Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 03 jun 2019 12:19

Mortlach schreef:Op die manier kun je 99% van de vragenrubriek wel schrappen.


Welnee, het kan toch behulpzaam zijn? Als de deskundige zonder hoor en wederhoor meegaat en schande spreekt net als de vraagsteller dan krijgt hij dat om zijn oren.

Mortlach schreef:Nee. Soms valt iemand alleen te verwijten dat ze nooit met iemand hadden moeten trouwen, maar als die partner zich destijds anders voordeed, hoe kun je zoiets dan weten? En zoals ik al zei: ze hadden veel eerder weg moeten gaan, maar dat mag nu net weer niet van bepaalde mensen.


Het staat er niet bij.

Mortlach schreef:En dit schuld toewijzen waar dit niet hoort is ook een tactiek van de omstanders om zich er minder naar bij te voelen. Over het algmeen zijn mensen niet erg goed in omgaan met dit soort ervaringen van anderen; als je het slachtoffer dan ten minste nog een beetje de schuld kunt geven, dan maakt het omgaan een stuk gemakkelijker. Zo van: ik gedraag me zo niet dus ik zal nooit met deze situatie te maken krijgen en dat is een hele geruststelling.


De deskundige wijst geen schuldige aan. Hij wil de betrokkene bijstaan, maar geen partij kiezen. Dat is wijsheid en ervaring.

Mortlach schreef:Komt het voor dat beiden schuld hebben wanneer zoiets voorkomt? Ongetwijfeld! Maar dat generaliseren dat het ALTIJD zo is dat beiden schuld hebben, gaat veel te ver.


Het staat er allemaal niet bij, Mortlach. Het gaat dus eerder veel te ver om op basis van een eenzijdig verhaal te veronderstellen dat er maar één schuld heeft.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 03 jun 2019 12:35

naamloos schreef:Ja natuurlijk hoort de "deskundige" maar 1 kant van het verhaal.
Zo werkt die vragenrubriek nou eenmaal, dus moet de deskundige gewoon van die éne kant uitgaan, dus m.i. niks geen algemeen antwoord, maar een persoonlijk antwoord die aan de(eenzijdige?) vraag recht doet.
Als optie kan hij ook andere kanten benoemen , daar is dan ook niks mis mee vind ik.


De deskundige kan er geen recht aan doen, omdat hij niet alles weet. Dat is zijn antwoord. De vraagsteller verwacht een soort gerechtelijke uitspraak waardoor ze in het gelijk gesteld wordt, maar dat kan niet zonder hoor en wederhoor.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2019 12:47

Kvinna schreef:Helaas raakt de vraagsteller een pijnlijk punt in de refowereld. Ik ken meerdere vrouwen die mishandeld zijn door hun man, en die daarna van de kerk de zwarte piet toegeschoven kregen. Zij werden onder censuur gezet bijvoorbeeld. Terwijl de vrouw de rapporten van de politie had dat ze mishandeld werd. Of de vrouw kreeg vragen: wat zei je dan, dat hij je sloeg? Alsof je iets kunt zeggen wat slaan rechtvaardigt.
Er is weinig begrip, en helaas schieten kerkenraden en predikanten regelmatig ernstig te kort.
Ik zou die zwarte piet gewoon terug geven waar ie vandaan komt, en dan ging ik daar rap weg, in zowel huwelijk als de kerk.
Je hebt je verstand en rechtvaardigheidsgevoel niet voor niets gekregen.
En als de voorganger of hun k.r. hun hersens niet gebruiken, dan doe ik het gewoon zelf. (trouwens, toch mijn eerste optie)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Kvinna » 03 jun 2019 13:50

naamloos schreef:Ik zou die zwarte piet gewoon terug geven waar ie vandaan komt, en dan ging ik daar rap weg, in zowel huwelijk als de kerk.
Je hebt je verstand en rechtvaardigheidsgevoel niet voor niets gekregen.
En als de voorganger of hun k.r. hun hersens niet gebruiken, dan doe ik het gewoon zelf. (trouwens, toch mijn eerste optie)

Helaas is hun zelfvertrouwen ook vaak kapot gemaakt. En veranderen van kerk is ook meteen je hele sociale kring kwijtraken (nog los van het idee dat je niet mag weggaan uit de gemeente waar God je geplaatst heeft).
Daarnaast is degene die mishandelt vaak een manipulator, en hij zet soms zelfs de eigen familie op tegen het slachtoffer. Die is vaak heel eenzaam.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2019 14:21

Kvinna schreef:Helaas raakt de vraagsteller een pijnlijk punt in de refowereld. Ik ken meerdere vrouwen die mishandeld zijn door hun man, en die daarna van de kerk de zwarte piet toegeschoven kregen. Zij werden onder censuur gezet bijvoorbeeld. Terwijl de vrouw de rapporten van de politie had dat ze mishandeld werd. Of de vrouw kreeg vragen: wat zei je dan, dat hij je sloeg? Alsof je iets kunt zeggen wat slaan rechtvaardigt.
Er is weinig begrip, en helaas schieten kerkenraden en predikanten regelmatig ernstig te kort.


Dat is hetzelfde als aan een verkrachtingsslachtoffer vragen wat ze aan had.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2019 15:10

Kvinna schreef:Helaas is hun zelfvertrouwen ook vaak kapot gemaakt. En veranderen van kerk is ook meteen je hele sociale kring kwijtraken ....
Nou ja, als die sociale kring bestaat uit "De oordelen van de gemeenteleden zijn niet van de lucht."
En "een kerk vol oordelende blikken, gefluister op zondag als zij, mijn zus, de kerk binnenstapt," geef mijn portie dan maar aan fikkie.
Kvinna schreef:(nog los van het idee dat je niet mag weggaan uit de gemeente waar God je geplaatst heeft).
kZou niet weten van wie dat niet mag. Zelf zou ik geen mens zo'n macht over mijn leven geven.
Kvinna schreef:Daarnaast is degene die mishandelt vaak een manipulator, en hij zet soms zelfs de eigen familie op tegen het slachtoffer. Die is vaak heel eenzaam.
Dat is een probleem wat in het antwoord verwerkt moet worden vind ik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2019 15:26

naamloos schreef: kZou niet weten van wie dat niet mag. Zelf zou ik geen mens zo'n macht over mijn leven geven.


Daarom doen sommigen graag alsof het van God niet mag, want als ze je daarvan weten te overtuigen, hebben ze toch nog lekker wat macht over je.

Mijn vrouw had trouwens hetzelfde: mishandelende man, maar door haar kerk destijds afgeraden weg te gaan en vooral niet te scheiden, want dan zou ze voor altijd alleen moeten blijven. Ik ben erg blij dat ze die hele groep klojo's de rug heeft toegekeerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 03 jun 2019 16:14

Je mag nooit scheiden! Hoogstens van tafel en bed! Hebben een stel mannen ooit besloten in deze gevallen.
Ook al wordt je afgetuigd en mishandeld! Scheiden, foei!
Pek en veren voor die vrouw!





Je verzint het toch niet.

Knap dat die vrouw daar nog naar de kerk wil. Diep reslect voor die vrouw.Tenminste, als deze vraag helemaal de waarheid is waar ik nu dan van uit ga.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 03 jun 2019 16:30

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... elijdenis/

Vergelijkbaar verhaal van nog geen week geleden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Hidden » 03 jun 2019 20:46

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... uratorium/

Hoewel ik best weet dat er leiding moet zijn in de gemeente is het misschien beter om te stellen dat er bijbels argumenten zijn om geen predikanten in het curatorium te hebben. Die worden namelijk nergens in de bijbel genoemd! In de bijbel bestaat niet een door de gemeente bezoldigde dominee, een soort vrijgestelde ouderling.
Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat er maar één ambt wordt genoemd in de kerk: het opzieners- of ouderlingenambt. (Handeling 1:20). Daarnaast is er de beschrijving van de diaken, waardoor je ook nog van een diakenambt zou kunnen spreken
Alles wat verder in de Schrift wordt genoemd zoals herders, leraars, profeten, evangelisten, zijn gaven.
Ef 4: 7, 8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 04 jun 2019 15:30

Ben ik nou de enige die het antwoord van Van Den Brink best wel een mooi antwoord vind? O dear, dat wordt nog wat..... :shock:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 04 jun 2019 15:44

irmo schreef:Ben ik nou de enige die het antwoord van Van Den Brink best wel een mooi antwoord vind? O dear, dat wordt nog wat..... :shock:

Nou ik ook wel hoor.
Met name dat hij de valkuil durft te benoemen dat mensen die uit een nare situatie komen soms te snel in een nieuwe relatie kunnen stappen (met alle gevolgen van dien).
Die voorbeelden ken ik ook uit mijn direkte omgeving. En ze kregen de zegen van de dominee mee notabene.
Misschien durven predikanten niet zo meer te waarschuwen, uit angst dat leden opstappen of zo.
Ik sprak laatst een vrouw uit de GG, ze zei: dit had ik toch nooit kunnen denken toen ik jong was. Kijk me nu, amper 60 en tweemaal gescheiden.
Verlaten door haar eerste man en de tweede bleek een wolf in schaapskleren te zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2019 16:22

Chaya schreef:Nou ik ook wel hoor.
Met name dat hij de valkuil durft te benoemen dat mensen die uit een nare situatie komen soms te snel in een nieuwe relatie kunnen stappen (met alle gevolgen van dien).
Die voorbeelden ken ik ook uit mijn direkte omgeving. En ze kregen de zegen van de dominee mee notabene.
Misschien durven predikanten niet zo meer te waarschuwen, uit angst dat leden opstappen of zo.
Ik sprak laatst een vrouw uit de GG, ze zei: dit had ik toch nooit kunnen denken toen ik jong was. Kijk me nu, amper 60 en tweemaal gescheiden.
Verlaten door haar eerste man en de tweede bleek een wolf in schaapskleren te zijn.


Tja, wat je ook doet, er zullen altijd gevallen zijn waar je advies verkeerd uitpakt. Maar in dit geval kun je wat mij betreft altijd beter de zijde van het slachtoffer kiezen; het kan dan voorkomen dat dat een keer onterecht is, maar als je het NIET doet terwijl het wel zou moeten, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 05 jun 2019 07:13

Mortlach schreef:Tja, wat je ook doet, er zullen altijd gevallen zijn waar je advies verkeerd uitpakt. Maar in dit geval kun je wat mij betreft altijd beter de zijde van het slachtoffer kiezen; het kan dan voorkomen dat dat een keer onterecht is, maar als je het NIET doet terwijl het wel zou moeten, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Precies
En als je namens de dominee ook nog eens de zegen van de Heer mee krijgt is dat mooi meegenomen, want aan Zijn zegen is alles gelegen.....
Hij is er ook juist voor hen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 jun 2019 09:19

Mortlach schreef:Tja, wat je ook doet, er zullen altijd gevallen zijn waar je advies verkeerd uitpakt. Maar in dit geval kun je wat mij betreft altijd beter de zijde van het slachtoffer kiezen; het kan dan voorkomen dat dat een keer onterecht is, maar als je het NIET doet terwijl het wel zou moeten, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Je kiest niet de zijde van het slachtoffer als je die in een volgende relatie duwt, omdat getrouwd zijn toch beter is voor de kinderen.
Het slachtoffer zal eerst weer moeten leren om haar (of zijn) eigenwaarde terug te vinden, van zichzelf te houden en trachten weer zelfbewust in het leven te staan. Pas dan is het zinnig om een eventuele nieuwe relatie te starten.
Ik heb iets te vaak meegemaakt dat vrouwen gewoon het huwelijk ingeduwd werden.
Een huwelijk kan fijn zijn, maar is niet het allerbelangrijkste toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten