Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 01 jun 2019 11:54

Waar ik me zorgen om maak is dat 'bewaren van de wereld' verstaan wordt als 'terugtrekken uit de wereld' en dat terwijl onze Heere omging met zondaren, tollenaars, dieven en hoeren. Hoe kun je als christen een licht in de wereld zijn als je niet in de wereld komt?
.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2019 12:24

Race406 schreef:Iets met spijker en kop... :)nico


Ik kon er eerder niet opkomen, maar wanneer iemand onder de 20 het woord 'ieglijk' gebruikt is dat ook zo vervreemdend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor juffiejuf » 01 jun 2019 13:48

irmo schreef:Ik heb eigenlijk het idee dat dat nepvragen zijn...het ligt er wel erg dik bovenop :roll:


dat was ook mijn eerste gedachten. Ze spreekt over bijv. 'kousen'. Geloof er echt niks van... Panty's kan ik mij nog voorstellen maar kousen...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2019 14:23

Mortlach schreef:Ik kon er eerder niet opkomen, maar wanneer iemand onder de 20 het woord 'ieglijk' gebruikt is dat ook zo vervreemdend.

:schaterlach:

Wat ik me afvraag, wanneer borduurt moeder? In de nachtelijke uren of zo?
En met het woord kousen is het wel duidelijk dat dit een trollenvraag is.
En als mensen geen internet thuis hebben, biedt de school aan dat de leerling dan op school mag werken op de computer.
Bij mijn dochter zat ook een jongen in de klas, wiens ouders geen computer hadden.
Maar moeder eiste wel dat het internetten dan onder schooltijd moest, want anders was de jongen te laat thuis voor het avondeten.
Dat kon niet, zei de docent, want de andere leerlingen moeten ook in hun vrije tijd hun huiswerk maken.
De jongen was heel slim, slaagde met hoge cijfers voor het VWO en ging studeren. Ik vraag me nu weleens af hoe het met hem is.
Hoe is die jongen op de universiteit gekomen en hoe kon hij zich handhaven?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2019 16:40

Chaya schreef::schaterlach:

Wat ik me afvraag, wanneer borduurt moeder? In de nachtelijke uren of zo?
En met het woord kousen is het wel duidelijk dat dit een trollenvraag is.
En als mensen geen internet thuis hebben, biedt de school aan dat de leerling dan op school mag werken op de computer.
Bij mijn dochter zat ook een jongen in de klas, wiens ouders geen computer hadden.
Maar moeder eiste wel dat het internetten dan onder schooltijd moest, want anders was de jongen te laat thuis voor het avondeten.
Dat kon niet, zei de docent, want de andere leerlingen moeten ook in hun vrije tijd hun huiswerk maken.
De jongen was heel slim, slaagde met hoge cijfers voor het VWO en ging studeren. Ik vraag me nu weleens af hoe het met hem is.
Hoe is die jongen op de universiteit gekomen en hoe kon hij zich handhaven?


Geen computer thuis is ondertussen toch net zo archaïsch als geen stroom hebben of iets dergelijks.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 01 jun 2019 17:31

gravo schreef:
Dat is ook precies wat ik denk. Het is niet echt! Het is een geconstrueerde brief, bewust op Refoweb geplaatst, misschien wel dóór Refoweb geplaatst. Het maakt duidelijk dat er mensen zijn in de reformatorische wereld die dit probleem willen benoemen en bijsturen. Uiteraard kun je dat wat onzichtbaar doen, door enkele vragen bij elkaar te nemen en daar dan een soort totaal-brief van te maken met de strekking van al die vragen. Zo iets zal het hier ook wel zijn. Er wordt een soort catechismus-vorm gekozen: je bedenkt zelf de vraag en geeft daar zelf het antwoord op, zodat anderen iets kunt leren. Een reformatorisch vraag- en antwoordenboekje, niet over de leer, maar over het leven.

Maar het geeft de burger moed. Kennelijk ziet men de buitensporige wereldvreemdheid in eigen kring als een gevaar voor het soepel deelnemen van de volgende generatie aan de samenleving. N.J. Teerds (de ándere ouderling, zeg maar) mag het balletje inkoppen. Maar dan moet het balletje wel eerst even worden opgeworpen. Hij krijgt met deze brief alle handvaten om een iets ruimer standpunt te brengen. Het meisje is immers hartstikke vroom, hartstikke lief, hartstikke serieus, dus daar hoeft hij geen probleem van te maken. (nou ja, alleen dan het woord "oudheid"...moet dat nou?). Nee, hij kan zich volledig bezighouden met het advies. En dat is kortweg: goed zo meid, maar je mag ook jezelf zijn binnen de grenzen van het betamelijke. Niets mis mee.

Dat is denk ik waar we naar kijken. Een toch vrij strak gedirigeerde vragen-rubriek waarin de aard van de vragen (en antwoorden) zorgvuldig wordt beheerd, met de bedoeling om eventuele karikaturen en uitwassen in eigen kring met zeer zachte hand wat bij te sturen.
Een beetje propagandistisch natuurlijk.
De boodschap wordt gebracht door het een ouderling te laten zeggen en door het in een vorm te gieten van schijnbare spontaniteit.

gravo

Interrailen met vriendinnen? Op vakantie met je vriend zul je bedoelen!



Dat denk ik niet Gravo. Mijn vragen waren namelijk ook ver buiten het voorstellingsvermogen van een gemiddelde christen. En die hebben ze ook netjes beantwoord. Niet dat ze nu wel weten waar ze over spreken in dat geval, maar ze hebben in ieder geval een oprechte poging gedaan.

Misschien moet je je zelf ook eens opgeven dat je vragen wil beantwoorden? Jij weet hier vast wel een leuk antwoord op ;)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 01 jun 2019 21:47

juffiejuf schreef:dat was ook mijn eerste gedachten. Ze spreekt over bijv. 'kousen'. Geloof er echt niks van... Panty's kan ik mij nog voorstellen maar kousen...

kousen is anders hier in zeeland een heel gewoon woord hoor... ook voor panties

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor gravo » 02 jun 2019 10:08

irmo schreef:(...) Misschien moet je je zelf ook eens opgeven dat je vragen wil beantwoorden? Jij weet hier vast wel een leuk antwoord op ;)

Leuke antwoorden genoeg, maar als mijn theorie juist is moet je voor deze rubriek gevraagd worden; je kunt jezelf er niet voor opgeven.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 02 jun 2019 21:08

gravo schreef:Leuke antwoorden genoeg, maar als mijn theorie juist is moet je voor deze rubriek gevraagd worden; je kunt jezelf er niet voor opgeven.

gravo
Ik wil je wel aandragen als potentieel lid, Gravo. Kunnen we ook eindelijk eens zien welke snoet hoort bij degene die regelmatig zulke lange analyses op het forum plaatst. :mrgreen:
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2019 09:46

Ik zou me ook eens kunnen aanmelden. Vertaalvragen, gaming-vragen en algemene "we willen wat anders dan een dominee"-antwoorden. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2019 11:02

Uit het antwoord op: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... a-censuur/

"Er zijn vaak meerdere oorzaken die er samen toe bijdragen dat een huwelijk ontwricht raakt. Ik durf, mag en kan in een schriftelijke beantwoording je uitspraak niet ongehoord overnemen: “Er is hier maar één aanwijsbare schuldige.” Ik ken daarvoor teveel situaties waarin ook de mishandelde partij zelf een verwijtbare rol heeft gespeeld in het verwijderingsproces tussen de beide echtelieden. Er mag dan weliswaar gevochten zijn voor het huwelijk, feit is dat er gevochten is in het huwelijk en in die situatie is er vrijwel nooit sprake van een enkelvoudige schuldige (ook al heeft degene die lichamelijk geweld gebruikt een grens overschreden, ontoelaatbaar en niet verdedigbaar!)."

Kort gezegd: Is het toch ook niet een beetje haar eigen schuld?

Wauw... wat moet je daar in hemelsnaam mee? De beantwoorder kan het nog wel proberen netjes te verpakken, maar wat een beroerd antwoord.

Er zijn vaak twee dingen 'verwijtbaar' voor het slachtoffer:
a) om te beginnen nooit met die persoon trouwen - maar daar heb je niks aan want je kunt niet in de toekomst kijken en fouten maken we allemaal wel eens.
b) veel eerder bij die persoon weg - maar dat mag juist niet van de kerk.

En dan aankomen met "het is vast ook een beetje je eigen schuld" is echt bizar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 03 jun 2019 11:47

Mortlach schreef:Uit het antwoord op: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... a-censuur/

"Er zijn vaak meerdere oorzaken die er samen toe bijdragen dat een huwelijk ontwricht raakt. Ik durf, mag en kan in een schriftelijke beantwoording je uitspraak niet ongehoord overnemen: “Er is hier maar één aanwijsbare schuldige.” Ik ken daarvoor teveel situaties waarin ook de mishandelde partij zelf een verwijtbare rol heeft gespeeld in het verwijderingsproces tussen de beide echtelieden. Er mag dan weliswaar gevochten zijn voor het huwelijk, feit is dat er gevochten is in het huwelijk en in die situatie is er vrijwel nooit sprake van een enkelvoudige schuldige (ook al heeft degene die lichamelijk geweld gebruikt een grens overschreden, ontoelaatbaar en niet verdedigbaar!)."

Kort gezegd: Is het toch ook niet een beetje haar eigen schuld?

Wauw... wat moet je daar in hemelsnaam mee? De beantwoorder kan het nog wel proberen netjes te verpakken, maar wat een beroerd antwoord.

Er zijn vaak twee dingen 'verwijtbaar' voor het slachtoffer:
a) om te beginnen nooit met die persoon trouwen - maar daar heb je niks aan want je kunt niet in de toekomst kijken en fouten maken we allemaal wel eens.
b) veel eerder bij die persoon weg - maar dat mag juist niet van de kerk.

En dan aankomen met "het is vast ook een beetje je eigen schuld" is echt bizar.


Het lijkt mij een gedegen antwoord. Feit blijft dat de deskundige maar één kant van het verhaal hoort en daar kan hij alleen maar in algemene zin op reageren. Men is ooit (in liefde) getrouwd en dat huwelijk is scheefgegroeid en misgegaan. Daar hebben beide partijen deel en schuld aan, ongeacht dat er grenzen zijn overschreden (wat ontoelaatbaar en niet te verdedigen is). Veel meer zegt de deskundige mijns inziens niet.
.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2019 11:54

DeDwaler schreef:Het lijkt mij het een gedegen antwoord. Feit blijft dat de deskundige maar één kant van het verhaal hoort en daar kan hij alleen maar in algemene zin op reageren.


Op die manier kun je 99% van de vragenrubriek wel schrappen.

Men is ooit (in liefde) getrouwd en dat huwelijk is scheefgegroeid en misgegaan. Daar hebben beide partijen deel en schuld aan, ongeacht dat er grenzen zijn overschreden die ontoelaatbaar en niet te verdedigen zijn. Veel meer zegt de deskundige mijns inziens niet.


Nee. Soms valt iemand alleen te verwijten dat ze nooit met iemand hadden moeten trouwen, maar als die partner zich destijds anders voordeed, hoe kun je zoiets dan weten? En zoals ik al zei: ze hadden veel eerder weg moeten gaan, maar dat mag nu net weer niet van bepaalde mensen.

En dit schuld toewijzen waar dit niet hoort is ook een tactiek van de omstanders om zich er minder naar bij te voelen. Over het algmeen zijn mensen niet erg goed in omgaan met dit soort ervaringen van anderen; als je het slachtoffer dan ten minste nog een beetje de schuld kunt geven, dan maakt het omgaan een stuk gemakkelijker. Zo van: ik gedraag me zo niet dus ik zal nooit met deze situatie te maken krijgen en dat is een hele geruststelling.

Komt het voor dat beiden schuld hebben wanneer zoiets voorkomt? Ongetwijfeld! Maar dat generaliseren dat het ALTIJD zo is dat beiden schuld hebben, gaat veel te ver.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2019 12:08

DeDwaler schreef:Feit blijft dat de deskundige maar één kant van het verhaal hoort en daar kan hij alleen maar in algemene zin op reageren.
Ja natuurlijk hoort de "deskundige" maar 1 kant van het verhaal.
Zo werkt die vragenrubriek nou eenmaal, dus moet de deskundige gewoon van die éne kant uitgaan, dus m.i. niks geen algemeen antwoord, maar een persoonlijk antwoord die aan de(eenzijdige?) vraag recht doet.
Als optie kan hij ook andere kanten benoemen , daar is dan ook niks mis mee vind ik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Kvinna » 03 jun 2019 12:08

Helaas raakt de vraagsteller een pijnlijk punt in de refowereld. Ik ken meerdere vrouwen die mishandeld zijn door hun man, en die daarna van de kerk de zwarte piet toegeschoven kregen. Zij werden onder censuur gezet bijvoorbeeld. Terwijl de vrouw de rapporten van de politie had dat ze mishandeld werd. Of de vrouw kreeg vragen: wat zei je dan, dat hij je sloeg? Alsof je iets kunt zeggen wat slaan rechtvaardigt.
Er is weinig begrip, en helaas schieten kerkenraden en predikanten regelmatig ernstig te kort.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten