Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 15 okt 2015 21:14

Dat is nog steeds actueel. Dat zal het overigens ook altijd blijven.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 15 okt 2015 21:23

Yoshi schreef:Dat is nog steeds actueel. Dat zal het overigens ook altijd blijven.


In dat geval kan ik me de kritiek goed voorstellen.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 15 okt 2015 21:26

De dominee stelt het als een feit. Feit is dat het een misinterpretatie van de katholieke leer is. En dan krijg je een stropopredenering. De meeste protestanten hebben dat gelukkig inmiddels door.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Katlheen » 16 okt 2015 11:07

Mijn reactie werd ook al weggehaald.

Ik vind dat er nogal wat dingen in het stuk staan die niet helemaal kloppen met wat de RKK leert. Het zou wel netter zijn als er een antwoord zou staan wat meer recht doet aan de waarheid. Als Oud-Katholiek constateer ik dat de dominee nogal kort door de bocht gaat om diverse punten, en de nodige vooroordelen in stand houdt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2281
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2015 11:31

Ik stel juist vast dat de kennis erg beperkt is bij Rooms Katholieke mensen, ze weten niet eens wat hun kerk leert, laat staan de Bijbel.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Katlheen » 16 okt 2015 12:07

Ach, wij kregen de ouderling van de kerk van mijn vrouw over de vloer die ons toch echt eens even ging vertellen waarom wij ons kind niet in de OKK moesten dopen. Ging uiteraard over de 3FvE. Hij moest echter wel eerst even toegeven dat hij ze er voor het bezoek nog even bij moest pakken omdat hij ook niet meer wist waar het over ging. Tja, niets menselijks is ze vreemd, nietwaar?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor rotterdam » 16 okt 2015 12:40

Speedy schreef:Ik stel juist vast dat de kennis erg beperkt is bij Rooms Katholieke mensen, ze weten niet eens wat hun kerk leert, laat staan de Bijbel.


Protestanten zeggen "waarom"
Katholieken zeggen "amen".

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 16 okt 2015 12:59

Speedy schreef:Ik stel juist vast dat de kennis erg beperkt is bij Rooms Katholieke mensen, ze weten niet eens wat hun kerk leert, laat staan de Bijbel.

Ik stel vast dat je in generaliseren een kei bent.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2281
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2015 13:06

Yoshi schreef:Ik stel vast dat je in generaliseren een kei bent.

Dat kan jij helemaal niet vaststellen, aangezien jij de basis niet weet waarop ik dit heb vast gesteld. Over generalisatie gesproken.

Maar vooruit, de afgelopen weken heb ik met een paar Rooms katholieke mensen gesproken, waarvan ook 'theologen', maar ik stond versteld van de armoede aan kennis die ze hadden. Het waren goede gesprekken en het heeft er ieder geval toe geleid dat ze de Bijbel eens weer nader gaan bestuderen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 16 okt 2015 14:24

Dat kan ik vrij nuchter vaststellen. Er zijn onder katholieken vele goede theologen. De theologie, mystiek enz enz is behoorlijk gevarieerd en diepgaand voor de liefhebbers. Daarnaast kan jij op basis van enkele ontmoetingen nooit uitspraken doen over 1,2 miljard mensen.

Concentreer je eerst maar eens op je eigen denominatie, want ik kan je ook behoorlijk wat ontmoetingen met protestanten voorhouden. En we kunnen zelfs de dominee die de vraag beantwoorde als mooi voorbeeld nemen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2281
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 16 okt 2015 14:41

Yoshi schreef:Dat kan ik vrij nuchter vaststellen. Er zijn onder katholieken vele goede theologen. De theologie, mystiek enz enz is behoorlijk gevarieerd en diepgaand voor de liefhebbers. Daarnaast kan jij op basis van enkele ontmoetingen nooit uitspraken doen over 1,2 miljard mensen.

Concentreer je eerst maar eens op je eigen denominatie, want ik kan je ook behoorlijk wat ontmoetingen met protestanten voorhouden. En we kunnen zelfs de dominee die de vraag beantwoorde als mooi voorbeeld nemen.


In ieder geval heeft die predikant meer zinnige dingen gezegd dan wat ik hier tot nu toe lees.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 16 okt 2015 14:54

Dat zal dan vast met vooringenomenheid te maken hebben. ;)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2015 15:00

Yoshi schreef:Daarbij zeggende dat ik de censuur ronduit asociaal en schofterig vindt. Bij de beesten af eigenlijk anno 2015.

Net zoals jouw spraakgebruik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 16 okt 2015 15:25

Yoshi schreef:Ik wil hier wel even reageren op het antwoord op deze vraag van de vragenrubriek: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23160/roomse-kerk/

Daarbij zeggende dat ik de censuur ronduit asociaal en schofterig vindt. Bij de beesten af eigenlijk anno 2015.


Ik snap eigenlijk niet goed waarom je dan terugkomt op deze site, Faramir. Je weet toch hoe het werkt na al die jaren?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2015 15:31

Op deze vraag uit de rubriek:
Mag je wel in alledaagse taal en stijl over de Schrift, over het heilige en over God spreken? Hoe moeten wij daarover denken en er zelf mee omgaan?
zei ds. Pieters o.a. dit:
En wij? Is het misschien omdat wij de Schriften van jongs af geweten hebben, dat we er zó vertrouwd mee zijn geraakt dat de schrik ons niet meer om het hart slaat, zo vaak als we er mee in aanraking komen en ons vonnis er uit kunnen aflezen? Is het vanwege deze familiariteit dat we in de Bijbel niets wonderlijks meer zien ... het schrift van Gods eigen vingers? Wat doen we al niet met dit schrift! We bekijken het van links naar rechts. We gaan de Schriften uitleggen, verklaren, er over debatteren. Ze heeft voor ons geen geheim, zoals voor de wijzen in Babel; we lezen haar vlot van voren naar achteren en van achteren naar voren. Maar één ding hebben we naar het schijnt grondig afgeleerd: voor de Schrift te beven! Wie krijgt het er nu nog benauwd onder, zodat zijn glans verandert, en zijn knieën tegen elkaar stoten?”

Benieuwd welke reacties daar op komen dan. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten