Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 01 apr 2019 11:15

Of de vrouw van een ouderling wel een afspraak mag maken voor een huis bezoek............
Waar heb je het over....... over je het jezelf moeilijk maken gesproken....
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Kvinna » 01 apr 2019 12:02

Ik ben het niet eens met de deskundige. In een gemeente met randleden, is het maken van de afspraak voor huisbezoek al het eerste pastorale contact. Dat moet de ouderling zelf doen, niet zijn vrouw.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 01 apr 2019 12:22

Die man zal waarschijnlijk ook een drukke baan hebben. Juist slim om zijn vrouw het zo goed mogelijk te laten plannen. Heeft hij meer tijd om daadwerkelijk op bezoek te gaan in plaats van zelf uren aan het bellen en plannen te zijn.
Het ging ook over de absurdheid van de vraag.

Mag dat? Waar maak je je toch druk om. En vind je het niet fijn, bel die ouderling zelf op i.p.v. hier te vragen of het mag. Met sommige vragen denk ik echt of mensen zelf niet nuchter na kunnen denken.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 01 apr 2019 14:32

Het antwoord vind ik ook vreemd. Dat de ouderling op huisbezoek gaat is uiteraard niet "geheim" te houden. Maar naar wie je gaat is in mijn ogen gewoon "ambtsgeheim" en dat deel je dus niet met je echtgenote. Stel dat er een reden is om bij iemand wekelijks/maandelijks langs te gaan, dan hoeft niemand dat te weten.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Kvinna » 01 apr 2019 15:25

K80 schreef:Die man zal waarschijnlijk ook een drukke baan hebben. Juist slim om zijn vrouw het zo goed mogelijk te laten plannen. Heeft hij meer tijd om daadwerkelijk op bezoek te gaan in plaats van zelf uren aan het bellen en plannen te zijn.
Het ging ook over de absurdheid van de vraag.

Mag dat? Waar maak je je toch druk om. En vind je het niet fijn, bel die ouderling zelf op i.p.v. hier te vragen of het mag. Met sommige vragen denk ik echt of mensen zelf niet nuchter na kunnen denken.

Daarmee zeg je dat haar tijd er niet toe doet.
Bovendien blijft staan wat ik al eerder zei: het maken van de afspraak is het eerste pastorale contact. Dat moet de ouderling zelf doen.
De vrouw hoeft inderdaad niet te weten waar hij naar toe gaat. Ik weet ook niet waar mijn man op huisbezoek gaat. Dat gaat mij niet aan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2019 15:27

Kvinna schreef:Daarmee zeg je dat haar tijd er niet toe doet.
Bovendien blijft staan wat ik al eerder zei: het maken van de afspraak is het eerste pastorale contact. Dat moet de ouderling zelf doen.
De vrouw hoeft inderdaad niet te weten waar hij naar toe gaat. Ik weet ook niet waar mijn man op huisbezoek gaat. Dat gaat mij niet aan.

Wie zegt dat haar tijd er niet toe doet?
Blijkbaar vindt zijzelf dat ze meer tijd heeft dan haar echtgenoot...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 01 apr 2019 15:35

Vrouw maakt afspraak voor huisbezoek.

Moet de man bellen gedurende zijn werktijd? (Exodus20:15)
Hoe zou zijn werkgever reageren als hij dat doet?

Zijn beste alternatief is: voor of tijdens etenstijd. Maar hoe verafschuwen wij niet de telefoontjes van aanbieders van energiebedrijven tussen 17:00 uur en 20:00 uur die ons storen.

Deze man handelt effectief en efficiënt door alle kosten van bellen voor zijn rekening te nemen. Hij kiest bewust voor zijn vrouw en beschouwt haar niet als zijn persoonlijke secretaresse.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 01 apr 2019 16:05

Misschien heeft die man een telefoonangst of stottert hij. Of is er een afmelding geweest en had geen tijd meer om zelf mensen op te bellen, gaf hij een lijstje aan zn vrouw of ze t plekje wilde proberen op te vullen.
Mijn oom vertelde nooit aan zijn vrouw waar hij naar toe ging op huisbezoek. Hij legde wel altijd een briefje onder zijn kussen waar hij was, in geval van nood had zijn vrouw hem kunnen bereiken wat in ruim 25 jaar nog nooit nodig geweest is.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 01 apr 2019 16:23

Een regulier huisbezoek valt niet onder de geheimhoudingsplicht, wel de inhoud daarvan.
Wij krijgen aan het begin van het kerkelijk jaar - september - een lijst waarop alle huisbezoeken staan. Als je die avond niet kunt, moet je zelf ruilen met iemand anders. Wel doorgeven aan de k.r. natuurlijk.

Het is iets anders als iemand een verzoek indient en hij dan wordt gebeld door een echtgenote. M.i. is dit niet correct.
Maar dat staat er allemaal niet bij, dus vult iedereen zelf nu in hoe het misschien zit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2019 09:03

lekkerbek schreef:Misschien heeft die man een telefoonangst of stottert hij. Of is er een afmelding geweest en had geen tijd meer om zelf mensen op te bellen, gaf hij een lijstje aan zn vrouw of ze t plekje wilde proberen op te vullen.
Mijn oom vertelde nooit aan zijn vrouw waar hij naar toe ging op huisbezoek. Hij legde wel altijd een briefje onder zijn kussen waar hij was, in geval van nood had zijn vrouw hem kunnen bereiken wat in ruim 25 jaar nog nooit nodig geweest is.

Als ik op huisbezoek ga weet mijn vrouw precies waar ik ben, maar wat er besproken wordt hoort ze niet.
Ik zou werkelijk niet weten waarom ik voor haar verborgen zou willen houden waar ik zit.
Het zou op mij overkomen als een overdrijven van je verantwoordelijkheid.
Door zelfs niet aan je vrouw te vertellen waar je heengaat maak je jezelf wel erg belangrijk.

Gezien het feit dat iemand 25 jaar in het ambt zit (wat je schrijft) en de meeste ambtsdragers rond hun 40e dit "vak" inrollen, krijg ik het idee dat deze man (en ik ken meer voorbeelden) 25 jaar vrijwel onafgebroken in dit ambt gezeten heeft. Lijkt me niet de bedoeling, en ik kan me voorstellen dat je jezelf dan sowieso erg belangrijk gaat vinden...
Past dat overigens binnen de kerkorde, 25 jaar in dit ambt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 02 apr 2019 11:27

Wat is eigenlijk het nut en de noodzaak van huisbezoek? Ik snap dat wanneer je wat persoonlijker wilt spreken met bijvoorbeeld een ouderling dat het net zo goed thuis kan, maar huisbezoek... waarom?
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2019 12:06

DeDwaler schreef:Wat is eigenlijk het nut en de noodzaak van huisbezoek? Ik snap dat wanneer je wat persoonlijker wilt spreken met bijvoorbeeld een ouderling dat het net zo goed thuis kan, maar huisbezoek... waarom?

De enige mogelijkheid om eens een gesprek van hart tot hart met de broeders kerkenraad te hebben was op huisbezoek.
En eigenlijk was het in sommige kringen een soort controle, welke kranten en bladen liggen in de leesmand, staat er een tv?
Inmiddels is dat niet meer zo, bovendien laten mensen zich in hun eigen huis niets meer gezeggen.
Je kunt je vragen en opmerkingen maken in eigen setting. Een vergadering van de kerkenraad kan ook bezocht worden, maar is voor sommige mensen toch een drempel om over te moeten. Je staat daar dan alleen t.o.v. de hele k.r. (+ predikant )
Ik heb fijne bezoekavonden meegemaakt, maar ook minder geslaagde.
Dat hoeft niet persé aan de bezoekende k.r. leden te liggen, soms loopt het gewoon niet.

Vroeger waren er ook geen gemeenteavonden, waar je je bezwaren en vragen kon neerleggen. Dus tijdens zo'n bezoek is daar wel gelegenheid voor.
De gesprekken gaan ook over de gewone dagelijkse dingen, werk, studie, zorgen in de familie, blijdschap...

Vroeger deed de juf of meester van de lagere school dit ook trouwens. Eenmaal per jaar kwam ze dan met het kind mee, s'middags na school.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2019 12:11

DeDwaler schreef:Wat is eigenlijk het nut en de noodzaak van huisbezoek? Ik snap dat wanneer je wat persoonlijker wilt spreken met bijvoorbeeld een ouderling dat het net zo goed thuis kan, maar huisbezoek... waarom?

Waar anders kun je als ambtsdrager een uur of twee ongestoord spreken met de mensen die aan je zorg zijn toevertrouwd?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 02 apr 2019 16:27

Chaya schreef:De enige mogelijkheid om eens een gesprek van hart tot hart met de broeders kerkenraad te hebben was op huisbezoek.
En eigenlijk was het in sommige kringen een soort controle, welke kranten en bladen liggen in de leesmand, staat er een tv?
Inmiddels is dat niet meer zo, bovendien laten mensen zich in hun eigen huis niets meer gezeggen.
Je kunt je vragen en opmerkingen maken in eigen setting. Een vergadering van de kerkenraad kan ook bezocht worden, maar is voor sommige mensen toch een drempel om over te moeten. Je staat daar dan alleen t.o.v. de hele k.r. (+ predikant )
Ik heb fijne bezoekavonden meegemaakt, maar ook minder geslaagde.
Dat hoeft niet persé aan de bezoekende k.r. leden te liggen, soms loopt het gewoon niet.

Vroeger waren er ook geen gemeenteavonden, waar je je bezwaren en vragen kon neerleggen. Dus tijdens zo'n bezoek is daar wel gelegenheid voor.
De gesprekken gaan ook over de gewone dagelijkse dingen, werk, studie, zorgen in de familie, blijdschap...

Vroeger deed de juf of meester van de lagere school dit ook trouwens. Eenmaal per jaar kwam ze dan met het kind mee, s'middags na school.

StillAwake schreef:Waar anders kun je als ambtsdrager een uur of twee ongestoord spreken met de mensen die aan je zorg zijn toevertrouwd?


Dank voor de antwoorden, Chaya en StillAwake! In dat geval is het in verband met de herderlijke plicht zeker nuttig, noodzakelijk en wellicht ook praktisch (i.v.m. grootte).

Mijn vraag kwam op, omdat de reacties erover mij nogal kil en zakelijk toeschenen en ik waarschijnlijk ook een wat te geromantiseerd beeld van het gemeenteleven heb. Vanuit huis ben ik katholiek en daar was het totaal geen issue en de paar maanden die ik bij de plaatselijke evangelische gemeente heb doorgebracht beantwoordt meer aan dat beeld. Ondanks dat ik me niet meer kon verenigen met wat er verkondigd werd, waren de gesprekken diepgaand en was het contact met de broeders en zusters aldaar zeer hecht. Zodoende bestond er in die gemeente in ieder geval geen noodzaak voor huisbezoek. Ik zou me er zo weer aansluiten als het onderwijs meer Bijbels zou zijn.
.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 02 apr 2019 20:20

Apart dat ambtsgeheim naar de eigen partner toe. Is die dan niet ook oudste?


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten