Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2015 09:49

Om eerlijk te zijn voer ik de discussie zoals ik hem daar voer omdat ik 'de refoweb redactie' niet beschouw als panellid en ik het dus met hen oneens mag zijn. :D
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Anoniem_89

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 apr 2015 22:25

Ik heb deze vraag gesteld toentertijd, was alleen vergeten dat ik al een account had. :lol:
Moet zeggen dat ook de deskundige wel tegen wat kritiek moeten kunnen.
Graag zou ik bv. na de dienst met zo iemand een gesprek willen aanknopen, alleen is dat allemaal zo ver weg want op de mail reageren ze namelijk niet. :(

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor henkie » 28 apr 2015 10:13

Arco schreef:Hoe kan je zien bij welk panellid je de hoofdregel mag overtreden?


Dat kan je niet zien en dat houden we maar zo. Uitzonderingen bevestigen de regel. ;-)

Graag zou ik bv. na de dienst met zo iemand een gesprek willen aanknopen, alleen is dat allemaal zo ver weg want op de mail reageren ze namelijk niet.


"Ze"? Ik kan me niet voorstellen dat je 'ze' alle 150 hebt gemaild.

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Miepje90 » 05 mei 2015 23:05

Refoweb, hoe linken jullie deskundigen aan vragen? Het valt me op dat de laatste tijd af en toe deskundigen reageren op een vraag zonder enige blijk van deskundigheid op het gebied van de specifieke vraag, of ze antwoorden op iets wat helemaal niet gevraagd wordt. Ik kan me voorstellen dat jullie de 'niet in discussie gaan'-policy hanteren, maar heeft de vraagsteller - die tijd en energie steekt in het schrijven van een vraag - niet ook recht op een deskundig en relevant antwoord?

Twee voorbeeldjes: laatst was er de vraag naar het boekje van Todd Burpo, heaven is for real (en de NL titel ben ik even kwijt), de deskundige gaf aan het boek niet te hebben gelezen maar durfde het wel te veroordelen - op basis van een ander boekje, wat achteraf fake bleek te zijn. Dus werd deze ook maar als fake weggezet.
Dan de vraag over duurzaamheid, ik vind het ronduit kwetsend hoe deze beantwoord is. Het meest triggerde me het volgende: de mensen in kledingfabrieken in Bangladesh moeten maar dankbaar zijn voor het feit dat ze een inkomen krijgen? Zullen we dat ook vertellen tegen de Thaise kinderen die door hun ouders verkocht zijn en nu werken in de seksindustrie voor westerse toeristen?

In het algemeen vind ik de vragenrubriek fijn om te lezen, en zijn de antwoorden van goede kwaliteit. Ook vind ik het goed dat het zo laagdrempelig is. Maar met name de laatste schoot me flink in het verkeerde keelgat, kunnen jullie uitleggen hoe jullie 1) in het algemeen vragen linken aan deskundigen en 2) waarom jullie in dit specifieke geval het antwoord op deze vraag zo hebben gepubliceerd?
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 07:25

*Verwijderd door moderator*
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Pcrtje » 06 mei 2015 08:59

*Verwijderd door moderator*
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 11:00

StillAwake schreef:*Verwijderd door moderator*

Jammer dat de moderator een dergelijke opmerking (ik vraag me in alle oprechtheid af of dhr. Heijkamp er helemaal bij was toen hij dit "antwoord" in mekaar flanste) weghaalt.
Een beetje kritiek op een onzinnig "antwoord" wordt al weggehaald.
Staat "de dominee" voor de moderators dan toch ongeveer op het niveau waarop de paus verondersteld wordt te staan?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2015 11:13

StillAwake schreef:Staat "de dominee" voor de moderators dan toch ongeveer op het niveau waarop de paus verondersteld wordt te staan?

Nee. Kom gewoon met inhoudelijke kritiek, steekhoudende argumenten, dat is fair.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 11:20

Chaya schreef:Nee. Kom gewoon met inhoudelijke kritiek, steekhoudende argumenten, dat is fair.

Als ik met een ronduit onzinnig antwoord kom (heb je het antwoord op de "duurzaamheidsvraag" gelezen?) naar mensen die mij als autoriteit beschouwen lieg ik hen voor.
Als een klant bij mij komt met een scheepsbouwkundig (mijn beroep) gerelateerde vraag, en ik geef een onzinnig antwoord schaam ik me daar achteraf voor, daarvoor hoef ik niet eens reacties op internet te lezen. Maar zelfreflectie lijkt bij sommige predikanten in refo-hoek (ik ken de schrijver van het gewraakte antwoord onvoldoende om te weten of hij onder deze categorie valt) ver te zoeken.

Bovendien, als ik een fout antwoord geef op een mij beroepshalve gestelde vraag, en mensen gaan ervanuit dat ik wellicht niet helemaal helder was toen ik e.e.a. schreef kan ik dat slechts als compliment zien.
Het zou namelijk inhouden dat ik onder normale omstandigheden dergelijke onzin niet uit mijn pen zou laten vloeien...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 11:41

Inhoudelijke kritiek wilde je hebben?
dhr. Heikamp meldt dat mensen in bepaalde streken dankbaar moeten zijn met het inkomen wat ze verdienen door vanaf 4 jarige leeftijd in werkdagen van 14 uur onder erbarmelijke omstandigheden (ik kan me nog niet zo lang geleden een ramp in zo'n fabriek herinneren waarbij de nooduitgangen versperd bleken te zijn) afgebeuld te worden om onze kleding in elkaar te zetten.
Is dat goed rentmeesterschap? of is dat uitbuiting?

Daarnaast insinueert dhr. Heikamp dat de auto-industrie (die voornamelijk gerobotiseerd is) mensen in dergelijke landen van inkomen voorziet.
Helaas komen er weinig onderdelen uit dergelijke streken, en als ze er al vandaan komen zijn ze machinaal geproduceerd.

dhr. Heikamp claimt dat er wellicht een probleem is met de bio-industrie, maar dat hij daar in 45 jaar contact met boeren in de agrarische sector (alsof je ook boeren buiten die sector vind) vrijwel geen boeren heeft gezien die onverstandig met hun vee omgaan.
Erg onwaarschijnlijk, omdat de bio-industrie nu niet bepaald de koe, het varken of de kip in haar waarde laat.
Zou dat echt waar zijn, of heeft hij er nooit zo op doorgevraagd?

Verder insinueert dhr. Heikamp dat je je verantwoordelijkheid naar mens en dier dit af kunt kopen door alles wat je over hebt aan het einde van de maand over te maken aan woord en daad of de diaconie.
Is dat goed rentmeesterschap? of is dat afkopen van verantwoordelijkheid?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2015 11:59

Vraag het mailadres op en vertel ds Heikamp dit. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 12:10

Chaya schreef:Vraag het mailadres op en vertel ds Heikamp dit. :D

Consider it done...
Zijn mailadres staat gewoon op zijn eigen deel van de site, zodra ik de mogelijkheid heb zal ik mijn bezwaren naar hem toesturen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2015 12:48

Waarschijnlijk spreekt hij gewone boeren met een gewone boerderij. Die gaan vast goed met hun vee om. Dat is heel wat anders dan de megastallen, die doorgaans niet in handen zijn van gewone boeren maar van megabedrijven. Maar dan kan je niet stellen dat je "in 45 jaar omgaan met boeren niet hebt ontdekt dat er onverstandig met vee wordt omgegaan".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor henkie » 07 mei 2015 14:49

Miepje90 schreef:Refoweb, hoe linken jullie deskundigen aan vragen? Het valt me op dat de laatste tijd af en toe deskundigen reageren op een vraag zonder enige blijk van deskundigheid op het gebied van de specifieke vraag, of ze antwoorden op iets wat helemaal niet gevraagd wordt. Ik kan me voorstellen dat jullie de 'niet in discussie gaan'-policy hanteren, maar heeft de vraagsteller - die tijd en energie steekt in het schrijven van een vraag - niet ook recht op een deskundig en relevant antwoord?

Twee voorbeeldjes: laatst was er de vraag naar het boekje van Todd Burpo, heaven is for real (en de NL titel ben ik even kwijt), de deskundige gaf aan het boek niet te hebben gelezen maar durfde het wel te veroordelen - op basis van een ander boekje, wat achteraf fake bleek te zijn. Dus werd deze ook maar als fake weggezet.
Dan de vraag over duurzaamheid, ik vind het ronduit kwetsend hoe deze beantwoord is. Het meest triggerde me het volgende: de mensen in kledingfabrieken in Bangladesh moeten maar dankbaar zijn voor het feit dat ze een inkomen krijgen? Zullen we dat ook vertellen tegen de Thaise kinderen die door hun ouders verkocht zijn en nu werken in de seksindustrie voor westerse toeristen?

In het algemeen vind ik de vragenrubriek fijn om te lezen, en zijn de antwoorden van goede kwaliteit. Ook vind ik het goed dat het zo laagdrempelig is. Maar met name de laatste schoot me flink in het verkeerde keelgat, kunnen jullie uitleggen hoe jullie 1) in het algemeen vragen linken aan deskundigen en 2) waarom jullie in dit specifieke geval het antwoord op deze vraag zo hebben gepubliceerd?


Hier staat het uitgebreid uitgelegd, Miepje:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/212 ... genrubriek
Als er nog vragen zijn, laat het weten.

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Miepje90 » 08 mei 2015 10:45

Dank!
Edit: ik had er nog wel een vraagje over. Ik las dat jullie geen verantwoordelijkheid nemen voor de antwoorden en in uitzonderlijke gevallen een antwoord niet plaatsen. Toch kan ik me erg moeilijk voorstellen dat je een antwoord als dit klakkeloos plaatst. Is er voor het plaatsen van deze vraag en dit antwoord nog contact geweest met degene die de vraag beantwoord heeft? En zouden jullie 'm ook eens door iemand kunnen laten beantwoorden die wel een inhoudelijk en serieus antwoord kan geven, of moet de vraag opnieuw ingediend worden? Hoewel 't niet mijn vraag is, zou ik dat met alle plezier willen doen..

(en ik ben wel benieuwd: jullie schrijven dat er af en toe naar aanleiding van discussies contact opgenomen wordt met degene die de vraag beantwoord heeft, is dat nu ook gebeurd? Wat is de reactie van meneer Heijkamp op de discussie?)
There may be pain in the night, but joy comes in the morning


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten