Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 15 jul 2019 15:42

Vrouw he. Die moeten gewoon in de keuken blijven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2019 16:00

hans0166 schreef:tja hóe durven ze toch... zuster Febe op een voetstuk plaatsen.. wat een schande.
Zo jammer dat de reformatie haar eigen beginselen zo opgesloten heeft in nieuwe kooien.

Degenen die de grondtalen beheersen, weten dat een enkele letter groot verschil maakt.
In geschiedenisboeken wordt er ook op toegezien dat een kolonel niet onterecht tot generaal wordt gemaakt.
Zo moet dat ook met een bijbelvertaling.
irmo schreef:Vrouw he. Die moeten gewoon in de keuken blijven.

Volgens mij waren in bijbelse tijden sommigen zo rijk dat ze zich een kookster konden veroorloven.
Je denkt toch niet dat de koningin van Candacé of Lydia de purperverkoopster zelf in haar soepje stond te roeren? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 15 jul 2019 16:03

Chaya schreef:
Volgens mij waren in bijbelse tijden sommigen zo rijk dat ze zich een kookster konden veroorloven.
Je denkt toch niet dat de koningin van Candacé of Lydia de purperverkoopster zelf in haar soepje stond te roeren? :wink:



Het begrip dienstmaagd is dan ook al vrij oud :wink:
Lydia verkocht niet voor niets purper, die zal flink binnengelopen zijn.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 15 jul 2019 16:15

Chaya schreef:Degenen die de grondtalen beheersen, weten dat een enkele letter groot verschil maakt.
In geschiedenisboeken wordt er ook op toegezien dat een kolonel niet onterecht tot generaal wordt gemaakt.
Zo moet dat ook met een bijbelvertaling.


de grondtekst heeft het over "dienaar van de ecclesia" "'ontvangt haar in de Heer, in de waardigheid van de heiligen" "patrones van velen" "en ook van mij ( de schrijver) "

dat is iets meer dan iemand die in een soepje staat te roeren voor wekelijkes bijeenkomst van de kerkeraad.
:)
tenzij ze natuurijk een heel lekker recept heeft

Nu even zonder ondertoontje: naar mijn mening doet de huidige Bijbel/uitleg te weinig recht aan de rol van de vrouw in de oude kerk. Er is teveel latere theologie opgenomen en als Woord toegevoegd

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2019 16:21

hans0166 schreef:de grondtekst heeft het over "dienaar van de ecclesia" "'ontvangt haar in de Heer, in de waardigheid van de heiligen" "patrones van velen" "en ook van mij ( de schrijver) "

dat is iets meer dan iemand die in een soepje staat te roeren voor wekelijkes bijeenkomst van de kerkeraad.
:)
tenzij ze natuurijk een heel lekker recept heeft

Nu even zonder ondertoontje: naar mijn mening doet de huidige Bijbel/uitleg te weinig recht aan de rol van de vrouw in de oude kerk. Er is teveel latere theologie opgenomen en als Woord toegevoegd

Probleem is dat de kerken toen ook anders waren ingericht. Ik bedoel dan dat de kerkdiensten niet zoals nu waren.
Ik geloof zeker wel dat de vrouw niet een zwijgend object was in die tijd.
De Bijbel is geen mannenboek.
Maar juist omdat het niet zo expliciet wordt genoemd en beschreven, is dat toch geen steekhoudende reden om het anno 2019 opeens in te voeren?
Ook niet omwille van de onrust dat het veroorzaakt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 15 jul 2019 19:53

Chaya schreef:Probleem is dat de kerken toen ook anders waren ingericht. Ik bedoel dan dat de kerkdiensten niet zoals nu waren.
Ik geloof zeker wel dat de vrouw niet een zwijgend object was in die tijd.
De Bijbel is geen mannenboek.
Maar juist omdat het niet zo expliciet wordt genoemd en beschreven, is dat toch geen steekhoudende reden om het anno 2019 opeens in te voeren?
Ook niet omwille van de onrust dat het veroorzaakt.


Zo is het vaak met bepaalde zaken, die Bijbels wel kunnen maar de mensen willen dan dit eigenlijk niet.
Er is dan het argument van waarom zouden we dit dan opeens in moeten voeren.
Je hoort dan eigenlijk nooit van dat hadden ze eigenlijk 500 jaar geleden ook gelijk moeten doorvoeren gelijk na de reformatie.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 15 jul 2019 21:05

Chaya schreef:Degenen die de grondtalen beheersen, weten dat een enkele letter groot verschil maakt.

Zeker.

De dominee van dit antwoord moet zich diep schamen, met zijn gelaster.

De kenners van de grondtalen weten het namelijk vrij zeker: Febe is een medewerker van Paulus, net zoals bijvoorbeeld Timotheüs en Titus. En ze is waarschijnlijk gezant namens de gemeente van Kenchreeën, en in die gemeente een belangrijke figuur, een sponsor of weldoenster.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2019 14:03

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... tste-wens/

100% voorspelbaar antwoord. Ik vraag me echt af wat de vraagstelster had verwacht toen ze de vraag stelde.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2019 14:11

Mortlach schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26974/laatste-wens/

100% voorspelbaar antwoord. Ik vraag me echt af wat de vraagstelster had verwacht toen ze de vraag stelde.

Belachelijke vraag.
Er is blijkbaar geen filter om ons te vrijwaren van domme, voorspelbare of trollvragen. Het is dat jij het hier zegt, ik kijk niet zo vaak meer in de vragenrubriek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2019 14:14

Chaya schreef:Belachelijke vraag.
Er is blijkbaar geen filter om ons te vrijwaren van domme, voorspelbare of trollvragen. Het is dat jij het hier zegt, ik kijk niet zo vaak meer in de vragenrubriek.


De vraag op zich is niet eens zo belachelijk; wel om hem aan een orthodoxe persoon voor te leggen, want ik zei al, het antwoord dat je dan krijgt is 100% voorspelbaar. Ik zou toch een ander antwoord hebben gegeven :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 17 jul 2019 15:20

Mortlach schreef:D Ik zou toch een ander antwoord hebben gegeven :-)


ik lees de hele vraag eigenlijk al iets anders, IS het wel een vraag om botte sex, de bewoording van tegenwoordig maakt niet zo'n groot verschil meer.. of wil de betreffende jongen op een waarachtige manier de intimiteit van eenwording ervaren voordat hij overgaat naar een ander leven.
Het antwoord had van mij best een doorvraag mogen zijn ipv het botte "geef maar een bijbel"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 17 jul 2019 16:00

Als het allemaal daarom moet draaien.... Maak je meer zorgen over je eeuwige bestemming. Heb je meer aan dan aan een keertje seks.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2019 16:20

Race406 schreef:Als het allemaal daarom moet draaien.... Maak je meer zorgen over je eeuwige bestemming. Heb je meer aan dan aan een keertje seks.


Makkelijk gezegd als je die fase al voorbij bent. Blijkbaar vergeten dat het op die leeftijd toch best wel een groot ding is? Misschien is die knul wat betreft zijn eeuwigheid al verzekerd. Als 'ie als laatste wens een luchtballontochtje had willen maken, was er een inzamelingsactie op touw gezet, dan had je hem toch ook geen Bijbel in de maag gesplitst?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2019 16:26

Arme jongen. :(
Laat ons eten en drinken, want morgen sterven wij. 1 Kor. 15

Toen Hizkia de dood werd aangezegd, werd hij bedroefd en kirde als een duif en riep de Heere aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 17 jul 2019 16:29

Als mensen als een duif gaan kirren zou ik me ook ernstige zorgen gaan maken..... :wink:
De redactie laat zich weer erg kennen, zoals gewoonlijk.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast