Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 03 apr 2019 02:54

StillAwake ik merk dat je reactie over mijn oom mij erg raakt, het was zo'n integere man die heel dicht bij de Heere leefde. Hij is een paar jaar geleden overleden, de laatste maanden had hij heel veel strijd maar op de dag van zijn sterven had hij het geestelijk zo goed dat we er jaloers op kunnen worden. Hij mag nu eeuwig Zijn Koning groot maken!
Dat hij niet aan zijn vrouw liet weten waar hij op huisbezoek ging was niet omdat hij zich heel wat voelde, maar hij was bang dat hij zich zou verspreken als het geen huisbezoek was maar een gesprek omdat er zorgen waren. Hij ging 2 avonden per week op huisbezoek en één avond bij leden waar zorgen waren, randkerkelijk waren, of zelf een gesprek aan vroegen. Bij sommigen kwam hij iedere maand. En als je thuis iedere maand tegen je vrouw zegt dat je naar t zelfde gezin gaat dan snapt zij ook dat daar wat speelt. Daarom koos hij ervoor om wel bereikbaar te zijn maar t niet van te voren te zeggen, om zich niet te verspreken. Als er één ouderling was die naast je stond dan was hij het! Daarom raakte je opmerking me behoorlijk. Maar ik besef dat je van een paar zinnen ook niet de achtergrond kunt weten. En ik besef dat ook ik te snel oordeel, ik ben regelmatig cynisch als iets mij tegen staat. Je reactie had mijn reactie kunnen zijn als t over een voor mij onbekende zou gaan. Ik neem het je dus niet kwalijk, t is een les voor mezelf!
Dat hij 25 jaar ouderling geweest is is bij ons wel gebruikelijk. Daar kun je van mening over verschillen, dat mag ook. Mijn oom is op een bijzondere manier ouderling geworden, hij mocht zeer duidelijk de stem van God horen. Daarom durfde hij niet te stoppen, hij dacht dat als God zo duidelijk gesproken heeft dan zal Hij ook duidelijk maken als hij zou moeten stoppen. Na vele jaren werd dit ook duidelijk voor hem, toen kon hij stoppen, hij wilde de Heere volgen en niet zelf zijn weg uitstippelen. Dit zeg ik niet om een discussie uit te lokken, maar om duidelijk te maken dat hij dicht bij de Heere leefde en naar Zijn stem wilde luisteren!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2019 07:58

lekkerbek schreef:StillAwake ik merk dat je reactie over mijn oom mij erg raakt, het was zo'n integere man die heel dicht bij de Heere leefde. Hij is een paar jaar geleden overleden, de laatste maanden had hij heel veel strijd maar op de dag van zijn sterven had hij het geestelijk zo goed dat we er jaloers op kunnen worden. Hij mag nu eeuwig Zijn Koning groot maken!
Dat hij niet aan zijn vrouw liet weten waar hij op huisbezoek ging was niet omdat hij zich heel wat voelde, maar hij was bang dat hij zich zou verspreken als het geen huisbezoek was maar een gesprek omdat er zorgen waren. Hij ging 2 avonden per week op huisbezoek en één avond bij leden waar zorgen waren, randkerkelijk waren, of zelf een gesprek aan vroegen. Bij sommigen kwam hij iedere maand. En als je thuis iedere maand tegen je vrouw zegt dat je naar t zelfde gezin gaat dan snapt zij ook dat daar wat speelt. Daarom koos hij ervoor om wel bereikbaar te zijn maar t niet van te voren te zeggen, om zich niet te verspreken. Als er één ouderling was die naast je stond dan was hij het! Daarom raakte je opmerking me behoorlijk. Maar ik besef dat je van een paar zinnen ook niet de achtergrond kunt weten. En ik besef dat ook ik te snel oordeel, ik ben regelmatig cynisch als iets mij tegen staat. Je reactie had mijn reactie kunnen zijn als t over een voor mij onbekende zou gaan. Ik neem het je dus niet kwalijk, t is een les voor mezelf!
Dat hij 25 jaar ouderling geweest is is bij ons wel gebruikelijk. Daar kun je van mening over verschillen, dat mag ook. Mijn oom is op een bijzondere manier ouderling geworden, hij mocht zeer duidelijk de stem van God horen. Daarom durfde hij niet te stoppen, hij dacht dat als God zo duidelijk gesproken heeft dan zal Hij ook duidelijk maken als hij zou moeten stoppen. Na vele jaren werd dit ook duidelijk voor hem, toen kon hij stoppen, hij wilde de Heere volgen en niet zelf zijn weg uitstippelen. Dit zeg ik niet om een discussie uit te lokken, maar om duidelijk te maken dat hij dicht bij de Heere leefde en naar Zijn stem wilde luisteren!

Mijn reactie is op geen enkele wijze kwetsend bedoeld geweest.
Wel kritisch. Ik heb in de jaren dat ik een kerk bezoek te vaak gezien dat mensen die te lang ouderling zijn (en 25 jaar is in mijn optiek te lang) te veel macht krijgen (daarmee zeg ik niet dat ze altijd zelf degene zijn die die macht naar zich toe trekken, en ook niet dat het altijd fout gaat), en dat de kerk daarmee hun eigen "koninkrijkje" geworden is.
Over jouw oom kan ik op geen enkele wijze oordelen, ik kende de man waarschijnlijk niet eens...

Toch neem ik "God heeft mij duidelijk geroepen" vaak wel met een korreltje zout (niet bij iedereen): ook daarbij heb ik te vaak predikanten (niet allemaal) gezien en gehoord die prachtige roepingsgeschiedenissen konden opratelen, maar ondertussen hun medemens bedrogen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2019 09:41

DeDwaler schreef:Mijn vraag kwam op, omdat de reacties erover mij nogal kil en zakelijk toeschenen en ik waarschijnlijk ook een wat te geromantiseerd beeld van het gemeenteleven heb.

De reacties zijn zoals gewoonlijk weer divers, zullen we maar zeggen. :wink:
Het gemeenteleven in mijn jeugd zag er anders uit dan tegenwoordig.
Ik zal je een paar dingen schetsen.
Mijn moeder had geen echte vrijmoedigheid om aan het H.A. te gaan en toen ze keer geroepen werd en ging, kwam de dominee de volgende ochtend bij haar. Ze werd zo achter haar wasmachine vandaan gehaald. En toen mocht ze vertellen hoe ze de stem van de Heere had gehoord en niet meer kon blijven zitten. Het gebeurde ook wel dat een ouderling midden in de week op bezoek kwam.
Op zondagavond zocht men elkaar al op. Ons huis zat ook regelmatig vol.
De verenigingen waren bloeiend.
Eenzaamheid onder gemeenteleden bestond niet. Als iemand zijn plek leegliet werd hij opgezocht. Bezoekdames of onderlingcontact was niet nodig. Degenen die gepensioneerd of werkloos waren, zochten de ouderen, eenzamen en zieken op.

Hoe het nu is - in de meeste gemeenten - alles gaat op afspraak. Soms is er groot huisbezoek. Dan komt een groep gemeenteleden bijeen met de dominee en een ouderling. Of er is een gemeenteavond, waar gelegenheid is om de praktische zaken te bespreken, zoals financiën, groot onderhoud e.d.
Er is vaak een groepje mensen (meest vrouwen) die de taak hebben om de zieken op te zoeken, uit naam van de kerk.
Nu hoor ik van mensen dat ze 3 maanden ziek zijn vooraleer ze eens iets horen van hun k.r.

Wat ook een punt is, er is sprake van "relishoppen" en gemakkelijk overgaan naar een ander kerkverband. (of andere gemeente) Als de dominee niet bevalt, gaat men rustig een dorp verderop naar de zustergemeente.
Of de variant: s'morgens in eigen gemeente, s'middags elders of helemaal niet.
Of iemand wordt lid in een gemeente die 40 km van huis is.
Allemaal zaken die niet bevorderlijk zijn voor een nauw contact.

Let wel, dit geldt niet overal. Op bepaalde plaatsen in ons land is er zeker wel omzien naar elkaar.
Ik volg momenteel een documentaire over Urk, een vrouw vertelde dat ze nadat ze een doodgeboren kindje kreeg, nog maanden biefstuk kon eten.
Om aan te sterken. Je ziet en hoort dat de banden daar heel stevig en warm zijn.

Een kerk had van oudsher een sociale functie. Ze ondersteunden de gebrekkigen, de armen. Je ziet nu omdat veel mensen geen kerkelijk dak meer hebben, vervreemd zijn van de kerk, een beroep op andere instanties moeten doen.

Onze gemeente organiseert regelmatig een koffie-ochtend of maaltijd, juist voor rand- en buitenkerkelijken.
Niet met als doel om iemand te bekeren - dat kunnen wij helemaal niet - maar om barmhartigheid te verlenen.
De gesprekken gaan soms helemaal niet over geloof of kerk. Maar allerlei onderwerpen komen aan de orde.
Soms komt iemand één keer, of een paar keer, soms zie je dat iemand dan een dienst bijwoont en dan toch wegblijft.
Wij kunnen zaaien, maar het is de Heere die het kan laten uitgroeien tot een plantje.

StillAwake schreef:Wel kritisch. Ik heb in de jaren dat ik een kerk bezoek te vaak gezien dat mensen die te lang ouderling zijn (en 25 jaar is in mijn optiek te lang) te veel macht krijgen (daarmee zeg ik niet dat ze altijd zelf degene zijn die die macht naar zich toe trekken, en ook niet dat het altijd fout gaat), en dat de kerk daarmee hun eigen "koninkrijkje" geworden is.

Lekkerbek weet ook dat dit gebeurt. Zoals bij alles, gaat dit hier ook met lek en gebrek.
In haar kerkverband is het heel normaal en geaccepteerd dat een ouderling 25 jaar aaneen in de k.r. zit. Omdat dit als een roeping wordt gezien en niet als vrijwilligersbaantje.En dan heeft zo iemand geen vrijmoedigheid om het ambt neer te leggen.
Als gemeente kun je zeker iets doen als iemand echt aan zijn zitting verkleefd geraakt is en zelfs irritant begint te worden.
Dan moet je niet meer op hem stemmen!
StillAwake schreef:Toch neem ik "God heeft mij duidelijk geroepen" vaak wel met een korreltje zout (niet bij iedereen):

Dat is niet de goede houding! Ook al twijfel je, je kunt niet iemand in het hart kijken, Al ben ik wel met je eens dat het uiterlijk toch wel te merken moet zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2019 10:16

Chaya schreef:Dat is niet de goede houding! Ook al twijfel je, je kunt niet iemand in het hart kijken, Al ben ik wel met je eens dat het uiterlijk toch wel te merken moet zijn.

Wellicht niet de goede houding, maar besef wel dat dit vaak dezelfde personen zijn die anderen beoordelen op de "oprechtheid" van het geloof.
Met het oordeel waarmee zij anderen oordelen worden zijzelf geoordeeld.
Dus wie heeft hier dan de "verkeerde" houding?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2019 10:20

Chaya schreef:Lekkerbek weet ook dat dit gebeurt. Zoals bij alles, gaat dit hier ook met lek en gebrek.
In haar kerkverband is het heel normaal en geaccepteerd dat een ouderling 25 jaar aaneen in de k.r. zit. Omdat dit als een roeping wordt gezien en niet als vrijwilligersbaantje.En dan heeft zo iemand geen vrijmoedigheid om het ambt neer te leggen.
Als gemeente kun je zeker iets doen als iemand echt aan zijn zitting verkleefd geraakt is en zelfs irritant begint te worden.
Dan moet je niet meer op hem stemmen!

Ik weet niet om welk verband het gaat, maar daar gaat het niet om.
Dat het normaal en geaccepteerd is betekend nog niet dat het ook goed is. Sterker nog, jijzelf kunt af en toe redelijk van leer trekken tegen kerkverbanden waarin zaken waar jij moeite mee hebt "normaal en geaccepteerd" zijn. Ondergetekende is daar nogal eens slachtoffer van geworden :lol: .
En of "niet op hem stemmen" altijd even hard werkt: ik weet ook van gemeenten (waar de geschetste problematiek speelt) dat de ouderling op enkelvoudige voordracht "contractverlenging" krijgt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2019 10:22

Chaya schreef:Eenzaamheid onder gemeenteleden bestond niet. Als iemand zijn plek leegliet werd hij opgezocht. Bezoekdames of onderlingcontact was niet nodig. Degenen die gepensioneerd of werkloos waren, zochten de ouderen, eenzamen en zieken op.

Zichtbare eenzaamheid wellicht niet, maar echte eenzaamheid kan een spa dieper steken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2019 10:41

StillAwake schreef:Ik weet niet om welk verband het gaat, maar daar gaat het niet om.

Ik dacht dat je wel wist dat Lekkerbek lid is van de Gereformeerde Gemeente.
En daar gaat het wel om, want wat in het ene k.v. normaal is, vindt men in het andere maar vreemd.
StillAwake schreef: Ondergetekende is daar nogal eens slachtoffer van geworden

Blijf jij altijd zo lang in dingen hangen? Je vist graag oude koeien op? :wink:
Je kunt misschien ook eens dingen gewoon achter je laten, omdat mensen veranderen.

En bij het begrip slachtoffer denk ik niet bepaald aan jou. :(old
StillAwake schreef:En of "niet op hem stemmen" altijd even hard werkt: ik weet ook van gemeenten (waar de geschetste problematiek speelt) dat de ouderling op enkelvoudige voordracht "contractverlenging" krijgt...

Dit soort incidenten er steeds bijhalen in een discussie, helpt niet echt.
Ik zei al,
Chaya schreef:Lekkerbek weet ook dat dit gebeurt.

En je hebt haar gekwetst, al was dat niet je bedoeling, door zo'n incident uit te vergroten als het ware.
StillAwake schreef:Zichtbare eenzaamheid wellicht niet, maar echte eenzaamheid kan een spa dieper steken.

Als iemand vaak alleen is, hoeft het niet te beteken dat hij dan ook eenzaam is.
Maar iemand kan omringd zijn door familie en/of bekenden, maar zich toch ontzettend eenzaam voelen inderdaad.
Eenzaamheid zit van binnen en heeft weinig te maken met de omgeving als zodanig, al kan dit wel een medeoorzaak zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2019 12:21

Chaya schreef:Ik dacht dat je wel wist dat Lekkerbek lid is van de Gereformeerde Gemeente.
En daar gaat het wel om, want wat in het ene k.v. normaal is, vindt men in het andere maar vreemd.
Het zal je verbazen, maar ik verdwaal nog steeds in alle namen van genootschappen;-)
En ik weet echt niet van iedere forummer waar hij of zij staat in de kerkelijke kleurenwaaier.
Maar dat neemt nog steeds niet weg dat het gegeven dat iets in bepaalde kringen normaal gevonden wordt het niet automatisch ook de juiste weg is...
Chaya schreef:Blijf jij altijd zo lang in dingen hangen? Je vist graag oude koeien op? :wink:
Je kunt misschien ook eens dingen gewoon achter je laten, omdat mensen veranderen.
Dat heeft op zich niets met oude koeien te maken, maar was bedoeld als illustratie dat niet alles wat gebruikelijk gevonden wordt boven de discussie staat.
En natuurlijk veranderen mensen, en ben ook jij veranderd. Toch neemt dat niet weg wat ooit gezegd is (in mijn ogen tot er excuses gemaakt zijn :-oo :lol: )
Chaya schreef:En bij het begrip slachtoffer denk ik niet bepaald aan jou. :(old
Zo voel ik me soms wel. Vaak doordat ik zaken gewoon niet begrijp en vervolgens als "dom" wordt neergezet, soms omdat zaken die voor mij echt belangrijk zijn als randzaken of niet terzake doend worden neergezet, soms ook omdat enkele figuren hier de persoonlijke aanval niet schuwen.
Niet zozeer naar jou toe, want je hebt gezien dat er een smiley achter stond ;-)
Chaya schreef:Dit soort incidenten er steeds bijhalen in een discussie, helpt niet echt.
Ik zei al,
En je hebt haar gekwetst, al was dat niet je bedoeling, door zo'n incident uit te vergroten als het ware.
Als ik haar gekwetst heb kan ik dat zelf met haar uitpraten, daar hebben we vast geen hulp bij nodig. Wordt al aan gewerkt ;-)
Chaya schreef:Als iemand vaak alleen is, hoeft het niet te beteken dat hij dan ook eenzaam is.
Maar iemand kan omringd zijn door familie en/of bekenden, maar zich toch ontzettend eenzaam voelen inderdaad.
Eenzaamheid zit van binnen en heeft weinig te maken met de omgeving als zodanig, al kan dit wel een medeoorzaak zijn.

Klopt. En dat probleem heeft (volgens onderzoek) ruim 13% van de Nederlanders, waarbij de cijfers in kerkelijke kringen niet afwijken van het landelijk gemiddelde.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2019 12:55

StillAwake schreef:Het zal je verbazen, maar ik verdwaal nog steeds in alle namen van genootschappen;-)

Daar verbaas ik me niet over hoor, ik ben zelfs soms de draad kwijt.
StillAwake schreef:En ik weet echt niet van iedere forummer waar hij of zij staat in de kerkelijke kleurenwaaier.

Vaak kun je dit wel aflezen, maar Lekkerbek heeft het wel diverse keren verteld (is dan een keer niet blijven hangen bij je :lol: )
StillAwake schreef:Maar dat neemt nog steeds niet weg dat het gegeven dat iets in bepaalde kringen normaal gevonden wordt het niet automatisch ook de juiste weg is...

Voor hen wel dus.
StillAwake schreef:Zo voel ik me soms wel. Vaak doordat ik zaken gewoon niet begrijp en vervolgens als "dom" wordt neergezet

Ik weet niet wie jou als dom heeft neergezet, maar ik was het niet. Daarom leg ik je dingen uit, zodat ik hoop dat je dan dingen kunt begrijpen eventueel.
StillAwake schreef:Als ik haar gekwetst heb kan ik dat zelf met haar uitpraten, daar hebben we vast geen hulp bij nodig. Wordt al aan gewerkt

Ik weet dat je daar geen hulp bij nodig hebt, maar schetste even het gevolg van zo'n opmerking.
En dat komt helemaal goed, Lekkerbek en jou kennende. :wink:
StillAwake schreef:En dat probleem heeft (volgens onderzoek) ruim 13% van de Nederlanders, waarbij de cijfers in kerkelijke kringen niet afwijken van het landelijk gemiddelde.

Er komt zeker ook eenzaamheid voor in alle kerken. Maar ik denk dat dit meest een andere oorzaak heeft dan pakweg 50 jaar geleden.
Maar daar zullen geen cijfers van zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2019 19:52

Zelfs voor bovenstaande zaken is er vraag en antwoord :wink:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... et-aardig/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 03 apr 2019 21:20

Haha, nou StillAwake en ik zijn weer aardig tegen elkaar hoor :wink:
Ik ben soms te overgevoelig en.soms een olifant in een porseleinenkast, beiden is niet goed maar fijn dat er de mogelijkheid van pb-en is zodat we elkaar kunnen verduidelijken! Spreek me er overigens gerust op aan als ik onbehouwen uit de hoek kom!!!!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2019 21:29

Heel goed om te lezen Lekkerbek.
Was er ook niet bang voor :wink:
PB is zo op zijn tijd erg prettig om eventuele onduidelijkheden toe te lichten en gelukkig wordt er soms gebruik van gemaakt :P
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pannenkoek » 04 apr 2019 21:38

Bij ons wordt er ook een lijst gemaakt en rond gedeeld. Niks geheims aan. Er zijn gemeenten waar het in de kerkbode staat of zelfs afgelezen wordt vanaf de preekstoel.
Veel mensen doen er beladen over, is gewoon een gesprek van hart tot hart als het goed is. Hier ieder jaar 1x.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2019 10:33

Rond de 30(!) en dan nog steeds met dit soort vragen zitten? https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... opwinding/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 10:39

Mortlach schreef:Rond de 30(!) en dan nog steeds met dit soort vragen zitten? https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... opwinding/

Als het je eerste relatie is komen dat soort ervaringen pas rond je 30e langs.
Bovendien: je kent de vraagstelster niet, wellicht hangt er een traumatische ervaring aan vast...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast