Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 18 apr 2019 14:40

pannenkoek schreef:Mag een Hervormde gemeente (PKN) doopleden weigeren om hun tweede kind te laten dopen?

er wordt hier gesproken over DOOPLEDEN. dat zijn mensen die nog geen belijdenis hebben gedaan, toch??

Ja joh, ik las het anders. :D Heb nog eens gekeken maar je kunt het w.s. toch tweeledig opvatten.
De vraag is sowieso te kort. Wat is er met het eerste kind gebeurd dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pannenkoek » 18 apr 2019 14:59

Chaya schreef:Ja joh, ik las het anders. :D Heb nog eens gekeken maar je kunt het w.s. toch tweeledig opvatten.
De vraag is sowieso te kort. Wat is er met het eerste kind gebeurd dan?


Bij ons in de GG is het namelijk zo dat je je kind niet kunt laten dopen als je zelf nog dooplid bent.
Je moet belijdend lid zijn wil jij je kind laten dopen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 18 apr 2019 15:49

pannenkoek schreef:Bij ons in de GG is het namelijk zo dat je je kind niet kunt laten dopen als je zelf nog dooplid bent.
Je moet belijdend lid zijn wil jij je kind laten dopen.

In de PKN en CGK ook niet hoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pannenkoek » 18 apr 2019 17:10

Chaya schreef:In de PKN en CGK ook niet hoor.

ok, dus gewoon logisch dat dit kind niet gedoopt wordt. Ze zijn zelf nog dooplid.
Dan toch raar dat 1e kind wel gedoopt is
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Memmem » 18 apr 2019 18:14

Chaya schreef:In de PKN en CGK ook niet hoor.

In de oude hervormde kerk kon je als dooplid je kind laten dopen. In de HHK nu ook en ik denk in de PKN ook wel. Dat komt mede doordat de oude hervormde kerk vaak de dorpskerk.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 18 apr 2019 22:32

Chaya schreef:In de PKN en CGK ook niet hoor.


Ik weet in elk geval van 1 PKN gemeente bij ons in de buurt waarbij het geen enkel probleem is als dooplid je kind te laten dopen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2019 08:58

pindas83 schreef:Ik weet in elk geval van 1 PKN gemeente bij ons in de buurt waarbij het geen enkel probleem is als dooplid je kind te laten dopen.
Memmem schreef:In de oude hervormde kerk kon je als dooplid je kind laten dopen. In de HHK nu ook en ik denk in de PKN ook wel. Dat komt mede doordat de oude hervormde kerk vaak de dorpskerk.

Ik ben hier echt niet van op de hoogte.
Ik weet dat hier in de verschillende PKN gemeentes een doopzitting is, waarin ouders de doop van hun kind kunnen aanvragen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor bakvis » 19 apr 2019 11:02

zowel HHK als PKN kan je je kind laten dopen als jezelf dooplid bent. Dus je hoeft niet verplicht belijdend lid te zijn.
Doopzitting is een bijeenkomst vlak voor de doopdienst, hier wordt e.e.a. doorgesproken over de doop, de inhoud en verantwoordelijkheid maar ook praktisch over de dienst. de predikant die de doopdienst doet leid deze bijeenkomst samen met enkel afgevaardigden van de kerkenraad.
vaak wordt zondag ervoor afgekondigd in de dienst dat "ouders die hun kind ten doop willen houden dan-en-dan , daar-en-daar verwacht worden ivm doopzitting."
Zo werkt het in vrijwel alle HHK en PKN gemeenten.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Kvinna » 19 apr 2019 11:44

Ouders kunnen dooplid zijn in de PKN en kinderen laten dopen. In onze gemeente wordt de doopzitting afgesproken met de doopouders en niet afgekondigd. Opgeven dat je wil laten dopen doe je rechtstreeks bij de scriba.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2019 13:30

bakvis schreef:zowel HHK als PKN kan je je kind laten dopen als jezelf dooplid bent. Dus je hoeft niet verplicht belijdend lid te zijn.
Doopzitting is een bijeenkomst vlak voor de doopdienst, hier wordt e.e.a. doorgesproken over de doop, de inhoud en verantwoordelijkheid maar ook praktisch over de dienst. de predikant die de doopdienst doet leid deze bijeenkomst samen met enkel afgevaardigden van de kerkenraad.
vaak wordt zondag ervoor afgekondigd in de dienst dat "ouders die hun kind ten doop willen houden dan-en-dan , daar-en-daar verwacht worden ivm doopzitting."
Zo werkt het in vrijwel alle HHK en PKN gemeenten.

De doopzitting hier is vaak op donderdagavond, lees ik. Dus dat is een gesprek van 2 op 2 met 2 k.r. leden of een predikant.
Een vriend van mijn vader heeft het jaren gedaan en sprak later daar ouders ook wel op aan hoor, bijv. op huisbezoek)als ze hun beloften niet nakwamen..

Verder voeg ik nog toe dat bij ons in de CGK het zo ligt, dat de ouder die wel belijdenis heeft gedaan het kind ten doop houdt en antwoord geeft op de gestelde vragen. De ouder die geen belijdenis heeft gedaan, moet beloven dat hij een christelijke opvoeding niet zal verhinderen. In het geval dat de moeder belijdenislid is en de vader niet, bijvoorbeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 19 apr 2019 15:52

Chaya schreef:
Verder voeg ik nog toe dat bij ons in de CGK het zo ligt, dat de ouder die wel belijdenis heeft gedaan het kind ten doop houdt en antwoord geeft op de gestelde vragen. De ouder die geen belijdenis heeft gedaan, moet beloven dat hij een christelijke opvoeding niet zal verhinderen. In het geval dat de moeder belijdenislid is en de vader niet, bijvoorbeeld.


Dat klopt dan wel weer Chaya, chapeau =D>

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 26 apr 2019 13:36

Goed dat dit probleem aangekaart wordt

"ontstaan probleem van toe eigening van het heil

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -het-heil/

Citaat:
mensen die graag willen, zelfs het evangelie geloven dat het waar is, er alles voor over zouden hebben om gered te worden maar die met een theologisch probleem zitten, dat ze er niet kunnen uitkomen dat het voor hen is.
Ik heb pas een zendeling gesproken en die zei dat dit probleem -dat we in de gereformeerde gezindte hebben- in heel het continent Afrika onder christenen totaal niet aan de orde is.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 26 apr 2019 15:08

MoesTuin schreef:Goed dat dit probleem aangekaart wordt

"ontstaan probleem van toe eigening van het heil

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -het-heil/

Citaat:
mensen die graag willen, zelfs het evangelie geloven dat het waar is, er alles voor over zouden hebben om gered te worden maar die met een theologisch probleem zitten, dat ze er niet kunnen uitkomen dat het voor hen is.
Ik heb pas een zendeling gesproken en die zei dat dit probleem -dat we in de gereformeerde gezindte hebben- in heel het continent Afrika onder christenen totaal niet aan de orde is.

Maar een erg ontwijkend antwoord.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 26 apr 2019 19:41

MoesTuin schreef:Goed dat dit probleem aangekaart wordt

"ontstaan probleem van toe eigening van het heil

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -het-heil/

Citaat:
mensen die graag willen, zelfs het evangelie geloven dat het waar is, er alles voor over zouden hebben om gered te worden maar die met een theologisch probleem zitten, dat ze er niet kunnen uitkomen dat het voor hen is.
Ik heb pas een zendeling gesproken en die zei dat dit probleem -dat we in de gereformeerde gezindte hebben- in heel het continent Afrika onder christenen totaal niet aan de orde is.

Hele goede vraag vind ik.
Het is iets wat mij eigenlijk ook wel bezig houdt.

Even een paar opmerkingen...
1)Ik constateer wel een foutje in de vraag, want volgens mij lezen we in de gelijkenis van het zaad dat er meerdere reacties mogelijk zijn.
2)Ik geloof dat alleen Jezus helemaal 100% zuiver was.
3) Ik geloof dat het Woord vervat in het O.T. en N.T. nauwkeurig overgezet is, maar dat er een kleine onvolkomenheid kan zitten in de overzetting.
Het ga nu even niet over welke vertaling/overzetting de allerbeste is en over kopieën enzo, maar God heeft Zijn Woord bewaard. Dat weet ik zeker.
Ik leg weleens verschillende vertalingen naast elkaar (Willibrord-/Staten-/herziene Statenvertaling bijvoorbeeld) en geloof en ervaar dat die me wijs kunnen maken tot zaligheid als de Heilige Geest de woorden kracht geeft.
4)Ook in het buitenland kunnen ze dwalen, dat is niet alleen voorbehouden aan de reformatorische gezindte.

Maar ik snap het probleem wel een beetje en dat is dat dingen soms teveel afgetimmerd worden en de dogmatiek heerst en niet de Geest.
Ik noem als voorbeeld de tekst waar de Heere Jezus zegt: 'Komt herwaarts tot Mij die vermoeid en belast zijt'.
In de prediking kun je dan als voorwaarde stellen dat je dus vermoeid en belast moet zijn, anders mag je niet komen.
Sommigen versmallen het tot 'vermoeid en belast van de zonden', want 'die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node'.
Jezus zegt dat laatste terwijl Hij zondaren opzoekt, maar het is helemaal niet gezegd dat ze voelen dat ze zondaren zijn.
Daarbij doelde Jezus ook op mensen die vermoeid en belast waren door wetgeleerden en Farizeeën die de mensen 'lasten oplegden te zwaar om te dragen' staat er ergens. Ze kenden de wet heus wel denk ik. Nee, bij Mij is de Rust te vinden, zegt Jezus tegen deze godsdienstige mensen. Niet door de wet te onderhouden kom je bij God. Dat is onmogelijk. Door Jezus kunnen we tot God gaan. 'En die dorst heeft, kome, en die wil, neme het Water des Levens om niet'.

Sluit Jezus hier iemand uit? Nee, volgens mij niet. Hij roept vermoeiden en belasten en dat zijn we allemaal, want het ganse schepsel zucht en is in barensnood, alleen voelt niet iedereen het zo. Door de oproep heen werkt de Geest.

Ik las laatst bij wijlen predikant L.Huisman iets wat ik vlak daarvoor ook dacht, namelijk en ik citeer: 'Maar u moet onderscheid maken tussen de weg waarin zondaren tot Jezus komen en tussen de eis die God aan hen stelt om tot Hem te komen'.
Helaas in dezelfde paragraaf zei hij weer dingen die m.i. niet klopten.

Ik denk zelf dat daar bijvoorbeeld iets heel vaak fout gaat. Wie is er niet vrij van dwalingen?
Vervulling van de Geest hebben we nodig.

Ik besef dat ik gebrekkig ben, maar misschien iets om over na te denken.
Kom gerust met uw bezwaren of aanvullingen als u die heeft ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Hidden » 27 apr 2019 06:52

Je kunt je ook de vraag stellen of deze theologische vinding van de toe-eigening van het heil dan wel zo relevant is in onze geloofsrelatie.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten