Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 feb 2016 20:15

Chaya schreef:Ik zat de vragenrubriek te lezen en dacht, aha, ik zie het volgende item voorbij komen alhier.
Als het woord homo erin voorkomt, moet het hier uit en te na besproken worden.
Stel je voor dat er eentje is die twijfelt, deze moet wel de goede kant op geduwd worden natuurlijk.

Wat een zotte gedachtegang. Alsof er iets een kant op te duwen valt. Het helpt alleen niet als een hulpverlener opties uit gaat sluiten.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 02:08

kinpruik schreef:Er zit geen verschil tussen het praktiseren en het zijn van een homo. Feitelijk verbiedt je homo's om homo te zijn. Jammer voor jou bezit je niet het patent op het label Christen, en als homo's zichzelf overtuigd Christen noemen, dan zijn ze gewoon Christen.

Toch wel. De een brengt zijn geaardheid in de praktijk, terwijl de ander ervoor kiest om dat niet te doen. Denkt u nu werkelijk dat homo's de enigen zijn die problemen hebben met hun geaardheid? Er zijn zoveel zondige geaardheden als dat er mensen zijn, iedereen heeft daar tegen te vechten. Ook de homo's en daarin zijn ze echt geen speciaaltjes. Ik weet zeker dat als je werkelijk God geloofd, Hij je helpt om dat gevecht te winnen.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 01 mar 2016 07:59

In de vragenrubriek staat een vraag over bij welke GGIN predikant het een bruid is toegestaan in het wit te trouwen.
Eerlijk gezegd viel mijn mond open van verbazing, dat een predikant of kerkenraad meent dat te mogen bepalen voor een ander, maar dat terzijde.

Wat is de reden dat in wit trouwen niet zou mogen?

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor blijblij » 01 mar 2016 08:42

Nina schreef:In de vragenrubriek staat een vraag over bij welke GGIN predikant het een bruid is toegestaan in het wit te trouwen.
Eerlijk gezegd viel mijn mond open van verbazing, dat een predikant of kerkenraad meent dat te mogen bepalen voor een ander, maar dat terzijde.

Wat is de reden dat in wit trouwen niet zou mogen?


Alleen in de hemel draag je stralend witte kleren?
Ook al ben je nog maagd ben je toch onrein? Of ze willen het risico dat een toekomstig echtpaar toch al de koffer in is gedoken?

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 01 mar 2016 08:45

Als een kerkenraad zoiets meent te kunnen op leggen aan een ander, moet je toch op z'n minst een goede Bijbelse onderbouwing kunnen geven. Ik lees aan wijzingen in de Bijbel over kleding, mar een verbod op witte kleding kom ik nergens tegen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mar 2016 08:54

kinpruik schreef:Er zit geen verschil tussen het praktiseren en het zijn van een homo. Feitelijk verbiedt je homo's om homo te zijn. Jammer voor jou bezit je niet het patent op het label Christen, en als homo's zichzelf overtuigd Christen noemen, dan zijn ze gewoon Christen.
JohannesHermanus schreef:Toch wel. De een brengt zijn geaardheid in de praktijk, terwijl de ander ervoor kiest om dat niet te doen. Denkt u nu werkelijk dat homo's de enigen zijn die problemen hebben met hun geaardheid/ Er zijn zoveel zondige geaardheden als dat er mensen zijn, iedereen heeft daar tegen te vechten. Ook de homo's en daarin zijn ze echt geen speciaaltjes. Ik weet zeker dat als je werkelijk God geloofd, Hij je helpt om dat gevecht te winnen.

O, dit is een mooie. 8)
Als ik het goed begrijp gaan mensen dus helemaal volgens jouw inzichten en ideeën leven als ze maar werkelijk in God geloven?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 09:38

Nina schreef:Als een kerkenraad zoiets meent te kunnen op leggen aan een ander, moet je toch op z'n minst een goede Bijbelse onderbouwing kunnen geven. Ik lees aan wijzingen in de Bijbel over kleding, mar een verbod op witte kleding kom ik nergens tegen.

Als je als bruid in het wit wilt trouwen omdat dat je visie op het huwelijk weergeeft, en de kerk heft een visie op het huwelijk die daar diametraal tegenoverstaat kun je je afvragen of dat de kerk is waarin je je huwelijk bevestigd wilt zien worden...
Belachelijke regel overigens...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

kinpruik

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor kinpruik » 01 mar 2016 13:20

JohannesHermanus schreef:Toch wel. De een brengt zijn geaardheid in de praktijk, terwijl de ander ervoor kiest om dat niet te doen. Denkt u nu werkelijk dat homo's de enigen zijn die problemen hebben met hun geaardheid? Er zijn zoveel zondige geaardheden als dat er mensen zijn, iedereen heeft daar tegen te vechten. Ook de homo's en daarin zijn ze echt geen speciaaltjes. Ik weet zeker dat als je werkelijk God geloofd, Hij je helpt om dat gevecht te winnen.


Hou eens op met die onzin. Je weet zelf ook wel dat hetero zijn de norm is in orthodox-religieuze kringen en dat er wel degelijk onderscheid gemaakt wordt. En nee, je hoeft niet aan te komen met pedoseksualiteit, want dat verschil is inmiddels wel 5000x uitgelegd.

Dat het niet overduidelijk is dat het anti-homo karakter van sommige religies een resultaat is van de patriarchale cultuur waar ze uit voortkomen en helemaal niks met liefde of spiritualiteit te maken heeft is mij een raadsel. Dat sommige gelovigen zich in 2015 nog steeds niet achter de oren krabben en deze walgelijke leerstelling overboord kieperen is mij niet duidelijk.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 01 mar 2016 13:47

Nina schreef:In de vragenrubriek staat een vraag over bij welke GGIN predikant het een bruid is toegestaan in het wit te trouwen.
Eerlijk gezegd viel mijn mond open van verbazing, dat een predikant of kerkenraad meent dat te mogen bepalen voor een ander, maar dat terzijde.

Wat is de reden dat in wit trouwen niet zou mogen?


Die reden is er niet (bijbels gezien)
Het is 1 van de vele zelf bedachte verzinsels van mensen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 14:42

Tante Pollewop schreef:Als ik het goed begrijp gaan mensen dus helemaal volgens jouw inzichten en ideeën leven als ze maar werkelijk in God geloven?

Dat begrijpt u niet goed. De Bijbel spreekt voor zich en die mag u niet naar eigen hand zetten. Mensen die oprecht God om hulp vragen in hun strijd tegen hun geaardheid (en iedereen heeft de zijne!) die kunnen die hulp verwachten. Dat is niet leven volgens mijn idee of inzicht, maar dat is leven naar Bijbelse normen.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 14:57

Nina schreef:Als een kerkenraad zoiets meent te kunnen op leggen aan een ander, moet je toch op z'n minst een goede Bijbelse onderbouwing kunnen geven. Ik lees aan wijzingen in de Bijbel over kleding, mar een verbod op witte kleding kom ik nergens tegen.

Ik kan me dan ook geen verbod op witte kleding voorstellen. Integendeel! De Bijbelse onderbouwing zou kunnen zijn, en volgens mij een heel voorstelbare, dat het huwelijk in eerste instantie niet zozeer draait om wat bruid en bruidegom elkaar beloven, maar om wat er beloofd wordt naar God. En die belofte zal vanzelfsprekend moeten zijn naar iedereen toe die de bruiloft bijwoont. De bruid is dus niet het middelpunt van de belangstelling, maar Jezus!
De bruiloft, elk onderdeel, zal dus een reflectie moeten zijn van de toewijding van het bruidspaar aan de glorie van God. Zorgvuldigheid is dus geboden. Wit staat symbool voor rein en heilig. Dat zal de intentie moeten zijn. Vanuit dat perspectief bekeken, kan ik mij geen betere en gepastere kleur voorstellen dan wit. Het is goed om in het wit te verschijnen voor God.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 01 mar 2016 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2016 15:01

JohannesHermanus schreef: Ik weet zeker dat als je werkelijk God geloofd, Hij je helpt om dat gevecht te winnen.


Ik heb altijd moeite met dit argument, want het impliceert dat als iemand dat gevecht niet wint, hij/zij niet werkelijk in God gelooft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor kinpruik » 01 mar 2016 15:09

Mortlach schreef:Ik heb altijd moeite met dit argument, want het impliceert dat als iemand dat gevecht niet wint, hij/zij niet werkelijk in God gelooft.


Niet impliceert, expliceert. Wat ik ook zo erg vind is dat deze vorm van mentale onderdrukking wordt goedgepraat onder het mom van 'we hebben allemaal te lijden', zoals JohannesHermanus hierboven betoogd.

JohannesHermanus schreef:Dat begrijpt u niet goed. De Bijbel spreekt voor zich en die mag u niet naar eigen hand zetten. Mensen die oprecht God om hulp vragen in hun strijd tegen hun geaardheid (en iedereen heeft de zijne!) die kunnen die hulp verwachten. Dat is niet leven volgens mijn idee of inzicht, maar dat is leven naar Bijbelse normen.


Je kunt het blijven herhalen maar het is gewoon niet waar. Niet elke geaardheid wordt hetzelfde behandeld in orthodox-religieuze kringen en het zou je sieren op te houden doen alsof dat wel zo is. Je weet zelf donders goed dat homoseksualiteit als minder dan heteroseksualiteit wordt gezien.
Laatst gewijzigd door kinpruik op 01 mar 2016 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mar 2016 15:10

JohannesHermanus schreef:Dat begrijpt u niet goed. De Bijbel spreekt voor zich en die mag u niet naar eigen hand zetten. Mensen die oprecht God om hulp vragen in hun strijd tegen hun geaardheid (en iedereen heeft de zijne!) die kunnen die hulp verwachten. Dat is niet leven volgens mijn idee of inzicht, maar dat is leven naar Bijbelse normen.

Maar die 'hulp' wordt enkel als hulp van God gezien als de uitkomst de door u gewenste is, toch?

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 15:14

Mortlach schreef:Ik heb altijd moeite met dit argument, want het impliceert dat als iemand dat gevecht niet wint, hij/zij niet werkelijk in God gelooft.

Die moeite kan ik mij heel goed voorstellen. Dat gevecht zal met vallen en opstaan gepaard gaan in een aantal gevallen... Bij mij ging het ook niet van de een op de andere dag anders mbt polygamie. En de worsteling die een dusdanige geaardheid met zich meebrengt, kan net zo moeilijk zijn. En toch is het zaak om je te onthouden van dat soort toestanden, want het is niet zoals God het wil en bedoeld heeft.

Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. (Mat.5:29-30)

Dat wil zoveel zeggen als: wees rigoureus in uw beslissing, radicaal! Kap in geestelijke zin zaken af waardoor u in de verleiding zou kunnen komen... Loop niet het risico om als lid van Zijn gemeente verwijderd te worden, want het belang van de ander gaat voor die van u zelf.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten