Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pannenkoek » 17 mei 2019 06:44

Boanerges schreef:Ik ben het vaak met je eens Pannenkoek maar vandaag een keertje niet. Ik neem ook gerust mijn vrouw mee in zo’n situatie. Een huisbezoek is in de basis een geloofsgesprek. Daar spreek je over “wat heb je eraan” en “wat doe je ermee” Ik ben als ambtsdrager geen “probleemoplosser” of hulpverlener. Natuurlijk verleen ik pastorale steun wanneer dat nodig is maar dat is gelukkig niet geheim. Dat kan met vele anderen worden gedeeld. Ik denk dat Huisbezoek een veel te zware lading heeft gekregen, alsof je door een paar kerels moet worden beoordeeld op je handel en wandel. Daar is het wat mij betreft niet voor bedoeld. Tenslotte, iedereen heeft een ambt, namelijk het ambt aller gelovigen. Dat wordt vaak vergeten. In de kerk zijn we elkaar tot hand en voet en geldt dat niet alleen voor een bepaalde geroepen groep.


Ben het ook met jou eens, maar om nu ook naast mijn eigen agenda me ook in te delen in de agenda van mijn man...... Nee, ben ik niet van plan. We hebben ook nog kinderen thuis. En het moet niet zo zijn, dat er later gezegd wordt... jullie waren er nooit. Als mijn man in de winterperiode al 3 avonden weg is, en ik gemiddeld 2x, dan vind ik het prima zo.
Tuurlijk zijn we allemaal een hand en een voet, maar dat werk doe ik via de vrouwen vereniging. Bij ons in de GG is het kerkenraads werk, gewoon 'mannenwerk' ;-)
Ga dan met 2 broeders, of hou de gesprekken in de kerk. Of geen wantrouwen hebben. De vrouw die het over wantrouwen had heeft heel duidelijk gezegd dat ze de oortjes vd vrouw vd ouderling er niet bij hoefde te hebben.
Zelfs wij hebben gemerkt dat het ambts geheim wat de kerkenraad heeft niet waterdicht was, maar dat terzijde
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 17 mei 2019 08:09

pannenkoek schreef:De vrouw die het over wantrouwen had heeft heel duidelijk gezegd dat ze de oortjes vd vrouw vd ouderling er niet bij hoefde te hebben.

En dat vind jij prima? Dan zou ik echt denken: bekijk het maar lekker dan.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 21 mei 2019 08:20

Vragen om op voetbal te gaan blijven populair. Kan eigenlijk niet begrijpen dat het van die ouders niet mag.
Wordt al aangegeven dat ze niet aan de zondagcompetitie mee doen.
Dan is lijkt mij het enige bezwaar toch weggenomen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 21 mei 2019 09:10

K80 schreef:Vragen om op voetbal te gaan blijven populair. Kan eigenlijk niet begrijpen dat het van die ouders niet mag.
Wordt al aangegeven dat ze niet aan de zondagcompetitie mee doen.
Dan is lijkt mij het enige bezwaar toch weggenomen.


Het is inderdaad opmerkelijk hoeveel mensen nog verstrikt zitten in het web van de wetjes en regeltjes (veelal eigen gemaakt / zelf bedacht)
Dan kan je toch niets meer, dan kan je ook niet meer naar die supermarkt (die op zondag geopend is) :D enz...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 21 mei 2019 09:24

MoesTuin schreef:Het is inderdaad opmerkelijk hoeveel mensen nog verstrikt zitten in het web van de wetjes en regeltjes (veelal eigen gemaakt / zelf bedacht)
Dan kan je toch niets meer, dan kan je ook niet meer naar die supermarkt (die op zondag geopend is) :D enz...



Precies. Altijd maar zo van, dat hoort niet. En dat zijn we niet gewoon.
Vreselijke beredenering.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 21 mei 2019 09:27

K80 schreef:Precies. Altijd maar zo van, dat hoort niet. En dat zijn we niet gewoon.
Vreselijke beredenering.

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede is mijn motto :wink:
Wees echt en ga niet mee in de schijn van heiligheid (wat overigens niet altijd zo gezien wordt, maar als oprecht vroom, wat des te erger is)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 21 mei 2019 10:23

MoesTuin schreef:Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede is mijn motto


Dat is een goed motto!
Echter, het vers wat er na komt wordt helaas vaak wat minder geciteerd, of als motto gehanteerd.

K80 schreef:Dan is lijkt mij het enige bezwaar toch weggenomen.

Dat is voor jou wellicht het enige bezwaar. Er kunnen voor ouders echt meer bezwaren zijn, die in de laatste link van het antwoord gegeven worden,
en die ik ook in mijn omgeving zie.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 21 mei 2019 10:45

mona schreef:Dat is een goed motto!
Echter, het vers wat er na komt wordt helaas vaak wat minder geciteerd, of als motto gehanteerd.



wat zeker ook voor de versen ervoor juist geldt ben ik van mening... :D :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 21 mei 2019 10:47

Bij alle sporten worden wel eens krachttermen gebruikt.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2019 11:12

K80 schreef:Bij alle sporten worden wel eens krachttermen gebruikt.


Sterker nog, dat gebeurt niet alleen bij sporten, dat gebeurt ook als je bij een seculier bedrijf werkt. De vraag is hoe je daar mee omgaat maar het is geen reden om daar weg te blijven. Het kan wel een aanleiding zijn om over God te spreken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2019 11:19

K80 schreef:Vragen om op voetbal te gaan blijven populair. Kan eigenlijk niet begrijpen dat het van die ouders niet mag.
Wordt al aangegeven dat ze niet aan de zondagcompetitie mee doen.
Dan is lijkt mij het enige bezwaar toch weggenomen.

Wel vooruitstrevend dat het kennelijk een meisje is. Zie de foto. :D
Het lijkt erop of dit een voetbalclub is in een christelijk dorp.
M.i. is het niet anders dan bijv. lid van een tennisclub of turnvereniging.
Voetbal is - zeker bij jonge meiden - een hele hippe sport geworden sinds het nationale elftal zo succesvol is.
Maar het moet natuurlijk wel een hobby blijven...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 22 mei 2019 12:40

Marnix schreef:Sterker nog, dat gebeurt niet alleen bij sporten, dat gebeurt ook als je bij een seculier bedrijf werkt. De vraag is hoe je daar mee omgaat maar het is geen reden om daar weg te blijven. Het kan wel een aanleiding zijn om over God te spreken.



Seculier is een rare term.
Ik ken ook "gereformeerde" bedrijven waar gevloekt wordt en seks grappen worden gemaakt.
Kortom, het gebeurt overal waar je bent. Punt.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 22 mei 2019 12:43

Chaya schreef:Wel vooruitstrevend dat het kennelijk een meisje is. Zie de foto. :D
Het lijkt erop of dit een voetbalclub is in een christelijk dorp.
M.i. is het niet anders dan bijv. lid van een tennisclub of turnvereniging.
Voetbal is - zeker bij jonge meiden - een hele hippe sport geworden sinds het nationale elftal zo succesvol is.
Maar het moet natuurlijk wel een hobby blijven...


Helemaal waar.

Maar als ooit een dominee gezegd heeft dat het zondig is, kan daar een eeuw aan gerefereerd worden.
Dat bedoel ik met,,, dat zijn we in onze gezindte niet gewoon.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2019 13:23

K80 schreef:Helemaal waar.

Maar als ooit een dominee gezegd heeft dat het zondig is, kan daar een eeuw aan gerefereerd worden.
Dat bedoel ik met,,, dat zijn we in onze gezindte niet gewoon.

Veel ouders hebben geen argumenten, dus dan is het makkelijker om een dominee te citeren. :wink:
Mijn dochter zit op zaalvoetballen, ze was een keer bij haar broer wezen kijken, die ook in een vriendenclubje zaalvoetbalt.
En vond het zo leuk dat ze met een paar vriendinnen een team heeft opgericht.
En alhoewel in beide teams ook niet christelijke vrienden zitten, wordt er niet gevloekt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 22 mei 2019 14:48

40 jaar geleden zat mijn vrouw ook op het (seculiere) damesvoetbal. De trainingen vond ze zo goed, i.v.m. haar bergsporthobby.
Maar, zegt ze, en ze wijst op een plek op haar been, meiden kunnen ook knap gemeen zijn hoor.
In die tijd zat ik zelf op judo en heb daar nooit last gehad van verruwing.
ik ben totaal niet bij hoe het nu is - m'n kleinzonen hoor ik niet klagen - maar in mijn tijd had je wel bazen die heel vijandig stonden tegenover voetbal, omdat zij de kosten van de verletdagen voor hun rekening kregen. Dat zou bij gelijk gedrag nog een tegenargument zijn, lijkt mij.

Maar farizeïsche 'vroomheids'-argumenten moeten we maar snel schrappen, daar zijn onze kinderen m.i. niet onnozel genoeg meer voor.
'ja maar met de fiets kan je gemakkelijk naar de bioscoop gaan op zondag', zei wijlen mijn lieve moeder dan, omdat ze zelf ook heel haar jeugd aan een streng regiem onderworpen was geweest. Als slechts hervormden mochten we op zondag wel buiten (van Visser tot Kocher, verder niet).


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron