan mijn kinderen, mijn ouders, mijn vrienden en ik hoop ook aan mijzelf.
Staat dat de trouw in mijn huwelijk in de weg? Dat denk ik niet eigenlijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten