Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 02 sep 2016 14:22

dalethvav schreef:In een vraag over "trouwen en belijdeniscatechesatie volgen" las ik dit: "In de Herv. Kerk en dus ook in de HHK, anders dan in de Ger. Gem., mag je in de kerk trouwen zonder eerst belijdenis van het geloof te hebben afgelegd,".
Waarom is dit? Dit komt bij mij toch wat vreemd over.

Waarom je eerst belijdenis moet doen, bedoel je?
In de meeste reformatorische kerken is dat zo, in sommige hoeft dat niet zozeer, maar wel is er de aansporing/aanbeveling om zo snel als mogelijk belijdeniscatechisatie te gaan volgen.
Als je nl. geen belijdenis hebt gedaan, kun je niet deelnemen aan de sacramenten, zoals Heilig Avondmaal en de doopbediening. Dat komt erop neer dat je je kind dan niet kunt laten dopen.
Het huwelijk - bij de ouders weggaan - betekent volwassen worden. Belijdend lid worden is de geestelijke volwassenheid, je neemt je eigen verantwoordelijkheid nu over van je ouders, die je als kind hebben laten dopen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 sep 2016 15:59

Deze vraag.

Ds. J. Westerink schreef:Spreek hier niet over met je broertjes en zusjes in dit stadium, tenzij je bang bent dat je vader misbruik van (één van) hen maakt.


Ik begrijp dit niet zo goed.
Deze suggestie / insinuatie leidt alleen maar tot mogelijke paniek bij de vraagsteller. Daarnaast: wat moeten de broertjes en zusjes met die informatie in die situatie?
Gevalletje misgeslagen plank wat mij betreft.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 03 sep 2016 21:11

dalethvav schreef:In een vraag over "trouwen en belijdeniscatechesatie volgen" las ik dit: "In de Herv. Kerk en dus ook in de HHK, anders dan in de Ger. Gem., mag je in de kerk trouwen zonder eerst belijdenis van het geloof te hebben afgelegd,".
Waarom is dit? Dit komt bij mij toch wat vreemd over.

Chaya schreef:Waarom je eerst belijdenis moet doen, bedoel je?

Inderdaad, dat bedoelde ik.

Chaya schreef:Als je nl. geen belijdenis hebt gedaan, kun je niet deelnemen aan de sacramenten, zoals Heilig Avondmaal en de doopbediening. Dat komt erop neer dat je je kind dan niet kunt laten dopen.

V.w.b. het H.A. zou ik het dan toch even heel scherp neer willen zetten (niet sarcastisch of cynisch bedoeld, maar wel een pijnlijke constatering): "En vervolgens nemen de meeste getrouwde stellen geen deel aan het H.A." , althans zo leert ons de praktijk.
V.w.b. beide sacramenten: Waarvan doet men nu eigenlijk belijdenis? Van het gelóóf of van de leer (zie ook de vragen van Voetius).
Hier lijk je als hoofdreden om belijdenis te doen, het (kerkrechtelijk) verkrijgen van toegang tot de sacramenten.
Mensen die in hun geweten tot de conclusie komen dat ze pas belijdenis kunnen doen als er sprake is van oprecht geloof, zouden daarom niet kunnen trouwen totdat er oprecht geloof gevonden wordt. Trouwens, boven het doopformulier staat toch ook "Formulier om den heiligen doop aan de kleine kinderen der gelovigen te bedienen". Wie of wat zijn dan gelovigen?
Hoe ver staat dan (helaas) de dooppraktijk niet af van de intenties van het doopformulier (of je het nu inhoudelijk wel of niet eens bent met het formulier doet er dan even niet toe)?
Waarom wordt dan voor het huwelijk zo'n drempel opgeworpen terwijl er in de dooppraktijk zo gemarchandeerd wordt met de inhoud ervan?
Wordt het huwelijk op deze manier dan niet zo ongeveer verheven tot bijna een sacrament?

Chaya schreef:Het huwelijk - bij de ouders weggaan - betekent volwassen worden. Belijdend lid worden is de geestelijke volwassenheid, je neemt je eigen verantwoordelijkheid nu over van je ouders, die je als kind hebben laten dopen.

Dit kan toch niet echt de bedoeling van het doen van belijdenis zijn? Worden hier de "regels" niet aangepast aan de praktijk?

Overigens heb ik hier in mijn nabije omgeving een zeer pijnlijk voorbeeld van deze regel meegemaakt.
Van een verloofd GerGem stel dat nog geen belijdenis gedaan had moest één van beide partners enkele jaren voor het werk naar het buitenland. De keuze was: Of trouwen (samenwonen was uit overtuiging geen optie) om samen naar het buitenland te kunnen óf het stel zou enkele jaren "gescheiden" moeten leven. De kerkenraad was onverbiddelijk: Geen belijdenis = geen trouwen, punt uit. Dus dan maar enkele jaren gescheiden door het leven gaan? De vraag stellen is hem beantwoorden. De keuze die daardoor overbleef was: Vertrekken uit de GerGem. naar een ander kerkverband vanwege die blokkade. Wat moet je anders? Men liet ze gewoon gaan.
Kan dat de bedoeling zijn van zo'n regel?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 03 sep 2016 21:22

dalethvav schreef:

V.w.b. het H.A. zou ik het dan toch even heel scherp neer willen zetten (niet sarcastisch of cynisch bedoeld, maar wel een pijnlijke constatering): "En vervolgens nemen de meeste getrouwde stellen geen deel aan het H.A." , althans zo leert ons de praktijk.
V.w.b. beide sacramenten: Waarvan doet men nu eigenlijk belijdenis? Van het gelóóf of van de leer (zie ook de vragen van Voetius).
Hier lijk je als hoofdreden om belijdenis te doen, het (kerkrechtelijk) verkrijgen van toegang tot de sacramenten.
Mensen die in hun geweten tot de conclusie komen dat ze pas belijdenis kunnen doen als er sprake is van oprecht geloof, zouden daarom niet kunnen trouwen totdat er oprecht geloof gevonden wordt. Trouwens, boven het doopformulier staat toch ook "Formulier om den heiligen doop aan de kleine kinderen der gelovigen te bedienen". Wie of wat zijn dan gelovigen?
Hoe ver staat dan (helaas) de dooppraktijk niet af van de intenties van het doopformulier (of je het nu inhoudelijk wel of niet eens bent met het formulier doet er dan even niet toe)?
Waarom wordt dan voor het huwelijk zo'n drempel opgeworpen terwijl er in de dooppraktijk zo gemarchandeerd wordt met de inhoud ervan?
Wordt het huwelijk op deze manier dan niet zo ongeveer verheven tot bijna een sacrament?



Met je stukje eens.
In de praktijk doet bijna iedereen belijdenis en dan moet men op vragen antwoordt geven die alleen een wedergeboren persoon en dan met Gods hulp kan beantwoorden en ook daadwerkelijk ernaar streven kan wat je dan beloofd.
En eigenlijk wordt je gedwongen om belijdenis te doen om zodoende te kunnen trouwen. V.w.b. de kerken waar dat vereist is.
En dan wordt er in de hand gewerkt/doen mensen belijdenis die dat eigenlijk niet kunnen doen.
Is dat geen vorm van over de gewetens heersen van de kerkgangers?

Ik wil trouwens niet zeggen dat het niet mooi is om in een dienst een zegen over je huwelijk te vragen. Dat is weer wat anders. Maar waarom zou dat niet zonder belijdenis kunnen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 03 sep 2016 22:19

Als gergemmer snap ik geen hout van het feit dat er aangenomen wordt dat in de gergem kerken eerst belijdenis moet worden gedaan voor men trouwt. Dat is bij ons niet zo, en bij de omliggende gemeentes ook niet (ik houd niet van de term licht of zwaar, maar wij zitten daar net tussen in, misschien wel richting "zwaar", bah wat een naar woord, maar dit is om t even duidelijk te maken). Als er dus gemeentes zijn die dat wel eisen ligt dat aan de eigen kerkenraad! Bij ons is t wel zo dat je je kindje laat dopen als jezelf belijdenis gedaan hebt, maar dat vind ik logisch.
Wel heel apart dat er kerkenraden zijn die hun eigen regels stellen, maar daar gaat t hier niet om. Daar kunnen pagina's mee gevuld worden denk :wink: . Laten we dat maar niet doen, er zijn belangrijkere dingen in t leven!

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 03 sep 2016 22:30

lekkerbek schreef:Als gergemmer snap ik geen hout van het feit dat er aangenomen wordt dat in de gergem kerken eerst belijdenis moet worden gedaan voor men trouwt. Dat is bij ons niet zo, en bij de omliggende gemeentes ook niet (ik houd niet van de term licht of zwaar, maar wij zitten daar net tussen in, misschien wel richting "zwaar", bah wat een naar woord, maar dit is om t even duidelijk te maken). Als er dus gemeentes zijn die dat wel eisen ligt dat aan de eigen kerkenraad! Bij ons is t wel zo dat je je kindje laat dopen als jezelf belijdenis gedaan hebt, maar dat vind ik logisch.
Wel heel apart dat er kerkenraden zijn die hun eigen regels stellen, maar daar gaat t hier niet om. Daar kunnen pagina's mee gevuld worden denk :wink: . Laten we dat maar niet doen, er zijn belangrijkere dingen in t leven!

O.k., da's wel verhelderend wat je hier schrijft. Vragen die dan vervolgens wel weer bij mij opkomen zijn: Wat is hierin het standpunt van de synode en in hoeverre treedt zij wanneer nodig hierin corrigerend op. Ervan uitgaande dat de synode, net als wij, simpele forummers, op de hoogte is van dergelijke praktijken. Het gaat hier volgens mij om nogal wat: Het weigeren van de kerkelijke inzegening/bevestiging van een huwelijk. Daarin mag je m.i. wel wat verwachten van een synode toch?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 03 sep 2016 22:41

lekkerbek schreef:Als gergemmer snap ik geen hout van het feit dat er aangenomen wordt dat in de gergem kerken eerst belijdenis moet worden gedaan voor men trouwt. Dat is bij ons niet zo, en bij de omliggende gemeentes ook niet (ik houd niet van de term licht of zwaar, maar wij zitten daar net tussen in, misschien wel richting "zwaar", bah wat een naar woord, maar dit is om t even duidelijk te maken). Als er dus gemeentes zijn die dat wel eisen ligt dat aan de eigen kerkenraad! Bij ons is t wel zo dat je je kindje laat dopen als jezelf belijdenis gedaan hebt, maar dat vind ik logisch.
Wel heel apart dat er kerkenraden zijn die hun eigen regels stellen, maar daar gaat t hier niet om. Daar kunnen pagina's mee gevuld worden denk :wink: . Laten we dat maar niet doen, er zijn belangrijkere dingen in t leven!

Nee, dat klopt! Maar min of meer wordt het wel van je verwacht, omdat je belijdenis gedaan moet hebben om je kinderen, mocht je die krijgen, te laten dopen. Dus in de praktijk werkt het wel zo dat men dan dus eerst belijdenis doet voordat men gaat trouwen. Ik spreek even in algemene zin.
Want het is gebruikelijk dat vrijwel iedereen belijdenis doet voor zijn of haar 20e, zodat er op 2e paasdag of een andere dag een hele rij mensen voorin de kerk staat die belijdenis doet. En dat is niet van de leer, maar van het geloof.
En als 'men' dan getrouwd is volgt 'men' huwelijkscatechese.
Er zijn idd. belangrijkere dingen dan alle kerkenraden stuk voor stuk door te nemen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 04 sep 2016 05:47

Tante Pollewop schreef:
Ik begrijp dit niet zo goed.
Deze suggestie / insinuatie leidt alleen maar tot mogelijke paniek bij de vraagsteller. Daarnaast: wat moeten de broertjes en zusjes met die informatie in die situatie?
Gevalletje misgeslagen plank wat mij betreft.


Ben ik met je eens.

Als ik de vraag lees krijg ik het idee dat het een betrekkelijk jong iemand is.
Moet die naar z'n moeder toe?... Ik denk het echt niet, maar wél naar een vertrouwenspersoon die dit kan begeleiden. Dat kind krijgt een levenslang trauma als hij/zij dat zelf moet doen. En wat te denken van de schuld die een kind op zich neemt als deze relatie stukloopt.
En de vader aanspreken?... jongens nog aan toe zeg... als vraagsteller onder de 16/17 is kun je dat toch niet menen.
Ik zou het op die leeftijd, en ook later, niet in m'n hoofd halen om m'n vader op zoiets aan te spreken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 sep 2016 09:22

lekkerbek schreef:Als gergemmer snap ik geen hout van het feit dat er aangenomen wordt dat in de gergem kerken eerst belijdenis moet worden gedaan voor men trouwt. Dat is bij ons niet zo, en bij de omliggende gemeentes ook niet (ik houd niet van de term licht of zwaar, maar wij zitten daar net tussen in, misschien wel richting "zwaar", bah wat een naar woord, maar dit is om t even duidelijk te maken). Als er dus gemeentes zijn die dat wel eisen ligt dat aan de eigen kerkenraad! Bij ons is t wel zo dat je je kindje laat dopen als jezelf belijdenis gedaan hebt, maar dat vind ik logisch.
Wel heel apart dat er kerkenraden zijn die hun eigen regels stellen, maar daar gaat t hier niet om. Daar kunnen pagina's mee gevuld worden denk :wink: . Laten we dat maar niet doen, er zijn belangrijkere dingen in t leven!

Ik heb gezocht in de kerkorde, maar kon er niets expliciet over vinden. Wel zie ik in de praktijk dat vrijwel alle jonge stellen ofwel bel. cat. volgen of belijdenis hebben gedaan.
Om een kind te kunnen laten dopen, moet wel minstens een van de ouders belijdenis gedaan hebben, want alleen wie belijdenis gedaan heeft, kan de doopvragen beantwoorden. (Althans: zo is de opvatting binnen de Gereformeerde Gemeenten; dat hierover binnen andere kerkelijke richtingen soms anders gedacht en/of gepraktiseerd wordt, laat ik hier rusten.)

Hoewel je strikt genomen om te kunnen trouwen binnen de Ger. Gem. geen belijdenis gedaan hoeft te hebben, toch zal wel gevraagd worden de belijdeniscatechisatie te gaan volgen. Dit vooral ook met het oog op kinderen die, als ze geboren mogen worden, gedoopt zullen moeten worden.

Samenvattend zou ik willen zeggen: als je verkering krijgt en niet tot dezelfde kerk behoort, zoek voor dit probleem dan zo snel mogelijk een oplossing. En als je trouwplannen hebt, laat dan de vragen omtrent belijdenisdoen in ernst je volle aandacht hebben.

bron: http://www.digibron.nl/search/detail/55 ... denis-doen
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pannenkoek » 05 sep 2016 14:45

KLopt je hoeft echt geen belijdenis gedaan te hebben voordat je trouwt,maar als je volwassen genoeg bent om te trouwen, ben je naar mijn idee ook volwassen genoeg om belijdenis te doen.

Hoor de pas vanuit een gemeente dat je belijdenis gaat doen als je trouwplannen hebt. Het stelletje is 22 en 28. stel dat je niet zou trouwen, dan zou je dus je hele leven geen belijdenis doen????? Vind ik maar een kromme regel die ze daar gemaakt hebben.

Onze zoon gaat studeren, en op kamers wonen. Als je daar volwassen genoeg voor bent vind ik dat je ook belijdenis kunt doen. En een keuze kunt maken
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 05 sep 2016 16:01

pannenkoek schreef:Onze zoon gaat studeren, en op kamers wonen. Als je daar volwassen genoeg voor bent vind ik dat je ook belijdenis kunt doen. En een keuze kunt maken

Ik zou dit nooit aan elkaar verbinden. Volwassen zijn heeft op zich niks te maken met de keuze die je maakt op geloofsgebied. Je doet volgens mij belijdenis wanneer je gelooft en op basis van Gods belofte ervan overtuigd mag zijn dat je zijn kind bent. Dit gezegd hebbende realiseer ik mij dat deze gedachte geen gemeengoed is in reformatorische kring. Als het belijdenis doen versmald wordt tot het belijden van de leer in plaats van het geloof dan kan ik mij je opvatting wel weer voorstellen.

Honesty

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Honesty » 05 sep 2016 21:55

Boanerges schreef:Ik zou dit nooit aan elkaar verbinden. Volwassen zijn heeft op zich niks te maken met de keuze die je maakt op geloofsgebied. Je doet volgens mij belijdenis wanneer je gelooft en op basis van Gods belofte ervan overtuigd mag zijn dat je zijn kind bent. Dit gezegd hebbende realiseer ik mij dat deze gedachte geen gemeengoed is in reformatorische kring. Als het belijdenis doen versmald wordt tot het belijden van de leer in plaats van het geloof dan kan ik mij je opvatting wel weer voorstellen.


Maar dat laatste zou niet juist zijn, je belijdt je geloof, en dat nooit onder dwang, uit gewoonte of doordat iemand anders het wil of van je verwacht.
Wie belijdt, heeft zijn oude, natuurlijke leven gekruisigd en groeit geestelijk verder naar de volmaaktheid.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor rotterdam » 08 sep 2016 05:37

Sommige vragen kunnen echt niet.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/241 ... oslimland/

Overigens, het genoemde land "Oman" en de foto is Jordanië.
In beide landen is de hoofddoek niet verplicht, en kun je op zondag gewoon naar de kerk.

Oman telt ruim 60.000 christenen en 90 kerken.
Jordanië ruim 400.000.

wikipedia ; Christians in Jordan are exceptionally well integrated in the Jordanian society and enjoy a high level of freedom.[7] Christians are allotted 9 out of a total of 130 seats in the Jordanian parliament, and also hold important ministerial portfolios, ambassadorial appointments, and positions of high military rank. All Christian religious ceremonies are publicly celebrated in Jordan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2016 07:56

rotterdam schreef:Sommige vragen kunnen echt niet.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/241 ... oslimland/

Overigens, het genoemde land "Oman" en de foto is Jordanië.
In beide landen is de hoofddoek niet verplicht, en kun je op zondag gewoon naar de kerk.

Oman telt ruim 60.000 christenen en 90 kerken.
Jordanië ruim 400.000.

wikipedia ; Christians in Jordan are exceptionally well integrated in the Jordanian society and enjoy a high level of freedom.[7] Christians are allotted 9 out of a total of 130 seats in the Jordanian parliament, and also hold important ministerial portfolios, ambassadorial appointments, and positions of high military rank. All Christian religious ceremonies are publicly celebrated in Jordan.


Maar dan kun je die koddige woordgrap Oman-Ommen niet maken! Het zal vast om een land als Saudi-Arabië of Iran gaan. Blijkbaar twee landen die erg toeristisch zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor rotterdam » 08 sep 2016 10:51

Mortlach schreef:
Maar dan kun je die koddige woordgrap Oman-Ommen niet maken! Het zal vast om een land als Saudi-Arabië of Iran gaan. Blijkbaar twee landen die erg toeristisch zijn.


Toch wel triest dat zelfs dominees zo weinig weten van de christelijke gemeenten in het M.O.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten