Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 06 mar 2019 14:38

irmo schreef:Waarom moet jij dat lezen...ga daar ook maar eens over nadenken :wink:

Als ik begin met iets te lezen dan kan ik niet meer stoppen...zou dat het zijn :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 08 mar 2019 20:18

Het geloof is grote beperking.
Dat is toch triest, dat ie altijd verplicht naar die kerk moet en er nu een bloedhekel aan heeft.
Zag ook zulke mensen in de evangelische kerk. Dramouders met ongeinteresseerde kinderen. Mijn ex was weleens de hele nacht bezig met z'n preek en dan zaten er 2 verveelde tieners die perse een uur moesten blijven van hun moeder. Dan na een uur met zo'n verveeld hoofd zitten, liepen ze weg. Hij zei tegen die moeder dat ie geen zin meer had dat die kinderen daar verplicht zaten. Mens was kwaad.
Zijn moeder was ook zo'n drammens. Hij had zelf als kind ook een bloedhekel aan de kerk, omdat het moest.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2019 20:42

coby6 schreef:Het geloof is grote beperking.
Dat is toch triest, dat ie altijd verplicht naar die kerk moet en er nu een bloedhekel aan heeft.
Zag ook zulke mensen in de evangelische kerk. Dramouders met ongeinteresseerde kinderen. Mijn ex was weleens de hele nacht bezig met z'n preek en dan zaten er 2 verveelde tieners die perse een uur moesten blijven van hun moeder. Dan na een uur met zo'n verveeld hoofd zitten, liepen ze weg. Hij zei tegen die moeder dat ie geen zin meer had dat die kinderen daar verplicht zaten. Mens was kwaad.
Zijn moeder was ook zo'n drammens. Hij had zelf als kind ook een bloedhekel aan de kerk, omdat het moest.


Ideaal. Ooit onze dochter meegenomen naar een kerkdienst omdat haar klasgenootjes de eerste heilige communie kregen en ze hen daarbij wilde steunen. Na een half uur verplicht stilzitten op die ellendige houten bankjes wilde ze toch niet meer en zijn we er stilletjes tussenuitgeslopen. Nooit meer wat over gehoord verder :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 09 mar 2019 14:12

Mortlach schreef:Ideaal. Ooit onze dochter meegenomen naar een kerkdienst omdat haar klasgenootjes de eerste heilige communie kregen en ze hen daarbij wilde steunen. Na een half uur verplicht stilzitten op die ellendige houten bankjes wilde ze toch niet meer en zijn we er stilletjes tussenuitgeslopen. Nooit meer wat over gehoord verder :-)

:D

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 14:31

Mortlach schreef:Ideaal. Ooit onze dochter meegenomen naar een kerkdienst omdat haar klasgenootjes de eerste heilige communie kregen en ze hen daarbij wilde steunen. Na een half uur verplicht stilzitten op die ellendige houten bankjes wilde ze toch niet meer en zijn we er stilletjes tussenuitgeslopen. Nooit meer wat over gehoord verder :-)

Uhh, eerlijk gezegd is dit pedagogisch niet wijs. :D
Ik zou ook meegaan, maar tegen haar zeggen: dat is goed, maar we blijven zitten tot het einde, want het is oneerbiedig (of niet aardig, of sociaal onwenselijk) dat we halverwege vertrekken, dus ook na de dienst gaan we de klasgenootjes feliciteren.
Zo leer je haar eigenlijk dat je van verplichtingen mag weglopen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 09 mar 2019 15:10

Chaya schreef:Uhh, eerlijk gezegd is dit pedagogisch niet wijs. :D
Ik zou ook meegaan, maar tegen haar zeggen: dat is goed, maar we blijven zitten tot het einde, want het is oneerbiedig (of niet aardig, of sociaal onwenselijk) dat we halverwege vertrekken, dus ook na de dienst gaan we de klasgenootjes feliciteren.
Zo leer je haar eigenlijk dat je van verplichtingen mag weglopen.


Ja, en als de lichamelijke klachten van zowel dochter als moeder niet hadden meegespeeld, had ik dat ook gedaan. Die bankjes blijken behoorlijk zeer te doen. Ze wilde al veel eerder vertrekken en ik heb het weten te rekken totdat de communie begon en we toch moesten opstaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor benefietdiner » 09 mar 2019 15:19

Ach ach wat zielig allemaal.
Kinderen worden de baas over de ouders.
Kinderen worden als mietjes opgevoed.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 15:29

Mortlach schreef:Ja, en als de lichamelijke klachten van zowel dochter als moeder niet hadden meegespeeld, had ik dat ook gedaan. Die bankjes blijken behoorlijk zeer te doen. Ze wilde al veel eerder vertrekken en ik heb het weten te rekken totdat de communie begon en we toch moesten opstaan.

Okay sorry. (Als je het erbij had gezet, had ik uiteraard niet gereageerd :wink: )
Wij kennen het probleem. Zeker de heel oude kerken hebben vaak rechte banken en korte zittingen, omdat de mensen vroeger kleiner waren. Ze waen zeker bang dat ze in slaap zouden vallen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 15:30

benefietdiner schreef:Ach ach wat zielig allemaal.
Kinderen worden de baas over de ouders.
Kinderen worden als mietjes opgevoed.

De beste stuurlui staan aan wal. :-oo
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 09 mar 2019 15:36

benefietdiner schreef:Ach ach wat zielig allemaal.
Kinderen worden de baas over de ouders.
Kinderen worden als mietjes opgevoed.


Zoek voor de gein "Ehler-Danlos" eens op en kom dit dan nog eens een keer zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 09 mar 2019 16:18

coby6 schreef:Het geloof is grote beperking.
Dat is toch triest, dat ie altijd verplicht naar die kerk moet en er nu een bloedhekel aan heeft.
Zag ook zulke mensen in de evangelische kerk. Dramouders met ongeinteresseerde kinderen. Mijn ex was weleens de hele nacht bezig met z'n preek en dan zaten er 2 verveelde tieners die perse een uur moesten blijven van hun moeder. Dan na een uur met zo'n verveeld hoofd zitten, liepen ze weg. Hij zei tegen die moeder dat ie geen zin meer had dat die kinderen daar verplicht zaten. Mens was kwaad.
Zijn moeder was ook zo'n drammens. Hij had zelf als kind ook een bloedhekel aan de kerk, omdat het moest.

Moeten is nooit wenselijk mijn inziens.
Dat bewerkt regelmatig het tegen overgestelde.
Het is ook natuurlijk meetellend hoe de kinderen / jeugd binnen de kerkdienst ( actief) betrokken worden en zijn / deelnemen aan de kindernevendienst enz....
Heel belangrijk ook als onderdeel voor de kinderen / jeugd volwaardig mee te tellen en hierdoor motivatie hebben om ook uit te zien naar de kerkdienst....en invulling hiervan.

Op zich is een in en uitloop dienst ook niet verkeerd, of een pauze inlassen, wellicht zijn er meer suggesties.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 09 mar 2019 16:38

Ik begrijp die jongen wel.
Kennissen van mijn ouders zitten ook in dat kerkverband, al hoeft het niet alleen daar aan te liggen.
Die hebben een dochter van mijn leeftijd. Heel haar leven, dit moet, dat mag niet, zo hoort het! Altijd om 12 uur thuis moeten komen op zaterdag avond, vriendjes mocht pas van haar 18e, moest! van hun kerkverband zijn. Toen het een PKN jongen was moest hij in hun kerk belijdenis doen anders mocht er geen relatie zijn. Zij moest ook belijdenis doen, want dat hoort zo! Trouwen moest ook in de kerk. Muziek op de bruiloft was uit ten boze. Toen ze trouwde was ze 23, altijd verplicht naar de kerk gemoeten 2x.
Na het trouwen nooit meer geweest. Haar ouders boos, ze mocht niet meer thuis komen, want ze had schande gebracht over haar familie en ze was schuldig dat haar ouders werden genegeerd in hun fijne kerk. Na vijf jaar wilde haar moeder wel weer wat contact.
Echt onbegrijpelijk raar gedrag, dus inderdaad Indoctrinatie!

Wij kregen op ons 18/19e de keus of we nog gingen ja of nee. Catechisatie was op ons 17e al over.
Met dwingen bereik je niets dan ellende.
Vandaag is het gisteren van morgen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 09 mar 2019 22:40

-
Laatst gewijzigd door coby6 op 09 mar 2019 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 09 mar 2019 22:41

Mortlach schreef:Zoek voor de gein "Ehler-Danlos" eens op en kom dit dan nog eens een keer zeggen.

Wat erg. Bij m'n moeder in de kerk hebben ze speciale stoelen met zachte kussens voor mensen met lichamelijke klachten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 10 mar 2019 08:08

coby6 schreef:Wat erg. Bij m'n moeder in de kerk hebben ze speciale stoelen met zachte kussens voor mensen met lichamelijke klachten.

Je kan ook wel in sommige kerken bij binnenkomst een kussentje meenemen indien je dit lichamelijke wat meer ondersteuning biedt tijdens de zit....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten