Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2017 11:40

Mortlach schreef:Verder zijn het altijd antwoorden die alleen kloppen als je maar niet te goed kijkt. En dit meen ik oprecht: ik vrees dat dat op lange termijn iemands geloof eerder de vernieling in helpt dan dat het opbouwt. Als je er na een tijdje achter komt dat wat je geloofde (fossielen zijn een bewijs voor de Zondvloed) echt niet klopt; wat klopt er dan allemaal nog meer niet? Dat hellende vlak waar sommige christenen zo bang voor zijn, dat werk je zo alleen maar in de hand.

Eens.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 08 jun 2017 12:38

Ik heb nooit iets begrepen van de obsessie voor een groot gezin. Er wordt vaak niet aan gedacht wat het voor consequenties heeft voor de kinderen zelf zoals aandacht tekort laat staan het medisch risico. Er zullen best gezinnen zijn waar het geen probleem is.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2017 12:50

drernie schreef:Ik heb nooit iets begrepen van de obsessie voor een groot gezin. Er wordt vaak niet aan gedacht wat het voor consequenties heeft voor de kinderen zelf zoals aandacht tekort laat staan het medisch risico. Er zullen best gezinnen zijn waar het geen probleem is.

Wie heeft er een obsessie voor een groot gezin?

Als je Genesis 1 leest, lees je:
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

Dit was voor de zondeval. Geldt dit nog steeds?
Er zijn mensen die het heel erg letterlijk nemen en 14 kinderen krijgen. Bedenk maar dat je een grote verantwoordelijkheid hebt met zoveel kinderen.
Als we alleen uit wetticisme zoveel kinderen krijgen, maar we vergeten dat de zondeval heeft plaatsgevonden en wedergeboorte nodig is, dan houden we onze kinderen ook het verkeerde voor.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 08 jun 2017 12:53

Had al een vermoeden dat een dergelijke reactie zou komen. Ik bedoelde met obsessie mensen die eigenlijk tegen beter weten in een groot gezin nastreven terwijl dit bijv. medisch of psychisch niet verantwoord is. Hoeveel vragen zijn er op refoweb inmiddels niet gesteld over dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door drernie op 08 jun 2017 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2017 12:56

drernie schreef:Had al een vermoeden dat een dergelijke reactie zou komen.
Je vraagt dus naar de bekende weg? ;)
drernie schreef:Ik bedoelde met obsessie mensen die eigenlijk tegen beter weten in een groot gezin nastreven terwijl dit bijv. medisch of psychisch niet verantwoord is.
Oké! Dat lijkt mij ook niet goed, maar ja.....! Lastig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2017 12:40

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... morelatie/

Ik begrijp helemaal dat het antwoord conform de gereformeerde traditie is, (hoewel ik het daar vurig mee oneens ben) maar het gaat me in dit geval specifiek om het volgende zinnetje.

“Maar we hebben het niet gezocht, het overkwam ons.” Misschien zou je er nog aan toe willen voegen: “het lijkt wel alsof God ons samengebracht heeft.” Sorry, maar op die toer moeten we als christenen niet willen gaan. Onder dat mom kan iedereen elke onwettige relatie goedpraten."

Waarom mag er hier niet op die toer worden gegaan terwijl in andere relaties waarin man en vrouw elkaar haten en bij wijze van spreken de tent uit vechten het argument dat God hen heeft samengebracht wél gebruikt om de mogelijkheid op echtscheiding af te snijden. Want als het om man en vrouw gaat, zijn mensen ineens wél zeker dat ze door God bij elkaar zijn gebracht... Dan is het ineens geen toer maar bloedernst.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 29 jun 2017 13:38

Waarom ben je daar verbaasd over Mortlach? Je weet toch allang dat iedereen die niet netjes hetero getrouwd is niet welkom is in de kerk? Ze zijn vast heel verbaasd dat andersgeaarden ook gelukkig met zichzelf en elkaar kunnen zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 29 jun 2017 14:19

Mortlach schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25043/gelukkig-in-homorelatie/

Ik begrijp helemaal dat het antwoord conform de gereformeerde traditie is, (hoewel ik het daar vurig mee oneens ben) maar het gaat me in dit geval specifiek om het volgende zinnetje.

“Maar we hebben het niet gezocht, het overkwam ons.” Misschien zou je er nog aan toe willen voegen: “het lijkt wel alsof God ons samengebracht heeft.” Sorry, maar op die toer moeten we als christenen niet willen gaan. Onder dat mom kan iedereen elke onwettige relatie goedpraten."

Waarom mag er hier niet op die toer worden gegaan terwijl in andere relaties waarin man en vrouw elkaar haten en bij wijze van spreken de tent uit vechten het argument dat God hen heeft samengebracht wél gebruikt om de mogelijkheid op echtscheiding af te snijden. Want als het om man en vrouw gaat, zijn mensen ineens wél zeker dat ze door God bij elkaar zijn gebracht... Dan is het ineens geen toer maar bloedernst.

Sowieso een antwoord wat de man over zijn eigen hetero-relatie niet geaccepteerd zou hebben.
Het aloude probleem, oordelen over problemen die jijzelf niet hebt geeft zelden een eerlijk, liefdevol en genuanceerd antwoord.
Wel een dom antwoord...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marloes1g » 29 jun 2017 15:16

Tis wel vragen naar de bekende weg. De standpunten van de vragen beantwoorders in deze, zijn toch bekend?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2017 15:45

Marloes1g schreef:Tis wel vragen naar de bekende weg. De standpunten van de vragen beantwoorders in deze, zijn toch bekend?


Zeker, maar dan is het nog niet verkeerd zo nu en dan weer even te ervaren dat de standpunten echte invloed hebben op levens en het geluk van echte mensen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 29 jun 2017 22:08

Mortlach, ik ben het niet met je eens, niet alleen omdat ik een refo ben en jij niet. Maar als je zo'n vraag stelt dan weet je op verschillende fora wat voor antwoord je gaat krijgen. Stel m dan ergens anders als je wilt dat men met je gedachtengang meegaat. En die zin waarover jij valt, het wil niet zeggen dat deze ds in een hetero situatie anders gereageerd zou hebben. Veel predikanten zijn er ook wel wars van, dat iedere situatie uitgelegd wordt als Gods weg, of: het heeft zo moeten zijn.....!
Ik vond t ook raar klinken: het overkwam ons......sorry maar iedereen heeft een keus te maken. Als je merkt dat je voor iemand gevoelens krijgt en je denkt zelf dat dit niet goed is, zoals wij zeggen dat dit niet in de gunst van de Heere is, dan kun je afstand nemen. Doe je dit niet dan kies je er dus voor om die weg in te slaan.
Zo'n 20 jaar geleden was ik stapelgek op iemand die niet kerkelijk was. Zag hem een aantal keer in de week en het leek wederzijds te worden. Toen heb ik dit biddend voor de Heere neergelegd: of Hij wilde helpen met het verbreken van het contact, want als we t nu naar elkaar hadden uitgesproken had ik t niet meer gekund. En ik kan wel zeggen dat t zeer moeilijk was, maar dat ik er wel Gods zegen op ervaren heb!
Ik snap dat het een andere situatie is maar ik wilde duidelijk maken dat je wel iets kan overkomen maar dat je een keus hebt hoe daar mee om te gaan!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 07:27

lekkerbek schreef:Mortlach, ik ben het niet met je eens, niet alleen omdat ik een refo ben en jij niet. Maar als je zo'n vraag stelt dan weet je op verschillende fora wat voor antwoord je gaat krijgen. Stel m dan ergens anders als je wilt dat men met je gedachtengang meegaat. En die zin waarover jij valt, het wil niet zeggen dat deze ds in een hetero situatie anders gereageerd zou hebben. Veel predikanten zijn er ook wel wars van, dat iedere situatie uitgelegd wordt als Gods weg, of: het heeft zo moeten zijn.....!
Ik vond t ook raar klinken: het overkwam ons......sorry maar iedereen heeft een keus te maken. Als je merkt dat je voor iemand gevoelens krijgt en je denkt zelf dat dit niet goed is, zoals wij zeggen dat dit niet in de gunst van de Heere is, dan kun je afstand nemen. Doe je dit niet dan kies je er dus voor om die weg in te slaan.
Zo'n 20 jaar geleden was ik stapelgek op iemand die niet kerkelijk was. Zag hem een aantal keer in de week en het leek wederzijds te worden. Toen heb ik dit biddend voor de Heere neergelegd: of Hij wilde helpen met het verbreken van het contact, want als we t nu naar elkaar hadden uitgesproken had ik t niet meer gekund. En ik kan wel zeggen dat t zeer moeilijk was, maar dat ik er wel Gods zegen op ervaren heb!
Ik snap dat het een andere situatie is maar ik wilde duidelijk maken dat je wel iets kan overkomen maar dat je een keus hebt hoe daar mee om te gaan!

Als mijn vrouw er zo ingestaan had als jij 20 jaar geleden was ik nooit met een kerk in aanraking gekomen.
Misschien was dit in jouw situatie inderdaad beter, maar wie weet waar het hem had kunnen brengen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 07:32

lekkerbek schreef:Mortlach, ik ben het niet met je eens, niet alleen omdat ik een refo ben en jij niet. Maar als je zo'n vraag stelt dan weet je op verschillende fora wat voor antwoord je gaat krijgen. Stel m dan ergens anders als je wilt dat men met je gedachtengang meegaat. En die zin waarover jij valt, het wil niet zeggen dat deze ds in een hetero situatie anders gereageerd zou hebben. Veel predikanten zijn er ook wel wars van, dat iedere situatie uitgelegd wordt als Gods weg, of: het heeft zo moeten zijn.....!
Ik vond t ook raar klinken: het overkwam ons......sorry maar iedereen heeft een keus te maken. Als je merkt dat je voor iemand gevoelens krijgt en je denkt zelf dat dit niet goed is, zoals wij zeggen dat dit niet in de gunst van de Heere is, dan kun je afstand nemen. Doe je dit niet dan kies je er dus voor om die weg in te slaan.
Zo'n 20 jaar geleden was ik stapelgek op iemand die niet kerkelijk was. Zag hem een aantal keer in de week en het leek wederzijds te worden. Toen heb ik dit biddend voor de Heere neergelegd: of Hij wilde helpen met het verbreken van het contact, want als we t nu naar elkaar hadden uitgesproken had ik t niet meer gekund. En ik kan wel zeggen dat t zeer moeilijk was, maar dat ik er wel Gods zegen op ervaren heb!
Ik snap dat het een andere situatie is maar ik wilde duidelijk maken dat je wel iets kan overkomen maar dat je een keus hebt hoe daar mee om te gaan!

Overigens met je eens dat je bij sommige vragen het idee krijgt dat de vraagsteller het antwoord zelf ook wel had kunnen invullen.
Jij zegt echter dat de predikant mogelijk wars is van de uitleg van de situatie alsof God hen samengebracht heeft.
Nu lees ik dat nergens in de vraag, maar het is een opmerking die door de predikant in de mond van de vraagsteller gelegd wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 30 jun 2017 08:56

Dat laatste vond ik ook nogal flauw.

Wat ook een verschil is met de situatie die lekkerbek beschrijft: jij hebt destijds één keer die keuze gemaakt. Stel je voor dat jij elke keer als je gevoelens krijgt voor iemand voor deze keuze staat. Hoe zou je er dan mee om gaan?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ajl » 30 jun 2017 10:20

Ik sta er waarschijnlijk alleen in, maar ik vond het juist een heel bewogen antwoord van de dominee. Dat de uitkomst 'ons' niet bevalt ( want wij bepalen zelf wel ogv de bijbel wat fout is, maakt het antwoord niet fout/verkeerd en onnadenkend. Dit is nu eenmaal de refotmatorische uitleg van de bijbel.

De vragensteller heeft inderdaad niet letterlijk aangegeven dat God heen samengebracht had, maar ik las het ook impliciet in de vraag ('Hij heeft ons zo geschapen met onze gevoelens en zou God het dan niet willen)'.

@ mortlach dat dit argument door sommigen gebruikt wordt om een echtscheiding tegen te houden is een andere situatie. In dit geval is er geen sprake van een huwelijk, maar van een relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten