Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Anonymous_1 » 28 aug 2013 21:12

Waarom mag ik niet tegen het antwoord van een 'deskundige' ingaan?

Er zijn behoorlijk wat antwoorden van hen die nergens bijbels onderbouwd worden?

Het zou toch logisch zijn als je mensen de ruimte geeft om iemand terecht te wijzen?

Bijvoorbeeld over het onderwerp 'Apple producten'.
Het is toch echt veel te ver gezocht om dit met de verboden vrucht te vergelijken?
Mag je dan ook geen appel meer eten?


Ook een ander voorbeeld is bijvoorbeeld het avondmaal vieren met een oma van 92.
Dit vond de kerkenraad of dominee niet goed.
Waar staat in de bijbel dat je de kerkelijke regels moet naleven?
Er staat in de bijbel maar één zin wat het belangrijkste is; 'Een ieder beproeve zichzelf'..

Zo kan ik nog veel meer dingen noemen, maar ik wil niet negatief overkomen.
Waar het om gaat is, waarom zijn er zoveel regels?
Waarom mag ik bijvoorbeeld niet de zegen aan het einde van de dienst uitspreken en mogen alleen voorgangers die universitair geschoold zijn een toga dragen?

Schep je zo geen verdeeldheid?
Ik heb MBO gedaan, ben ik nou per definitie niet geschikt om een keer te preken?
De discipelen waren immers ook maar 'gewoon' vissers..

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor coby » 28 aug 2013 21:22

Anonymous_1 schreef:Waar staat in de bijbel dat je de kerkelijke regels moet naleven?

Nergens. Je moest je aan de Torah houden. Nadat Jezus is opgewekt hebben de Heilige Geest en de apostelen besloten dat de gelovigen uit de heidenen geen andere last opgelegd moest worden dan zich te onthouden van bloed, hoererij, het verstikte en wat aan de afgoden geofferd is en dat laatste hoefde later niet meer, zei Paulus. Je hebt je aan een wet te houden in het N.T. die in je hart geschreven is: God liefhebben met heel je hart.. en je naaste als jezelf.
Ware onbevlekte godsdienst is omzien naar weduwen en wezen in hun druk en jezelf onbesmet van de wereld bewaren.
Die vrucht was trouwens geen appel. Geboden van mensen hoef je niet te houden. De gelovigen in Berea toetsten alles wat Paulus zei aan de Schrift, of het wel klopte.
Laatst gewijzigd door coby op 28 aug 2013 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor schelpje3 » 28 aug 2013 21:23

Je moet even de regels lezen en daar staat toch echt duidelijk in dat je niet tegen de deskundigen mag ingaan, om de vraagsteller niet in verwarring te brengen. Lijkt me toch wel te snappen door een MBOer toch?
En je mag alles zeggen, alleen niet in die rubriek.

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor yobem » 28 aug 2013 21:28

schelpje3 schreef:Je moet even de regels lezen en daar staat toch echt duidelijk in dat je niet tegen de deskundigen mag ingaan, om de vraagsteller niet in verwarring te brengen. Lijkt me toch wel te snappen door een MBOer toch?
En je mag alles zeggen, alleen niet in die rubriek.


Nou, dat ligt wat genuanceerder...

Als het tegenspreken in het straatje past van de refoweb-leiding dan mag je ver gaan in het afwijken van de deskundige. Als je beheerbanden hebt dan mag je daar nog een vilein persoonlijk tintje aan toe voegen.

Ben je van die privileges verstoken dan kan je inderdaad beter het forum nemen.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Anonymous_1 » 28 aug 2013 21:29

schelpje3 schreef: Lijkt me toch wel te snappen door een MBOer toch?


Je komt behoorlijk negatief over of lijkt dat maar zo?

Natuurlijk wil je iemand niet in verwarring brengen, ik bedoel dat 'de deskundige' ook niet altijd gelijk hoeft te hebben.
Zo krijgt de vragensteller wellicht een verkeerd antwoord.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor meribel » 28 aug 2013 21:31

coby schreef: geboden van mensen hoef je niet te houden.




Nou, geboden van mensen hoef je niet te houden?

Ik adviseer je 50 binnen de bebouwde kom, zonder alcohol rijden, naar school gaan als je nog leerplichtig ben en verder staat er bij de vragenrubriek duidelijk; geen reacties die tegenstrijdig zijn met het antwoord van de deskundige maar.......je bent van harte welkom op het forum!
Open een topic over een antwoord waar je niet mee eens bent en het wordt zeker niet weggehaald.

Die regel is om te voorkomen dat er hele epistels en tegenstrijdige adviezen worden gegeven onder het advies van iemand die wat gevraagd is en die de moeite heeft genomen een antwoord te geven.

( en ja, dat zijn soms best hele bijzondere antwoorden )

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor yobem » 28 aug 2013 21:32

Ik mag hopen dat de mensen die de vragen stellen ook nog een beetje zelf nadenken. En dan hoop ik dat ze toch zeker (laten we pessimistisch zijn) 60% van de onzin er wel uit vissen.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Anonymous_1 » 28 aug 2013 21:34

[/
Die vrucht was trouwens geen appel.

Zo letterlijk bedoelde ik 't niet, sorry.

Gaat meer over de vraag en het antwoord.

Ik mag hopen dat de mensen die de vragen stellen ook nog een beetje zelf nadenken.


Gaat mij er meer om dat ik me dan afvraag waarom die 'deskundigen' dan het recht van spreken hebben als er dingen niet kloppen.
Hun mening/antwoord is belangrijker dan dat van mij, en mijn antwoord is automatisch fout omdat ik er niet tegenin mag gaan.
Dat begrijp ik dus niet.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor mealybug » 28 aug 2013 21:36

coby schreef:Nergens. Je moest je aan de Torah houden. Nadat Jezus is opgewekt hebben de Heilige Geest en de apostelen besloten dat de gelovigen uit de heidenen geen andere last opgelegd moest worden dan zich te onthouden van bloed, hoererij, het verstikte en wat aan de afgoden geofferd is en dat laatste hoefde later niet meer, zei Paulus. Je hebt je aan een wet te houden in het N.T. die in je hart geschreven is: God liefhebben met heel je hart.. en je naaste als jezelf.
Ware onbevlekte godsdienst is omzien naar weduwen en wezen in hun druk en jezelf onbesmet van de wereld bewaren.
Die vrucht was trouwens geen appel. Geboden van mensen hoef je niet te houden. De gelovigen in Berea toetsten alles wat Paulus zei aan de Schrift, of het wel klopte.

Goeie post zeg.
Krachtig wat bijbelse waarheden opgesomt, die spijkers met koppen slaan.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor mealybug » 28 aug 2013 21:38

schelpje3 schreef:Je moet even de regels lezen en daar staat toch echt duidelijk in dat je niet tegen de deskundigen mag ingaan, om de vraagsteller niet in verwarring te brengen. Lijkt me toch wel te snappen door een MBOer toch?
En je mag alles zeggen, alleen niet in die rubriek.

De vraagsteller is al in verwarring, dus die vlieger gaat niet op.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor meribel » 28 aug 2013 21:41

Anonymous_1 schreef:[/
Gaat mij er meer om dat ik me dan afvraag waarom die 'deskundigen' dan het recht van spreken hebben als er dingen niet kloppen.
Hun mening/antwoord is belangrijker dan dat van mij, en mijn antwoord is automatisch fout omdat ik er niet tegenin mag gaan.
Dat begrijp ik dus niet.



Omdat de vraag niet aan jou gesteld wordt maar aan die deskundige.


Dat is het hele concept van die vragenrubriek. Je wil weten hoe een gergem dominee denkt over een legging, of een huisarts over je uitslag en dat krijg je te horen.
Heeft iemand dezelfde uitslag of legging voegt die dat toe.
Voegt het niets toe, kom gezellig hier!

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Anonymous_1 » 28 aug 2013 21:50

Nou, geboden van mensen hoef je niet te houden?


Nee ik geloof van niet nee.

De bijbel leert ons dat wij niet onder de wet vallen.

Ik vat het op dat zoals men het noemt; goed en kwaad.
Wij zijn door onze wedergeboorte (belijdenis of volwassendoop doet er niet toe) geheiligd in Christus.
Daardoor zijn wij geroepen om een heilig leven te leiden.
We doen wat God van ons vraagt en leven naar Zijn wil.
Daardoor horen wij ons af te houden van wat mensen goed en kwaad noemen.
Wij dienen heiliger te leven dan dat.

Toen Eva de vrucht at; zag ze goed en kwaad.
Er staat nergens dat ze eerst alleen het goede zag.
Wie zegt wat goed of kwaad is? Alleen God weet dat.


Lastig uit te leggen, maar ik zoek het nog even nader op als je het wilt weten.

Efeziërs 2

@Meribel,

Toch als je de bijbel erbij pakt en het opzoekt hebben ze vaak het antwoord al snel gevonden.
Laatst gewijzigd door Anonymous_1 op 28 aug 2013 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor meribel » 28 aug 2013 21:55

@anonymous,

Er zijn zo ongelooflijk rare, vreemde, lachwekkende, onzinnige, overbodige en heel soms serieuze vagen.
Je moet ze niet teveel lezen.


En het concept blijft, discussie in het forum niet onder de vraag.

Ondanks dat ik een paar deskundigen ook heel raar vind is het ook niet respectvol als ze moeite doen een vraag te beantwoorden en eronder worden ze compleet afgezeken ( terecht of onterecht )

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Anonymous_1 » 28 aug 2013 22:00

@Meribel,

Daar heb je wel een punt.

Maar toch zijn er ook veel 'deskundigen, voorgangers' (hoe je het noemen wilt)
die verkondigen dat wat je ook doet, dat je toch naar de hel gaat (als ik het even zo mag zeggen).
Dat noem ik geen voorgangers meer, maar valse leraren.
Omdat er duidelijk geschreven staat 'een ieder die in Hem gelooft zal eeuwig leven hebben'.
Als die voorgangers zelf dat niet geloven of zo preken dan werkt de Heilige Geest toch ook niet in zulke mensen.

Waar halen ze het lef vandaan vraag ik me dan af.
En dan heb ik een voorbeeld van Carel ter Linden (als ik het goed heb).
Waarom worden daar geen vragen over gesteld?
Het is toch van de zotte?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor meribel » 28 aug 2013 22:04

Wat voor vraag wil je dat er gesteld wordt over carel ter linden dan ?( valt wel een beetje buiten de refo doelgroep hoor )



En ik heb rare antwoorden gelezen in de vragenrubriek maar nog van geen enkele ds die verkondigt dat je altijd naar de hel gaat,


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast