Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 09 mar 2017 08:47

henkie schreef:Hoi, dank voor je nadere uitleg! Een stuk minder hysterisch dan voorgaande reacties...

Ik denk inderdaad dat een groot deel van het probleem in de vraagstelling ligt en de interpretatie daarvan. Vraag je een reactie van een panellid waarvan een kind niet meer gelooft dan wordt het een heel ander verhaal.

Hoi, dank voor je reactie! Een stuk minder hysterisch dan het gewraakte antwoord.

Ik denk inderdaad dat een groot deel van het probleem in het antwoord ligt, en in de aannames die daarin gedaan zijn.
Laat de vraag beantwoorden door iemand die weet waar hij het over heeft, en je krijgt een veel genuanceerder verhaal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 09 mar 2017 09:06

Tante schreef:Leuke sneer naar de gebruikers hier

Alleen naar de hysterische, een handvol dus.

StillAwake schreef:Hoi, dank voor je reactie! Een stuk minder hysterisch dan het gewraakte antwoord.

Ik denk inderdaad dat een groot deel van het probleem in het antwoord ligt, en in de aannames die daarin gedaan zijn.
Laat de vraag beantwoorden door iemand die weet waar hij het over heeft, en je krijgt een veel genuanceerder verhaal.


Dat heb je netjes verwoord! Ik zou het niet veel beter kunnen doen, op de inhoud na.
(hopelijk volgt er dit keer geen pb waarin je helemaal van lotje gaat ;-))

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 09 mar 2017 09:10

henkie schreef:Dat heb je netjes verwoord! Ik zou het niet veel beter kunnen doen, op de inhoud na.
(hopelijk volgt er dit keer geen pb waarin je helemaal van lotje gaat ;-))

Dat slaat dan weer nergens op, ik heb volgens mij nog nooit een post hier laten volgen door een PB.
Ik heb je wel eens via PB op je toon en woordkeus aangesproken, maar nimmer na een discussie op het forum.
Een beetje jammer dat je op deze manier mensen weg blijft zetten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 09 mar 2017 09:32

Nou Henkie, ik ben betere antwoorden van je gewend!
Dat je het opneemt voor de beantwoorder is logisch, ik word ook geacht achter mijn collega's te gaan staan. Maar je zou ook kunnen zeggen: het had misschien toch beter geweest deze vraag door iemand van het panel te laten beantwoorden.
Als er op 1 na alleen maar negatieve reachties komen op het antwoord zou ik bij mezelf nadenken of ik niet te inpulsief ben geweest. Zelfonderzoek is een woord wat we wekelijks horen, maar we horen hier ook wat mee te doen. Het is niet erg om toe te geven dat we t verkeerd hebben ingeschat. Integendeel, dat wordt zeer gewaardeerd over t algemeen.
Het antwoord naar StillAwake vind ik niet netjes, ik hoef niet te weten dat hij een x een pittige pb heeft gestuurd.

Maar even een vraag: wat is de reden waarom er af en toe een vraag niet doorgesluisd wordt naar het panel, maar dat refoweb zelf een antwoord formuleert? Ik heb om een eerder antwoord enorm kunnen lachen, leek ook wel een trol vraag. Maar wordt men door onze reacties daarop niet wat overmoedig, dat je als je een vraag ziet waarbij je dus vraagtekens zet, zelf maar weer een cynisch antwoord in elkaar zet? Jullie hebben toch niet voor niets een panel met over t algemeen goede panelleden?
Zoals ik al eerder zei zal t antwoord er heel anders uit hebben gezien als dhr van Dooijeweert dit beantwoord zou hebben. Weet je, de Heere Jezus zei: ga heen en zondig niet meer! Ook een indrukwekkend antwoord! Maar liefdevoller dan hoepel op......
Ik hoop niet dat je dit ook onder hysterisch reactie schaart.......zo is t niet bedoeld. Maar dit x valt het mij gewoon enorm tegen, en het valt me tegen dat je het opneemt van de beantwoorder die anoniem is. Waarom reageert hij/zij niet zelf? Bij het panel staat er altijd een naam onder. Zodra het anoniem kan is de kans dat het cynisch wordt heel groot. Zet dan je maam eronder, dan had het antwoord er vast andets uitgezien.
Zoals al eerder opgemerkt, er is al teveel over deze vraag en antwoord geschreven. Als er een slotje opkomt kan ik dat begrijpen. Toch hoop ik nog steeds dat er nog gereageerd wordt dat het antwoord anders had gemoeten. Als dat niet komt dan is t misschien beter om te sluiten, het haalt van beide kanten van alles boven wat niet reformatorisch meer is.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2017 11:03

Nx schreef:Ik geloof het allemaal gewoon niet meer. Het christelijk geloof houdt voor mij geen steek meer. Ik wilde het heus geloven (er zijn stromingen waar je als homo helemaal welkom bent, en waar ik dus ook voor mijn belijdenis koos), maar zoals ik in de vraag zei: de feiten haalden mijn geloof in.

Hoi Nx,
Best dapper van je dat je een account aangemaakt heb. Ik vind dit zo herkenbaar! Velen worstelen hiermee. Ik ook!
Dan denk ik, zou het nu allemaal wel waar zijn? Ik lees hier op het forum verhalen van mensen die geloven en nooit twijfelen. Dat herken ik niet in mezelf. En ben ik soms bang dat ik overgegeven wordt aan het oordeel.
Je hebt dus met twee dingen te maken gehad, je geloof verdween en je ontdekte homoseksuele gevoelens bij jezelf.
En toen liep je vast.
Nx schreef: Ik had liever gehad dat iemand de vraag had beantwoord die ervaring heeft met de situatie: een ouder met een niet-gelovig kind. Wát doet dat met je? Want ik begrijp ook wel dat je dat niet leuk vindt als vader of moeder.

Ik ben geen moeder van een ongelovig kind, maar ik heb wel kinderen en kan me wel inleven met de gevoelens van dergelijke ouders, want die ken ik. En ik weet hun smart hierover, terwijl ze zielsveel van hun kinderen zijn blijven houden.
Soms krijgen die ongelovige kinderen dan zelf kinderen, zodat de kleinkinderen niet meer gedoopt worden en er niet meer met hen gebeden wordt. Als de kindjes bij opa en oma logeren, wat moeten opa en oma dan, hardop bidden met hen?
Weet je, dergelijke beslissingen zijn als een steen in de vijver. Je gooit hem erin en je ziet langzaam de kring groter worden, totdat de waterringen de oevers bereiken.
Jij kent je ouders het beste en weet dan ook uit welke Bron zij putten en hoe zij in het leven staan. En hoe ze (waarschijnlijk) gaan reageren als je hen de hele waarheid vertelt.
Als moeder zeg ik, ik zou verdrietig zijn als mijn zoon me zou vertellen dat hij homo was. Vanwege die consequenties. Maar ik zou het vele malen erger vinden als hij me zou vertellen dat hij zijn geloof kwijt zou zijn!

In de reformatorische kerken wordt gezegd: Genade is geen erfgoed, m.a.w. een kind van gelovige ouders wordt niet automatisch gelovig en bekeerd. Het is een persoonlijke zaak. Je bent opgegroeid in de Gereformeerde Bond (?) En dus als kindje gedoopt. God heeft je toen bij je naam geroepen. Je ouders hebben beloofd je op te voeden in de "voorzeide leer", zoals die dus in die kerk geleerd wordt en zij mochten pleiten op de beloften van God.
Dan begrijp jij als 30jarige man denk ik wel dat dit jouw ouders veel verdriet geeft.
Ze zullen niet minder van je houden, maar het zal heel moeilijk voor hen zijn.
Zeg ik als moeder van volwassen zoons.

Zou je het fijn vinden als wij voor je bidden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 09 mar 2017 11:49

lekkerbek schreef:Als er op 1 na alleen maar negatieve reachties komen op het antwoord zou ik bij mezelf nadenken of ik niet te impulsief ben geweest. Zelfonderzoek is een woord wat we wekelijks horen, maar we horen hier ook wat mee te doen. Het is niet erg om toe te geven dat we t verkeerd hebben ingeschat. Integendeel, dat wordt zeer gewaardeerd over t algemeen.

Er is geen sprake van impulsiviteit. De vraag is 24 februari gesteld en 2 maart geplaatst.
En als er maar een paar reacties komen van tienduizenden bezoekers (in die periode) dan geeft dat niet (opnieuw) te denken.

Maar even een vraag: wat is de reden waarom er af en toe een vraag niet doorgesluisd wordt naar het panel, maar dat refoweb zelf een antwoord formuleert?


Dat gebeurde vanaf 2001 als ruim 1200 keer. Dus zo'n 15% van de antwoorden is afkomstig van de redactie.

Maar dit x valt het mij gewoon enorm tegen, en het valt me tegen dat je het opneemt van de beantwoorder die anoniem is. Waarom reageert hij/zij niet zelf? Bij het panel staat er altijd een naam onder. Zodra het anoniem kan is de kans dat het cynisch wordt heel groot. Zet dan je maam eronder, dan had het antwoord er vast andets uitgezien.


Ik snap niet zo goed wat het toevoegt als er een naam onder staat in deze. Ik zou bijvoorbeeld niet anders op jou reageren als jij met je echte naam zou posten.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 09 mar 2017 12:03

Ik bedoel ook niet niet de echte naam maar de nickname. Nu weet je helemaal niets.
Ik denk wel dat het scheelt of er niets onder staat of je nicknaam. Waarom laat de beantwoorder dan niets van zich horen? Dan is t niet meer anoniem, ik denk dat dat de reden is.
Maar laat verder maar, we zijn t gewoon niet met elkaar eens. Dan kunnen we er lang en breed over praten maar dat heeft geen zin.
Dan maar op naar de volgende vraag. Of antwoord :lol:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2017 12:09

lekkerbek schreef:Dan maar op naar de volgende vraag. Of antwoord :lol:

Die lees ik net. Dit is ook weer zo'n antwoord met een onprettige ondertoon.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/247 ... ij-stemmen.

Als vermoed wordt dat een vraag niet oprecht is, kunnen ze hem beter niet plaatsen, denk ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 09 mar 2017 12:11

Chaya schreef:Die lees ik net. Dit is ook weer zo'n antwoord met een onprettige ondertoon.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/247 ... ij-stemmen.

Als vermoed wordt dat een vraag niet oprecht is, kunnen ze hem beter niet plaatsen, denk ik.

Denk je echt dat iemand serieus op zoek is naar stemadvies via een (anoniem) forum?
Maar, ik ben het met je eens: plaats een vraag dan gewoon NIET...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 mar 2017 12:11

Chaya schreef:Hoi Nx,
Best dapper van je dat je een account aangemaakt heb. Ik vind dit zo herkenbaar! Velen worstelen hiermee. Ik ook!
Dan denk ik, zou het nu allemaal wel waar zijn? Ik lees hier op het forum verhalen van mensen die geloven en nooit twijfelen. Dat herken ik niet in mezelf. En ben ik soms bang dat ik overgegeven wordt aan het oordeel.
Je hebt dus met twee dingen te maken gehad, je geloof verdween en je ontdekte homoseksuele gevoelens bij jezelf.
En toen liep je vast.


Ik ben geen moeder van een ongelovig kind, maar ik heb wel kinderen en kan me wel inleven met de gevoelens van dergelijke ouders, want die ken ik. En ik weet hun smart hierover, terwijl ze zielsveel van hun kinderen zijn blijven houden.
Soms krijgen die ongelovige kinderen dan zelf kinderen, zodat de kleinkinderen niet meer gedoopt worden en er niet meer met hen gebeden wordt. Als de kindjes bij opa en oma logeren, wat moeten opa en oma dan, hardop bidden met hen?
Weet je, dergelijke beslissingen zijn als een steen in de vijver. Je gooit hem erin en je ziet langzaam de kring groter worden, totdat de waterringen de oevers bereiken.
Jij kent je ouders het beste en weet dan ook uit welke Bron zij putten en hoe zij in het leven staan. En hoe ze (waarschijnlijk) gaan reageren als je hen de hele waarheid vertelt.
Als moeder zeg ik, ik zou verdrietig zijn als mijn zoon me zou vertellen dat hij homo was. Vanwege die consequenties. Maar ik zou het vele malen erger vinden als hij me zou vertellen dat hij zijn geloof kwijt zou zijn!

In de reformatorische kerken wordt gezegd: Genade is geen erfgoed, m.a.w. een kind van gelovige ouders wordt niet automatisch gelovig en bekeerd. Het is een persoonlijke zaak. Je bent opgegroeid in de Gereformeerde Bond (?) En dus als kindje gedoopt. God heeft je toen bij je naam geroepen. Je ouders hebben beloofd je op te voeden in de "voorzeide leer", zoals die dus in die kerk geleerd wordt en zij mochten pleiten op de beloften van God.
Dan begrijp jij als 30jarige man denk ik wel dat dit jouw ouders veel verdriet geeft.
Ze zullen niet minder van je houden, maar het zal heel moeilijk voor hen zijn.
Zeg ik als moeder van volwassen zoons.

Zou je het fijn vinden als wij voor je bidden?


Dit is denk ik een antwoord waar vraagsteller wél wat aan heeft.
Mooie reactie, Chaya!
Het is natuurlijk niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar ik herken er veel van mijn ouders in. Ik kan melden dat deze houding (waar mijn ouders ook naar op zoek moesten) 200x beter en vruchtbaarder is dan het antwoord dat gegeven is in de vragenrubriek.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 09 mar 2017 12:28

StillAwake schreef:Denk je echt dat iemand serieus op zoek is naar stemadvies via een (anoniem) forum?
Maar, ik ben het met je eens: plaats een vraag dan gewoon NIET...


Hier ben ik het nou helemaal mee eens.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2017 12:58

StillAwake schreef:Denk je echt dat iemand serieus op zoek is naar stemadvies via een (anoniem) forum?
Maar, ik ben het met je eens: plaats een vraag dan gewoon NIET...

Ik weet niet of dit een serieuze vraag is. Als op het forum een troll verschijnt, wordt er - terecht - korte metten mee gemaakt door de moderatie en reacties verwijderd en account afgesloten.
Dan kan dit bij de vragenrubriek toch ook?
Als vermoed wordt dat een vraag een trollvraag is, gewoon negeren. Als het serieus is, komt vraagsteller er echt wel op terug.
Er lezen mensen mee van buitenaf, die begrijpen waarschijnlijk niet waarom dit antwoord gegeven wordt.
Het is bijten in eigen staart zo.
Vindt RW het onbegrijpelijk dat de SGP en de CU op deze site geen reclame maken?
Dat kan, maar speel dat niet uit over de rug van de lezers en de vraagstellers.
Volgens mij is de rubriek DWARS bedoeld voor ironie of sarcasme en niet de vragenrubriek.
Het internet is al vergeven van zure en bijtende reacties, dus laten we het hier alsjeblieft "schoon" houden. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 09 mar 2017 13:05

Mee eens Chaya!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 09 mar 2017 13:47

En dan zegt - in een andere vraag over een gevoelig onderwerp- een dominee vooral geen antwoord op Refoweb te zoeken:

Ik verwijs je naar een gemeentelid of ambtsdrager. Gá naar iemand toe en vráág hem of haar over deze tere hartenzaken. Niet via Refoweb!
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/247 ... t-aangaan/
Ds. W. Pieters

Het wordt wel erg ongemakkelijk als zelfs predikanten uit het panel, gaan adviseren géén gevoelige vragen te stellen op Refoweb...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 09 mar 2017 22:43

@Arjen, kun je dat oordelen en veroordelen even achterwege laten? Nu weer richting @redaz. Als je denkt dat je excuses af kan dwingen op zo'n manier heb ik met m'n 13 jaar minder levenservaring al meer geleerd dan jou. Ik kan er geen respect voor opbrengen;)

@Nx, respect voor je reactie en mooi dat je zelf nog reageert.
Ik heb niet dezelfde geaardheid als jou, maar ik heb ook eertijds alles rondom geloof vaarwel gezegd en leefde midden in de wereld. Het zei me eigenlijk niets meer. Dat was ook een proces, want m'n geweten, hoe zwak ook, bleef me wel aanklagen. Ik herken dus wel wat je zegt, al zal onze ervaring niet exact dezelfde zijn, maar sta zeker niet boven je, verre van dat. Ik probeerde ook m'n geweten het zwijgen op te leggen en dat is me toen ook (bijna) gelukt. Het is dat God me opzocht, anders had het heel anders afgelopen. En nog moet ik iedere keer weer terugkeren en aan m'n haren erbij gesleept worden. (figuurlijk, voor mijn gevoel, maar God is geen tirannieke Vader hoor).
Ik besef dat als God me loslaat dat ik me ook uitleef in de zonde. Ik zou je in alle liefde willen zeggen; ik geloof niet dat het je allemaal helemaal niets meer zegt en dat God jou wel ziet. Hij hoopt dat je je bekeert. Leg je geweten toch niet het zwijgen op. Er zijn ook hetero's die alleen door het leven gaan. Een kort tijdelijk leven weegt niet op tegen een eeuwigheid.

Ik las het antwoord op je vraag na eerst een bericht in dit topic gelezen te hebben, dus ik was er op 'voorbereid'. Eerlijk gezegd moest ik nadat ik het antwoord op je vraag had gelezen ook een keer denken aan het spreekwoord; 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. In mijn eertijds zou ik het antwoord (als dat aan mij gegeven zou zijn) ook waarschijnlijk afstotend en kil etc. gevonden hebben. Maar toen ik aan mezelf werd ontdekt en de wet me veroordeelde in m'n geweten zag ik en stemde toe dat deze veroordeling over mijn persoon ging. En toen ging ik beseffen dat ik een Zaligmaker nodig had. Maar als mensen onderling moeten we elkaar niet veroordelen, want we zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd. Maar als Jezus iets zegt, is het zeker waar.

Jouw vraag was hoe je met je het beste met je familie om kan gaan. Ik denk dat je het beste open kunt zijn en dan op een respectvolle wijze, zoals je hier ook laat blijken. Hoe je ouders verder reageren kun je weinig aan doen.

Tenslotte nog een citaat van een ouderling onlangs hier opgemerkt als reactie w.b.t. een ander onderwerp, wat ik hier ook weer treffend vind:
Maar om dan te zeggen: Wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten .... is nu ook precies weer een reactie die ik zo jammer vind. Wat is het voor ons moeilijk om eerlijk en beslist de zonde af te wijzen en tegelijkertijd de zondaar te behouden. Als we nagaan hoe de Heere omging met de overspelige vrouw dan kun je zeggen dat Hij haar niet heeft gespaard en toch behouden. Dat is iets om over na te denken.

Tenslotte een vriendelijk verzoek: beperk je reacties tot waardige reacties. Wij zijn toch anders dan mensen van deze wereld, die zo ongeremd kunnen oordelen over anderen?
J.P. van den Brink
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten