Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 12:07

Chaya schreef:["Boanerges"waardoor het lijkt dat je de kritische blik van een medeforummer niet accepteert. /quote]
Je moet eens opletten wanneer ik die niet accepteer.
Als er maar lukraak wordt nagebrald, zonder enkele feitenkennis.
Mensen hebben vaak de grootste mond, terwijl ze nog nooit in een dergelijke kerk zijn geweest, laat staan een preek gehoord of dominee kennen.
Ook ben ik van mening dat een openbaar forum niet de plek is om allerlei onrespectloze ongezouten meningen op neer te kwakken.
De man in kwestie kan zich niet verdedigen!

W.b. de antwoorden van de panelleden in de vragenrubriek, ik snap soms ook niet waarom mensen een vraag stellen en dan persé aan een bepaalde dominee. Ik denk dat er soms sprake is van fake-vragen, om te kijken hoe ver die grens opgerekt kan worden.
Als ik een vraag zou willen stellen, zou ik open laten wie deze zou moeten beantwoorden, al zou ik een voorkeur hebben.
Sommige predikanten zijn heerlijk nuchter en helder in hun antwoorden.

quote="Boanerges"]Nogmaals, ik wil je niet aanvallen maar ben oprecht benieuwd hoe je dat dan ziet.quote
Ik voel het niet als aanval. En ik hoop dat het nu helder is hoe ik dat zie.

En als laatste vind ik het heel erg dat een christelijk forum soms wordt bevolkt door teleurgestelde ex-kerkgangers die hun ergernissen en frustraties ongebreideld tentoonstellen.
Het is dan altijd gehakketak op rechts, want het was daar te zwaar, niemand kan bekeerd worden, kerkdiensten duren lang, ik moest stomme kleding aan, bla bla bla
Als iemand dat echt zo beleeft, als iemand daar ernstig door in de geestelijke moeilijkheid komt, leg het dan aan de Heere voor.
In onze kerk is het ook allemaal geen rozengeur en maneschijn, echt niet.
Ik zie soms tegen de zondag op. Maar naar andere zondagen kijk ik op maandag al uit, omdat ik dan weet dat ik die aankomende zondag weer geestelijk onderwijs mag ontvangen.
Ik houd persoonlijk niet van relishoppen, ik geloof dat God je een plaats geeft in een gemeente en zolang ik geen bevestiging krijg dat ik daar weg mag, blijf ik zitten.
Dus ja, inhoudelijke kritiek heb ik op sommige predikanten, maar dat krijgen ze van mij te horen en dump ik niet via internet.


Beste Chaya
Ik snap heel best dat als je je blik enkel binnen je eigen kerkgemeenschap hebt en houdt en niet open staat voor de brede christelijke gemeenschap van alle kerkgemeensschappen / gemeentes die volgens de bijbel het Evangelie brengen de Heere Jezus en die gekruisigd.
Dat je dan heel veel medechristenen niet kunt / wilt begrijpen omdat je de drempel en grens en je mening hiervoor telt en geldt.
Het is goed om een basis te hebben, een thuis gemeente, maar daarnaast mag je gerust "relishoppen" zoals je dat zelf noemt.
Waarom niet? het is verrijkend en je ziet , leert en weet hoe het in andere gemeentes hoe het daar is en er komt meer begrip over en weer hopenlijk, samen zoeken, samen bidden naar het plan van de Heere God, samen dichter, nog dichter leven bij Hem.
Verder wil ik je meegeven. Chaya, jij kent de Heere Jezus en kent het Verlossende werk, Genade werk, onverdiend, dag op dag belijdt je dit, je weet van de reinigende werking van de Heere Jezus, zo onverdiend, zo duur betaald. Je kent de Grote God die toornt over de zonden, maar tegelijk ook de Rechtvaardige God, die Genadig werkt in de Heere Jezus.
Wees voorzichtig, wees teer en probeer een minder kritische houding aan te nemen richting (in jou ogen teleurgestelde (ex) kerkgangers e.d. zoals je benoemd.
Ze zijn hier niet voor niks op dit forum.
We hebben een boodschap, ook voor hen.... de Heere God heeft hen ook geleidt, leidt ook hun leven, ze zijn hier niet toevallig op dit forum langs gekomen......
Wees zachtmoedig, aardig, geduldig en liefdevol voor hen en schrijf en lees hen in de Liefde van de Heere Jezus, die is juist ook voor hen is gestorven, De Heere Jezus zegt, ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te zoeken, maar zondaren.
Juist op dit forum, een middel, in de naam van de Heere gegeven, voor zoekenden......
voor Chaya , voor iedereen die dit leest, een gebed, zing het mee, in je hart, bewaar het in je hart. in Liefde en verbondenheid in onze geliefde Heere Jezus Christus.

https://www.youtube.com/watch?v=JGmJj99J0V0

Ga met God, en Hij zal met je zijn,
jou nabij op al je wegen,
met zijn raad en troost en zegen.
Ga met God, en Hij zal met je zijn.

Ga met God, en Hij zal met je zijn,
bij gevaar, in bange tijden,
over jou zijn vleugels spreiden.
Ga met God, en Hij zal met je zijn.

Ga met God, en Hij zal met je zijn,
in zijn liefde je bewaren,
in de dood je leven sparen.
Ga met God, en Hij zal met je zijn.

Ga met God, en Hij zal met je zijn,
tot wij weer elkaar ontmoeten,
in zijn Naam elkaar begroeten.
Ga met God, en Hij zal met je zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2015 12:10

Chaya schreef:Het is een vergelijking, maar niet meer dan dat.
Want een vader-kind relatie kan met allerlei gebrek en smet beladen zijn, want zowel vader en kind zijn zondige mensen.
Maar God is volmaakt!
En Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen.
DAT is nou geloof Mortlach, leer mij volgen zonder vragen, Vader, wat U doet is goed!
Ook in wegen van tegenspoed, juist dan! Want zo worden wij geoefend in het geloof.


Tja, persoonlijk kan ik niet zo veel met een systeem dat het stellen van vragen afkeurt/afraadt.

Want als je dit volgt, dan kun je redeneren dat God werkt door die beste Ds. in het beantwoorden van die sauna-vraag en dat het antwoord dus 'goed' moet zijn. En zelfs als het niet goed is, maar tegenspoed veroorzaakt, dan is het nog steeds goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2015 12:19

MoesTuin schreef:Beste Chaya
Ik snap heel best dat als je je blik enkel binnen je eigen kerkgemeenschap hebt en houdt en niet open staat voor de brede christelijke gemeenschap van alle kerkgemeensschappen / gemeentes die volgens de bijbel het Evangelie brengen de Heere Jezus en die gekruisigd.
Dat je dan heel veel medechristenen niet kunt / wilt begrijpen omdat je de drempel en grens en je mening hiervoor telt en geldt.
Het is goed om een basis te hebben, een thuis gemeente, maar daarnaast mag je gerust "relishoppen" zoals je dat zelf noemt.

Even halt MoesTuin.
Ik heb dit gezegd m.b.t. je plaats in je gemeente! Ik denk dat ik zo'n beetje de meest brede luisteraar van het forum ben.
Niet letterlijk, maar figuurlijk gesproken :wink:
Ik vind dat je op zondag je plaats trouw moet bezetten, ongeacht of de dominee wel of niet in je pulletje valt.
En ik ben de laatste die zal ontkennen dat dat soms heel moeilijk kan zijn, ik weet er alles van.
Maar........ en nu komt het, heb je op zondagavond een leeg gevoel, is alles weggeëbt, kun je amper nog de behandelde teksten herinneren, kun je de nieuwe werkweek niet ingaan, op internet ligt een schat voor het oprapen.
Er zijn ook doordeweekse diensten, daar kun je eveneens heen.
En ben ik vaak aangenaam verrast in een kerk waarvan ik dacht dat het oppervlakkig zou zijn (omgekeerd trouwens ook)
"Zwaar" en rechts is niet altijd beter.

Ik heb van jongsafaan geleerd om goed te luisteren. Waar ik precies naar moest luisteren en hoe de zaken gezegd EN beleefd worden.
Want theologische verhaaltjes kun je overal wel horen.
Het gaat om de bevinding. Maar dat zal dus niet breed gedragen worden, vrees ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2015 12:23

Mortlach schreef:Tja, persoonlijk kan ik niet zo veel met een systeem dat het stellen van vragen afkeurt/afraadt.

Het is geen systeem en je mag God wel vragen stellen.
Mortlach schreef:Want als je dit volgt, dan kun je redeneren dat God werkt door die beste Ds. in het beantwoorden van die sauna-vraag en dat het antwoord dus 'goed' moet zijn. En zelfs als het niet goed is, maar tegenspoed veroorzaakt, dan is het nog steeds goed.

Nee, dat hoeft niet persé zo te zijn.
Als ik zo'n antwoord lees probeer ik dat te toetsen aan de Bijbel.
Waarom geeft dominee dit antwoord, omdat alle onkuisheid vervloekt is, staat er.
En dat kun je dan anders interpreteren, want de mannen hier beweren meteen dat een bikini helemaal geen erotische gevoelens oproept bij hen.
Gelukkig, het zijn fatsoenlijke kerels. |:)|
Maar in die sauna zit misschien ook een zak hooi, of een labbekak, of een zwakke man die hier ernstig tegen vecht. Dat weet je dus niet.
Breng die ander dan niet in moeilijkheden, dat is ook naastenliefde Mortlach. De ander uitnemender achten dan jezelf.
Maar dat is een plek waar je niet zomaar komt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 12:30

Chaya, geliefde zuster, het werkt voor ieder mens weer anders, dus wie ben ik om dat te beoordelen.
De Geest waait zoals die waait (om het eens niet zo netjes misschien te omschrijven).
Dat is het ......

https://www.youtube.com/watch?v=PRt0DfH1kcQ

Ruis, o Godsstroom der genade
in gemeent' en huis en hart!
Laat in U gezond zich baden,
wat gebogen gaat door smart!
Stroom, o Heil'ge Geest, terneder
op het uitgedroogde land;
en de bloemen bloeien weder,
haast verwelkt door zonnebrand.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2015 12:30

Chaya schreef:Het is geen systeem en je mag God wel vragen stellen.


DAT is nou geloof Mortlach, leer mij volgen zonder vragen, Vader, wat U doet is goed!


Nee, dat hoeft niet persé zo te zijn.
Als ik zo'n antwoord lees probeer ik dat te toetsen aan de Bijbel.
Waarom geeft dominee dit antwoord, omdat alle onkuisheid vervloekt is, staat er.
En dat kun je dan anders interpreteren, want de mannen hier beweren meteen dat een bikini helemaal geen erotische gevoelens oproept bij hen.
Gelukkig, het zijn fatsoenlijke kerels. |:)|
Maar in die sauna zit misschien ook een zak hooi, of een labbekak, of een zwakke man die hier ernstig tegen vecht. Dat weet je dus niet.
Breng die ander dan niet in moeilijkheden, dat is ook naastenliefde Mortlach. De ander uitnemender achten dan jezelf.
Maar dat is een plek waar je niet zomaar komt.


Nou, want met die houding kun je beter je hele leven binnen blijven, want op straat zijn vast ook zwakke mensen die er tegen vechten en die je in moeilijkheden brengt simpelweg omdat je bestaat en borsten hebt. Buiten het feit dat het jouw verantwoordelijkheid niet is, vraag ik mij dan af waar je de grens trekt. (Serieuze vraag trouwens)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor mona » 03 jul 2015 12:46

Mortlach schreef:Nou, want met die houding kun je beter je hele leven binnen blijven, want op straat zijn vast ook zwakke mensen die er tegen vechten en die je in moeilijkheden brengt simpelweg omdat je bestaat en borsten hebt. Buiten het feit dat het jouw verantwoordelijkheid niet is, vraag ik mij dan af waar je de grens trekt. (Serieuze vraag trouwens)

Ik ben als vrouw er verantwoordelijk voor dat ik mij zo kleedt, dat ik geen aanleiding geef tot ongepaste gedachten of gedrag bij een man.
En als ik mij fatsoenlijk kleedt, ben ik niet verantwoordelijk voor de gedachten of gedrag van een man.

Wat is voor mij fatsoenlijk?
Dat ik me kan bukken en bewegen zonder dat er borsten of billen zichtbaar worden,
of dat er ergens de nadruk op komt te liggen.

Maar misschien maai ik nu het gras voor de voeten van Chaya weg... :oops:
Laatst gewijzigd door mona op 03 jul 2015 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2015 12:48

Mortlach schreef:DAT is nou geloof Mortlach, leer mij volgen zonder vragen, Vader, wat U doet is goed!

Begrijp je het niet? Dit lied is geschreven door een vrouw, die ernstig ziek werd, Jacqueline van der Waals.
En zich waarschijnlijk aangevochten of hopeloos voelde.
Je mag wel vragen stellen Mortlach, maar nooit in de dwingende vorm.
Je bent zelf vader, jij zult jullie dochter ook wel eens iets moeten weigeren, omdat dat beslist schadelijk voor haar is.
En ze vraagt dan: waarom mag het nou niet, dan geef je haar een antwoord.
Maar als ze nu de volgende dag weer komt en dag daarna weer en de toon wordt steeds dwingender, wat doe je dan?
Mortlach schreef:Nou, want met die houding kun je beter je hele leven binnen blijven, want op straat zijn vast ook zwakke mensen die er tegen vechten en die je in moeilijkheden brengt simpelweg omdat je bestaat en borsten hebt

Dat is van een ander kaliber, we zullen allemaal zelfbeheersing moeten leren en als vrouw hebben wij dan de plicht normaal gekleed te gaan.
Mortlach schreef:Buiten het feit dat het jouw verantwoordelijkheid niet is, vraag ik mij dan af waar je de grens trekt.

Ik voel me wel verantwoordelijk. En dan trek ik die grens bij:
ik loop op straat in normale kleding
en
ik zit in mijn minikini in de sauna, met een man naast me met een tussenruimte van 20 cm, kan prikkelend zijn. Het hoeft natuurlijk niet.
Nogmaals, alle onkuisheid is van God vervloekt. Dus dan gaat het er niet om wat jouw persoonlijke gevoelens hierbij zijn of de mijne.
Wij kunnen ons beiden uitstekend in bedwang houden, maar een derde in die sauna krijgt een innerlijke tempverhoging, zodanig, dat het metertje te kort is bovenaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Boanerges » 03 jul 2015 14:24

Chaya schreef:Voor mij betekent een predikant dat het een geroepen knecht van God is.

Ik zie dat niet zo zwart-wit hoor. Ik ben zelf óók een geroepen knecht van God. Ik ben geroepen om Hem te volgens in Jezus Chrstus Zijn Zoon. Hij roept mij door de werking van Zijn Heilige Geest. Deze roeping is wat mij betreft niet anders dan die van een predikant, met dit verschil dat ik niet geroepen ben om het woord te "bedienen". Dat wil echter niet zeggen dat ik het Woord niet mag/kan verklaren. Zijn Geest werkt namelijk ook in mij en niet specifiek in een dominee.

Chaya schreef:En als een predikant fouten maakt, zal hij daar dan ook op moeten worden gewezen.
Maar wel door de juiste perso(o)n(en)!
En altijd in eerlijkheid, volgens de Bijbelse weg, dus met een of twee getuigen.

Die begrijp ik niet helemaal. Wie zijn dan die "juiste personen"? en waarom zou de weg die jij de Bijbelse weg noemt slechts moeten worden toegepast op de "terechtwijzing" van een predikant? Dat geldt dan toch voor alle gelovigen?

Chaya schreef:Ik vind het soms verschrikkelijk om te horen hoe predikanten joviaal worden benaderd (wat dat betreft zet ik andere ambten op vrijwel diezelfde "hoogte", zonder hen op een hoogte plaatsen overigens)

Maar waarom dan toch? Je predikant heeft toch gewoon een voornaam? Ik snap best dat je die niet gebruikt wanneer hij heel veel ouder is dan jij. Ben je van ongeveer dezelfde leeftijd dan is dat wat mij betreft heel normaal. We staan beiden in het Koninkrijk, ieder op de plaats die ons is toebedeeld. De een is niet meer dan de ander. We zijn samen op weg in een biddend zoeken.
Ik bekleed zelf ook het "regeerambt" in mijn gemeente. Ik ben blij dat de gemeenteleden die mij voor een gesprek of een bezoek willen ontvangen mij gewoon bij mijn voornaam kennen. Zo kunnen wij samen zoeken naar het plan van de Heer. De "hoge plaatsing" die jij suggereert kan daarbij alleen maar een zeer ongezonde verhouding geven.

Chaya schreef:De grote kans bestaat dat een dominee iemand van Gods volk is en wie Gods volk aanraakt, raakt zijn oogappel aan.

Ik snap je gedachtegang. Ik ben het hier echter absoluut niet mee eens. Gods volk is gelukkig zo groot als er zandkorrels aan de rand van de zee zijn en als er sterren in het heelal zijn. De kans bestaat dat er oneindig veel mensen tot Gods volk behoren op deze aarde. God houdt van mensen - ze zijn de kroon op Zijn schepping - en het is Hem er alles aan gelegen om ze bij Hem te krijgen.

Chaya schreef:Nee, de dominee staat niet dichter bij God, sterker nog, ook een dominee kan verloren gaan! Voor hem is eveneens bekering nodig, ook dagelijkse.

Nou en of, net zo goed als voor jou en mij. Maar....bekering is geen doel op zich. Bekering is een middel om een relatie met Hem als Vader te kunnen krijgen. Ik las ergens in een van je reacties dat jij je afvroeg hoe een vader zou reageren wanneer er een vraag dagelijks en steeds dwingender werd gesteld. Mijn vraag is: Hoe zou onze Vader het vinden wanneer wij Hem steeds maar herinneren aan onze zondige staat en het feit dat wij verloren zijn terwijl we geen oog hebben voor de voortdurend uitgestoken hand die ons wil oprichten en die zegt: Ik HEB de zonde al vergeven! Ik denk er niet meer aan! Nu mag jij het ook loslaten en achter mij aangaan. Loslaten is niet makkelijk en betekent ook niet dat je maar raak kunt leven. Het is een biddende strijd maar het is niet meer bepalend voor de relatie tussen Hem en jou. Hij zegt in Christus: Stop nu met het steeds maar weer focussen op de zonde, die zonde was voor Mij een groot probleem maar dat heb Ik al opgelost en NU wil ik een relatie met je!

Chaya schreef:Je moet eens opletten wanneer ik die (kritische blik van een medeforummer) niet accepteer.
Als er maar lukraak wordt nagebrald, zonder enkele feitenkennis.
Mensen hebben vaak de grootste mond, terwijl ze nog nooit in een dergelijke kerk zijn geweest, laat staan een preek gehoord of dominee kennen.

Volkomen mee eens natuurlijk.

Chaya schreef:Ik voel het niet als aanval. En ik hoop dat het nu helder is hoe ik dat zie.

Gelukkig maar :D het wordt mij wel steeds duidelijker, wat overigens niet wil zeggen dat ik het op alle punten met je eens ben :wink: Dat hoeft gelukkig ook niet. We zijn allen vrij in Christus.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2015 17:58

mona schreef:Ik ben als vrouw er verantwoordelijk voor dat ik mij zo kleedt, dat ik geen aanleiding geef tot ongepaste gedachten of gedrag bij een man.
En als ik mij fatsoenlijk kleedt, ben ik niet verantwoordelijk voor de gedachten of gedrag van een man.

Wat is voor mij fatsoenlijk?
Dat ik me kan bukken en bewegen zonder dat er borsten of billen zichtbaar worden,
of dat er ergens de nadruk op komt te liggen.

Maar misschien maai ik nu het gras voor de voeten van Chaya weg... :oops:


Je bent sowieso niet verantwoordelijk voor het gedrag of gedachten van iemand anders. En voor sommige mensen kun je je als non kleden en dan weten die daar nog gedachten bij te hebben.

Verder gaat je houding in mijn ogen richting de haarkloverij. Hoe dun mogen die spaghettibandjes precies zijn voordat het gedrag van anderen ineens jouw verantwoordelijkheid is? In milimeters graag.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2015 18:11

Chaya schreef:Begrijp je het niet? Dit lied is geschreven door een vrouw, die ernstig ziek werd, Jacqueline van der Waals.
En zich waarschijnlijk aangevochten of hopeloos voelde.
Je mag wel vragen stellen Mortlach, maar nooit in de dwingende vorm.
Je bent zelf vader, jij zult jullie dochter ook wel eens iets moeten weigeren, omdat dat beslist schadelijk voor haar is.
En ze vraagt dan: waarom mag het nou niet, dan geef je haar een antwoord.
Maar als ze nu de volgende dag weer komt en dag daarna weer en de toon wordt steeds dwingender, wat doe je dan?


Dan zeg ik dat er niets aan de situatie is veranderd en ze haar antwoord al heeft. Totdat de situatie wél is veranderd en dan veranderd misschien het antwoord ook wel. En als ze volwassen is, mag ze buitenshuis doen wat ze wil.

Je mag dus wel vragen stellen, maar je mag geen antwoord verwachten? En het is technisch gezien wel beter dat je geen vragen stelt. Je bent gewoon twee dingen tegelijkertijd aan het vertellen, Chaya. Je mag vragen stellen, maar toch ook weer niet.


Dat is van een ander kaliber, we zullen allemaal zelfbeheersing moeten leren en als vrouw hebben wij dan de plicht normaal gekleed te gaan.


Normaal... Wat is normaal? In bepaalde primitieve culturen is het doodnormaal om met blote borsten of een peniskoker te lopen. En in de Griekse cultuur was het doodnormaal om in je nakie te sporten. In een sauna is het normaal dat je in badkleding bent of een handdoek draagt. Allemaal normaal.

En plicht? De enige plicht die je wettelijk gezien hebt is dat je niet oneerbaar bent. En dan is een bikini meer dan genoeg :-)

Ik voel me wel verantwoordelijk. En dan trek ik die grens bij:
ik loop op straat in normale kleding
en
ik zit in mijn minikini in de sauna, met een man naast me met een tussenruimte van 20 cm, kan prikkelend zijn. Het hoeft natuurlijk niet.
Nogmaals, alle onkuisheid is van God vervloekt. Dus dan gaat het er niet om wat jouw persoonlijke gevoelens hierbij zijn of de mijne.


Natuurlijk wel. Want wat jij als 'onkuis' voelt, voelt voor mij misschien totaal anders.

Wij kunnen ons beiden uitstekend in bedwang houden, maar een derde in die sauna krijgt een innerlijke tempverhoging, zodanig, dat het metertje te kort is bovenaan.


Geen idee wat je hier bedoeld.

Weet je wat het is? Ik kan zo slecht tegen de fantasie dat mannen maar meteen bovenop alles duiken met een blote schouder of bil. En als zo iemand daar thuis wat gedachten bij wil hebben, joh, daar voelt toch niemand wat van. Ik vind het sneu dat vrouwen wordt wijsgemaakt dat ze maar gedwee, grijs en onopvallend moeten zijn om wellustige mannen tegen zichzelf te beschermen.

Ik heb ooit meegedaan aan een bodypainting record, en daar was ook iedereen naakt op een stringetje na en niemand die zich daar ook maar misdragen heeft, omdat intimiteit gewoon niet ter sprake kwam. Was een geweldige ervaring.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Anoniem_89

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 jul 2015 08:48

Weet je Mortlach,
Ik moest denken aan een bijbeltekst waar staat dat de satan rond gaat als een briesende leeuw. Op zoek naar een prooi die hij kan verslinden. Zijn doel is mensen bij God vandaan houden. Aangezien er velen niet geloven, heeft hij die als het ware verslonden, TENZIJ ze Jezus zoeken. Dan ben je een prooi en zal de satan er alles aan doen om hen bij God vandaan te houden, even ter verduidelijking; hij wilt ons dood hebben. Door die invloed komt er bijvoorbeeld strijd in ons denken. En daarom dienen wij de geestelijke wapenrusting aan te trekken. Om stand te houden tegen zulke aanvallen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor mona » 04 jul 2015 10:31

Mortlach schreef:Verder gaat je houding in mijn ogen richting de haarkloverij. Hoe dun mogen die spaghettibandjes precies zijn voordat het gedrag van anderen ineens jouw verantwoordelijkheid is? In milimeters graag.

Hoe ik mij kleedt is mijn eigen verantwoording.
Mijn richtsnoer is de Bijbel. Daarin staat dat we eerbaar gekleed moeten zijn.
Voor mij is dat een geldende regel, waar ik me ook bevind, op het strand of in de kerk.
Dat mag je haarkloverij noemen, dat vind ik niet zo erg hoor.

Mortlach schreef:Normaal... Wat is normaal? In bepaalde primitieve culturen is het doodnormaal om met blote borsten of een peniskoker te lopen. En in de Griekse cultuur was het doodnormaal om in je nakie te sporten. In een sauna is het normaal dat je in badkleding bent of een handdoek draagt. Allemaal normaal.

In deze culturen kan dat normaal zijn, maar dat is niet de christelijke cultuur.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor drernie » 04 jul 2015 10:40

Mortlach schreef:Ik heb ooit meegedaan aan een bodypainting record, en daar was ook iedereen naakt op een stringetje na en niemand die zich daar ook maar misdragen heeft, omdat intimiteit gewoon niet ter sprake kwam. Was een geweldige ervaring.


Een string dragen lijkt mij niet zo geweldig, maar ieder zo zijn ding.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Cathy » 06 jul 2015 09:38

Chaya schreef:DAT is nou geloof Mortlach, leer mij volgen zonder vragen, Vader, wat U doet is goed!

Mortlach schreef:Tja, persoonlijk kan ik niet zo veel met een systeem dat het stellen van vragen afkeurt/afraadt.

Ik ook niet. Daarom is het voor mij eerlijker om te zeggen/zingen: leer mij volgen mét mijn vragen.
Met God in discussie gaan is niet verkeerd. Abraham deed het, Mozes deed het, Job en vele anderen deden het. En ik doe het ook. Alleen werkt het Goddelijke forum niet zo eenvoudig als het refoweb forum. :wink:
Bij alleen 'volgen' hoeft er niet noodzakelijkerwijs een relatie te zijn. Bij een discussie is ie er sowieso wel.
Behalve andere geloofszaken gaat het daar óók om in het Chr. geloof. Het is een relationele religie.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten